• Anonym (E)

    Renovera hyresfastighet som kommer bli min

    Behöver lite synpunkter..

    Jag och min fru bor i en villa som ägs av mina föräldrar. Pga olika omständigheter kan vi inte köpa villan på ett tag. Den ägs av mina föräldrar.

    Vi är nu sugna på att renovera den, då den kommer bli min någon gång, antingen genom att vi köper den eller genom arv.

    Hade ni renoverat? Det handlar om en köksrenovering. Tänker att det är ju inte så lönsamt att renovera en hyresfastighet, men den kommer ju som sagt bli min en dag.

  • Svar på tråden Renovera hyresfastighet som kommer bli min
  • Bagar Bengtsson

    Om ni bor i en hyresfastighet utan del av ägandet får ni inte göra ROT-avdrag. Det är en del pengar som ni kan göra något roligt för.


    Ni kan låta föräldrarna renovera (nån av dem måste dock vara skrivna där) men ni betalar kalaset.


    Ni kan köpa en andel om ni nu inte får köpa hela.


    Är pengar i sig inget problem så kan ni strunta i ROT. Tänk dock på att ni höjer värdet på huset och har du syskon som ska med och dela på arvet så blir ni ju dubbelt straffade, nästan trippelt iom att ni står för renovering, ni får inge ROT, samt höjer värdet på huset som kommer bli aktuellt när arvet ska delas.

  • Anonym (.)

    Varför skulle det inte vara lönsamt att renovera en hyresfastighet? Det är ju standardhöjningar som innebär ökad hyra.

    Är köket slut så bör det ju bytas ut. Är det 10år är det nog inte slut egentligen.

    Jag hade nog renoverat om jag skulle bo där en längre tid (och kände att renoveringen var nödvändig) och litade på mina föräldrar.

    Annars är jag skeptisk till att renovera när man hyr i 90% av alla fallen.

  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2019-08-20 21:00:04 följande:
    Varför skulle det inte vara lönsamt att renovera en hyresfastighet? Det är ju standardhöjningar som innebär ökad hyra.

    Är köket slut så bör det ju bytas ut. Är det 10år är det nog inte slut egentligen.

    Jag hade nog renoverat om jag skulle bo där en längre tid (och kände att renoveringen var nödvändig) och litade på mina föräldrar.

    Annars är jag skeptisk till att renovera när man hyr i 90% av alla fallen.
    Håller med
  • Anonym (Helene)

    Skulle säga att det beror på hur mycket ni vill renovera, om det verkligen behövs (håller köket på att falla ihop eller tycker ni bara att det är fult/omodernt?) och hur länge det är tills ni kan köpa huset?

    Kanske kan ni vänta ett par år? Kanske kan ni göra någon mindre uppfräschning nu och renovera ordentligt när ni faktiskt köpt stället? Även om ni hyr från dina föräldrar känns det kanska riskabelt att göra ordentliga renoveringar på något som ni ändå bara hyr. Det kan troligtvis lätt uppstå konflikter om något oväntat händer om ni investerat i huset.

  • nnnnnnnn

    Verkar märkligt att ni ska stå för renoveringskostnaden när ni inte äger huset. Jag hade nog funderat på lite alternativ:

    * Kan de renovera huset åt er? Dvs stå för kostnaderna, tex genom att öka belåningen på huset. Ni gör alla val och liknande, de står för pengarna. Den ökade månadskostnaden som ett ökat lån innebär får de såklart lägga på er hyra om de vill. Men med tanke på ränteläget så blir det inte många kronor mer per månad om ni inte går helt bananas och kör på sjukt dyr renovering.

    * Kan ni stå för renoveringen, men det skrivs papper på det? Tex att ni får hyressänkning tills dess att köksrenoveringen är återbetald? Säg att ni renoverar för 150 000 kr, då får ni hyressänkning med 5000 kr/mån under 30 månader dvs 2,5 år. Sen är renoveringen återbetald och hyran återgår till den högre nivån.

    * Är du ensambarn/ensam arvtagare? För då kan du få köksrenoveringspengarna som förskott på arvet utan att något behövs skrivas, har du syskon så får de skriva papper på att du fått ut en del av arvet i förväg.

    FÖr har ni pengarna som behövs för renovering, så är det väl bättre att lägga in dem i handpenning på huset (nu eller senare).
    Har ni inte pengarna som behövs för renoveringen, så är det kass villkor att ta blanco-lån jämfört med att ta huslån, så då är det mycket smartare att låta husägarna ta lånet.

    Och som tidigare påpekat, vill man utnyttja ROT så behöver man stå som ägare till huset.

Svar på tråden Renovera hyresfastighet som kommer bli min