• Anonym (Hus)

    Bo ensam i hus

    Hur är det att bo kvar i huset efter skilsmässan?

    Är det svårt att klara allt som boendet kräver?

    Jag vet inte om jag fixar underhåll, vet inte vad jag bör ha koll på, kan inget....

  • Svar på tråden Bo ensam i hus
  • Dexter dot com

    Jag bor i hus själv och visst är det mycket som ska göras med ved, trädgård, underhåll mm. Jag har valt att göra det jag kan själv och betala för elektriker, snickare och rörmokare men har man ekonomi kan man ju självklart betala för färdigkluven och torr ved, för klippning av gräsmatta och målning av hus tex.

  • Anonym (Fixarfirma)

    Min väninna som bor själv i stort hus, hyr in hjälp från seniorpoolen.

    Fixar firma med 55+ :are. Kostar 250kr i timmen efter rot/rut.

    Svärmor, som är 80+ och går med rullator och bor i hus med trädgård hyr också in hjälp.

    En fixare kommer 2 h varannan vecka och fixar trädgård, byter glödlampor, ställer in tv:en, rensar avlopp etc. Kostar 1200 kr i månaden med Rot. När han tycker det behövs göra större grejor så gör han en offert på det. Sen handlar han material och forslar bort eventuellt skräp.

    Funkar strålande.

  • Anonym (Det går men är väl till stor del en fråga om pengar)

    Min ensamstående moster köpte hus (parhus) själv när hon bara var lite drygt 30. Funkade utmärkt för henne att bo där hela livet.

    Men hus kostar olika mycket beroende på var i landet man bor. Det här var inte i nån jättestor stad, utan i en småstad som dock hade betydligt dyrare priser än rikssnittet redan då.. Men det funkade. Huset var nybyggt och allt stod ju som det var i över 20 år utan nåt större behov av renovering. Så nya vitvaror var de enda investeringarna som gjordes under 25 års tid.

  • Anonym (radhud)
    Anonym (Hus) skrev 2019-08-18 09:10:37 följande:

    Hur är det att bo kvar i huset efter skilsmässan?

    Är det svårt att klara allt som boendet kräver?

    Jag vet inte om jag fixar underhåll, vet inte vad jag bör ha koll på, kan inget....


    Har du råd med hus på egen hand?
  • Anonym (Hus)

    Jag tror att jag har råd.. Har en buffert också. Men jag kan inget... har heller ingen att fråga direkt eller som kan hjälpa mig..

  • neverpreggo

    Jag tänker att mycket finns numera på internet med steg för steg-guider och säkerligen även checklistor för husunderhåll.

  • Anonym (radhud)
    Anonym (Hus) skrev 2019-08-18 13:07:30 följande:

    Jag tror att jag har råd.. Har en buffert också. Men jag kan inget... har heller ingen att fråga direkt eller som kan hjälpa mig..


    Man lär sig medans man håller på. Eller man tvingas lära sig för annars rasar ju huset ihop. Det finns säkert böcker om husunderhåll, info på nätet och tutorials på Youtube hur man gör saker själv.

    Har du tid med att lära dig allting och göra det själv? Har du råd att leka bort sånt som är för svårt eller tidskrävande?
  • Anonym (radhud)

    Kan inte heller nåt om hus men ett första steg kan ju vara att lära känna sitt hus. Vilka viktiga strukturer som finns och hur man bedömer dem. Och sedan göra en underhållsplan. Det kräver ju att man sätter sig in i saker och lär sig en massa. När man gjort en underhållsplan vet man ju också om man har råd med det som behöver fixas.

  • Anonym (A)
    Anonym (radhud) skrev 2019-08-18 13:14:31 följande:
    Man lär sig medans man håller på. Eller man tvingas lära sig för annars rasar ju huset ihop. Det finns säkert böcker om husunderhåll, info på nätet och tutorials på Youtube hur man gör saker själv.

    Har du tid med att lära dig allting och göra det själv? Har du råd att leka bort sånt som är för svårt eller tidskrävande?
    Ja, man lär sig efter hand.
  • LaFontaine

    Jag bodde kvar i radhuset några år efter skilsmässan. Dels lärde jag mig allt eftersom, dels ringde jag in pappa vid behov när det krävdes handstyrka och min reumatism satte stopp.

    Men visst var jag nära att lägga mig och grina när jag hade 16 grader hemma utan att förstå varför Tungan ute

  • Anonym (Själv)

    Jag bor själv i hus, älskar mitt hus. Skulle känna mig instängd i en lägenhet.

    Vill du bo i hus så gör det. Men jag skulle rekommendera dig att flytta till ett annat hus om du står i skilsmässa. Nytt boende = nystart.

  • Anonym (Hus)

    Tyvärr har jag inte råd med ett annat hus. Dessutom är det barnens hem o nära skolan..

  • Anonym (Stark)

    Jag har har bott själv i hus. För mig var det ingen större skillnad eftersom jag gjorde i stort sett allt med vår gemensamma hus innan skilsmässan. Några små saker som att jag fick köpa och koppla in tv, bredband osv själv för första gången.

    Flyttade sedan till radhus i bostadsrättsförening. Det är helt klart att föredra om man är ensam med barn.

  • Anonym (Själv)
    Anonym (Hus) skrev 2019-08-18 20:28:00 följande:

    Tyvärr har jag inte råd med ett annat hus. Dessutom är det barnens hem o nära skolan..


    Varför har du råd med just det huset och inte med ett annat hus i området? Är det i väldigt dåligt skick?
  • Anonym (Hus)

    Husen är jättedyra i området... Vi köpte för många år sedan. Skulle inte få så mycket över om vi säljer och om man köper ett annat måste man ha kontantinsats..

    Plus att jag vill att barnen ska få bo kvar.

  • Anonym (Själv)
    Anonym (Hus) skrev 2019-08-18 21:27:02 följande:

    Husen är jättedyra i området... Vi köpte för många år sedan. Skulle inte få så mycket över om vi säljer och om man köper ett annat måste man ha kontantinsats..

    Plus att jag vill att barnen ska få bo kvar.


    Det blir ju inte billigare att lösa ut din man ur huset än att köpa ett annat hus så nu tänker du väl ändå helt fel.
  • riboflavin

    Man lär sig det man behöver, finns hur mycket böcker, videoklipp och annat som helst. Frågan är väl om du har pengar, intresse och tid?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Bo ensam i hus