• Anonym (Mama)
    Fri 16 Aug 2019 21:05
    224 visningar
    20 svar
    20
    224

    mat barn svält

    Jag är så trött på att tjata vid varje måltid, sluta lek, ät er mat, larva er inte, ät mat osv osv.. Två av tre barn busar JÄMT vid maten... Det är så frustrerande. Tvillingarna är 3.5 en av dom busar och stora tjejen 6. Jag har försökt med allt men vägrar Youtube vid matbordet. Så jag funderar på att berätta lite merför dom om barn som inte har, tex barn i Afrika, sjuka barn etc.. Alltså lite allmänt så dom kanske börjar uppskatta mat och vatten på bordet, sina leksaker osv osv.. Hur gör ni!? Jag känner mig sur 90%av dygnet...

  • Svar på tråden mat barn svält
  • Fri 16 Aug 2019 21:09
    #1

    De lär ju verkligen inte bli tacksamma pga någon predikan om andra som svälter. Låter du dem leka vid matbordet eller avslutas måltiden genast?

  • Anonym (de lär sig)
    Fri 16 Aug 2019 21:38
    #2
    +2

    Säg till innan ni går till bords vad som förväntas av dem. Säg till dem att om de inte gör som förväntas så kommer du påminna dem EN gång. Om de ändå inte uppför sig som förväntat så får de gå ifrån bordet och det blir ingen mer mat innan kvällsmackan.

    Inget roligt om de skickas ifrån bordet före de andra är klara. De får roa sig själva, men ingen tv eller ipad eller likande. Om det uppstår bråk eller gnat så ignorera utom om det blir rent farligt för någon.

    De som uppför sig genom hela måltiden får beröm och positiv bekräftelse att de gjort rätt.

    Sen håller du på det tills de är stora nog  att laga son egen mat.

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 22:45
    #3
    enanna skrev 2019-08-16 21:09:55 följande:

    De lär ju verkligen inte bli tacksamma pga någon predikan om andra som svälter. Låter du dem leka vid matbordet eller avslutas måltiden genast?


    Nej jag säger till miljoner gånger, jag är så trött på det, dom slutar, tar en tugga och så samma visa igen...
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 22:46
    #4
    -1 +1
    Anonym (de lär sig) skrev 2019-08-16 21:38:16 följande:

    Säg till innan ni går till bords vad som förväntas av dem. Säg till dem att om de inte gör som förväntas så kommer du påminna dem EN gång. Om de ändå inte uppför sig som förväntat så får de gå ifrån bordet och det blir ingen mer mat innan kvällsmackan.

    Inget roligt om de skickas ifrån bordet före de andra är klara. De får roa sig själva, men ingen tv eller ipad eller likande. Om det uppstår bråk eller gnat så ignorera utom om det blir rent farligt för någon.

    De som uppför sig genom hela måltiden får beröm och positiv bekräftelse att de gjort rätt.

    Sen håller du på det tills de är stora nog  att laga son egen mat.


    Okej jg känner mig så hemsk att dom ska gå ifrån hungriga men det är nog enda sättet, som du säger. Tack! Ska prova det imorgon..
  • Anonym (Kim)
    Fri 16 Aug 2019 22:49
    #5
    +1
    Anonym (Mama) skrev 2019-08-16 22:45:09 följande:
    Nej jag säger till miljoner gånger, jag är så trött på det, dom slutar, tar en tugga och så samma visa igen...
    Varför låter du dem sitta kvar vid bordet då? DU tänker väl inte att de ska svälta ihjäl om de missar en måltid?
  • Fri 16 Aug 2019 23:03
    #6
    +1

    När jag var liten så fick jag antingen gå från bordet om jag inte åt eller så fick jag sitta kvar tills jag ätit upp. Och jag är nog inte ensam om den sortens uppfostran och ingen av oss svälte ihjäl för man lär sig fort som barn att det inte är roligt att gå hungrig.

  • sextio­talist
    Sat 17 Aug 2019 07:07
    #7
    Pierott skrev 2019-08-16 23:03:26 följande:

    När jag var liten så fick jag antingen gå från bordet om jag inte åt eller så fick jag sitta kvar tills jag ätit upp. Och jag är nog inte ensam om den sortens uppfostran och ingen av oss svälte ihjäl för man lär sig fort som barn att det inte är roligt att gå hungrig.


    Jag var en notorisk matvägrare och hade inga problem med att vara hungrig (inga problem som vuxen heller)
  • sextio­talist
    Sat 17 Aug 2019 07:10
    #8

    Jag hade släppt alla principer. Hade nog dukat på golvet och istället för att låta måltiden bli tjatig så hade jag gjort måltiden till en lek.

  • Anonym (K)
    Sat 17 Aug 2019 08:50
    #9

    Sluta hålla på och tjafsa. Skicka dom från bordet istället. Eller så äter de en i taget.

  • Sat 17 Aug 2019 09:34
    #10
    sextiotalist skrev 2019-08-17 07:07:59 följande:

    Jag var en notorisk matvägrare och hade inga problem med att vara hungrig (inga problem som vuxen heller)


    Jag med. Min mamma var likadan som barn. Och nu har vi svårigheter med sonen.
  • Akidok­i
    Sat 17 Aug 2019 09:38
    #11
    sextiotalist skrev 2019-08-17 07:10:26 följande:

    Jag hade släppt alla principer. Hade nog dukat på golvet och istället för att låta måltiden bli tjatig så hade jag gjort måltiden till en lek.


  • Anonym (Bråka inte)
    Sat 17 Aug 2019 10:23
    #12

    Det finns två saker man absolut inte ska bråka med barn om, sömn och mat!

    Här får man sova var man vill bara man sover och man får äta var man vill bara man äter, om det nu är i soffan framför teven. Jaaa hörrni hör hur det låter, men vi har INGET tjat och bråk om varesej sömn eller måltider, och våra barn mellan 3-8 klarar av utmärkt att sitta och äta fint i skola och förskola.

    Völjdina strider och strid bara om sådant du kan påverka. Man kan aldrig tvinga ett barn att äta, lika lite som man kan tvinga ett barn att sova. Risken är att hela matsituationen blir ett ständigt bråk, vem vill äta under bråk? Min äldsta hade period där han Bara ville äta själv på sitt rum, han fick det, tror det var under några månader, sen släppte det och nu har han inga problem att sitta still vid matbordet. Samma gäller våra yngsta nu, vill de av någon anledning äta någon annan stans så får de det, bara de äter.

  • Sat 17 Aug 2019 12:16
    #13

    Lägg upp en minimal portion, typ en tesked åt var, när de undrar svarar du ni äter inte upp ändå

  • Anonym (Flum)
    Sat 17 Aug 2019 15:06
    #14
    sextiotalist skrev 2019-08-17 07:10:26 följande:

    Jag hade släppt alla principer. Hade nog dukat på golvet och istället för att låta måltiden bli tjatig så hade jag gjort måltiden till en lek.


    Så flummigt..

    Du åt inte ändå, så varför skulle det funka tror du?
  • Anonym (Flum)
    Sat 17 Aug 2019 15:10
    #15
    Anonym (de lär sig) skrev 2019-08-16 21:38:16 följande:

    Säg till innan ni går till bords vad som förväntas av dem. Säg till dem att om de inte gör som förväntas så kommer du påminna dem EN gång. Om de ändå inte uppför sig som förväntat så får de gå ifrån bordet och det blir ingen mer mat innan kvällsmackan.

    Inget roligt om de skickas ifrån bordet före de andra är klara. De får roa sig själva, men ingen tv eller ipad eller likande. Om det uppstår bråk eller gnat så ignorera utom om det blir rent farligt för någon.

    De som uppför sig genom hela måltiden får beröm och positiv bekräftelse att de gjort rätt.

    Sen håller du på det tills de är stora nog  att laga son egen mat.


    Så här uppfostrar man konstruktivt och får barnen att uppskatta beröm. Det är bra men kan även orsaka en dålig självkänsla så småningom. Barnet tänker att de måste vara bäst annars är de inte vörda något. Dessa barn är ofta duktiga utåt sett och har gott självförtroende men inuti är de trasiga.

    Det är en bra uppfostran OM man även ger barnen beröm och känsla att de duger precis som de är. Man måste inte vara bäst, och man måste inte jämföra!

    Tsm
  • sextio­talist
    Sat 17 Aug 2019 16:17
    #16
    Anonym (Flum) skrev 2019-08-17 15:06:50 följande:

    Så flummigt..

    Du åt inte ändå, så varför skulle det funka tror du?


    Mina föräldrar gjorde inte så, det flummigaste de gjorde var att ställa sig bakom en dörr med en korv för att få mig att äta, men jag släppte alla principer när det gäller sonen. Och fick jag honom att lite så var jag nöjd. Vi har inte haft picknick i vardagsrummet, men åt ofta i soffan. En period satt han på golvet och åt, han och katten.

    Flummigt eller inte, han åt och nu som vuxen har han ett bra bordskick, äter så gott som allt
  • Glinda från Oz
    Sat 17 Aug 2019 16:26
    #17
    Anonym (Bråka inte) skrev 2019-08-17 10:23:58 följande:

    Det finns två saker man absolut inte ska bråka med barn om, sömn och mat!

    Här får man sova var man vill bara man sover och man får äta var man vill bara man äter, om det nu är i soffan framför teven. Jaaa hörrni hör hur det låter, men vi har INGET tjat och bråk om varesej sömn eller måltider, och våra barn mellan 3-8 klarar av utmärkt att sitta och äta fint i skola och förskola.

    Völjdina strider och strid bara om sådant du kan påverka. Man kan aldrig tvinga ett barn att äta, lika lite som man kan tvinga ett barn att sova. Risken är att hela matsituationen blir ett ständigt bråk, vem vill äta under bråk? Min äldsta hade period där han Bara ville äta själv på sitt rum, han fick det, tror det var under några månader, sen släppte det och nu har han inga problem att sitta still vid matbordet. Samma gäller våra yngsta nu, vill de av någon anledning äta någon annan stans så får de det, bara de äter.


    Här behöver man inte äta men man ska sitta vid bordet och man behöver inte sova men man ska ligga i sängen (givetvis är alla skärmar förbjudna i båda situationerna)
  • Glinda från Oz
    Sat 17 Aug 2019 16:28
    #18
    Anonym (Flum) skrev 2019-08-17 15:10:30 följande:

    Så här uppfostrar man konstruktivt och får barnen att uppskatta beröm. Det är bra men kan även orsaka en dålig självkänsla så småningom. Barnet tänker att de måste vara bäst annars är de inte vörda något. Dessa barn är ofta duktiga utåt sett och har gott självförtroende men inuti är de trasiga.

    Det är en bra uppfostran OM man även ger barnen beröm och känsla att de duger precis som de är. Man måste inte vara bäst, och man måste inte jämföra!

    Tsm


    Att sitta och äta som folk har inget med att vara bäst att göra, det är något man måste klara annars får man problem både i skolan, hos vänner, när man äter ute mm
  • Sat 17 Aug 2019 19:03
    #19
    Anonym (Mama) skrev 2019-08-16 22:45:09 följande:

    Nej jag säger till miljoner gånger, jag är så trött på det, dom slutar, tar en tugga och så samma visa igen...


    Hur tänker du när du svarar "nej"? Efteråt berättar du ju att du visst låter dem?
  • Anonym (Bråka inte)
    Sun 18 Aug 2019 08:03
    #20
    Glinda från Oz skrev 2019-08-17 16:26:22 följande:

    Här behöver man inte äta men man ska sitta vid bordet och man behöver inte sova men man ska ligga i sängen (givetvis är alla skärmar förbjudna i båda situationerna)


    Ja men det är ju samma sak bara en annan vinkling, dvsibget bråk. Man gör ju det som passar sin familj bäst, min huvudpoäng var att man ska undvika bråk om mat och sömn, sen finns det ju oändliga variationer på det, jag skrev bara hur vi gör hos oss som fungerar för att just undvika bråk
Svar på tråden mat barn svält