• Anonym (Längt­an efter en 2a)
    Sat 17 Aug 2019 16:55
    583 visningar
    33 svar
    33
    583

    Ledsen - välja bort ett till barn eller separera?

    Jag och min sambo har ett gemensamt barn, han har barn sedan tidigare och jag vill gärna ha ett till barn men han känner att han inte vill ha fler. Jag vet inte hur jag ska göra i den här situationen, har 2 dåliga alternativ att välja på känns det som - stanna kvar i relationen och avstå från att skaffa ett barn till eller separera och hoppas att träffa någon ny att skaffa nästa barn med alternativt inseminera mig. Jag är 38 år och känner att det finns egentligen inte heller några garantier för att jag kommer att hinna träffa någon ny eller att jag ens kommer kunna bli gravid igen. Det känns inte heller kul att lämna min lilla som redan finns och börja med varannanveckas boende för någon som inte ens finns ännu samtidigt som jag känner att jag kommer att ångra när jag blir äldre att jag inte skaffade åtminstone ett barn till :( Känner mig rådlös, någon som varit i samma situation? Hur får man någon att ändra sig? Någon som kommit över barnlängtan efter nr 2? Känns inte ens som att det egentligen är något jag VILL komma över.... :(

  • Svar på tråden Ledsen - välja bort ett till barn eller separera?
  • Anonym (E)
    Sat 17 Aug 2019 17:14
    #1
    -2

    Kanske kan han tänka sig stanna kvar i relationen även om du väljer att inseminera dig? Då han inte blir pappan kanske han kan acceptera ett sådant upplägg? Får du barn själv blir det egentligen samma sak som att han har sitt/sina barn sen innan, bara att du nu då får ditt ?sedan innan? efter att ni blivit tillsammans. Samtidigt blir det ju ett till barn i hushållet och han kanske får ta lite större ansvar för ert gemensmma när bebisen kommer och om du får komplikationer under graviditeten eller förlossningen, så det är ju inte säkert han känner sig ok med det heller. Vet bara att vissa som känt olika i barnfrågan faktiskt löst det så och det verkar gå bra.

    För min del så hade jag talat om för honom att jag tänker inseminera mig och att det är upp till honom att avgöra om han vill fortsätta relationen trots det eller inte. Jag skulle inte ge upp min önskan om fler barn för en man. Det hade varit något jag inte skulle komma över och då ska vi inte ens gå in på hur det hade känts att avstå fler barn för mannens skull och han sedan lämnar en och/eller är otrogen när det är för sent för fler barn... Nej fyfan.

  • Anonym (hallå­?)
    Sat 17 Aug 2019 17:24
    #2
    +1
    Anonym (E) skrev 2019-08-17 17:14:57 följande:

    Kanske kan han tänka sig stanna kvar i relationen även om du väljer att inseminera dig? Då han inte blir pappan kanske han kan acceptera ett sådant upplägg? Får du barn själv blir det egentligen samma sak som att han har sitt/sina barn sen innan, bara att du nu då får ditt ?sedan innan? efter att ni blivit tillsammans. Samtidigt blir det ju ett till barn i hushållet och han kanske får ta lite större ansvar för ert gemensmma när bebisen kommer och om du får komplikationer under graviditeten eller förlossningen, så det är ju inte säkert han känner sig ok med det heller. Vet bara att vissa som känt olika i barnfrågan faktiskt löst det så och det verkar gå bra.

    För min del så hade jag talat om för honom att jag tänker inseminera mig och att det är upp till honom att avgöra om han vill fortsätta relationen trots det eller inte. Jag skulle inte ge upp min önskan om fler barn för en man. Det hade varit något jag inte skulle komma över och då ska vi inte ens gå in på hur det hade känts att avstå fler barn för mannens skull och han sedan lämnar en och/eller är otrogen när det är för sent för fler barn... Nej fyfan.


    Finns du på riktigt? Jag är kvinna och aldrig i livet att jag hade accepterat ett extra barn jag inte ville ha, inte ville bli väckt av kommande 5 år och inte ville  betala för, oavsett om det hade mina gener eller inte.

    Om man väljer en man som redan har barn (och vi vet inte ens hur många- han kanske har tre innan?) så måste man väl om man har något grepp om verkligheten kunna begripa att vederbörande kan känna sig färdig med att ha småbarn och ser fram emot att få mer tid till relationen, och resor och kanske någon hobby?

    Vill du ha många barn, fixa en partner som inte har några från början.
  • Anonym (Längt­an efter en 2a) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 17:33
    #3
    -1
    Anonym (E) skrev 2019-08-17 17:14:57 följande:

    Kanske kan han tänka sig stanna kvar i relationen även om du väljer att inseminera dig? Då han inte blir pappan kanske han kan acceptera ett sådant upplägg? Får du barn själv blir det egentligen samma sak som att han har sitt/sina barn sen innan, bara att du nu då får ditt ?sedan innan? efter att ni blivit tillsammans. Samtidigt blir det ju ett till barn i hushållet och han kanske får ta lite större ansvar för ert gemensmma när bebisen kommer och om du får komplikationer under graviditeten eller förlossningen, så det är ju inte säkert han känner sig ok med det heller. Vet bara att vissa som känt olika i barnfrågan faktiskt löst det så och det verkar gå bra.

    För min del så hade jag talat om för honom att jag tänker inseminera mig och att det är upp till honom att avgöra om han vill fortsätta relationen trots det eller inte. Jag skulle inte ge upp min önskan om fler barn för en man. Det hade varit något jag inte skulle komma över och då ska vi inte ens gå in på hur det hade känts att avstå fler barn för mannens skull och han sedan lämnar en och/eller är otrogen när det är för sent för fler barn... Nej fyfan.


    Ja jag har faktiskt också funderat lite i de banorna. Rent teoretiskt hade jag ju faktiskt kunnat haft barn innan vi träffades jag också, men jag har inte riktigt vågat ta upp den aspekten med honom ännu eftersom jag egentligen är rädd för att han ska säga att han lämnar mig då och jag inte riktigt rent mentalt bestämt mig för om jag är beredd att inseminera mig om han säger att det är okej. Jag vet inte om jag ändå i första hand skulle vilja försöka träffa en ny kille så att mitt barn får en riktig pappa. Skulle han sagt nej till vårt första barn så skulle beslutet ha varit väldigt enkelt för mig, jag hade lämnat honom direkt, barn är för viktigt för mig. Att vi redan har ett barn gör det svårare för jag känner att jag sviker mitt barn om jag tar initiativ till en separation. Jag är också rädd för hur livet kan bli för hen ifall vi separerar, tänk tex om hens pappa träffar någon som är elak mot hen. Det känns som jag inte har samma insyn i hens liv. Samtidigt tycker jag att det här med att faktiskt ha en pappa känns viktigt eftersom jag själv vuxit upp med en pappa som bara fanns där ibland....
  • Anonym (Längt­an efter en 2a) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 17:59
    #4
    -2 +1
    Anonym (hallå?) skrev 2019-08-17 17:24:26 följande:

    Finns du på riktigt? Jag är kvinna och aldrig i livet att jag hade accepterat ett extra barn jag inte ville ha, inte ville bli väckt av kommande 5 år och inte ville  betala för, oavsett om det hade mina gener eller inte.

    Om man väljer en man som redan har barn (och vi vet inte ens hur många- han kanske har tre innan?) så måste man väl om man har något grepp om verkligheten kunna begripa att vederbörande kan känna sig färdig med att ha småbarn och ser fram emot att få mer tid till relationen, och resor och kanske någon hobby?

    Vill du ha många barn, fixa en partner som inte har några från början.


    Det är mycket man borde inse både här och där, men alla är faktiskt inte stöpta i samma form och alla träffar inte rätt man tidigt i livet. Folk skiljer sig och de borde väl också inse att de borde träffa nån annan som också har 2 barn eller insett att de inte borde skilja sig över huvudtaget ?! Men nu är livet inte alltid så enkelt och det finns något som heter känslor också och då får man sen kompromissa och försöka hitta lösningar efter vägen. Att skaffa eller inte skaffa barn är en svår sak att kompromissa i eftersom det inte finns några helt rättvisa kompromisser i den frågan.
  • Sat 17 Aug 2019 18:51
    #5
    +4

    Ett nej i "planeringsstadiet" väger alltid tyngst. Antingen får du acceptera inga fler barn eller så får du lämna. Finns ingen kompromiss.

  • Sat 17 Aug 2019 18:58
    #6
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 18:51:14 följande:
    Ett nej i "planeringsstadiet" väger alltid tyngst. Antingen får du acceptera inga fler barn eller så får du lämna. Finns ingen kompromiss.
    Håller med.
  • Anonym (A)
    Sat 17 Aug 2019 18:58
    #7
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 18:51:14 följande:
    Ett nej i "planeringsstadiet" väger alltid tyngst. Antingen får du acceptera inga fler barn eller så får du lämna. Finns ingen kompromiss.
    Håller med
  • Sat 17 Aug 2019 19:04
    #8
    Tecum skrev 2019-08-17 18:58:13 följande:
    Håller med.
    Tror minsann att detta är första gången vi är överens. Solig
  • Anonym (Vikti­gt)
    Sat 17 Aug 2019 19:07
    #9
    Anonym (Längtan efter en 2a) skrev 2019-08-17 17:59:03 följande:

    Det är mycket man borde inse både här och där, men alla är faktiskt inte stöpta i samma form och alla träffar inte rätt man tidigt i livet. Folk skiljer sig och de borde väl också inse att de borde träffa nån annan som också har 2 barn eller insett att de inte borde skilja sig över huvudtaget ?! Men nu är livet inte alltid så enkelt och det finns något som heter känslor också och då får man sen kompromissa och försöka hitta lösningar efter vägen. Att skaffa eller inte skaffa barn är en svår sak att kompromissa i eftersom det inte finns några helt rättvisa kompromisser i den frågan.


    Om det är så viktigt att skaffa ett barn till och lämna din man/sambo och få ditt lilla barn till att bo vv så separera och inseminera dig då men lägg inte den skulden på mannen
  • Sat 17 Aug 2019 19:08
    #10
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 19:04:22 följande:
    Tror minsann att detta är första gången vi är överens. Solig
    Tror jag inte, du är rätt vettig ibland. Men du kanske bara minns när vi bråkar...
Svar på tråden Ledsen - välja bort ett till barn eller separera?