• Anonym (...)

    Vill separera men sambon har inte råd!

    Jag vill separera och låta sambon ta över huset, tänker inte kräva en krona trots att jag har rätt till ganska mycket pengar. Jag trodde att allt var frid och fröjd, jag har fått ett radhus i mitt drömområde samt lån till detta, bara papperna som ska skrivas på. Sambon skulle ha råd att bo kvar i vårt hus tack vare en låg månadskostnad. Men så fick vi reda på att hans månadskostnad kommer stiga avsevärt när jag försvinner från lånet. Han har inte råd och jag förlorar chansen till mitt radhus.

    Vad händer om jag står kvar på lånet hos hans bank och lämnar in bouppdelningsavtalet till min bank? Det ska ju inte registreras någonstans, utan de vill bara se att vi skrivit ett?

  • Svar på tråden Vill separera men sambon har inte råd!
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2019-08-19 18:01:47 följande:

    Jag vill separera och låta sambon ta över huset, tänker inte kräva en krona trots att jag har rätt till ganska mycket pengar. Jag trodde att allt var frid och fröjd, jag har fått ett radhus i mitt drömområde samt lån till detta, bara papperna som ska skrivas på. Sambon skulle ha råd att bo kvar i vårt hus tack vare en låg månadskostnad. Men så fick vi reda på att hans månadskostnad kommer stiga avsevärt när jag försvinner från lånet. Han har inte råd och jag förlorar chansen till mitt radhus.

    Vad händer om jag står kvar på lånet hos hans bank och lämnar in bouppdelningsavtalet till min bank? Det ska ju inte registreras någonstans, utan de vill bara se att vi skrivit ett?


    Du menar att du ska stå på lånen på det gamla huset? Ska du stå på lånen ska du också fortfarande äga huset.

    Din bank kan då se att du redan äger en del av ett hus. Vilket i sig inte är något problem om man kan betala, men det var väl problemet här? Du vill inte att din bank ska veta att att du har lån på tidigare hus?
  • Anonym (.)

    Vilka kostnader ökar när du flyttar?

    Det låter som att problemet i huvudsak är att han inte är kreditvärdig nog att stå ensam på lånet. Ska du både låta dina drömmar om eget radhus gå till spillo och efterskänka vinst från värdestegring till denna man?

    Sälj huset och följ dina drömmar om eget radhus istället. Om han inte kan lösa ut dig ensam kanske han kan lösa det med en medlåntagare eller borgensman, om hamnar nån annan i sin närhet som litar på honom.

  • Anonym (...)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 18:54:27 följande:

    Vilka kostnader ökar när du flyttar?

    Det låter som att problemet i huvudsak är att han inte är kreditvärdig nog att stå ensam på lånet. Ska du både låta dina drömmar om eget radhus gå till spillo och efterskänka vinst från värdestegring till denna man?

    Sälj huset och följ dina drömmar om eget radhus istället. Om han inte kan lösa ut dig ensam kanske han kan lösa det med en medlåntagare eller borgensman, om hamnar nån annan i sin närhet som litar på honom.


    Jag bryr mig helt enkelt inte om pengarna och jag vill att han ska kunna behålla huset. Naturligtvis tar jag med mig de saker jag behöver från huset, så får vi hjälpas åt så att bägge har det bra när allt är klart.

    Dessa radhus säljs mycket sällan, området är oerhört eftertraktat. Av någon anledning vill ägarna sälja just till mig innan visning och det är nu jag har chansen. Ska vi sälja vårt hus blir det så mycket jobb att jag inte orkar, det är värt att bara lämna och börja om själv. Jag skulle få vänta länge innan ett så perfekt boende dyker upp igen.

    Står jag kvar på lånen ska jag såklart fortsätta äga hälften, men kan man 'åka dit' på det? Jag betalar mitt och han sitt utan att bankerna får veta hur vi egentligen har gjort.. Förmodligen en idiotisk idé, men det är därför jag frågar : )
  • nnnnnnnn
    Anonym (...) skrev 2019-08-19 19:07:57 följande:
    Jag bryr mig helt enkelt inte om pengarna och jag vill att han ska kunna behålla huset. Naturligtvis tar jag med mig de saker jag behöver från huset, så får vi hjälpas åt så att bägge har det bra när allt är klart.

    Dessa radhus säljs mycket sällan, området är oerhört eftertraktat. Av någon anledning vill ägarna sälja just till mig innan visning och det är nu jag har chansen. Ska vi sälja vårt hus blir det så mycket jobb att jag inte orkar, det är värt att bara lämna och börja om själv. Jag skulle få vänta länge innan ett så perfekt boende dyker upp igen.

    Står jag kvar på lånen ska jag såklart fortsätta äga hälften, men kan man 'åka dit' på det? Jag betalar mitt och han sitt utan att bankerna får veta hur vi egentligen har gjort.. Förmodligen en idiotisk idé, men det är därför jag frågar : )
    Vad menar du med "att åka dit"?
    Du får lov att ta lån för andra, men risken är att du får betala din halva av lånet om din medlåntagare struntar i att betala dej för dina utgifter för huset.
    Bäst vore väl att du står kvar på lånet och står kvar som halv ägare till huset tills dess att han kan ta över det som är kvar på lånet utan att drabbas av ränteökningar pga för låg inkomst i förhållande till lånets storlek.
    Har du ekonomi till att stå som låntagare till huslånet + radhuslånet så är det ju bara att köra på!
    Många äger mer än 1 boende. Det är ofta en bra pensionsinvestering.
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 18:54:27 följande:
    Vilka kostnader ökar när du flyttar?

    Det låter som att problemet i huvudsak är att han inte är kreditvärdig nog att stå ensam på lånet. Ska du både låta dina drömmar om eget radhus gå till spillo och efterskänka vinst från värdestegring till denna man?

    Sälj huset och följ dina drömmar om eget radhus istället. Om han inte kan lösa ut dig ensam kanske han kan lösa det med en medlåntagare eller borgensman, om hamnar nån annan i sin närhet som litar på honom.
    Håller med
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2019-08-19 19:07:57 följande:

    Jag bryr mig helt enkelt inte om pengarna och jag vill att han ska kunna behålla huset. Naturligtvis tar jag med mig de saker jag behöver från huset, så får vi hjälpas åt så att bägge har det bra när allt är klart.

    Dessa radhus säljs mycket sällan, området är oerhört eftertraktat. Av någon anledning vill ägarna sälja just till mig innan visning och det är nu jag har chansen. Ska vi sälja vårt hus blir det så mycket jobb att jag inte orkar, det är värt att bara lämna och börja om själv. Jag skulle få vänta länge innan ett så perfekt boende dyker upp igen.

    Står jag kvar på lånen ska jag såklart fortsätta äga hälften, men kan man 'åka dit' på det? Jag betalar mitt och han sitt utan att bankerna får veta hur vi egentligen har gjort.. Förmodligen en idiotisk idé, men det är därför jag frågar : )


    Din bank kan som sagt se att du äger ett hus. Sen måste du skriva under en falsk låneansökan, eftersom du inte anger lånen på gamla huset. Eller att du redan äger ett hus. Ska man ljuga måste det gå ihop och det gör det inte.

    Jag hade inte försökt. Ditt ex kan betala nu om du står med på lånen och du har ingen lust att tvinga till försäljning. Det är nuläget. I framtiden, även ganska nära kan saker och ting hända. Exet kan bli långtidssjuk och få svårt att betala=du får betala. En tvångsförsäljning kan ta väldigt lång tid. Du kan träffa en ny man och vill köpa ett fritidshus eller större hus. Du kan inte låna mer, såvida inte ytterligare en förfalskad låneansökan går igenom. Kommer banken på dig med en så grovt felaktig låneansökan kan de säga upp lånet på radhuset. Så länge du betalar är förmodligen allt fine. Men kommer en lågkonjunktur kan banker säga upp krediter som de anser riskfyllda, och vad som är riskfyllt kan ändra sig snabbt.
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 19:36:16 följande:

    Din bank kan som sagt se att du äger ett hus. Sen måste du skriva under en falsk låneansökan, eftersom du inte anger lånen på gamla huset. Eller att du redan äger ett hus. Ska man ljuga måste det gå ihop och det gör det inte.

    Jag hade inte försökt. Ditt ex kan betala nu om du står med på lånen och du har ingen lust att tvinga till försäljning. Det är nuläget. I framtiden, även ganska nära kan saker och ting hända. Exet kan bli långtidssjuk och få svårt att betala=du får betala. En tvångsförsäljning kan ta väldigt lång tid. Du kan träffa en ny man och vill köpa ett fritidshus eller större hus. Du kan inte låna mer, såvida inte ytterligare en förfalskad låneansökan går igenom. Kommer banken på dig med en så grovt felaktig låneansökan kan de säga upp lånet på radhuset. Så länge du betalar är förmodligen allt fine. Men kommer en lågkonjunktur kan banker säga upp krediter som de anser riskfyllda, och vad som är riskfyllt kan ändra sig snabbt.


    Jag har angett att jag har 50% av ett hus och de vill ha en bouppdelning som jag och sambon skrivit under som bevis på att han kommer att ta över det lånet. Men även om vi skriver under att han ska få huset med tillhörande lån så betyder det ju inte att vi faktiskt gör så. Vi har olika banker. Vi skrev att bodelningen kommer att ske i oktober och då är lånepengarna redan utbetalade och alla papper skrivna.. Men nu när jag läser svaren så inser jag att det är en dålig idé, han får kolla om någon vill vara medsökande åt honom för att få ner lånekostnaden.
  • LisaLarsson79

    Skriv i bodelningen att han tar över huset, under förutsättning att han får ta över lånen. I annat fall ska huset säljas och ni delar lika på vinsten. Va ärlig med din nya bank och säg som det är.. Det är under en tid du kommer ha två lån men har ju också två hus som säkerhet... tror det lönar sig i längden att vara ärlig..

  • Anonym (pop)
    Anonym (...) skrev 2019-08-19 21:15:22 följande:

    Jag har angett att jag har 50% av ett hus och de vill ha en bouppdelning som jag och sambon skrivit under som bevis på att han kommer att ta över det lånet. Men även om vi skriver under att han ska få huset med tillhörande lån så betyder det ju inte att vi faktiskt gör så. Vi har olika banker. Vi skrev att bodelningen kommer att ske i oktober och då är lånepengarna redan utbetalade och alla papper skrivna.. Men nu när jag läser svaren så inser jag att det är en dålig idé, han får kolla om någon vill vara medsökande åt honom för att få ner lånekostnaden.


    Att få bostadslån på fel premisser kan väl ses som någon sorts bedrägeri. Tror banken kan säga upp ditt lån om de upptäcker det i efterhand.

    Sedan sätter du dig själv i en väldigt riskfylld situation. Tänk om ditt ex plötsligt inte kan betala sina räkningar. Han blir sjukskriven, arbetslös, deprimerad eller hamnar i koma. Som låntagare på huset kommer betalningsansvarig falla på dig. Har du råd med både radhus och hus samtidigt? För det kan sluta så illa om du har otur.
  • Anonym (pop)

    Sälj huset och köp var sitt radhus/lägenhet. Det är så folk gör när de separerar. Få har råd att äga hus på egen hand.

  • Anonym (OJ!)
    Anonym (...) skrev 2019-08-19 19:07:57 följande:
    Jag bryr mig helt enkelt inte om pengarna och jag vill att han ska kunna behålla huset. Naturligtvis tar jag med mig de saker jag behöver från huset, så får vi hjälpas åt så att bägge har det bra när allt är klart.

    Dessa radhus säljs mycket sällan, området är oerhört eftertraktat. Av någon anledning vill ägarna sälja just till mig innan visning och det är nu jag har chansen. Ska vi sälja vårt hus blir det så mycket jobb att jag inte orkar, det är värt att bara lämna och börja om själv. Jag skulle få vänta länge innan ett så perfekt boende dyker upp igen.

    Står jag kvar på lånen ska jag såklart fortsätta äga hälften, men kan man 'åka dit' på det? Jag betalar mitt och han sitt utan att bankerna får veta hur vi egentligen har gjort.. Förmodligen en idiotisk idé, men det är därför jag frågar : )
    Nej jag tycker det låter riskfyllt! Dessutom var mer försiktig med dina pengar.
  • Brattman

    För att någon ska kunna ge dig ett mer utförligt svar på din fråga, behöver du lämna lite mer information.

    1. Äger ni hälften var av huset, eller är det någon annan fördelning?
    2. Vad är marknadsvärdet? 
    3. Hur mycket är huset belånat? 
    4. Står ni gemensamt för lånen? 

  • Anonym (Besserwisser)

    Du skriver att du inte tänker kräva pengar av ditt ex trots att du har rätt till det.
    Jag tolkar det som att ert gamla hus är värt betydligt mer än lånen, dvs en låg belåningsgrad. Jag vet inte vad husen kostar där ni bor, men är det ett relativt billigt område i Sverige kanske du får låna till ditt nya hus trots att du står med på lånet på det gamla huset.

    Banken har 2 gränser för lån:

    1. En mycket hård gräns på 85% av marknadsvärdet. Här kan det till och med vara fördel att stå kvar som ägare till det gamla huset, om det är belånat till mindre än 85%. Det ökar låneutrymmet om ni kan öka lånet på det gamla huset för att reda ut situationen.

    2. En något mjukare gräns som beror på din inkomst. Det kan skilja mellan bankerna, så kolla både med mannens bank och din egen. Det kan vara en fördel att ha båda lånen i samma bank. För lånet på ditt nya hus kan du kanske försöka få en medlåntagare, t.ex en förälder.

  • Anonym (...)

    Uppdaterar hur det gick. Jag fick lån trots att jag ägde ett annat hus, var dock tvungen att visa upp ett lånelöfte från vår gamla bank att sambon blev beviljad lån ensam. Han i sin tur har en väldigt bra bankkontakt som fixade så att han fick samma månadskostnad som innan, genom att skriva upp hans månadsinkomst med 5000kr.

    Idag bor jag i mitt radhus och allt löste sig till det bästa :)

Svar på tråden Vill separera men sambon har inte råd!