• Anonym (Greta)

    Hur hantera denna jobbomständighet?

    Bor i USA, jobbar som personlig assistent åt en klient. Det är dygnetrunt, alla dagar om året så många timmar. Vi är 8 pers som delar på jobbet, vi jobbar alltid 2 och 2.

    Vi tar ju hand om klienten men även allt i hemmet och runtomkring. Nu är det två tjejer, vi kan kalla de Lisa och Sara. De är bästisar och lite yngre och vill helst alltid jobba ihop. Vilket är helt ok. Men nu har de blivit väldigt slöa, dvs när jag kommer direkt efter dem för att avlösa och ta över så är hela köket nedsölat, diskhon är staplad med massa disk, golven är skitiga, sopkorgarna fulla, ingen tvättkorgen överfull, klienten är oduschad osv, osv. Till saken hör också att de röker weed på arbetstid också (dab) och är höga hela tiden. De sover även på arbetstid, dokumenterar inte rätt utan gör det i sista minuten och ljuger och säger att de tex vänt på klienten när de inte gjort det osv, osv.

    Jag jobbar flera skift med Lisa som är trevlig men hon gör absolut ingenting när vi jobbar tillsammans utan sitter mest i soffan med sin mobbe och låter mig göra precis allt. Förutom då klienten måste förflyttas eller tvättas osv. Nu har det blivit liksom det normala. De snackar även skit bakom ryggen på folk de inte gillar, ljuger och har sig och har fått flera sparkade därifrån. Jag har väl inte vågat säga nåt och nu i helgen fick jag bevisat varför. Vi har en sjuksköterska som är anställd genom samma företag och som kommer flera gånger i veckan. För några veckor sen så rapporterade hon dessa två tjejer när hon kom oanmäld och tog dem på bar gärning när hemmet så ut som skit och klienten inte var vårdad som det sig ska. Och nu i helgen fick vi höra att våran chef sparkat henne! En chock alltså! Så jag vågar helt enkelt inte klaga, jag är skraj att få sparken (på stående fot) och jag behöver detta mycket välbetalda jobb.

    Hur sjutton ska jag hantera detta? Ska jag bita ihop och göra deras jobb åt dem eller ska jag säga nåt?