• Anonym (Vill ha en till)
    Sat 17 Aug 2019 16:10
    141 visningar
    8 svar
    8
    141

    När bör man söka hjälp?

    Jag och maken försöker nu få till ett tredje barn, mem ingenting händer. När är det egentligen man bör söka hjälp? Jag är 40.

  • Svar på tråden När bör man söka hjälp?
  • Anonym (Bdbeo­m)
    Sat 17 Aug 2019 16:46
    #1

    På en gång.

    Eller beroende på hur desperata ni är och hur mycket pengar ni har.

    Du kan ju vända dig till en gynekolog på en gång bara för att kolla rent allmänt hur det står till med fertiliteten. Och få råd hur ni ska tänka.

  • Glinda från Oz
    Sat 17 Aug 2019 16:48
    #2
    Anonym (Bdbeom) skrev 2019-08-17 16:46:13 följande:

    På en gång.

    Eller beroende på hur desperata ni är och hur mycket pengar ni har.

    Du kan ju vända dig till en gynekolog på en gång bara för att kolla rent allmänt hur det står till med fertiliteten. Och få råd hur ni ska tänka.


    Man måste ju vänta ett år innan man får hjälp så jag förstår inte varför man ska söka tidigare.
  • Sat 17 Aug 2019 16:55
    #3

    Jag är så hemsk att jag inte ens förstår varför man skulle få hjälp när man är 40 och redan har två barn.

    Men annars är det väl i din ålder bäst att ljuga och säga att man redan försökt i ett år.

  • Sat 17 Aug 2019 17:23
    #4

    I de flesta landsting kan man söka hjälp, och få det, efter att man aktivt försökt i ett halvår och då är det bra att göra det också, många landsting och även privatkliniker hjälper en bara så länge man inte fyllt 42. Är man äldre än så får man söka sig utomlands

    Och du, bry dig inte om negativa personer som tycker att du borde vara nöjd som redan har två och har fyllt 40.

  • Anonym (Priva­t)
    Sat 17 Aug 2019 17:49
    #5

    Efter ett halvår efter 35. Har ni gemensamma barn sen förr får ni ingen hjälp via landstinget utan får söka er privat.

  • Anonym (Vill ha en till) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 19:39
    #6
    Drottningen1970 skrev 2019-08-17 16:55:10 följande:

    Jag är så hemsk att jag inte ens förstår varför man skulle få hjälp när man är 40 och redan har två barn.

    Men annars är det väl i din ålder bäst att ljuga och säga att man redan försökt i ett år.


    Tydligen är det bara ett halvår som gäller om man är över 35, som nån skrev. Jag tänker inte ivf utan att jag vill ta hormonprover. Var gravid med min sista som föddes för ett år sedan så helt kört anser jag egentligen inte att det borde vara. Kanske bara att hormonnivåerna ligger lite fel...? Hade ett MF för 3 månader sen också.
  • Anonym (Vill ha en till) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 19:40
    #7
    Anonym (Privat) skrev 2019-08-17 17:49:27 följande:

    Efter ett halvår efter 35. Har ni gemensamma barn sen förr får ni ingen hjälp via landstinget utan får söka er privat.


    Det vet jag. Vi har båda barnen gemensamma.
  • Sat 17 Aug 2019 22:36
    #8
    Anonym (Privat) skrev 2019-08-17 17:49:27 följande:

    Efter ett halvår efter 35. Har ni gemensamma barn sen förr får ni ingen hjälp via landstinget utan får söka er privat.


    I många landsting får man göra utredningen på landstingets bekostnad men ivf får man betala för själv
Svar på tråden När bör man söka hjälp?