• Anonym (Jag)

    Uppsägning

    Hej med en gemensam överenskommelse idag med min ag sa jag upp mig. Tre mån betalt.. Jag förhandla inte ens. Orkar inte. Vantrivdes väldigt mycket.. Dock är jag deprimerad sen innan, tog aldrig tag i det förens nu i sommar. Idag inleddes andra kontakt dmed psykolog. Hon sa att jag lider av djup depression. Min fråga är, om jag sjukskriven rmig nu, vad händer med dessa tre månadslöner jag får? Får jag ens sjukskriva mig?

  • Svar på tråden Uppsägning
  • BurningDiamond

    Ja, du har samma rätt att vara sjuk och sjukskriva dig under denna tiden som alltid annars. Du får dina 80% (det är det väl fortfarande) av din normala lön.

    Som ett litet aber gällande din uppsägning... Du är medveten och har planerat för de 45 karensdagarna du har hos a-kassan (utöver de vanliga 7 karensdagarna) from sista anställningsdagen? Om AG säger upp dig så är det bara de 7 karensdagarna som gäller.

  • Anonym (Jag)
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 22:10:32 följande:

    Ja, du har samma rätt att vara sjuk och sjukskriva dig under denna tiden som alltid annars. Du får dina 80% (det är det väl fortfarande) av din normala lön.

    Som ett litet aber gällande din uppsägning... Du är medveten och har planerat för de 45 karensdagarna du har hos a-kassan (utöver de vanliga 7 karensdagarna) from sista anställningsdagen? Om AG säger upp dig så är det bara de 7 karensdagarna som gäller.


    Ja jag vet, men tyvärr så betalade jag inte a kassan och lägsta nivå är typ ingenting. Jag planerar ha hittat ett annat jobb och inte ens anv a-kassan.
  • Anonym (Jag)
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 22:10:32 följande:

    Ja, du har samma rätt att vara sjuk och sjukskriva dig under denna tiden som alltid annars. Du får dina 80% (det är det väl fortfarande) av din normala lön.

    Som ett litet aber gällande din uppsägning... Du är medveten och har planerat för de 45 karensdagarna du har hos a-kassan (utöver de vanliga 7 karensdagarna) from sista anställningsdagen? Om AG säger upp dig så är det bara de 7 karensdagarna som gäller.


    Ja jag vet, men tyvärr så betalade jag inte a kassan och lägsta nivå är typ ingenting. Jag planerar ha hittat ett annat jobb och inte ens anv a-kassan.
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 22:10:32 följande:

    Ja, du har samma rätt att vara sjuk och sjukskriva dig under denna tiden som alltid annars. Du får dina 80% (det är det väl fortfarande) av din normala lön.

    Som ett litet aber gällande din uppsägning... Du är medveten och har planerat för de 45 karensdagarna du har hos a-kassan (utöver de vanliga 7 karensdagarna) from sista anställningsdagen? Om AG säger upp dig så är det bara de 7 karensdagarna som gäller.


    Gäller dessa 52 dagarna from idag då?
  • BurningDiamond

    Vad står som din sista anställningsdag? Gissningsvis så är sista dagen om tre månader, men kontrollera pappersarbetet eller prata med chefen/personal/HR.

  • Anonym (Ellen)

    Allt beror på vad som står i överenskommelsen. Är du anställd men arbetsbefriad? Anställningen avslutad och avgångsvederlag 3 mån på ett bräde eller månadsvis? Lusläs vad exakt det är ni kommit överens om, kolla med facket eller personalavdelningen om du är osäker.

  • Anonym (???)

    Och varför avslutade du din anställning? Varför sjukskrev du dig inte? Klart det är smidigt för ag att ni avslutade din anställning gemensamt. Förhoppningsvis står din sista ansökningsdag det datumet du sa upp dig samt att du har rätt du till 3 månadslöner fram till x datum. Vilket täcker karensen i så fall.

    Gå med i a-kassa och facket genast. Förstår inte varför man inte är med i a-kassan.

    Blir du sjukskriven kan du inte söka jobb, då klassas du som frisk. Du har satt dig själv i en väldigt knepig situation.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (???) skrev 2019-08-20 05:44:41 följande:

    Och varför avslutade du din anställning? Varför sjukskrev du dig inte? Klart det är smidigt för ag att ni avslutade din anställning gemensamt. Förhoppningsvis står din sista ansökningsdag det datumet du sa upp dig samt att du har rätt du till 3 månadslöner fram till x datum. Vilket täcker karensen i så fall.

    Gå med i a-kassa och facket genast. Förstår inte varför man inte är med i a-kassan.

    Blir du sjukskriven kan du inte söka jobb, då klassas du som frisk. Du har satt dig själv i en väldigt knepig situation.


    jag trivdes inte, mådde dåligt och det gick ut över mitt jobb och arbetsuppgifter. Jo man kan tycka att jag borde sjukskrivit mig men jag ville inte vara kvar! Jag vill ha ett jobb jag mår bra på. Sista dagen var igår men jag är anställd tre mån till med lön dvs arbersbefriad. Så min karens börjar idag?
  • Sharper
    Anonym (Jag) skrev 2019-08-20 05:59:43 följande:

    jag trivdes inte, mådde dåligt och det gick ut över mitt jobb och arbetsuppgifter. Jo man kan tycka att jag borde sjukskrivit mig men jag ville inte vara kvar! Jag vill ha ett jobb jag mår bra på. Sista dagen var igår men jag är anställd tre mån till med lön dvs arbersbefriad. Så min karens börjar idag?


    Vad står det på din uppsägning? Det är de datumet som gäller.
  • Don3
    Anonym (Jag) skrev 2019-08-20 05:59:43 följande:

    jag trivdes inte, mådde dåligt och det gick ut över mitt jobb och arbetsuppgifter. Jo man kan tycka att jag borde sjukskrivit mig men jag ville inte vara kvar! Jag vill ha ett jobb jag mår bra på. Sista dagen var igår men jag är anställd tre mån till med lön dvs arbersbefriad. Så min karens börjar idag?


    Nej. Den börjar din sista anställningsdag. Dvs om 3 månader. Tänk även på att har du förskottslön nu så kommer det bli 45+30 dagar innan man får från a-kassan då de har efterskott. Men du är ju inte med så det har ju ingen betydelse.
  • Anonym (Jag)
    Don3 skrev 2019-08-20 06:18:40 följande:

    Nej. Den börjar din sista anställningsdag. Dvs om 3 månader. Tänk även på att har du förskottslön nu så kommer det bli 45+30 dagar innan man får från a-kassan då de har efterskott. Men du är ju inte med så det har ju ingen betydelse.


    Jag har egentligen två jobb erbjudande redan men ska ta denna tid för mig just nu känner jag.
  • mammatill6

    Karensen gäller från sista anställningsdagen, d.v.s om tre månader. Du kan heller inte vara sjukskriven under karenstiden då du då inte räknas stå till arbetsmarknadens förfogande.

Svar på tråden Uppsägning