• Anonym (kolak)

    Fått mycket kortare mens, vad händer?

    Jag är kvinna 30 år. Brukar normalt ha mens i 8-10 dagar, med bruna flytningar både före och efter. Nu de senaste fyra månaderna har min mens plötsligt ändrats till bara 5 dagar, och antalet dagar med riklig blödning har minskat märkbart från ca 3 till 1. Bruna flytningar har jag inte heller längre, eller bara ytterst lite. Skönt med kortare mens förstås, men bör man vara orolig? Har inte ändrat något i mitt liv, tar inga hormonella preventivmedel eller liknande så förstår inte vad det kan bero på.

  • Svar på tråden Fått mycket kortare mens, vad händer?
  • Zoegazz

    Jag är också 30 och känner igen mig. Brukade ha rikligt i flera dagar så det rann ut längs benen när jag ställde mig upp på morgonen, och ha mens ca 6-7 dagar. Nu har jag 5-6 dagar men inte alls lika rikligt. De sista dagarna bara lite och nån dag mellan inget alls. Det som förändrats är att jag fått barn, äter bättre och tränar. Jag uppskattar förändringen.

  • Anonym (känner igen)

    Låter som början på klimakteriet. Såna tecken börjar klimakteriet med. 

  • Anonym (olli)

    8-10 dagar med riklig mens plus brunt blod både efter och före låter inte sunt alls utan räknas kliniskt som riklig mens, som kan behöva läkarbehandling. 

    "Normal" menstruationstid är 3-8 dagar, så den mens-mängden du har nu är helt och fullt inom det normala. 

    Att det har förändras kan bero på många olika saker, ditt allmäntillstånd både fysiskt och psykiskt kan påverka menscykeln mycket. 

    https://janusinfo.se/behandling/expertradsutlatanden/kvinnosjukdomarochforlossning/kvinnosjukdomarochforlossning/riktlinjerforutredningochbehandlingavgynekologiskablodningsrubbningar.5.6081a39c160e9b3873198f.html

  • Anonym (kolak)
    Zoegazz skrev 2019-08-20 11:23:51 följande:

    Jag är också 30 och känner igen mig. Brukade ha rikligt i flera dagar så det rann ut längs benen när jag ställde mig upp på morgonen, och ha mens ca 6-7 dagar. Nu har jag 5-6 dagar men inte alls lika rikligt. De sista dagarna bara lite och nån dag mellan inget alls. Det som förändrats är att jag fått barn, äter bättre och tränar. Jag uppskattar förändringen.


    Precis, samma här att det brukade rinna längs benen på morgonen. Jag har dock varken fått barn eller börjat träna eller äta bättre..
  • Anonym (kolak)
    Anonym (känner igen) skrev 2019-08-20 11:29:28 följande:

    Låter som början på klimakteriet. Såna tecken börjar klimakteriet med. 


    Men det kan ju inte stämma, jag fyllde 30 i år! Har inte ens hunnit skaffa barn än... Hoppas verkligen det inte är det
  • Anonym (olli)
    Anonym (kolak) skrev 2019-08-20 13:04:04 följande:
    Men det kan ju inte stämma, jag fyllde 30 i år! Har inte ens hunnit skaffa barn än... Hoppas verkligen det inte är det
    Det är extremt osannolikt att det är klimakteriet. Kvinnor kommer i genomsnitt in i klimakteriet när de är 50. 

    Dessutom ligger en normal mens på 3-8 dagar, vilket innebär att din mens är mer normal nu än tidigare.

    Även om du inte har gjort några stora förändringar i ditt liv så kan dina hormonnivåer ha balanserats, du kan ha mer eller mindre stress i ditt liv eller något annat som du inte direkt medvetet har gjort. 

    Att småblöda konstant som du verkar ha gjort tidigare är definitivt ett tecken på obalans. 

    Om du inte tror mig så gå till gyn och kolla upp! Eller googla för all del menscykel och läs på lite. 
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (olli) skrev 2019-08-20 13:17:06 följande:
    Det är extremt osannolikt att det är klimakteriet. Kvinnor kommer i genomsnitt in i klimakteriet när de är 50. 

    Dessutom ligger en normal mens på 3-8 dagar, vilket innebär att din mens är mer normal nu än tidigare.

    Även om du inte har gjort några stora förändringar i ditt liv så kan dina hormonnivåer ha balanserats, du kan ha mer eller mindre stress i ditt liv eller något annat som du inte direkt medvetet har gjort. 

    Att småblöda konstant som du verkar ha gjort tidigare är definitivt ett tecken på obalans. 

    Om du inte tror mig så gå till gyn och kolla upp! Eller googla för all del menscykel och läs på lite. 

    Genomsnitt kanske. Jag hamna i klimakteriet vid 36. Känner andra oxå under 40 år. Kanske inte troligt, men inte helt osannolikt.  För vissa kan det för övrigt pågå i 10 år medan andra i bara något år , och då kanske det är mer sannolikt att det bärjar tidigare.


     

    https://australian-bodycare.com/sv/klimakteriet/

    Klimakteriet börjar typiskt sett mellan 45-55 års ålder. I genomsnitt går kvinnor igenom klimakteriet vid en ålder av 52 år. Det betyder dock inte att klimakteriet inte kan sätta in både tidigare och senare. Hos vissa kan övergångsåldern börja omkring 30 års ålder medan andra kommer i klimakteriet först vid omkring 60 års ålder.
  • Anonym (A)
    Anonym (olli) skrev 2019-08-20 13:17:06 följande:
    Det är extremt osannolikt att det är klimakteriet. Kvinnor kommer i genomsnitt in i klimakteriet när de är 50. 

    Dessutom ligger en normal mens på 3-8 dagar, vilket innebär att din mens är mer normal nu än tidigare.

    Även om du inte har gjort några stora förändringar i ditt liv så kan dina hormonnivåer ha balanserats, du kan ha mer eller mindre stress i ditt liv eller något annat som du inte direkt medvetet har gjort. 

    Att småblöda konstant som du verkar ha gjort tidigare är definitivt ett tecken på obalans. 

    Om du inte tror mig så gå till gyn och kolla upp! Eller googla för all del menscykel och läs på lite. 
    Håller med
Svar på tråden Fått mycket kortare mens, vad händer?