• Anonym (mage)
    Tue 20 Aug 2019 11:58
    473 visningar
    8 svar
    8
    473

    Degig mage i v16?

    Hur ser/såg eran mage ut i v16? 
    Min är spänd på kvällarna men kan vara lite degig också, sladdrig typ, Hänga över byxkanten mm. Är det normalt? 
    Råkade ta tag i "magen" som hängde lite över och lyfte det på skoj upp och ner- kom sen på att det kanske är farligt- vill ju inte klämma bebisen eller skada bebisen där inne- kan jag ha gjort det? 

  • Svar på tråden Degig mage i v16?
  • Anonym (men snälla­...)
    Tue 20 Aug 2019 12:10
    #1

    Tror du bebisen ligger i skinnet på magen? Jag råder dig att läsa på lite om anatomi och då särskilt livmodern.

    Brukar du ofta klämma sönder dina organ, eller varför tror du att du skulle kunna råka klämma sönder bebisen?

  • Anonym (mage) Trådstartaren
    Tue 20 Aug 2019 13:09
    #2

    Hahaha, nä jag tänkte väl att det inte var någon fara, men är lite extra känslig om magen just nu. Hur ska magen se ut i v16? När blir den mer spänd och rund. Den är ju stor och rund men också pluffig just nu. 

  • Anonym (J)
    Tue 20 Aug 2019 13:17
    #3

    Det lösa är antingen hud eller fett. Om det är första barnet så brukar magen oftast komma långt efter rutinultraljudet. Synns tidigare om man är smal sen innan. Att den är spänd på kvällarna beror på svullna tarmar som är vanligt under graviditeten.

    Med andra barnet fick jag aldrig en spänd mage då jag hade några extrakilon sen barnet innan, men jag var inte överviktig. Magen syntes först i vecka 34 med andra, vecka 22 med första för mig :)

  • Anonym (mage) Trådstartaren
    Tue 20 Aug 2019 14:05
    #4

    ok, jag är rätt smal, så magen har börjat puta lite, när jag står upp så är magen spänd och fin men när jag sitter ner så hänger det som en klump hud ner över byxkanten. 

  • Anonym (mage) Trådstartaren
    Tue 20 Aug 2019 14:20
    #5

    Haft en väldigt vältränad platt mage innan- så inte van med hud/fett som hänger över byxkanten... Detta har uppstått nu under graviditeten. 

  • Anonym (N)
    Wed 21 Aug 2019 11:15
    #6

    Samma för mig. Var platt innan. Men det är vätska, fett osv. Jag svällde upp massor (!) fram till v 14. Både under skinnet och inne i tarmarna. Magen stog helt still i 2 månader. Hade jättebesvär av det.

    Nu har det börjat lägga sig alltihop och tarmarna har svällt av. Men det är som en mjuk liten kudde på magen! Däremot inte mycket till bebismage då livmodern ligger långt bakåt. :P

  • Anonym (X-P)
    Fri 23 Aug 2019 23:58
    #7
    Anonym (mage) skrev 2019-08-20 14:05:27 följande:

    ok, jag är rätt smal, så magen har börjat puta lite, när jag står upp så är magen spänd och fin men när jag sitter ner så hänger det som en klump hud ner över byxkanten. 


    Låter ju jätte spännande! Upp med en bild? :-P
  • Sat 24 Aug 2019 00:01
    #8

    Jag är lång och smal, i v 16 syntes absolut ingenting.

Svar på tråden Degig mage i v16?