• Sat 17 Aug 2019 09:09
    118 visningar
    4 svar
    4
    118

    Planerat eller inte?

    Om man gemensamt bestämmer att sluta skydda sig för att man vill bli gravid, men ej aktivt försöker. Anser du då att graviditeten är planerad eller oplanerad?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Planerat eller inte?
  • Sat 17 Aug 2019 14:23
    #1
    +1
    Twinmom13 skrev 2019-08-17 09:09:08 följande:

    Om man gemensamt bestämmer att sluta skydda sig för att man vill bli gravid, men ej aktivt försöker. Anser du då att graviditeten är planerad eller oplanerad?


    Jag tycker iofs att varje graviditet som uppstår ur oskyddad sex är planerad. Spelar ingen roll om parterna diskuterat det eller inte, och spelar ingen roll om man "aktivt försöker" eller inte. Lägger man p-metoderna åt sidan så är det en avsiktlig handling och då blir det ev. resultatet en planerad graviditet.
  • Sat 17 Aug 2019 16:02
    #2
    -1
    Twinmom13 skrev 2019-08-17 09:09:08 följande:

    Om man gemensamt bestämmer att sluta skydda sig för att man vill bli gravid, men ej aktivt försöker. Anser du då att graviditeten är planerad eller oplanerad?


    Har man pratat igenom det ordentligt sinsemellan och båda är införstådda med att blir tjejen gravid så blir det barn, så är det absolut planerat. Biologin tar ju ingen hänsyn till om man aktivt försöker eller ej.

    Har man ett oskyddat one night stand "in the heat of the moment" och aldrig mer tänkt ses men tjejen blir gravid så anser jag att graviditeten är oplanerad. Fortfarande tar ju inte biologin någon hänsyn till om killen och tjejen har setts förut eller inte, men avsikten var ju knappast från varken honom eller henne att avla barn.
  • Mon 19 Aug 2019 22:14
    #3

    Hmmm är gravid med trean.

    Ettan "försökte" vi och det tog sig första cykeln. Andra försökte vi i över ett år och då verkligen koll på ägglossning och sex då mm. Aktiva försök alltså.

    Nu använde vi inte preventivmedel av medicinska orsaker men "säkra" perioder trodde vi :P ägglossningen var 4 dagar sen och baam nu är jag gravid. Jag säger att den här graviditeten var oplanerad men välkommen. I min värld var mina två första "planerade" utifrån att vi då aktivt försökte medan denna inte var det....

  • Mon 19 Aug 2019 22:15
    #4
    Twinmom13 skrev 2019-08-17 09:09:08 följande:

    Om man gemensamt bestämmer att sluta skydda sig för att man vill bli gravid, men ej aktivt försöker. Anser du då att graviditeten är planerad eller oplanerad?


    Anledningen till att ni slutade med preventivmedel var ju ändå att bli gravida så ja - planerad
Svar på tråden Planerat eller inte?