• Sun 18 Aug 2019 22:53
    1157 visningar
    67 svar
    67
    1157

    Jag är politiker

    Förklara gärna hur det kan accepteras att socialtjänsten står utanför vårt legala system och kan skapa egna lagar och regler vilka står helt i strid med Svensk författningssamling.

  • Sun 18 Aug 2019 23:37
    #12
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:20:06 följande:
    Det får de inte. Socialtjänsten lutar sig mot regelverk som är tolkningsbara, men där domstolarnas utfall blir prejudicerande i liknande fall. Det är därför socialtjänst och liknande myndigheter ibland driver överklaganden mot enskilda: för att få en dom att kunna fatta beslut utifrån framöver.

    Var det svar på din fråga?
    Tack för ditt svar men inte riktigt.

    Bara för att ta något:
    På vilket sätt är exempelvis legalitetsprincipen och objektivitetsprincipen tolkningsbar? 
  • Sun 18 Aug 2019 23:40
    #14
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:25:06 följande:
    Kommunen kan ta betalt för faktiska kostnader det tar för personal att ta fram dokument. Anledningen till att sådana kostnader införs är sannolikt för att förhindra återkommande rättshaverister att ta upp mängder av tjänstemannatid för att ta fram stora mängder material.
    Och hur förklara man det när JO redan har fastställt att det endast är den faktiska kostnaden för papper + vad det kostar att få ut det genom kopieringsmaskinen som man har rätt att ta betalt för och när det gäller elektroniska dokument har man inte rätt att ta ut något alls.
  • Sun 18 Aug 2019 23:50
    #17
    Pilsner skrev 2019-08-18 23:40:18 följande:
    Du menar alltså att det är ok att ta betalt för arbetstiden för att skapa och skicka filen?

    Kan man betala en sådan pdf anonymt, dvs med kontanter? För annars blir man ju registrerad som köpare av dokument, vilket jag tycker känns tveksamt integritetsmässigt.
    Det är inte ok att ta betalt för arbetstiden etc.

    Detta är exempelvis klargjort i RÅ 1985 2:9 och JO 6032-10

    Begär man att ta del av en handling på plats går det inte heller att ta något betalt för detta, man kan även ha med sig egen utrustning för att göra en egen kopia av handlingen.
  • Sun 18 Aug 2019 23:54
    #18
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:45:20 följande:
    Tyvärr inte tillräckligt insatt i just socialtjänst för att kunna svara på det. En gissning får du: så länge det finns olika människor så finns det tolkningar, även där tycker det inte borde kunna tolkas.

    Jag kan ha förståelse för det,

    Nedanstående är från en av våra grundlagar och gäller samtliga i det offentliga Sverige.


    Enkla förklaringar

    Legalitetsprincipen: 
    Allt styrs av lagar och det går inte att hitta på egna regler som inte har stöd i befintlig lag

    Objektivitetsprincipen:
    Allt ska vara sakligt och opartiskt

  • Mon 19 Aug 2019 00:05
    #23
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:57:20 följande:
    Det finns inget som är fullständigt sakligt och opartiskt så länge det finns människor som kan tolka. Det är därför domstolarnas arbete är så viktigt.
    De flesta andra myndigheter klara att i stort vara sakliga och opartiska men socialtjänsten visar på stora brister vilket borde vara något att undersöka djupare vad som är orsaken till detta.

    Sverige har fått ta emot mycket internationell kritik på detta område en längre tid men hela tiden sopat problemet under mattan.
  • Mon 19 Aug 2019 00:09
    #24
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:55:44 följande:
    Enligt lagen behöver du inte bistå med digitala kopior alls.
    Samtidigt så när det ex. gäller GDPR så gäller att om den registrerade gör begäran i elektronisk form ska informationen tillhandahållas i ett elektroniskt format som är allmänt använt, om den registrerade inte begär något annat.
  • Mon 19 Aug 2019 00:56
    #26
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-19 00:14:51 följande:

    Likväl säger kommunallagen att kommunen inte behöver sända ut offentliga handlingar elektroniskt.


    Då får det bli lite hemläxa och ta reda på vilken lag som har prioritet
  • Mon 19 Aug 2019 19:16
    #28
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-19 08:50:57 följande:
    Jag kan göra ett försök, ifall du talar om vilken paragraf i gdpr du syftar på.
    Jag har inte kollat någon paragraf i detta fall då informationen saxats från tillsynsmyndighetens hemsida och får därmed anses trovärdig
  • Tue 20 Aug 2019 19:48
    #30
    Ä 7971-19VillaVillerkulla skrev 2019-08-20 09:35:31 följande:

    Kan inte hjälpa dig utan den exakta ordalydelsen.


    Det är den exakta ordalydelsen
  • Tue 20 Aug 2019 19:49
    #31
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-20 09:35:31 följande:

    Kan inte hjälpa dig utan den exakta ordalydelsen.


    Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av den personuppgiftsansvarige i en lättillgänglig, skriftlig form och med ett tydligt och enkelt språk. Om den registrerade gör begäran i elektronisk form ska informationen tillhandahållas i ett elektroniskt format som är allmänt använt, om den registrerade inte begär något annat.
  • Wed 21 Aug 2019 21:57
    #35
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-21 10:25:15 följande:
    Det här gäller de egna personuppgifterna, som du har rätt att få information om, som jag tolkar det.
    Som jag skrev GDPR
  • Thu 22 Aug 2019 22:55
    #37
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-22 13:42:14 följande:
    Rätten att fått information om vilka personuppgifter som lagrats om dig, inte rätten att få ut offentliga handlingar.
    Informationen enligt GDPR är allmän handling och ska lämnas i digitalform i det fall begäran kommer i digitalform ...
  • Fri 23 Aug 2019 20:56
    #41
    KillBill skrev 2019-08-23 19:21:40 följande:
    Politiker är folkvalda och agerar på mandat av folket.
    Så är även herr Trump på andra sidan pölen men det verkar inte hindra en massiv kritik i det fallet
  • Fri 23 Aug 2019 20:58
    #42
    KillBill skrev 2019-08-23 18:46:34 följande:
    Det är informationen om personuppgiftsbehandlingen som ska lämnas ut digitalt. Det står inte att offentliga handlingar ska lämnas digitalt.
    Nu får du förklara på vilket sätt det har med mitt inlägg att göra
  • Sat 24 Aug 2019 08:07
    #44
    KillBill skrev 2019-08-23 21:53:32 följande:
    Ja folk har säkert anledning att vara besvikna men Trump är likväl folkvald.
    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...
  • Sat 24 Aug 2019 17:11
    #47
    Padirac skrev 2019-08-24 08:21:39 följande:
    Det är nog inte folket som känner din besvikelse. Det är en liten klick som inte begriper eller vill begripa hur det parlamentariska systemet fungerar. Det fanns ett stort stöd i opinionen för en blocköverskridande regering. Och det fick vi.

    De som uttryckt besvikelsen du pratar om är SverigeDemokrater och andra i den bruna falangen och de bland alliansväljare som inte ser SDs främlingsfientlighet som något extremt.
    Nu drar du lite långt gående slutsatser, för det första det är inte bara Riksdagsval som har förtroendevalda utan den större mängden finns på andra platser vidare har jag inte sagt någonting om huruvida jag är missnöjd eller nöjd etc.

    Det är vidare inte speciellt vetenskapligt att luta sig mot vad som visat sig i någon specifik opinionsundersökning omfattande möjligtvis något tusen tal människor.

    Du är naturligtvis fri att ha din åsikt men skriv den då självständigt och inte som ett svar. 
  • Sat 24 Aug 2019 20:25
    #49
    Padirac skrev 2019-08-24 19:45:05 följande:
    Menar du att min slutsats om missnöjesnivån har en sämre evidens än din slutsats om missnöjesnivån?

    För min bedömning finns i alla fall siffror att luta sig mot - vad har du för källa?. 
    Det är inte meningsfullt att föra detta meningsutbyte vidare, så jag sätter punkt där så får du ha vilken uppfattning du vill då det inte gör mig något :)
  • Sat 24 Aug 2019 20:47
    #51
    Padirac skrev 2019-08-24 20:36:40 följande:
    Det är klart att det inte är meningsfullt om du inte har ngt som helst belägg för din tes.
    Visa att du är vuxen nog att du klara av att lägg ner
  • Sat 24 Aug 2019 23:27
    #53
    Padirac skrev 2019-08-24 21:19:40 följande:
    Lägga ned?
    sysop skrev 2019-08-24 08:07:01 följande:
    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...

    Vad har du för belägg för detta påstående om folket inte känner att de fått det de röstat på?

    Vet du inte om att vi har representativ demokrati med val till parlament och att parlamentet gemensamt utser regering mha förhandling och röstning?

    Folket har röstat - parlamentet har utsetts - regering har bildats.

    Det finns de som inte accepterar denna ordning och hur det gått till i detta val - men det är inte folket - det är andra krafter som vill påstå detta. 
    Som jag misstänkte var du inte vuxen nog, mitt liv är viktigare än att föra debatt med dig så du får hitta någon annan för dina syften.
Svar på tråden Jag är politiker