• Ljbs

    Rosacea ont

    Har antagligen haft rosacea i iallafall en 5 år . Först antog jag att det bara var hormoner och väder och att jag behövde vara snällare mot huden.

    Under många år var det bara en rodnad till och från som läkte ut emellanåt. Ca två år sedan började jag bli väldigt grovporig, samma rodnad men lite kvisslors om inte ömmade.

    I några månader nu har rodnaden ökat, blir aldrig helt bra, kvisslor ökat i antal och storlek, vissa får en vit top som ej går att klämma( vet att man inte ska!!) , har börjat få liksom underhudsbölder som ömmar så in i bomben tills dom lägger sig efter några dagar till en vecka. Huden i områdena bränner lite och det röda ich kvisslorna håller sig nu inte bara till kinderna utan förkommer i pannan mellan brynen och uppåt.

    Dessutom känns jag allmänt skrovlig i resterande hud i ansiktet:(

    Jag är så ledsen över detta, testat krämer o gel från apotek. Försöker vara mild mot ansiktet i produktväg men några ggr har jag blivit så frustrerad att jag varit taskig mot ansiktet och bara velat fräta bort skiten VET DUMT ich tjänar INGET som helst syfte utom att förvärra :(

    På vc tarvdet flera månader innan man får bokad tid och drop in tar dom inte emot för sådant här. Tänkte söka hjälp genom KRY appen där jag tidigare fått god hjälp i andra frågor.

    Vad har ni för erfarenheter av rosacea ? Vad hjälpte er och hur illa var det då från början?

  • Svar på tråden Rosacea ont
  • Ljbs

    Såhär ser set ut just nu på ena kinden



    Ser ut som en tonåring. Ihop med mina skratt o arg rynkor o övriga begynnande ålderstecken är det en ful och konstig kombo. Är så ledsen just nu aldrig kan man få komma till en punkt där man är hyfsat nöjd med sig själv:(:(:(

  • soltroll

    Har du varit hos hudläkare?

    Har ingen egen erfarenhet, men min mamma fick för flera år sedan stora problem efter mentalt stressad period i livet och hon fick hjälp från hudläkare. Tror hon gick till vc först och blev skickad till hudläkare. Nu syns ingenting:))

  • soltroll

    Har du varit hos hudläkare?

    Har ingen egen erfarenhet, men min mamma fick för flera år sedan stora problem efter mentalt stressad period i livet och hon fick hjälp från hudläkare. Tror hon gick till vc först och blev skickad till hudläkare. Nu syns ingenting:))

  • Lili158

    Hej

    Om du ännu inte är medlem gå med i Facebookgruppen rosacea Sverige. Jag driver den sedan många år tillbaka och vi är över 2000 medlemmar. Välkommen <3 <3

  • Spottedrose

    Jag har rosacea men den är lugn just nu. Jag har haft mycket svampinfektioner och när jag har en infektion så bli alltid rosacean aktiv. Jag har fått bra hjälp på hudkliniken.

  • Misen1

    Det som botade min rosacea för ca 15 år sen var ipl behandlingar. Efter ca 5 behandlingar var det borta. Fortsatte med typ 1 till 2 behandlingar om året efter det men har inte gjort någon nu på ca 5 år och det är fortfarande borta. Kan jag varmt rekommendera även fast det är dyrt. Så värt det.

    Har läst att krämen Finacea ska vara jättebra också.

    När jag hade rosacea och det hettade som värst så brukade jag skölja ansiktet med iskallt vatten, det hjälpte för stunden. Kunde även isa huden med ett ispaket.

  • Tazzme

    Jag hoppar gärna in här också.


    Har inte fått ngn diagnos, men kommit fram till att ajg nog har lindrig rosacea jag med :/


    Misen1 skrev 2019-08-26 14:21:46 följande:

    Det som botade min rosacea för ca 15 år sen var ipl behandlingar. Efter ca 5 behandlingar var det borta. Fortsatte med typ 1 till 2 behandlingar om året efter det men har inte gjort någon nu på ca 5 år och det är fortfarande borta. Kan jag varmt rekommendera även fast det är dyrt. Så värt det.


    Vad är PIL-behandling för nåt? Ska googla det, men hör gärna mer om egna erfarenheter.

    Till TS: Jag har läst en blogg om naturlig kosmetik etc. där en tjej med rosacea testade att lägga en ansiktsmask av råhonung på sitt drabbade område varje dag. Det hjälpte henne massor. Hon satt in flera bilder och man såg tydliga resultat! Det har jag också testat, men var lite svårt att säga om det gav resultat eller ej. Dock är en burk råhonung, som räcker till väääldigt många ansiktsmasker, inte en särksilt dyr investering att testa på :) Och funkar det inte kan man ju alltid äta upp honungen istället :D

  • iMitera

    Ipl och Finacea. Inte borta helt men förbättrar avsevärt. Ångrar jag inte gjort Ipl tidigare.

    Mild rengöring, Dermalogica Ultra Calming cleanser. Testat massor med rengöringar och den är den enda jag kan använda om jag inte vill riskera få irriterad hud.

    Om din hud även är fet så rekommenderar jag pantotensyra som kosttillskott.

Svar på tråden Rosacea ont