• Anonym (?)
    Sun 18 Aug 2019 13:37
    86 visningar
    6 svar
    6
    86

    Förklimakterium?

    Har plötsligt fått svår PMS och värmevallningar. Aldrig haft så förr. Är 40 år.

    Eller kan det bero på att jag ammar ännu? Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Förklimakterium?
  • Anonym (Q)
    Sun 18 Aug 2019 13:58
    #1
    Anonym (?) skrev 2019-08-18 13:37:31 följande:

    Har plötsligt fått svår PMS och värmevallningar. Aldrig haft så förr. Är 40 år.

    Eller kan det bero på att jag ammar ännu? Nån med erfarenhet?


    Jag tror absolut att det kan bero på amning/småbarn kanske en menscykel som håller på att kicka igång. Iaf så känner jag igen det från när jag själv ammade och hade småbarn, mycket hormoner i vallning.

    Jag tror att det är för tidigt att få svallningar pga klimakteriet. Förvisso är det individuellt men genomsnittet för klimakteriet är 50år. Och just värmevallningar brukar höra till slutfasen och inte början.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 18 Aug 2019 14:04
    #2
    Anonym (Q) skrev 2019-08-18 13:58:01 följande:

    Jag tror absolut att det kan bero på amning/småbarn kanske en menscykel som håller på att kicka igång. Iaf så känner jag igen det från när jag själv ammade och hade småbarn, mycket hormoner i vallning.

    Jag tror att det är för tidigt att få svallningar pga klimakteriet. Förvisso är det individuellt men genomsnittet för klimakteriet är 50år. Och just värmevallningar brukar höra till slutfasen och inte början.


    Ok, tack för svar! Detta lugnade mig. Iofs tänker jag inte att jag är i klimakteriet nu utan jag tänkte mer ett förstadium isf.

    Fick tillbaka min mens för 4 månader sedan efter förlossningen, men den börjar bli regelbunden nu. Kanske beror vallningarna på amningen då?
  • Anonym (N)
    Mon 19 Aug 2019 15:53
    #3
    Anonym (Q) skrev 2019-08-18 13:58:01 följande:

    Jag tror absolut att det kan bero på amning/småbarn kanske en menscykel som håller på att kicka igång. Iaf så känner jag igen det från när jag själv ammade och hade småbarn, mycket hormoner i vallning.

    Jag tror att det är för tidigt att få svallningar pga klimakteriet. Förvisso är det individuellt men genomsnittet för klimakteriet är 50år. Och just värmevallningar brukar höra till slutfasen och inte början.


    Nej, värmevallningar hör inte till slutet av klimakteriet, utan mitt i.

    Det är inte för tidigt med förklimakteriet när man är 40, det kan pågå i 10 år innan själva klimakteriet är i gång.
  • Anonym (Q)
    Mon 19 Aug 2019 17:02
    #4
    Anonym (N) skrev 2019-08-19 15:53:53 följande:

    Nej, värmevallningar hör inte till slutet av klimakteriet, utan mitt i.

    Det är inte för tidigt med förklimakteriet när man är 40, det kan pågå i 10 år innan själva klimakteriet är i gång.


    Det varierar såklart men värme
    Anonym (N) skrev 2019-08-19 15:53:53 följande:

    Nej, värmevallningar hör inte till slutet av klimakteriet, utan mitt i.

    Det är inte för tidigt med förklimakteriet när man är 40, det kan pågå i 10 år innan själva klimakteriet är i gång.


    Det är såklart individuellt men det vanligaste är att förklimakteriet börjar med menstruationsrubbningar- Och oftast först vid 45 ...
  • Anonym (N)
    Mon 19 Aug 2019 17:49
    #5
    Anonym (Q) skrev 2019-08-19 17:02:27 följande:

    Det varierar såklart men värmeDet är såklart individuellt men det vanligaste är att förklimakteriet börjar med menstruationsrubbningar- Och oftast först vid 45 ...


    Förklimakteriet ger inga rubbningar, däremot så kan menscykeln förändras om än väldigt lite. Som sagt, förklimakteriet kan pågå ett årtionde innan själva klimakteriet är ett faktum så om det börjar vid 40 så är det inget konstigt alls.
  • Anonym (N)
    Mon 19 Aug 2019 17:53
    #6
    Anonym (N) skrev 2019-08-19 17:49:36 följande:

    Förklimakteriet ger inga rubbningar, däremot så kan menscykeln förändras om än väldigt lite. Som sagt, förklimakteriet kan pågå ett årtionde innan själva klimakteriet är ett faktum så om det börjar vid 40 så är det inget konstigt alls.


    Värmevallningar kan pågå långt efter klimakteriet är över, vilket officiellt räknas vara ett år efter sista mens. Men de blir oftast mildare och färre. Det kan ta lång tid för kroppen att hitta homeostas efter klimakteriet. Medans somliga inte märker alls att de går igenom detta förutom avsaknad av mensen.
Svar på tråden Förklimakterium?