• Firepants

    Magmunsbråck (hjälp)

    Fick för ett halvår sedan reda på att jag har ett bråck efter en gastro.

    Har haft sura uppstötningar så länge jag kan minnas och det klarar jag av.

    Nu de senaste veckorna har det krånglat rejält och eftersom jag även har ångest och paniksyndrom är jag livrädd för tillfället.

    Känslan jag har är svår att beskriva , känns som att det ilar/svider/kliar ner i halsen och bröstet konstant och det är väldigt obehagligt.

    Har varit på akuten och de har kollat hjärtat helt och lungor mm och allt ser jättebra ut men jag bara tror jag ska dö och det är hemskt.

    Någon som känner igen detta? Berätta gärna och om ni har tips för detta är hemsk.

    Kramar

  • Svar på tråden Magmunsbråck (hjälp)
  • Anonym (maghelvetet)
    Firepants skrev 2019-08-16 16:40:22 följande:

    Fick för ett halvår sedan reda på att jag har ett bråck efter en gastro.

    Har haft sura uppstötningar så länge jag kan minnas och det klarar jag av.

    Nu de senaste veckorna har det krånglat rejält och eftersom jag även har ångest och paniksyndrom är jag livrädd för tillfället.

    Känslan jag har är svår att beskriva , känns som att det ilar/svider/kliar ner i halsen och bröstet konstant och det är väldigt obehagligt.

    Har varit på akuten och de har kollat hjärtat helt och lungor mm och allt ser jättebra ut men jag bara tror jag ska dö och det är hemskt.

    Någon som känner igen detta? Berätta gärna och om ni har tips för detta är hemsk.

    Kramar


    Jag har också magmunsbråck sedan flera år. Har lyckats hålla det i schack ganska bra genom att utesluta gluten, för mycket kaffe och alkohol, men har fått mer problem på sistone likt dina. Även ett starkt sug i magtrakten som känns som man är konstant superhungrig. Skitjobbigt och helt omöjligt att släppa känslan. Blivit helt deprimerad av dessa problem och får obehag av nästan allt jag äter. Stora måltider kan jag glömma, de är de värsta. Tar Omeoprazol nästan jämt men tror att jag mår sämre av det periodvis. Har fått problem med halsen och svalget och de misstänker sköldkörteln utöver magen.
    Ska göra ny gastroskopi snart.

    Vad har du fått för behandling, råd att sköta om det av din läkare? Operation?
  • Firepants
    Anonym (maghelvetet) skrev 2019-08-16 16:50:52 följande:

    Jag har också magmunsbråck sedan flera år. Har lyckats hålla det i schack ganska bra genom att utesluta gluten, för mycket kaffe och alkohol, men har fått mer problem på sistone likt dina. Även ett starkt sug i magtrakten som känns som man är konstant superhungrig. Skitjobbigt och helt omöjligt att släppa känslan. Blivit helt deprimerad av dessa problem och får obehag av nästan allt jag äter. Stora måltider kan jag glömma, de är de värsta. Tar Omeoprazol nästan jämt men tror att jag mår sämre av det periodvis. Har fått problem med halsen och svalget och de misstänker sköldkörteln utöver magen.

    Ska göra ny gastroskopi snart.

    Vad har du fått för behandling, råd att sköta om det av din läkare? Operation?


    Hur mår du sämre av omeprazol? Äter 40 mg varje dag med och det kanske är en bov i det hela.

    Har med problem med att svälja det kan knaka och böka i halsen när jag sväljer.

    Har helt slutat med stekt och för fet mat nu sedan 2 veckor även godis och läsk är borta. Vikten rasar tack vare det med.

    Dricker 1 kopp kaffe om dagen istället för 3-4.

    Men inte kännt någon skillnad.

    Än så länge är rådet från doktorn ät medicin ät rätt kost och motion, det klassiska.

    Har du kollat sköldkörteln? Fick göra det själv och hade lite avvikande värden men inte tillräckligt tyckte dom.

    Kommer nog söka för en ny gastro med för det har blivit enormt påträngande och en stor panikångest trigger.
  • Anonym (A)

    Förlåt om jag frågar, men jag har liknande problem och misstänker också bråck. Men kan man dö av det? Eller att de går sönder? Vågar knappt söka hjälp?

  • Firepants
    Anonym (maghelvetet) skrev 2019-08-16 16:50:52 följande:

    Jag har också magmunsbråck sedan flera år. Har lyckats hålla det i schack ganska bra genom att utesluta gluten, för mycket kaffe och alkohol, men har fått mer problem på sistone likt dina. Även ett starkt sug i magtrakten som känns som man är konstant superhungrig. Skitjobbigt och helt omöjligt att släppa känslan. Blivit helt deprimerad av dessa problem och får obehag av nästan allt jag äter. Stora måltider kan jag glömma, de är de värsta. Tar Omeoprazol nästan jämt men tror att jag mår sämre av det periodvis. Har fått problem med halsen och svalget och de misstänker sköldkörteln utöver magen.

    Ska göra ny gastroskopi snart.

    Vad har du fått för behandling, råd att sköta om det av din läkare? Operation?


    Hur mår du sämre av omeprazol? Äter 40 mg varje dag med och det kanske är en bov i det hela.

    Har med problem med att svälja det kan knaka och böka i halsen när jag sväljer.

    Har helt slutat med stekt och för fet mat nu sedan 2 veckor även godis och läsk är borta. Vikten rasar tack vare det med.

    Dricker 1 kopp kaffe om dagen istället för 3-4.

    Men inte kännt någon skillnad.

    Än så länge är rådet från doktorn ät medicin ät rätt kost och motion, det klassiska.

    Har du kollat sköldkörteln? Fick göra det själv och hade lite avvikande värden men inte tillräckligt tyckte dom.

    Kommer nog söka för en ny gastro med för det har blivit enormt påträngande och en stor panikångest trigger.
    Anonym (A) skrev 2019-08-16 17:40:32 följande:

    Förlåt om jag frågar, men jag har liknande problem och misstänker också bråck. Men kan man dö av det? Eller att de går sönder? Vågar knappt söka hjälp?


    Nej magmunsbråck är helt ofarligt och nästan hälften av sverige har ett men lider inte nödvändigtvis utav det.
  • aerial

    Jag har samma. Efter att ha fått diagnosen och börjat äta Omeprazol varje dag har jag inga problem med reflux. Hade dagligen problem innan.

  • Firepants
    aerial skrev 2019-08-16 20:27:43 följande:

    Jag har samma. Efter att ha fått diagnosen och börjat äta Omeprazol varje dag har jag inga problem med reflux. Hade dagligen problem innan.


    Hur långe åt du innan det blev bättre?

    Känner att uppstötningarna blivit bättre själv men ilningen/svedan är kvar.
  • Aamon

    Låter som att du har halsbränna.

    Jag hade fruktansvärda besvär av mitt magmunnsbråck!

    Kändes som att få en hjärtinfarkt när det var som värst. Låg bara på golvet och grät av smärta. Kunde inte äta något.

    När det var under kontroll någorlunda stod jag på Omeprazol 180 mg dagligen. Blev matförgiftad ungefär varannan vecka. Kunde bara äta viss kokt mat. Drack enbart vatten och mjölk. Allt annat var uteslutet. Stekt mat gick inte. Fet mat gick inte. Levde på snabbnudlar utan smak. Rasade i vikt.

    Mina första tips för de som inte har det lika illa som mig:

    Sluta med kaffe

    Sluta med alkohol

    Sluta med kolsyrad dryck

    Sluta med juice

    Sluta med mycket fet mat

    Sköt medicineringen. Ta Gainomax eller Gaviscon vid behov.

    Mitt fall slutade med operation vilket var jättejobbigt, men också det bästa jag gjort. Sjukvården försökte avråda mig och sa att jag skulle ångra mig, men det liv jag levde var inget liv. Jag tynande bort och hade okontrollerbar smärtor. Kunde inte sköta mitt jobb eller uppskatta mitt privatliv. Är nu mirakulöst närmast besvärsfri. Är en av de få som opererats men ändå kan både rapa och kräkas (lärt mig en teknik för det). Får ta en kort kur med Novalucol ungefär varje år och äta Omeprazol i slutet när jag är gravid men är annars besvärsfri.

  • aerial

    Det blev bra från dagen jag började äta Omeprazol varje morgon. Innan åt jag bara ibland, när det verkligen verkligen behövdes men efter att ha börjat äta varje dag har jag ingen reflux mer. Äter 20 mg varje morgon och började i maj. Har antagligen haft magmunsbråck sedan jag var gravid för sju år sedan för hade haft mina refluxproblem sedan dess.

Svar på tråden Magmunsbråck (hjälp)