• Anonym (Ledsen)

    Måste vi byta skola?

    Barnen går i en jättebra skola anpassad efter barn med deras svårigheter.. De har även hundar i skolan som stöd.

    Nu har ena barnet blivit allergisk. Hur löser man det här? Måste vi byta skola eller är skolan skyldiga att anpassa sig?

  • Svar på tråden Måste vi byta skola?
  • Anonym (Hund)
    Anonym (suck) skrev 2019-08-17 17:12:32 följande:

    Kanske bäst att alla i Sverige gör sig av med sina hundar för att ts barn är allergisk för hur ska annars barnet klara sig när denne är hos kompisar eller är ute på stan


    Så löjligt, verkligen! Det du skriver alltså.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Va) skrev 2019-08-18 09:45:00 följande:

    Men du tycker att det är helt okej att alla andra barn blir drabbad pga ditt barns allergi?


    Har jag aldrig sagt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-18 10:49:01 följande:

    Har jag aldrig sagt.


    Men hur menar du att det ska gå till då? På skolan finns hundar, ditt barn kan inte va runt hundarna. Så antingen hundarna eller ditt barn måste ju "försvinna". Eller?

    Klart det kanske går med allergitabletter, eller ett klassrum utan hundar om barnet kan va samma omgivning som hundarna ändå, eller nån annan lösning. Men är allergin så allvarlig som det låter och du vägrar mediciner så är det ju barnet eller hundarna som får flytta på sig.
  • Anonym (HL)

    Nej dina barn ska absolut inte byta skola. Barn med diagnoser har all rätt att få anpassad skolgång men hundar är absolut ingen rättighet. Jag förstår mycket väl att hundarna är till stor hjälp men en nödvändighet är det inte. Man kan anpassa på annat sätt som de flesta andra skolor gör. Hundar i skolan är ju ganska ovanligt. Ett allergiskt barn har större rätt i detta fallet. Skulle det stå mellan att barnen måste byta skola eller ta bort hundarna så tar man bort hundarna. I detta fallet kanske det går att kombinera ändå med hundfria zoner så alla blir nöjda.

  • Anonym (Ego!!)
    Anonym (Va) skrev 2019-08-18 10:54:03 följande:
    Men hur menar du att det ska gå till då? På skolan finns hundar, ditt barn kan inte va runt hundarna. Så antingen hundarna eller ditt barn måste ju "försvinna". Eller?

    Klart det kanske går med allergitabletter, eller ett klassrum utan hundar om barnet kan va samma omgivning som hundarna ändå, eller nån annan lösning. Men är allergin så allvarlig som det låter och du vägrar mediciner så är det ju barnet eller hundarna som får flytta på sig.
    Och ts tycker hundarna för ts bryr sig bara om sin unge och skiter i alla andra barn på skolan som blir av med hundarna.
  • ventilera mera

    Oj, här attackerar vi för fullt... Måste säga att det inte direkt känns som om TS varken "dragit igång nåt" eller kräver att allt ska anpassas efter hennes barn som många verkar tro.

    Men för att faktiskt svara på de frågor som finns här så, ja, skolan är skyldig att göra anpassningar för varje enskild elev och det tror jag att de flesta här skulle vara jävligt tacksamma över om deras eventuella barn någon gång har det behovet.

    Dock så brukar det lösa sig ganska bra med hundar i skolan även om någon är allergisk då det som någon skrev finns schampo som man tvättar hunden med väldigt regelbundet.

    Jag jobbar själv i en verksamhet där det finns både skolhund och allergiker och det går alldeles utmärkt. Den hunden är dock kortklippt trots att han i vanliga fall är en långhårig ras, vilket underlättar väldigt mycket. Han är också utbildad till skolhund genom skolans försorg men ägs av en i personalen.

    Han är en oerhörd tillgång och skulle saknas om han inte kunde fortsätta finnas på skolan.

    Dock kan jag tycka att man får tänka till lite innan man kastar in personalens privata hundar i verksamheten då det som sagt faktiskt finns utbildningar för både skolhund och terapihund som hunden bör gå först. De blir då grundligt genomgångna då det gäller alla delar av beteende och psyke, och det är skolan som är ansvariga för hunden precis som för resten av verksamheten. En outbildad hund gör förmodligen att det inte finns några riktiga riktlinjer för vad man gör om det skulle hända något när den är i skolan.

    Man ska också ha gjort en ordentlig riskbedömning innan man ger sig in i ett sånt projekt.

    Så TS, börja med att testa barnet och få ett ordentligt svar på om det nu är allergi eller ej. Att tro att det är det hur säker man än är hjälper inte i dialogen med skolan. Sen tar ni det därifrån. Men innan ni vet säkert så får ju skolan anpassa i största möjliga mån så inte ditt barn behöver sitta i skolan med rinnande ögon osv. Det ska de göra, det är inget att diskutera ens. Man får städa bort hår osv, och se till att hunden eller om det nu var hundarna, inte befinner sig i samma lokal och att de är tvättade och klippta.

    Hoppas det löser sig för er!

  • MaryEllen

    Jag tycker det låter väldigt märkligt att det är en av personalens privata hundar som inte är certifierad/godkänd som vare sig terapihund, läshund eller skolhund. Även om hunden säkerligen är till stor nytta i verksamheten, verkar det lite ogenomtänkt att ta dit personalens hund utan att den är utbildad och godkänd på rätt sätt.

    Oavsett det, så finns det säkert många sätt att anpassa hundverksamheten så att både hund och allergiska barn kan vistas i skolan. (Om vi nu inte talar om extremt allergiska barn.)

    Få allergin ordentligt utredd TS, och prata med skolan hur de tycker att man ska lösa problemet. De måste ju själva ha någon idé och tänkt tanken innan när de tog in hund i skolverksamheten.

  • Alessia
    MaryEllen skrev 2019-08-18 12:25:27 följande:

    Jag tycker det låter väldigt märkligt att det är en av personalens privata hundar som inte är certifierad/godkänd som vare sig terapihund, läshund eller skolhund. Även om hunden säkerligen är till stor nytta i verksamheten, verkar det lite ogenomtänkt att ta dit personalens hund utan att den är utbildad och godkänd på rätt sätt.

    Oavsett det, så finns det säkert många sätt att anpassa hundverksamheten så att både hund och allergiska barn kan vistas i skolan. (Om vi nu inte talar om extremt allergiska barn.)

    Få allergin ordentligt utredd TS, och prata med skolan hur de tycker att man ska lösa problemet. De måste ju själva ha någon idé och tänkt tanken innan när de tog in hund i skolverksamheten.


    Att hundar i vården och i skolan är privatägda är det absolut vanligaste. Jag har aldrig hört talas om att en vårdinrättning/skola köper in en utbildad hund så som tullverket och polismyndigheten gör och sedan låter enskild anställd ansvara för hunden - hundförare.
    Inom vården och i skolan har en sjuksköterska, uska, lärare, kurator oftast genomgått utbildning tillsammans med sin egen hund och arbetar med denn vissa timmar varje vecka. Det är alltså fråga om diplomerade hundar och hundförare och det finns regler för hur mycket en sådan hund får arbeta.
  • MaryEllen
    Alessia skrev 2019-08-18 13:45:53 följande:

    Att hundar i vården och i skolan är privatägda är det absolut vanligaste. Jag har aldrig hört talas om att en vårdinrättning/skola köper in en utbildad hund så som tullverket och polismyndigheten gör och sedan låter enskild anställd ansvara för hunden - hundförare.

    Inom vården och i skolan har en sjuksköterska, uska, lärare, kurator oftast genomgått utbildning tillsammans med sin egen hund och arbetar med denn vissa timmar varje vecka. Det är alltså fråga om diplomerade hundar och hundförare och det finns regler för hur mycket en sådan hund får arbeta.


    Jo, alltså, det förstår jag ju. Jag förväntar mig inte att skolan ska äga hunden. Men att det är personalens privata hund som INTE är utbildad/certifierad (enligt vad TS har sagt tidigare) är vad jag reagerar på. Det framgår heller inte att hunden är under utbildning.

    Givetvis bottnar en utbildad hund i att någon (oftast ägaren) har ett stort privat engagemang, men här verkar det handla om en (flera?) hundar som ägs av skolans personal och som inte har någon utbildning/certifiering. Spontant känns det för mig mer som om skolan då har tagit in hunden för att man har ?hört att det är bra med djur?, men inte har haft någon ordentligt genomtänkt plan med det hela. Det sista är dock rena spekulationer från min sida, och vad vet jag, hunden kanske är under utbildning/diplomering.
  • Anonym (Vänta och se)

    Vänta och se vad skolan säger. Det går säkert att lösa bara din son inte är superallergisk.

    Att ta allergimedicin varje dag skulle jag inte rekommendera. Antihistamin kan ge biverkningar och bör inte tas i onödan. De kan ha effekt på kroppen om de tas regelbundet under lång tid.

    Hoppas ni lyckas komma fram till en lösning som passar båda parter.

  • Bananböjaren

    Men är du helt pippi i kokkon TS? Självklart ska världen anpassa sig till dig och ditt gullegryn, inte tvärtom.
    Världen befolkas ändå av dig, dig och dig och ditt gullegryn. Ni kan ta för er precis som ni vill, dom som kommer efter ja det gör detsamma.

    Tråden känns helt onödig när svaret är givet.

  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 15:43:25 följande:

    Tack för ditt svar, man blir ju inte lite trött av många av svaren i tråden...

    Jag återkommer när jag fått svar från skolan.


    Och ännu har du inte gjort det och det har ändå gått 1 1/2 år.
Svar på tråden Måste vi byta skola?