• Anonym (Uppgiven)

    Någon som har erfarenhet av antidepressiva?

    Jag ska försöka fatta mig (relativt) kort utan att utelämna något relevant. För lite mer än 3 år sedan blev min sambo arg, irriterad och trött. Han var det hela tiden i 1,5 år i princip. Han blev som en annan person. Det gick inte att prata om det med honom, han blev bara arg och vände på allting - det var jag som inbillade mig osv.

    Till slut fick jag honom att söka hjälp. Jag hade då insett att det förmodligen handlade om en depression; men istället för att bli nedstämd så blev han trött och irriterad. Han hade även ångest ibland och det tröttnade han själv på så det var så jag fick honom att söka hjälp, jag sa att han förmodligen behövde antidepressiva och då ville han ha hjälp med en gång, vilket han också fick.

    Jag vet att det brukar ta ett par veckor innan antidepressiva hjälper, men för honom hjälpte de direkt. Det var som natt och dag; jag märkte verkligen exakt när medicinen började verka. Han var grinig på mig ena stunden och några timmar senare var han en helt annan person. Han var sig själv. Den jag blev kär i men inte hade sett på 1,5 år. Det var en otrolig lättnad.

    Han tyckte dock att det var svårt att komma ihåg dem, så efter ett tag slutade han. Och återigen blev han en annan person, aggressiv och irriterad. Han testade en annan sort som kunde tas till natten istället för på morgonen / dagen, men de fungerade inte lika bra, så han började med den första medicinen igen och sedan dess har det varit bra.

    Tills nyligen. Jag ska inte säga att han är som för tre år sedan, för så illa är det inte. Men han kan bli otroligt arg ibland utan någon egentlig anledning. Han skäller och skriker, och om jag någongång blir ledsen över det så blir han ännu argare. Precis som förut. Han vägrar prata med mig och förstår inte att han har gjort fel, eller varför jag är ledsen. Återigen är det mig det är fel på.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och jag är orolig över att det ska bli värre, att det ska bli som förut. Jag vill försöka stoppa det innan det går så långt, men jag vet inte hur. Det går ju inte att prata med honom om det. Kanske har han bara börjat slarva med medicinen igen, men jag vet inte ens om jag vågar fråga det eller påminna honom om dem, även om det är vad jag borde göra.

    Han ligger på en låg dos, så jag funderar över om han behöver höja den. Han har haft samma dos hela tiden och det är väl vanligt att man behöver öka efter ett tag? Jag har även läst att antidepressiva kan sluta fungera efter ett tag, och att man då kan bli t ex känslokall (vilket jag upplever att han är) och liknande. Så kanske behöver han sluta med medicinen, eller byta sort?

    Ni som har erfarenhet av antidepressiva mediciner, vad tror ni? Känner ni igen detta? Tror ni att han har slarvat (eller slutat helt), att han behöver öka dosen, att den behöver bytas ut eller att det är dags att sluta med den?

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av antidepressiva?
  • Anonym (Momo)

    Jag ska också försöka fatta mig kort pga sent

    Jag har själv erfarenhet av antidep. både för egen del och hos min man. Jag tycker det låter som att det finns ett grundläggande problem för din sambo. Det går inte att medicinera bort dåliga beteenden helt. Han måste lära dig att prata och öppna sig och/eller inse att han inte kan bete sig hur som helst oavsett mående och humör.

    Att han vägrar prata om, eller åtminstone försöka komma åt sina egna bekymmer är det största problemet här låter det som. Snarare det än huruvida dosen och/eller medicinen är rätt... tyvärr :-/

    Mitt enda tips är att sluta fokusera på hans mående och medicinering och i stället fokusera på vad DU vill och behöver för att vara lycklig. Du kan ta ansvar för dig. Han måste ta ansvar för sig.

    Ang. dos och att medicinering kan sluta funka vet jag bara att alkoholintag kan ?förstöra? effekten.

    Tänk på dig själv! Kram <3

  • Anonym (s)

    Känner själv inte av antidepp speciellt mycket så jag känner inte igen mig i att man blir bra så lätt. Men alla påverkas olika och en del känner av dom mycket. Det du skulle försöka göra är att snacka med honom om han tar medicinen. Har han svårt att komma ihåg den då finns det dosetter då ser man om man tagit den. Annars kan ni göra en rutin då du hjälper honom och tex lägger fram en tablett på morgonen. Men jag undrar om han inte skulle behöva snacka med psyk om sina problem för det kan nog vara bra att han får prata om dom för det kan vara något som ligger under ytan.

  • Anonym (Jag)

    Jag har erfarenhet av det. Dom gjorde ingen skillnad alls.

  • Anonym (Cissi)

    Du ska inte stå ut med vad som helat. Det är inte okej att han beter sig så mot dig oavsett om han är sjuk eller inte. Om du inte kan ta upp det alls så tycker jag du ska be om att följa med till läkaren så får ni prata om det där istället.

    Det ringer flera varningsklockor när du säger att medicinen verkade från första tabletten, så funkar det i princip bara för bipolära.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av antidepressiva?