Inlägg från: Stenbocken93 |Visa alla inlägg
  • Stenbocken93

    BF MAJ 2020

    Andreaaaa skrev 2020-09-30 10:04:23 följande:

    Inget revolutionerande att komma med här annat än att vi också märker av denna speciella fas, med en liten tjej so amningskrånglar, är hemskt svårsövd på dagtid och vaknar oftare än vanligt på natten. Jag har fått ställa in en del planerade lunchträffar etc, det funkar bara inte riktigt just nu....

    Ni som redan är igenom det: varade det en HEL månad?? Har bara pågått en vecka här och jag är rätt trött redan:-S


    Ja, tyvärr, för vår del. Enstaka dagar här och där då det var lugnt och skönt Hoppas det går fortare för dig Hjärta
  • Stenbocken93

    Han somnar efter 19 men sen är det oklart när han vaknar på morgonen, kanske 05, kanske 07..man blir så förvirrad när man är morgontrött :P han sover väldigt ytligt från 04 och framåt så han väcker mig i omgångar tror jag. 

    Hoppas omställningen till vintertid inte ställer till det för mycket hos oss. En redan morgonpigg bebis vill man inte ha kl 04-05...

  • Stenbocken93

    Längtar efter färre nattmåltider här också. Han flaskmatas sedan 2,5 månad med Semper Lemolac. Nu funkar den bra för hans mage men jag undrar om inte den är lite väl lättsmält för honom då han vaknar var 3:e timme för ny måltid. Jag har provat att ge napp på natten men till slut vaknar han så ofta att bara flaskan hjälper. Jag har börjat ge honom 30 ml extra två gånger på kvällen och det har gjort att vi nu slipper mata vid 05 också. Så han äter vid 23, 03 och sen är han nöjd till 09.30. Tror inte det är någon vits att byta ersättning nu, är så glad att den 4:e sorten vi provade funkar ännu. 

    Han får 2,5 msk (pulver) gröt på morgonen och 5 msk mat till lunch och vi ökar portionerna gradvis varje ny vecka. Önskar att han bara åt mat för jag hoppas att det ska göra att han slipper flaskan vid 03 också. 

  • Stenbocken93

    Sonen är nu på väg att börja krypa. Han blir så frustrerad och ledsen när det inte går. Dessutom nyper han tag i huden på min hals när jag bär omkring på honom. AJAJ! En allmänt onöjd kille just nu. 

    På förmiddagen sover han sin vanliga halvtimme men på eftermiddagen är det nu riktigt stökigt. Gick till slut ut med honom i vagnen kl 17 för att köpa julmust (jag vet, alldeles för tidigt!). Då fick han se sig omkring en stund och sov 20 min sen. Man får vara kreativ och krama ur dem så mycket dagssömn det går så att han inte vill somna redan kl 17.30.

    Längtar tills den ljuva dagen då han inte kräks längre. Är det inte ersättningen så är det maten han får. Han är som en tickande bomb. Kräket kan komma närsomhelst, varsomhelst, strax innan nästa mål mat.

  • Stenbocken93
    Heliena skrev 2020-11-11 20:04:24 följande:

    Sonen blir 6 månader om 6 dagar.. Har inte hängt med alls i tråden, så ni kanske har diskuterat detta. Men är det fler vars bebisar vänder sig till mage i sömnen och väcker sig själva? Han kan inte vända sig tillbaka till rygg, så han vaknar och gnäller.. Är jag inte tillräckligt snabb att vända honom vaknar han till ur sömnen och gallskriker. När kan de vända sig tillbaka själva?! Jag vill sova! Haha..


    Ditt inlägg fick mig att inse att min son gör likadant! Har inte valt att göra någon särskild åtgärd åt det ännu men får se, kanske blir desperat längre fram om jag är trött. 
  • Stenbocken93
    Söderlund skrev 2020-11-18 08:24:14 följande:
    Väldigt olika just nu men ofta. Igår 9 uppvak... Jag och maken sover isär nu och försöker dela upp nätterna så att vi båda ska få lite avlastning men vi håller på riktigt på att bli tokiga, vi är som i en jävla dimma... En bra natt kan han somna så "första sovningen" blir 2-4 h i sträck, sen vill han äta och efter det kan han vakna en gång per timme eller efter 1-2 h och sen då inte gå att söva om på 1-2 h. Han har alltid krånglat med sömnen men sen han blev 4 månader har det bara blivit värre, då skulle han äta varannan timma helt plötsligt, nu behöver han inte äta varje gång men han vaknar massor ändå och sover otroligt och har blivit omöjlig att söva igen på kvällarna. Igår kväll tog det 3 h och massa gråt och gnäll för han är ju så himla trött.

    Vi känner oss helt värdelösa som inte fattar vad det är han behöver för att få ro... Men tyvärr så har han ju alltid sovit dåligt och vi får honom inte att sova för timmar, han snittar 12 h/dygn varav max 3 av dom då är fördelat på 3 sovningar på dagen. Så han skrapar ihop 7-9 h/natt totalt från 20-08.
    Usch! Lider med dig. Jag kämpar för att få i honom 3h sömn dagtid. Just nu verkar en framgång vara att lägga honom 2h 15 min efter att han vaknat på morgonen. Då sover han kanske 1,5h utan större problem. Resten av dagen får man jobba för det: gå 1h promenad efter lunch men då får man inte stanna för då vaknar han och somnar ej om. Sen lägger jag honom vid 15:30 och då sover han 20 min. Läggdags 19. Nattetid 10-11h sömn med 2-3 uppvak. Det känns som en jäkla Lützen dimma här med tröttheten. Sonen får 150 ml mat till lunch (hemgjord mat med 1/3 protein, kolhydrat och grönsak samt någon form av fett), 60 ml mat vid 15-mellanmålet + flaska samt en hel portion Sempers gröt på kvällen. Nu vet jag att han vaknar på natten bara för att han behöver tröst och närhet eller har hamnat på magen och vaknat av det...eller för att det är gött med en flaska ersättning mitt i natten. Ger vi honom en flaska kl 23 och ytterligare en mellan 02-04 då vill han knappt ha mat på hela fm. Så han får ju i sig tillräckligt men det har hamnat fel på dygnet. 

    Bestämde mig igår för att ta den hårda vägen att bara trösta och trösta tills han somnar. Då vaknade han 00, 01:30 och 04:15 och jag lyckades motstå att ge honom flaskan fram till 04:15. Den måltiden jag vill ta bort för honom är en flaska som vi ger vid 23 på natten för han vaknar lik förbannat 3h senare och är ledsen ändå. Nappen hjälper inte så nu bär jag honom och lägger ner honom om vartannat tills han somnar efter 25 min. Så var det inatt i alla fall. Tack och lov att helgen snart är här för då får mannen ta över "jobbet" vid 06 på morgonen. Då ska jag SOVA!

    Men mitt i allt detta stök med sömnen så är jag väldigt lycklig och stolt att sonen är så okomplicerad med maten. Han tackar och tar emot av nästan allt jag lagar åt honom (renskavsgryta, lasagne etc) och har börjat testa att dricka vatten ur pipmugg. I början av varje måltid är han skeptisk när det kommer vatten ur muggen men mot slutet, när han får fruktpuré, så tar han en liten klunk efter var 4e sked puré. Så himla coolt!
  • Stenbocken93
    viljaa skrev 2020-11-20 08:06:24 följande:
    Vad skönt att allt kommit igång så bra med maten! Vi kämpar på. Hon hade intresse för mat innan men nu har hon typ slutat bry sig, OCH hon amningsvägrar från ca 5.30-18.00 utom inför sovstunder, så går set bra att amma.. sen ammas det minst 3 ggr per natt. Kanske ska köra på ditt knep där att försöka få bort en amning så hon iaf är nåt hungrig under fm...
    Det låter som att dygnet hamnat snett för henne också. Jag tyckte det var synd att han åt 23 och 03 men var riktigt krånglig på fm så det var pusselbiten som gjorde att jag nog listade ut vad problemet var för vår son. Ytterligare en kämpig natt har passerat men vi krigar på. 
  • Stenbocken93
    Andreaaaa skrev 2020-12-01 19:42:22 följande:

    GAah. Ammar fortfarande mer än nånsin, med 2-3h mellanrum om natten, trots att här äts en hel del del gröt etc nu.

    Ni som lyckades få till längre sömnpass och få bort det ständiga småsnuttandet, funkar det fortfarande? Några topptips? Borde inte vara någon utvecklingsfas nu längre och jag är världströttast (


    Jag skulle precis in på sidan och rapportera att vi nog har lyckats få ett slut på måltiderna nattetid när jag sitt ditt meddelande. JA, vi har fått det att funka. Om han vaknar under natten är det oftast efter 04 och då brukar han komma till ro med napp i munnen och lätta smekningar på ryggen. Vi gick alltså från två måltider (23 och den andra nån gång mellan 02-04) till att nu klara oss på middag kl 18.15 och flaska tidigast kl 06 morgonen därpå. Innan vi tog bort nattmåltiderna kunde han inte stillas med napp om han vaknade mitt i natten. Så att tvärt bestämma oss för att det inte blir något mellan 19-06 gjorde att nappen blev mer attraktiv för honom. Tror han börjar få grepp på att själv stoppa den i munnen vilket är bra. Ska tillägga att han åt 50% mat innan vi tog bort flaskan, så han vaknade väl mest av vetskapen att han kunde få en nattflaska och inte för att han behövde det. 

    När vi bestämde oss för att sluta ge mat gick det till så här: det var tre rätt jobbiga nätter med mycket gnäll där det tog 20-90 min att få honom att somna om ett par gånger varje natt. Jag tog de första två nätterna och när det blev helg då tog mannen två nätter (den ena av oss sov i annat rum). Att kunna växeldra det här "projektet" var viktigt för vår uthållighet. Sen lugnade det ner sig gradvis och nu, nästan två veckor senare, känns det som att man vågar tro att det är sant - han kan sova typ hela natten. Är rätt känslig när det kommer till min egen sömn. Somnar ofta inte förrän midnatt trots sänggång 1,5h tidigare. Då har jag inte råd att ha en pojk som vill ha mat kl 03 på natten. Det fick vara nog där. 
  • Stenbocken93

    Tillägg: Ett tag innan vi bestämde oss för att sluta ge flaska nattetid provade jag att trappa ned ersättningsmängden som han fick kl 23 och några andra gånger ge vatten i flaska nattetid. Han blev bara mer irriterad får han fick falska förhoppningar om att få mjölk när det kom blaskigt vatten istället. Istället för ovan så bar vi runt honom i rummet, sjöng lite, gav nappen gång på gång och efter ett tag kom han till ro. Jag brukade lägga ner honom när han blev lugn i sin spjälsäng och antingen funkade det eller så fick jag plocka upp honom senare igen. 

  • Stenbocken93
    viljaa skrev 2020-12-02 14:54:06 följande:

    Hörrni är de nån som haft en bebis som blivit ordentligt förstoppad? Vi får nu ta typ 10 ml laktulos varje dag, har vi ökar för fort? Hur bryter man så att vi slipper laktulosen?? Min tjej ör ju strax 7 mån men började inte smaka mat förrän ca 5.5 månad så det är ju fortfarande nytt. Vad och hur mycket äter era på en dag och när började ni?

    Såhär ser en dag ut för oss typ;

    2:00 amma

    5-6 amma

    7-8 frukost ca 0,5 dl gröt och 0,5 dl katrinplommon

    9 amma

    12 plockmat av nåt vi äter, typ inget går ner

    13 amma

    16 fruktpure eller rån med leverpastej som plockmellis

    17 amma ibland smak av vår mat plock

    18.30 amma

    22 amma

    Annars började lillan krypa igår! Omg nu är hon överallt !! Stoppa tiden <3


    Sonen ligger och balanserar på för hård i magen tycker jag sedan några veckor tillbaka. Han bajsar 2-3 gånger per dag och ibland är det så fast att det är en boll/kula i blöjan vid bytte. Det beror säkert på att han får lite mer komplex föda, han får typ det vi äter fast i puréform. Tänka göra lite enklare måltider framöver. Kyckling, potatis, grönsak, vitlök, oregano är ju gott. Banan har vi börjat med nu men då är den så brun att kassörskan i affärn gav mig halva priset när hon såg vilken klase jag valt ut. Jag svarade: nej men det här blir helt perfekt, sonen ska ha så bruna bananer som det går för magen!. Hehe, hon gav mig rabatt ändå. Jag gör fruktpuré med 50/50 mogen banan och apelsin. Gott och enkelt att göra, krävs ingen upphettning. 

    Vid 4,5 månad började vi ge barngröt och ökade på 0,5 msk pulver i veckan. Nästan samtidigt började vi med lunch, också där 0,5 msk per vecka. Det fick fart på sonens mage och då var konsistensen lösare än vad den är nu. Nu äter han vid 6,5 månad:

    06: Flaska med 50/50 välling/ersättning
    08:30: Barngröt med nötsmör och en iskub katrinplommonpuré
    11:30: Lunch 150 ml (inkl fruktpuré)
    14:30 Flaska ersättning
    17:00 Middag 150 ml (inkl fruktpuré)
    18:30 Mindre flaska ersättning precis innan läggdags

    Han kryper/ålar nu också. Fram med skyddet runt kaminen! Dessutom vaknade jag till att han hade tagit sig upp i spjälsängen så att han hängde med överkanten i armhålorna och huvudet utanför. Dags att sänka botten!!!!
  • Stenbocken93

    Vet inte vad problemet är just nu men oj vad trött jag är. Sonen verkar ha separationsångest deluxe eller så är det tandsprickning, eller något helt annat. Blir så trööött. Det jobbiga är att aldrig säkert veta vad problemet är. Han är 7 mån + 1 dag. På 1 vecka lärde han sig krypa, dra sig upp till ståendes i sängen samt sätta sig upp från liggande. Allt händer samtidigt. Pust!

  • Stenbocken93
    HejsanJenny skrev 2020-12-17 10:28:59 följande:
    Jag är också. Helt. Jäkla. Slut.

    På riktigt! Skulle kunna somna sittandes. Jag känner igen mig i det du skriver om separationsångest. Vi har tyckt att vår dotter har varit en ganska lätt barn, hon har liksom alltid varit på när man har introducerat nya grejer, älskat mat sedan dag ett, hängt med på allt i bärselen, gillat att ligga på sin matta med sina leksaker, tyckt om att sitta i sin stol (tidigare Bumbostol och sedan en tid tillbaka Stokkes tripp trapp.) Nu är det som att det har vänt helt. Utveckligen går framåt, hon kryper, drar sig upp, vi har sänkt spjälsängen, hon kan sitta upp själv utan stöd och kommer upp i sittställning från liggandes. Jättekul. Men hon vägrar sitta i sin stol och spänner hela kroppen och skriker som en stucken gris när hon inser att man är på väg att sätta ned henne i den. Gröt, som hon har älskat och ätit en redig portion av i flera månader varje morgon, totalvägras nio av tio gånger. Det hjälper inte att smaksätta den med en klick fruktpure eller redan smaksatt gröt. Hon spottar ut allt man sätter i munnen på henne eller kastar det på golvet direkt (till hundens förtjusning). Hon blir tokig om man lägger ner henne på lekmattan och man är utom synhåll i ens tjugo sekunder. Bärselen vill hon inte längre vara i, utan även där spänner hon hela kroppen så att det är omöjligt att få ner henne i den. Hon sover i snitt 45-60 under dagen och kan kämpa sig vaken till typ 22. Vi är så himla trötta. Visst måste man få klaga ibland också?
    Visst ska man klaga! Jobbigt med maten. Hoppas hon får ordning på det snart. 

    Jag längtar tills jag går tillbaka till jobbet. Halva FL har ju gått åt till att försöka förstå varför han inte vill sova hyfsat rutinerat dagtid. Jag tror att det har funkat 2 av veckans 7 dagar och resten har det varit skit. Har provat fler sovstunder, färre, olika lång vakenhetstid etc. Snart får det bli mannens problem istället. Det hjälper ju inte när 1177 anger att 15-16 timmar är hyfsat normalt för en 3-12 mån att sova. Pojken sover 13-14h totalt på hela dygnet om jag anstränger mig och går ut på långa promenader.  Detta har han gjort sen han var 4 mån.  Är det normalt att vissa har mindre sömnbehov?

    Jag har haft två stora utbrott denna veckan där mannen fått ta fullt ansvar för sonen tills läggning. Sist åkte jag bort och slängde skräp i två omgångar på tippen. Behövde verkligen avreagera mig med att göra något nyttigt för hushållet. Tråkigt bara att jag blir så otrevlig mot mannen. 

    Vilja: Som du var mensen tillbaka vid 4 mån. Den är väl typ normal, 31 dagar lång, men jag kan inte ha menskopp vilket jag tyckte om innan. Bäckenbotten är väl inte van så efter 8h timmars användning känns det som att någon boxat mig i underlivet. Så ömt. Jag besökte sjukgymnast förra veckan eftersom jag inte tror att jag kan knipa rätt. Det står ju i alla foldrar man får att man ska knipa bakifrån och fram, det kan inte jag, ändtarmen är inte kontaktbar! Då sa hon som undersökte mig att skita i ändtarmen (inte bokstavligt men ni fattar). Gör det lyft som passar dig och kör på det. Nu är jag 1000 gånger mer motiverad att knipa och få ordning på bäckenbotten. 
  • Stenbocken93
    Maymom skrev 2020-12-18 08:44:27 följande:

    Vår kille, 6,5 mån, sover runt 15 timmar. Jag väcker honom vid 8.30. Sen lägger vi honom runt 11, tidigare kunde han sova flera timmar på förmiddagen men han har bytt så nu sover han 30-60 min på förmiddagen och sen 1-3(!) timmar på eftermiddagen, brukar väcka honom vid 17 om han sover länge, så han kan somna sen vid 19.30-20.00 tiden. Tidigare somnade han oftast vid 22-tiden men det har bara ändrats och dessa tider känns bra så försöker hålla det så. Han har några uppvak innan vi lägger oss och sen äter han vid 12 och 3.

    Har haft småblödningar sedan förlossningen men för 2 månader (han var ca 4månader då) sedan kändes det som jag hade ägglossning och 2 veckor efter det hade jag en blödning, lite kortare än tidigare mens. 31 dagar senare ny blödning så nu är det förmodligen igång även om 31 dar var 6 dagar längre cykel än vanligt.

    Tyckte även det kändes som att jag fick lätta värkar första mensdagen, nån som känner igen sig i det?

    Hoppas inte jag fått kraftigare mensvärk nu efter graviditeten...kanske bara är att jag nu förknippar smärtan med förlossningsvärkarna. :)

    Nån som testat hjälm för att de ska slippa slå i huvudet när de drar sig upp/sitter och tappar balansen?

    Här kör vi mössa just nu för att dämpa lite...


    Skönt att det är fler som tycker det är jobbigt med dagssömnen, även om jag ösnkar att vi kände oss gladare. Det verkar då som att min pojk är så normal som det kan bli fastän jag trodde hanbehövde sova mer än vad han gör.

    Jag har tänkt samma tanke ang huvudskydd (hjälm). Han får inte sitta själv på parkettgolvet men han ramlar och slår sig mot spjälorna i sängen samt i sin lekhage där det är 1 cm tjock lekmatta som dämpar lite grann. 
  • Stenbocken93

    Är gravid igen! Helt otroligt!

    Det kom som en chock i onsdags när jag tog testet men nu har den värsta chocken lagt sig och vi siktar in oss på bebis nr 2 i december. Tur att jag har postafen liggandes hemma sen förra graviditeten. Illamåendet är redan igång, ca 2 veckor tidigare än förra gången. 

  • Stenbocken93
    viljaa skrev 2021-04-05 08:01:04 följande:
    Åhhh vad roligt, grattis ! <3 här har vi nedräkning till kub om två veckor, blir bebis i oktober/november för oss! Hur gör ni med förskola nu när ni får tätt? Jag funderar på att ha båda hemma, men är nervös för hur det ska gå:P
    KUB i slutet av maj, väntan är låååång men får sysselsätta mig med att vara mamma under tiden :)

    Jaadu, just nu väntar vi på besked om när sonen ska få börja på förskola. Planen är start i augusti så skulle bebisen komma i december blir det en mjukstart för honom att få kortare dagar från dec på förskolan. Jag kommer ta 25% föräldrapenning varje dag mellan sep-dec (förutsatt att han kommit in på förskolan då). Då blir inte hans dagar superduper långa. Skulle vi jobba heltid med 45 min restid enkel väg till jobbet skulle han vara 11h på förskolan vilket känns lite väl tufft när han är 15 mån gammal.

    I vår kommun får äldre syskon gå 15h i veckan när man är föräldraledig vilket är en skön avlastning. Jag minns så väl hur månad 1 var efter födseln medbebis nr 1 och då skulle jag knappt ha tid att ens titta på min son om den nya bebisen behöver lika mycket närhet. Men man kanske steppar upp denna gång och jobbar mer effektivt för att få allt att gå runt med ny bebis och äldre syskon samtidigt hemma.

    Jag tänker också på barnvagnen. Ska man skaffa tvillingchassi så båda kan åka samtidigt eller kommer sonen inte vilja åka vagn? Kanske ståbräda på befintligt chassi?

    Kikade även på en juniorsäng för sonen på nätet och hittade en med 1 cm ben (alltså nära till golvet ifall han skulle kravla ut nattetid) Den var väldigt fin tycker jag och anpassningsbar. babylove.se/barnmobler/hussangar/hussang-felicia-med-stodbrada
Svar på tråden BF MAJ 2020