• Anonym (40 +)
    Sun 18 Aug 2019 19:25
    32 visningar
    2 svar
    2
    32

    Gravid snabbt efter kejsarsnitt

    Jag vill höra om det är någon här inne som har blivit gravid innan det har gått ett år från kejsarsnittet?

    Jag är över 40 år och fick mitt första för fyra månader sedan. Har fått rekommendationen av mödravården att vänta i minst ett år innan jag blir gravid pga kejsarsnittet. Men de säger samtidigt att jag inte ska vänta för länge pga min ålder.

    Jag är redan sugen på en liten till, men ska avvakta så kroppen får läka.

    Men vill ändå höra om någon har försökt innan ett år har gått och hur det har gått.

  • Svar på tråden Gravid snabbt efter kejsarsnitt
  • Anonym (Maja)
    Sun 18 Aug 2019 19:49
    #1

    Jag blev gravid fyra månader efter mitt första snitt. Allt gick bra och jag födde ett friskt barn i vecka 39+2. Den stora risken när man blir gravid så tätt inpå ett snitt är livmoderruptur, av den anledningen ville läkaren snitta i god tid innan värkarbetet satte igång. Sista veckorna av graviditeten fick jag komma in och göra ctg ett par gånger, det var enda skillnaden mot för första graviditeten.

    Det finns en anledning till att de rekommenderar att vänta och även om allt gick bra för mig skulle jag inte göra om det. Förstår dock att du känner att tiden rinner iväg med tanke på åldern.

    Vet dock att många landsting ger rekommendationen att vänta 6 månader, det kanske är en lagom kompromiss? Dessutom kan det ju ta tid att bli gravid.

    Lycka till!

  • Anonym (40 +) Trådstartaren
    Sun 18 Aug 2019 19:52
    #2
    Anonym (Maja) skrev 2019-08-18 19:49:12 följande:

    Jag blev gravid fyra månader efter mitt första snitt. Allt gick bra och jag födde ett friskt barn i vecka 39+2. Den stora risken när man blir gravid så tätt inpå ett snitt är livmoderruptur, av den anledningen ville läkaren snitta i god tid innan värkarbetet satte igång. Sista veckorna av graviditeten fick jag komma in och göra ctg ett par gånger, det var enda skillnaden mot för första graviditeten.

    Det finns en anledning till att de rekommenderar att vänta och även om allt gick bra för mig skulle jag inte göra om det. Förstår dock att du känner att tiden rinner iväg med tanke på åldern.

    Vet dock att många landsting ger rekommendationen att vänta 6 månader, det kanske är en lagom kompromiss? Dessutom kan det ju ta tid att bli gravid.

    Lycka till!


    Tack för bra svar :)

    Jag vill veta mer om riskerna och du gav bra info. Ska läsa på mer om det.

    Jag tänkte börja försöka efter 6-7 månader. För som du säger så kanske jag inte blir gravid direkt
Svar på tråden Gravid snabbt efter kejsarsnitt