• Anonym (-)
    Sat 17 Aug 2019 22:09
    140 visningar
    9 svar
    9
    140

    Presenter

    Hej alla på familjeliv. Jag vet att vissa kommer tycka att det är ett 'bortskämt' problem. Men jag mår dåligt av att min familj köper dyra presenter till mig som jag inte tycker passar min person, jag får mer och mer saker hemma som jag inte har hjärta att göra mig av med. Det är inte ofta jag får presenter, men ofta nog för att jag ska få lite panik.

    Saker som jag känner att jag inte vill ha, men kan inte lägga undan för då kommer folk fråga, vart har du den där saken? Jag vill inte ha mer grejer! Jag behöver inget och jag vill inte ha dubletter av saker. 3 olika typer av högtalarsystem, massor av husgeråd. Jag blir galen. :( Jag vill bara göra mig av med allt. Till och med större möbler kan de köpa utan förvarning utan att träffa helt rätt med stilen jag har. Jag blir GALEN. :( Förstår att det är av omtanke och kärlek, men jag vill liksom omge mig med grejer hemma som jag valt själv och som jag har användning av. Värst är att de köper dyra saker och sådant som 'måste vara framme', vilket gör att det är svårt att göra mig av med senare.:( Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Presenter
  • Anonym (Oj)
    Sat 17 Aug 2019 22:25
    #1
    Anonym (-) skrev 2019-08-17 22:09:18 följande:

    Hej alla på familjeliv. Jag vet att vissa kommer tycka att det är ett 'bortskämt' problem. Men jag mår dåligt av att min familj köper dyra presenter till mig som jag inte tycker passar min person, jag får mer och mer saker hemma som jag inte har hjärta att göra mig av med. Det är inte ofta jag får presenter, men ofta nog för att jag ska få lite panik.

    Saker som jag känner att jag inte vill ha, men kan inte lägga undan för då kommer folk fråga, vart har du den där saken? Jag vill inte ha mer grejer! Jag behöver inget och jag vill inte ha dubletter av saker. 3 olika typer av högtalarsystem, massor av husgeråd. Jag blir galen. :( Jag vill bara göra mig av med allt. Till och med större möbler kan de köpa utan förvarning utan att träffa helt rätt med stilen jag har. Jag blir GALEN. :( Förstår att det är av omtanke och kärlek, men jag vill liksom omge mig med grejer hemma som jag valt själv och som jag har användning av. Värst är att de köper dyra saker och sådant som 'måste vara framme', vilket gör att det är svårt att göra mig av med senare.:( Vad ska jag göra?


    Prata med dom? Eller är det omodernt nu för tiden?
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 22:41
    #2
    Anonym (Oj) skrev 2019-08-17 22:25:31 följande:
    Prata med dom? Eller är det omodernt nu för tiden?
    Jag har försökt. Men de blir stötta då, typ arga. och de kan komma förbi helt oförberett och redan köpt dessa otympliga saker. Bara klampa in med dem.
  • Anonym (Frida­)
    Sat 17 Aug 2019 22:50
    #3
    Anonym (-) skrev 2019-08-17 22:41:24 följande:
    Jag har försökt. Men de blir stötta då, typ arga. och de kan komma förbi helt oförberett och redan köpt dessa otympliga saker. Bara klampa in med dem.

    Då är de ju bara oförskämda. Det är du som borde bli arg på dem och inte det omvända. Skänk grejerna du inte vill ha till någon välgörenhetsloppis! Om någon frågar efter dem så förklarar du att du sett till att sakerna kommit till god användning.
  • Anonym (Oj)
    Sun 18 Aug 2019 10:22
    #4
    Anonym (-) skrev 2019-08-17 22:41:24 följande:
    Jag har försökt. Men de blir stötta då, typ arga. och de kan komma förbi helt oförberett och redan köpt dessa otympliga saker. Bara klampa in med dem.
    Men säg då till dom ordentligt att du kommer att sälja grejorna om du inte vill ha dom. Låt dom bli arga, vad kan hända menar du?
  • Mon 19 Aug 2019 10:55
    #5

    Om de bara stövlar in med grejer de tycker du ska ha så är det bara säga stop. De får ta med sig grejerna hem till sig själv istället för du har egna planer på hur ditt hem ska se ut.

    Vad gäller presenter du redan fått kan du alltid säga "jag ska byta stil i mitt vardagsrum, så den där soffan (eller vad det nu är) som du köpte mig kommer bli utbytt. Är du intresserad av att få igen den så får du hämta den i helgen. "

    Eller så gör du dig bara av med grejerna du inte vill ha, sen får de bli hur sura de vill. Du gör inget fel som vill styra över hur ditt hem ska se ut.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Mia)
    Mon 19 Aug 2019 13:16
    #6

    Förklara för dom att du nu känner att du har tillräckligt med saker och att du har de saker du behöver, du kan berätta för dom att du börjat känna att för mycket saker runt omkring dig gör dig stressad och att du därför vill leva mer minimalistiskt. I samma veva som du pratar om detta kan du ju då säga att därför önskar du dig inte några fler saker eller presenter utan om någon vill köpa ngt kan de tex ge dig en upplevelse eller bara avstå! Du borde bara vara ärlig men på ett trevligt sätt.., blir det sen så att vissa inte lyssnar utan fortsätter köpa saker så har ju du ändå varit tydlig och då får de acceptera att deras gåvor hamnar undangömda eller att du väljer att göra ngt annat med sakerna. Oroa dig inte så mkt för vad andra tycker utan börja leva så som du mår bra av. Egentligen är detta inte ett problem utan du skapar också problem genom ditt tankesätt kring detta. Lycka till ????????

  • Anonym (-) Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 23:04
    #7

    Jag vet inte varför jag har svårt att säga ifrån. När jag väl försöker lite försiktigt så försöker de först övertala mig, sedan blir de sura. De har alltid betett sig såhär märkligt, och sättet de hanterat vår relation har gjort att jag haft svårt att stå upp för mig själv.

    De talar fortfarande mästrande till mig trots att jag är vuxen. Rent oförskämda är de. Men jag har inte självfortroende och pondus nog att säga ifrån på ett bra sätt. :(

  • Anonym (mmmm)
    Tue 20 Aug 2019 05:49
    #8

    Sälj sakerna du inte vill ha alternativt skänk bort dem. Låt dem bli sura då. Du har ju försökt förklara för dem. Lyssnar de inte så är det deras problem.

    Pausa umgänget om de får dig att må dåligt.

    Öva på att säga nej framför spegeln. Kan verka löjligt men ju mer du övar på att säga nej dessto enklare kommer det att bli. Våga stå upp för dig själv.

  • Tue 20 Aug 2019 10:52
    #9
    Anonym (-) skrev 2019-08-19 23:04:41 följande:

    Jag vet inte varför jag har svårt att säga ifrån. När jag väl försöker lite försiktigt så försöker de först övertala mig, sedan blir de sura. De har alltid betett sig såhär märkligt, och sättet de hanterat vår relation har gjort att jag haft svårt att stå upp för mig själv.

    De talar fortfarande mästrande till mig trots att jag är vuxen. Rent oförskämda är de. Men jag har inte självfortroende och pondus nog att säga ifrån på ett bra sätt. :(


    Vill du ha en förändring måste du ändra något. Även om det känns jobbigt.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Presenter