Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Tor 16 jan 2020 20:47
    3745 visningar
    3640 svar
    Inlägg från jhms Visa alla inlägg

BF MAJ 2020

Hej alla blivande mammor <3 Jag känner mig så orolig hela tiden för min lilla bebis och vågar inte hoppas på att det ska gå bra. Allt har sett bra ut hittills och jag känner bebis sparka varje dag. Har varit inne 3 gånger för minskade fosterrörelser men det har sett bra ut varje gång, även fått göra ett tillväxtultraljud med kontroll av fostervattenmängd och flöde i navelsträngen som även det var helt felfritt. Men jag kan inte slappna av och tro att det ska gå bra, är så himla rädd för att något hemskt ska hända. Är det fler som känner som jag och har ni något tips på hur jag ska överleva dom sista 3 månaderna utan att bli helt galen av oro? :(

• Tor 16 jan 2020 22:08
    Andreaaaa skrev 2020-01-16 21:22:37 följande:

Stackare, jag hade likadant under min förra (första) graviditet, det var hemskt, jag kunde verkligen få panik emellanåt, börja störtgråta, etc. Hade moderkakan fram så kände rätt lite vilket jag tror att förvärrade allt.

Nu inför den här graviditeten tog jag upp det med BM och hon sa att om det blir så igen ska jag ringa henne så bokat hon genast tid med samtalsterapeut hos dem. Så kan man få hjälp med strategier och tekniker för att hantera oron.

Jag ångrar att jag inte tog itu med det under förra graviditeten för oron förstörde så mycket. Den här gången går jag runt och myser med magen - det förtjänar du också att göra! Så kontakta din BM och var tydlig med hur det tär på dig. Det är så lätt att känna sig lite dum i samtalet med BM och tänka att man bara är fjantig och att därför tona ner sin oro - gör inte dig själv den otjänsten utan TONA UPP istället, säg att du inte sover eller vad som helst så att de tar dig på allvar, så slipper du vara helg känslomässigt slut när bebisen väl kommer.

Ta hand om dig!

Jag ska ta upp detta med min barnmorska nästa gång jag ska dit, men man känner sig som du säger fjantig... man vill liksom inte erkänna för någon annan och knappt sig själv hur man känner. Vissa dagar mår jag bra och känner att jag kan tro på att det kommer en bebis och att allt ska gå bra men det vänder sen lika snabbt från ena dagen till den andra. Tack <3
  • Tor 16 jan 2020 22:16
    Daphodil skrev 2020-01-16 22:07:03 följande:

Stackare, det låter supertufft. Jag var ett vrak runt v 13-17 (tidigare MA v 16), så jag känner igen det du beskriver. För mig vände det när fosterrörelserna kom igång, det blev min trygghet. Kan bara hålla med ovanståendes rekommendation att be om samtalskontakt via BM. Själv tackade jag nej till detta tidigare i graviditeten, för jag "hade inte tid", men det hade nog varit bra.

Ja jag måste nog ta tag i detta nu, för jag tycker att dessa dagar med oro blir fler och fler. För mig var det tvärtom, innan jag kände bebis så var jag mer maktlös och kunde inte göra så mycket och därav oroade jag mig inte så mycket heller. Men nu när jag känner lillen och fått en relation till honom så är allt tusen gånger värre eftersom jag själv måste hålla koll nu. Jag vill verkligen bara må bra och njuta av sista tiden fram till bebis kommer men det är sjukt svårt, vill bara att tiden ska gå så snabbt som möjligt
  • Ons 22 jan 2020 22:46
    malliiinnnn skrev 2020-01-22 21:26:57 följande:

Tack för era svar, när man hör att andra upplever liknande så förstår man att det inte är en själv det är fel på, så som den där BM ville få det att låta.

Idag har jag känt mer rörelser, är glad för det, vill verkligen inte behöva gå och kolla upp det igen.

Slänger iväg en annan fråga: jobbar ni heltid och hur långt innan BF vill ni gå på ledigt? Jag tänkte jobba heltid till påsk, då är det ca 3 veckor kvar, men känner mig väldigt trött redan nu, kommer man orka...

Jag har också varit och kollat upp minskade fosterrörelser 3 gånger hittills, man gör det ju hellre en gång för mycket! Och tror min lilla pojk också har lite lugnare dagar emellanåt. Senast jag var inne träffade jag på en riktigt otrevlig barnmorska också som i princip dumförklarade mig för att jag hade sökt för detta eftersom det fortfarande var så tidigt i graviditeten, var i slutet på vecka 25 och jag hade känt bebisen dagligen och ganska så mycket i jämförelse med vad jag gjorde då.

Jag är sjukskriven 25% så jobbar kortare dagar. Planerar att gå hem 5 veckor innan BF. Jobbar som sjuksköterska så har ett ganska så tungt fysiskt arbete och är väldigt sliten redan nu, men har 8 veckor kvar på jobbet så hoppas det ska gå!
  • Ons 22 jan 2020 22:46

Tack för era svar, när man hör att andra upplever liknande så förstår man att det inte är en själv det är fel på, så som den där BM ville få det att låta.

Idag har jag känt mer rörelser, är glad för det, vill verkligen inte behöva gå och kolla upp det igen.

Slänger iväg en annan fråga: jobbar ni heltid och hur långt innan BF vill ni gå på ledigt? Jag tänkte jobba heltid till påsk, då är det ca 3 veckor kvar, men känner mig väldigt trött redan nu, kommer man orka...

Jag har också varit och kollat upp minskade fosterrörelser 3 gånger hittills, man gör det ju hellre en gång för mycket! Och tror min lilla pojk också har lite lugnare dagar emellanåt. Senast jag var inne träffade jag på en riktigt otrevlig barnmorska också som i princip dumförklarade mig för att jag hade sökt för detta eftersom det fortfarande var så tidigt i graviditeten, var i slutet på vecka 25 och jag hade känt bebisen dagligen och ganska så mycket i jämförelse med vad jag gjorde då.

Jag är sjukskriven 25% så jobbar kortare dagar. Planerar att gå hem 5 veckor innan BF. Jobbar som sjuksköterska så har ett ganska så tungt fysiskt arbete och är väldigt sliten redan nu, men har 8 veckor kvar på jobbet så hoppas det ska gå!
  • Ons 22 jan 2020 22:47

• Tor 30 jan 2020 19:21

Jag har gått upp ca 18 kg, vecka 28+0 idag men bebis är stor som 30+0. Senaste 3 veckorna gått upp 5 kg, vilket känns då jag blivit mycket mer svullen. Kan inte träna eller gå promenader på grund av foglossning och ryggproblem, har ändå ett ganska aktivt jobb som tur är. Hungrig hela tiden vilket också bidragit till några kilon! Men hoppas viktnedgången stillar sig lite nu sista veckorna för det börjar bli tungt :)

• Tis 25 feb 2020 20:17

Är i slutet på vecka 32 nu, bf 23/4.

Sjukskriven 25% sedan vecka 21 pga foglossning och ryggsmärta så jobbar kortare dagar vilket funkat bra fram tills nu. Men nu tycker jag det börjar bli tungt.. foglossning värre än någonsin, sammandragningar som börjar göra ont, ont i hela kroppen och så trött att jag somnar direkt efter jobbet. Har 3 veckor kvar att jobba nu :)

• Sön 15 mar 2020 21:28

Jag har bf 23/4, sista jobb dagen imorgon :) jobbar på sjukhus så hoppas på att slippa bli smittad min sista dag... Sen ska jag hålla mig hemma större delen av tiden tills bf, min enda oro är att min sambo ska bli smittad på jobbet t.ex. och smitta mig hemma. Jag är inte så orolig för att det skulle sprida sig till barnet i magen (tror själv inte att det smittar så) utan tror det är större chans att barnet blir smittat efter förlossningen om man är sjuk då. Så ska göra allt jag kan för att hålla mig frisk, men lite nervös är man över hur det ska bli..

• Ons 18 mar 2020 19:30
    Trostar skrev 2020-03-18 10:13:45 följande:

Jag tror inte heller att partner kommer att portas från förlossningen. Här så får partner vara med på förlossning (finns ingen information om BB ännu) om den inte har luftvägssymptom. Jag trodde faktiskt inte att pappan fick stanna på BB efter förlossningen även i "normala" tider så där har jag ingen riktig åsikt.

Jag försöker tänka positivt. Har BF om 7 veckor och mycket kan hända på den tiden. Såklart att det kan bli sämre också, men förhoppningsvis stoppas den värsta smittspridningen.

Något trist är att alla KUB-ultraljud har ställts in och alla föräldragrupper. KUB gjorde vi i höstas och jag var inte så sugen på föräldragrupperna, men hade åtminstone velat få möjligheten att gå. 

Tycker än så länge vården sköter detta bra. Mitt län har inte så många sjukdomsfall ännu, men har dragit i bromsen för ALLA besök som inte är absolut nödvändiga för att minska smittspridningen. De ska också testa alla gravida i vecka 38+0 för Corona om de visar tecken på att luftrörssymptom. Så det känns tryggt att vården tar det på stort allvar så att det förhoppningsvis är ett bättre läge i maj när man ska föda.

Ska mycket till innan partnern portas från förlossningen för det hade krävts så otroligt mycket mer resurser av vården och barnmorskorna.

Vilken region tillhör du? :)
  • Ons 18 mar 2020 20:03
    SweetCA skrev 2020-03-18 19:54:41 följande:

Hur tänker du nu?

Ja alla regioner i Sverige har ju lite olika rutiner kring förlossning och BB nu vid corona. Så undrade vart detta var för kände igen det från hur det är där jag bor :)
  • Tor 19 mar 2020 09:15
    SweetCA skrev 2020-03-19 07:35:23 följande:

Haha jag måste varit lite trött hahaha för jag läste religion. Fick inte ihop det! Ja då var det en helt relevant fråga hahahaha ursäkta

Hahah ja isf förstår jag att du undrade :)
  • Tor 19 mar 2020 11:24
    Trostar skrev 2020-03-19 10:39:59 följande:

Värmland :) 

Då tillhör vi samma :) Ang. BB så gäller just nu att en person får följa med i mån av plats på avdelningen :) Personen får inte lämna BB-avdelningen för då gäller besöksförbud och man kommer inte in igen :)
  • Sön 5 apr 2020 01:14

Mitt bf var satt till slutet på april men lillkillen bestämde sig för att komma 3 veckor tidigt och har varit hos oss i 3 dagar nu <3 Ligger kvar på BB då han fått gulsot och även behöver lite extra mat den första tiden :) Lycka till alla framöver <3

• Sön 5 apr 2020 19:53
    HejsanJenny skrev 2020-04-05 07:49:15 följande:

Stort grattis!!! <3 <3

Blivande3barnsmamma skrev 2020-04-05 09:39:28 följande:

Stort grattis och lycka till med det nya tillskottet <3

Bettan84 skrev 2020-04-05 17:12:04 följande:

Stort grattis !! Tack detsamma till dig:) <3

Daphodil skrev 2020-04-05 17:04:24 följande:

Grattis! Kul att det börjar komma bäbisar nu!

Andreaaaa skrev 2020-04-05 10:42:24 följande:

Stort grattis!!

Tack så mycket! <3
Svar på tråden BF MAJ 2020
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...