• Anonym (TS)

    Flytta från hus till hyresrätt?

    Hej!

    Har någon flyttat från HUS till HYRESRÄTT? Inte som en slags mellanlandning, utan för att du faktiskt trivs bättre i specifikt hyresrätt istället för hus?

    Vi bor idag i villa. Ca 15 minuters bilresa från mitt jobb (som jag inte trivs på och ändå kommer söka mig bort ifrån), och ca 45 minuter från min mans jobb. Vi har två småbarn på 3 år och 4 år, samt en bebis som är beräknad i december.

    Idag bor vi i egenägd villa, och vi, framförallt jag, är så trött på det! Standarden på huset är helt OK för vad vi har (villa från slutet av 70-talet). Köket är nytt, badrummet är nytt, ytskikten i sovrum och vardagsrum är helt OK. En av småtoalettern samt tvättstugan skulle behöva lite kärlek, men det är inget vi bekymrar oss över. Det som tröttar ut oss är gårdsarbete, det ständiga buffertsparandet för saker som kan gå sönder, spar för större saker som ändå kommer behöva göras inom några år (takbyte börjar komma på tapeten...) och så. Som barn bodde vi i hus, och jag minns att jag varje sommar tänkte att jag ALDRIG skulle vilja bo i hus igen - för det var alltid NÅGOT som gjorde att mamma och pappa fick hus- och gårdsjobb hela semestern. Nu känns det som att vi är där själva!

    Samtidigt är det ju skönt att inte behöva ta hänsyn till grannar på samma sätt (barn är ju rätt högljudda), ha en egen gård att gå ut och leka i, slippa bära saker upp och ner för trappor, ha eget garage för min man att greja med bilarna i o.s.v.

    Men jag känner mig bara så less... Saknar vårt liv i hyresrätten. På 'skoj' lämnade jag ansökan på en hyresrätt i centrum (med stor gemensam innergård). Den är 170kvm (huset vi bor i 100 kvm), 6 sovrum (huset har 3), allt nyrenoverat, etage-lgh. på markplan och en våning upp, tvättstuga i lägenheten o.s.v... Månadskostnaden blir samma som vi har idag, men vi kommer ändå ha lite mer frihet med pengarna då vi slipper renoveringsspara och buffertspara på samma sätt som idag.

    Om vi skulle få den (erbjudna visning) OCH faktiskt flytta så skulle jag ha 30 min till nuvarande jobb, och min man 30 minuter till sitt.

    Men gör någon så? Säljer sin villa för en hyresrätt? Det känns som att när man gifter sig och skaffar barn så "ska" man vilja bo i villa, men jag är så fruktansvärt trött på villalivet redan (några år in).

    Finns det någon som känner/känt samma sak..?

  • Svar på tråden Flytta från hus till hyresrätt?
  • rollingsky

    Har inte sålt och flyttat men vi har valt att faktiskt inte köpa hus av bland annat dessa anledningar. Vi trivs jättebra i vår hyresrätt och känner att vi inte vill flytta och dra på oss lån, höga kostnader för underhåll osv.

  • Limajo

    Min bästa vän gjorde precis det för några år sedan. Sålde ett mindre hus och flyttade in i en stor hyresrätt. De kom närmre jobb och skolor då också. De var inte så roade av hus- och trädgårdsfixande och trivs alldeles utmärkt där de bor nu.

    Ekonomiskt är det kanske inte en lysande idé men man ska ju i första hand bo där man trivs att leva, pengar är inte allt.

  • 82ndAirborne

    Vi köpte hus 1999 och med värdeökningen som varit har vi i princip bott gratis i 20år. Trots renoveringar o tillbyggnader. Vår boende kostnad per månad skulle räcka till en hälften så stor lägenhet. Skulle vi välja en nyproducerad lägenhet, skulle vi kanske kunna hyra en 2:a. 

  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2019-08-20 06:54:50 följande:

    Min bästa vän gjorde precis det för några år sedan. Sålde ett mindre hus och flyttade in i en stor hyresrätt. De kom närmre jobb och skolor då också. De var inte så roade av hus- och trädgårdsfixande och trivs alldeles utmärkt där de bor nu.

    Ekonomiskt är det kanske inte en lysande idé men man ska ju i första hand bo där man trivs att leva, pengar är inte allt.


    Så är det ju. Det går ju inte att göra vinst på hyresrätt. Samtidigt är det trist att hata sättet man bor på - för att eventuellt göra vinst om några år...
  • ernstina

    Gjorde ett mellanting, flyttade från en villa på 170 kvm till ett bostadsrättsradhus på 117 kvm. Har två ute platser och en balkong med utsikt över sjön, centralt i stan.
    Lite dyrare än när vi hade hus men slipper buffertsparandet och resorna. Bor 2 mil närmare jobbet nu och framförallt slipper jag stressen med att ansvara för det yttre underhållet.
    Hatar trädgårdsarbete så uteplatsen på framsidan har jag lagt trall över hela. Den flytten var den bästa jag gjort! Har ett värde i lägenheten då den ökat med nästan 2 miljoner sedan 2010.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • brallison

    Min mans kusin har såld sin bostadsrätt och flyttat in i en hyresrätt för några år sedan (och de har inte problem med pengarna alls) - de trivs bäst där. Jag skulle inte göra det (dvs byta ägande mot hyresrätt), men definitivt bytt villa mot en lägenhet (egentligen det är den främsta anledingen varför vi bor i en bostadsrätt och inte i en villa - båda hatar allt arbete kring huset.

  • PH76

    Vi funderade på det förra året och fick en 5a på 145kvm, vi velade ett tag men tackade till slut nej. Allt kändes så litet när man gick o kring där inne, men det kan ha varit layouten då det var en etagelägenhet och då blir ju varje våning inte så stor.

    Jag kan tänka mig att föra det senare i livet när barnen är utflugna.

  • Anonym (Emma)

    Jag skulle så gärna vilja sälja huset och skaffa hyresrätt igen. Jag växte upp i hus och såg mina föräldrar hålla på och fixa hela tiden. Min man växte upp i lägenhet och har alltid drömt om ett hus med egen trädgård. Jag HATAR att fixa i trädgården, att renovera, att behöva köpa ny spis och diskmaskin när de får för sig att gå sönder samtidigt, skotta uppfart på vintern..... Det ÄR skönt med all yta när det kommer till barnen, men det "kostar" för mycket gällande energin.

    "Tyvärr" så bor vi galet billigt trots ganska stort hus så för samma kostnad hade vi bara fått en tvåa på max 60 kvm, och det funkar inte med två barn som snart blir tonåringar. Så fort de flyttat hemifrån ska jag dock börja bearbeta maken, då finns det ingen anledning att bo kvar. Vi kan skaffa en mindre marklägenhet där han kan få några kvadratmeter trädgård att pula med. 

  • Anonym (Emma)

    Jag skulle så gärna vilja sälja huset och skaffa hyresrätt igen. Jag växte upp i hus och såg mina föräldrar hålla på och fixa hela tiden. Min man växte upp i lägenhet och har alltid drömt om ett hus med egen trädgård. Jag HATAR att fixa i trädgården, att renovera, att behöva köpa ny spis och diskmaskin när de får för sig att gå sönder samtidigt, skotta uppfart på vintern..... Det ÄR skönt med all yta när det kommer till barnen, men det "kostar" för mycket gällande energin.

    "Tyvärr" så bor vi galet billigt trots ganska stort hus så för samma kostnad hade vi bara fått en tvåa på max 60 kvm, och det funkar inte med två barn som snart blir tonåringar. Så fort de flyttat hemifrån ska jag dock börja bearbeta maken, då finns det ingen anledning att bo kvar. Vi kan skaffa en mindre marklägenhet där han kan få några kvadratmeter trädgård att pula med. 

  • Anonym (Ellie)

    Jag har flera vänner som flyttat från hus eller bostadsrätt till hyres just pga det du nämner. Slippa fixa allt själv och behöva ha stor buffert för renoveringar osv.

    Man ska ju göra det man känner är bäst gör en själv. Friheten och fritiden man får i hyres kan ju överväga ev framtida vinst.

    Sen rent ekonomiskt så är det inte alltid billigare med ägande. Det beror ju helt på var i landet man bor, om det är bostadsrätt så beror det på föreningens ekonomi och avgiften på lägenheten. Och såklart vilken hyra man får på lägenheten.

    Sen är det ju ofta så att de flesta får ett billigt boende först när barnen flyttat ut och behovet av ett stort boende inte är lika viktigt och inte när barnen är små och ekonomin ansträngd.

Svar på tråden Flytta från hus till hyresrätt?