• Anonym (Ts)

    Gravid i komplicerad situation, vad hade ni gjort?

    Jag är 38 år och har varit ett par med min pv i snart ett år, han är 31 år.

    Vi träffades i Tyskland och han bor där fortfarande för han är involverad/leder ett stort projekt på jobbet med kunder som är beroende av honom så han kan inte flytta till mig på ett bra tag, kanske 3 år, kanske 5 beroende på hur det blir med jobbet. Han har blivit lovad en förflyttning till Sverige efter projektet är avslutat.

    Vi är mkt seriösa med relationen och har planerat att gifta oss när han får flytta hit.

    Jag bor i Sverige och har ett barn sedan tidigare som är 5 år. Jag har barnet varannan vecka och då mitt jobb är väldigt fritt så reser jag till honom de veckor jag inte har barnet för det mesta.

    Nu är då problemet att jag upptäckt att jag är gravid trots att vi varit jätteförsiktiga. Och jag var på tidsbestämmande ultraljud nyss och jag är i v9. Och det är tvillingar...

    Jag vet inte vad jag/vi ska göra. Vad hade ni gjort? Jag känner mig bara helt tom i huvudet när jag försöker komma på lösningar. Jag ville jättegärna ha fler barn (han ville också gärna ha med mig) men har tänkt att det är omöjligt pga min ålder när vi kan flytta ihop men nu finns de ju redan.

    Jag hade lätt flyttat till honom om det inte var för mitt barn och han hade flyttat till mig om det inte var för hans jobb. Han har en mkt smal utbildning och att bli förflyttad till Sverige är nog enda sättet för honom att få jobb här. Och det händer inte om han inte slutför projektet.

    Jag kan väl inte åka fram och tillbaka med ett barn i flera år? Hjälp. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Gravid i komplicerad situation, vad hade ni gjort?
  • Anonym (Ts)

    Ett barn - resa med två barn menade jag förstås!

  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-16 18:49:20 följande:

    Jag är 38 år och har varit ett par med min pv i snart ett år, han är 31 år.

    Vi träffades i Tyskland och han bor där fortfarande för han är involverad/leder ett stort projekt på jobbet med kunder som är beroende av honom så han kan inte flytta till mig på ett bra tag, kanske 3 år, kanske 5 beroende på hur det blir med jobbet. Han har blivit lovad en förflyttning till Sverige efter projektet är avslutat.

    Vi är mkt seriösa med relationen och har planerat att gifta oss när han får flytta hit.

    Jag bor i Sverige och har ett barn sedan tidigare som är 5 år. Jag har barnet varannan vecka och då mitt jobb är väldigt fritt så reser jag till honom de veckor jag inte har barnet för det mesta.

    Nu är då problemet att jag upptäckt att jag är gravid trots att vi varit jätteförsiktiga. Och jag var på tidsbestämmande ultraljud nyss och jag är i v9. Och det är tvillingar...

    Jag vet inte vad jag/vi ska göra. Vad hade ni gjort? Jag känner mig bara helt tom i huvudet när jag försöker komma på lösningar. Jag ville jättegärna ha fler barn (han ville också gärna ha med mig) men har tänkt att det är omöjligt pga min ålder när vi kan flytta ihop men nu finns de ju redan.

    Jag hade lätt flyttat till honom om det inte var för mitt barn och han hade flyttat till mig om det inte var för hans jobb. Han har en mkt smal utbildning och att bli förflyttad till Sverige är nog enda sättet för honom att få jobb här. Och det händer inte om han inte slutför projektet.

    Jag kan väl inte åka fram och tillbaka med ett barn i flera år? Hjälp. Vad hade ni gjort?


    Ni har varit ett par i några månader, han "kan" inte flytta...
    Jag säger inte att du ska göra abort men du bör nog förbereda dig på att ta hand om ungarna själv.

    Ni har planerat att gifta er, efter några månader?
  • Anonym (Agnes)

    Oj, knepig sits du har hamnat i men också: Grattis! Du är gravid :) och får kanske en chans att få barn du aldrig trodde.

    Ang din situation är det jag spontant kommer att tänka på tjänstledighet för pappan året när barnen kommer? Det kommer bli oerhört kämpigt med två bebisar och en vv-femåring. Han får vara hemma ett år, förutsatt att ni klarar det ekonomiskt förstås (men man kan lösa mkt med pusslande av fledighet, dubbeldagar osv samt sparkapital om man har sånt). Sedan blir det kanske knepigare. Hur ser ditt/ert svenska nätverk ut?

    Annars tänker jag spontant att han får säga upp sig och flytta till Sverige. Ta ett okvalificerat jobb som han inte har utbildning för.

  • Anonym (vad vill du?)

     En abort trots att man egentligen vill behålla kan vara en oerhörd påfrestning, och jag vet många kvinnor som ångrat sig och sörjt hela livet efter en sådan. Vad händer med dig och ert förhållande om du gör abort nu, och ni sedan inte kan bli gravida när ni tycker att det passar bättre? Bara för att något inte passar in i planerna betyder inte det att det är dåligt. Men det är bara du som vet vad du vill. Lycka till!

  • Johanna1986

    Om ni ändå vill ha barn senare så e de bara att köra nu. Risken e att du tar bort er sista chans. Jag hade absolut inte gjort abort i er situation. Vill du detta klarar du/ni de. Men ta inte bort en graviditet bara för den e fel i tiden i din ålder (inget illa menat)

    Vi har varit i situationen där vi blivit oplanerat gravida trots preventivmedel. De tog mycket hårt att inte kunna behålla den (hänt två gånger och de va utomkvedshavandeskap) nu sörjer jag detta extremt mycket och går hos psykolog. Så snälla vill du detta så ta inte bort dem!

  • Anonym (A)
    Anonym (Agnes) skrev 2019-08-16 18:54:54 följande:
    Oj, knepig sits du har hamnat i men också: Grattis! Du är gravid :) och får kanske en chans att få barn du aldrig trodde.

    Ang din situation är det jag spontant kommer att tänka på tjänstledighet för pappan året när barnen kommer? Det kommer bli oerhört kämpigt med två bebisar och en vv-femåring. Han får vara hemma ett år, förutsatt att ni klarar det ekonomiskt förstås (men man kan lösa mkt med pusslande av fledighet, dubbeldagar osv samt sparkapital om man har sånt). Sedan blir det kanske knepigare. Hur ser ditt/ert svenska nätverk ut?

    Annars tänker jag spontant att han får säga upp sig och flytta till Sverige. Ta ett okvalificerat jobb som han inte har utbildning för.
    Håller med
  • Tow2Mater

    Tycker faktist du kan åka fram och tillbaka med två barn i flera år. Det ar ju lite jobb, men verkar ju vara en losning. Ena kan sitta i famnen på flyget upp till två år, den andra måste du ju ha säte till, så det kostar ju lite mera bara. Det handlar ju inte om en 9 timmars flygning till USA precis.

  • Anonym (Pappa)

    Han kan la sadla om karriärmässigt och flytta hit? För vem vill missa så mycket av sina barns uppväxt? Nåt jobb lär han ju kunna få här.

  • Anonym (Ts)

    Jag blev lämnad under graviditeten med min 5åring så tog hand om henne själv det första året, sedan fasades pappan in långsamt så jag vet att jag klarar sömnbristen och ta hand om ett barn själv i alla fall, men tvillingar...

    Min pv tjänar bra så nu funderar jag på om man kan hyra in typ en nanny för att hjälpa mig? Vad kan det kosta?

    Vi har varit ett par i 11 månader nu och jag tycker inte det är så kort tid. Vi hade planerat att flytta ihop och gifta oss när han kan flytta hit men det känns väldigt rätt för oss båda redan nu. Vi hade tänkt att barn nog inte kommer gå eftersom jag skulle vara 41-43 då... så blir det abort nu så kommer det nog inte bli några fler barn... men jag vill verkligen inte göra abort.

    Samtidigt så tycker han att det känns väldigt jobbigt att vara borta från sina barn så mycket om det blir så, och ja... hur gör man för att han ska få träffa dem så mycket som möjligt.

    Han talar inte svenska så skulle nog ha svårt att få ett okvalificerat jobb här, även om han har nämnt den möjligheten. Det verkar jättesvårt även om man är svensk. Och att söka om uppehållstillstånd utan jobb är väl svårt och tar lång tid. Två år ungefär har jag hört. Jag kan inte försörja oss alla på min mammapenning och på lång sikt. Däremot med hans nuvarande jobb så har vi det riktigt bra ekonomiskt.

    Sen just det projektet, det är inte bara att ta ledigt från det. Hoppar han av det så blir han ersatt för gott på det och då kommer han inte få förflyttningen. Det blir att ge upp hans karriär och det känns surt för med förflyttningen så får han det perfekta jobbet här - korta arbetsdagar och väldigt välbetalt.

    Jag har min mamma här som kan hjälpa men hon är lite skröplig fysiskt och hjälper redan min mormor mycket. Men hon skulle säkert kunna hälsa på en helg i månaden eller så och hjälpa till.

    Går det att flyga med två bebisar? Och orkar man det? Kanske en gång i mån. Han kan ju komma hit över en helg också, då jobbar han ju inte.

    Ifall vi behåller, bör vi då gifta oss direkt kanske? Eller vad vore bäst rent praktiskt?

  • BurningDiamond
    Anonym (Agnes) skrev 2019-08-16 18:54:54 följande:

    Oj, knepig sits du har hamnat i men också: Grattis! Du är gravid :) och får kanske en chans att få barn du aldrig trodde.

    Ang din situation är det jag spontant kommer att tänka på tjänstledighet för pappan året när barnen kommer? Det kommer bli oerhört kämpigt med två bebisar och en vv-femåring. Han får vara hemma ett år, förutsatt att ni klarar det ekonomiskt förstås (men man kan lösa mkt med pusslande av fledighet, dubbeldagar osv samt sparkapital om man har sånt). Sedan blir det kanske knepigare. Hur ser ditt/ert svenska nätverk ut?

    Annars tänker jag spontant att han får säga upp sig och flytta till Sverige. Ta ett okvalificerat jobb som han inte har utbildning för.


    Är Tyskland lika generösa som Sverige med  tjänstledighet och föräldraledighet osv? Eller dom kanske har ännu bättre regler, vad vet jag.
    Tow2Mater skrev 2019-08-16 19:48:27 följande:

    Tycker faktist du kan åka fram och tillbaka med två barn i flera år. Det ar ju lite jobb, men verkar ju vara en losning. Ena kan sitta i famnen på flyget upp till två år, den andra måste du ju ha säte till, så det kostar ju lite mera bara. Det handlar ju inte om en 9 timmars flygning till USA precis.


    Håller med. Beroende på var i SE och var i DE ni befinner er kan det tom vara enklare och smidigare att tåga.

  • Anonym (flyg)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-16 20:42:04 följande:

    Jag blev lämnad under graviditeten med min 5åring så tog hand om henne själv det första året, sedan fasades pappan in långsamt så jag vet att jag klarar sömnbristen och ta hand om ett barn själv i alla fall, men tvillingar...

    Min pv tjänar bra så nu funderar jag på om man kan hyra in typ en nanny för att hjälpa mig? Vad kan det kosta?

    Vi har varit ett par i 11 månader nu och jag tycker inte det är så kort tid. Vi hade planerat att flytta ihop och gifta oss när han kan flytta hit men det känns väldigt rätt för oss båda redan nu. Vi hade tänkt att barn nog inte kommer gå eftersom jag skulle vara 41-43 då... så blir det abort nu så kommer det nog inte bli några fler barn... men jag vill verkligen inte göra abort.

    Samtidigt så tycker han att det känns väldigt jobbigt att vara borta från sina barn så mycket om det blir så, och ja... hur gör man för att han ska få träffa dem så mycket som möjligt.

    Han talar inte svenska så skulle nog ha svårt att få ett okvalificerat jobb här, även om han har nämnt den möjligheten. Det verkar jättesvårt även om man är svensk. Och att söka om uppehållstillstånd utan jobb är väl svårt och tar lång tid. Två år ungefär har jag hört. Jag kan inte försörja oss alla på min mammapenning och på lång sikt. Däremot med hans nuvarande jobb så har vi det riktigt bra ekonomiskt.

    Sen just det projektet, det är inte bara att ta ledigt från det. Hoppar han av det så blir han ersatt för gott på det och då kommer han inte få förflyttningen. Det blir att ge upp hans karriär och det känns surt för med förflyttningen så får han det perfekta jobbet här - korta arbetsdagar och väldigt välbetalt.

    Jag har min mamma här som kan hjälpa men hon är lite skröplig fysiskt och hjälper redan min mormor mycket. Men hon skulle säkert kunna hälsa på en helg i månaden eller så och hjälpa till.

    Går det att flyga med två bebisar? Och orkar man det? Kanske en gång i mån. Han kan ju komma hit över en helg också, då jobbar han ju inte.

    Ifall vi behåller, bör vi då gifta oss direkt kanske? Eller vad vore bäst rent praktiskt?


    varför ska ni flyga till honom? han får väl flyga till dig på helgerna om han tjänar så bra. verkar vara ett helvete att flyga med tvillingar.

    satsa, vem vet, det kan bli bra!
  • 1234568
    Tow2Mater skrev 2019-08-16 19:48:27 följande:

    Tycker faktist du kan åka fram och tillbaka med två barn i flera år. Det ar ju lite jobb, men verkar ju vara en losning. Ena kan sitta i famnen på flyget upp till två år, den andra måste du ju ha säte till, så det kostar ju lite mera bara. Det handlar ju inte om en 9 timmars flygning till USA precis.


    Ensamstående mamma till tvillingar här "räcker upp handen".

    Tvillingar, som är bebisar ska matas ALLA DAGAR, med ca 3 timmars mellanrum, dom ska sova 3-4 ggr/dygn. Dom är ofta prematur barn, som inte kan utsätta sig för ett flygplan och alla bakterier som finns där på många månader.

    Eftersom pappan befinner sig i Tyskland, och det ännu till vv finns ett tredje barn att ta hand om...så går du som mamma på KNÄ det första året. Det kan finnas kolik, det är två bebisar som vaknar om nätterna, det ska mata, bytas blöja, tröstas x2..eller 3 vv. Jag var ensam med endast tvillingarna, och det var ett jobb. Jag var totalt slut när dagen gick mot sitt slut, och inte piggare nästa dag.

    Att ta med två bebisar vv till Tyskland är omöjligt. Hon kommer aldrig ha orken, och att transportera två bebisar är ingen lek. Dom flesta tvillingmammor (som har närvarande partners) så ville helst vara hemma medan dom var små. För det var oerhört omständigt att ta sig ut, speciellt någon längre väg. Och tröttheten är ingen lek!

    Nej nej! Tro inte Ts att du kan transportera dem fram och tillbaka vv. Även om man klarar det ensam, så är det slitigt, och hjälpen behövs. Men var inte naiv, det är mycket jobb första 2-3 åren, och ska ert förhållande överleva så måste han göra sin del. För om han lämnar dig med allt jobb, för att själv bygga upp sin karriär..hur du kommer känna när du inte sovit på 2 månader, barnen skriker, och jobbet aldrig tar slut...och han säger "han är trött efter jobbet i Tyskland"...du kommer explodera.
    Även graviditeten kommer innebära större risker och påfrestningar.  Och flygförbud får du tidigare än med ett barn. Det är ofta en jobbig graviditet, och han kommer behövas där du är.

    Nu låter jag så negativ till tvillingar. Jag älskar att vara tvillingmamma, och har gjort den ensam. Men jag var också inställd på att göra det ensam, och jag vet vad det innebär. Det är tuffa år. Och att ha någon som borde dela jobbet, men som inte är där..jag hade flippat. Nu är mina 5 år, och nu skulle det gått super bra att ena jobbar utomlands. Men dom första åren så kommer nog krossa er relation om han inte tänker vara på plats fysiskt och dela arbetsbördan.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-16 20:42:04 följande:

    Jag blev lämnad under graviditeten med min 5åring så tog hand om henne själv det första året, sedan fasades pappan in långsamt så jag vet att jag klarar sömnbristen och ta hand om ett barn själv i alla fall, men tvillingar...

    Min pv tjänar bra så nu funderar jag på om man kan hyra in typ en nanny för att hjälpa mig? Vad kan det kosta?

    Vi har varit ett par i 11 månader nu och jag tycker inte det är så kort tid. Vi hade planerat att flytta ihop och gifta oss när han kan flytta hit men det känns väldigt rätt för oss båda redan nu. Vi hade tänkt att barn nog inte kommer gå eftersom jag skulle vara 41-43 då... så blir det abort nu så kommer det nog inte bli några fler barn... men jag vill verkligen inte göra abort.

    Samtidigt så tycker han att det känns väldigt jobbigt att vara borta från sina barn så mycket om det blir så, och ja... hur gör man för att han ska få träffa dem så mycket som möjligt.

    Han talar inte svenska så skulle nog ha svårt att få ett okvalificerat jobb här, även om han har nämnt den möjligheten. Det verkar jättesvårt även om man är svensk. Och att söka om uppehållstillstånd utan jobb är väl svårt och tar lång tid. Två år ungefär har jag hört. Jag kan inte försörja oss alla på min mammapenning och på lång sikt. Däremot med hans nuvarande jobb så har vi det riktigt bra ekonomiskt.

    Sen just det projektet, det är inte bara att ta ledigt från det. Hoppar han av det så blir han ersatt för gott på det och då kommer han inte få förflyttningen. Det blir att ge upp hans karriär och det känns surt för med förflyttningen så får han det perfekta jobbet här - korta arbetsdagar och väldigt välbetalt.

    Jag har min mamma här som kan hjälpa men hon är lite skröplig fysiskt och hjälper redan min mormor mycket. Men hon skulle säkert kunna hälsa på en helg i månaden eller så och hjälpa till.

    Går det att flyga med två bebisar? Och orkar man det? Kanske en gång i mån. Han kan ju komma hit över en helg också, då jobbar han ju inte.

    Ifall vi behåller, bör vi då gifta oss direkt kanske? Eller vad vore bäst rent praktiskt?


    Ni har bara varit ihop 11 månader och han bor i ett annat land. Är han ens Europe? Vill inte vara för negativ men det finns en liten risk att du kommer få ta hand om barnen helt på egen hand. Är du beredd på det och vill chansa så ser jag inte hur du inte skulle kunna resa med barn. Bor du nära en flygplats? Har ni råd så är det ju bara sätta sig på planet. Du kan ju bo med barnen i Tyskland varannan vecka tills de börjar skolan om du orkar resa så mycket. Vad säger din karl?
  • Anonym (asdf)

    I längden är det ju inte säkert barnen behöver bo med dig (om några år alltså). Ditt äldsta barn kan han sin bas i Sverige och dina yngsta sin i Tyskland och så skiftar du varannan vecka. Om du har så flexibelt jobb. Kan du tyska?

Svar på tråden Gravid i komplicerad situation, vad hade ni gjort?