• Anonym (08)

    Måste alla plugga vid högskolan? (Anonym debatt)

    Är det det nya bruket? Där ungdomar ska hållas fångna..

    Hur stor är egentligen behovet av högskoleutbildat folk?

  • Svar på tråden Måste alla plugga vid högskolan? (Anonym debatt)
  • Anonym (M)

    Vad menar du med att ungdomar ska hållas fångna där?

  • Anonym (En fjärdedel)

    Läste idag att för att enbart täcka behovet av nya LÄRARE skulle så mycket som en fjärdedel av alla som tar studenten de närmaste åren behöva börja studera till lärare, och nej det förstår vi väl alla att det inte kommer att hända, men om behovet är så stort för bara en yrkeskår så kan kan ju tänka sig att nästan alla måste studera om man betänker att det även är brist på sjuksköterskor, förskollärare, läkare etc etc.

  • Anonym (Perolof)

    Absolut inte. Det ser du ju på dagens invandring och en hel regering bestående av outbildade politiker :)

    Sverige har aldrig värdesatt utbildning och kommer aldrig att göra det heller.

    På så sätt kan man fortsätta att vilseleda landet - rätt över stupet, som idag :)

    Underbara land!

  • Anonym (08)
    Fiona M skrev 2019-08-19 22:05:04 följande:

    Varför anonym debatt?

    Nej, alla behöver inte läsa på högskolan.


    Tänkte kanske att fler svarar då
  • Anonym (08)
    Anonym (Perolof) skrev 2019-08-19 22:11:04 följande:

    Absolut inte. Det ser du ju på dagens invandring och en hel regering bestående av outbildade politiker :)

    Sverige har aldrig värdesatt utbildning och kommer aldrig att göra det heller.

    På så sätt kan man fortsätta att vilseleda landet - rätt över stupet, som idag :)

    Underbara land!


    Det är det.. Jag ser inga spår av något fokus på erfarenhet och djup bildning någonstans i samhället i stort. Men ett stort politiskt tryck på kvantitativa utbildningsreformer inom teoretisk utbildning. Inte så mycket inom de praktiska fälten trots att landet verkar skrika efter kunniga snickare och rörmokare?

    Det här går inte riktigt ihop och jag undrar om man börjar i fel ände..

    Har också svårt att tro att ? ?alla? ? behöver en högskoleutbildning verkligen. Upplever snarare att högskoleutbildat folk sitter och utför arbeten som gymnasieutbildade människor utförde för en kort tid sedan. Så jag blir osäker.

    Man höjer trösklarna in till arbetsmarknaden och riskerar att förlora kompetenta medarbetare här och var, som inte ens släpps in.
  • Anonym (Wtf)

    Vadå måste? Det beror väl på vad man vill bli?

    Och vad menar du med att ungdomar skulle hållas fångna? Får de inte avbryta sina studier om de vill eller vad?

  • Anonym (08)
    Anonym (Wtf) skrev 2019-08-21 16:54:37 följande:

    Vadå måste? Det beror väl på vad man vill bli?

    Och vad menar du med att ungdomar skulle hållas fångna? Får de inte avbryta sina studier om de vill eller vad?


    Det var en metafor
  • Anonym (Hmm...)

    Det skulle iaf inte finnas plats till alla. Det finns alltid människor som går andra vägar, vem säger att högskolan är den ?rätta? vägen?

  • Studentpappa

    Det råder enligt min uppfattning en brist på elektriker, mekaniker, svetsare ja alla som arbetar hands on helt enkelt. Något som har lett till höga löner och lär leda till att de tjänar hutlöst mycket mer än de flesta akademiker om 5-10 år om det fortsätter.

    Jag jobbar på beställar-sidan och att hitta någon som kan och vill utföra praktiskt men kvalificerat arbete är svårt.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Måste alla plugga vid högskolan? (Anonym debatt)