• Anonym (Tider)

    "Karriärsmammor" med 1-2-åringar, hur jobbar ni?

    Vår dotter börjar förskola nu och jag kan inte bestämma hur jag ska jobba. Jag jobbar som konsult med egna kunduppdrag och detta innebär ett antal möten i veckan, inte så många men alltid med mycket upptagna personer så det kan vara svårt att hitta tider som passar alla. Kanske 1-2 möten á 30-60 min/dag. Överlag sedan ett mycket kontaktintensivt arbete med mycket karriärsfokuserade människor. Jag fakturerar löpande på uppdrag så har dels rörlig lön och ju mer jag jobbar = mer pengar generellt sett. Det finns mycket pengar att tjäna. Så att gå ner i tid innebär både minskad grundlön, minskad provisionslön samt minskad möjlighet att ta möten (irritation hos kollegor och kunder). Samtidigt är jag ju mamma i första hand och min dotter är bara 14 månader när hon börjar. Vi har sk förtroendearbetstid men de flesta är på jobbet minst 8-17. Min man jobbar 8-17 med flex. Hans grundlön är mycket bättre än min med min totala lön är generellt sett mycket högre än hans. 

    Har vi några mammor här i liknande sits och hur har ni valt att göra? Min dotters välmående är givetvis viktigast av allt men jag vill inte gå ner i tid/lön "i onödan" heller. Hur skulle ni råda mig (och min man) att lägga upp lämna/hämta? 

  • Svar på tråden "Karriärsmammor" med 1-2-åringar, hur jobbar ni?
  • Anonym (Samma)

    Jag hade ungefär samma förutsättningar som du. Min man tog större delen av föräldraledigheten och gick ner till 75 % i några år. Jag jobbade heltid och tjänade

    Väldigt mycket än min man. Kunde ändå styra min tid rätt mycket.

  • Anonym (Lite salt)

    Kan ni gå omlott, dvs mannen jobbar 07-16 och du 10-19 så att ni bara har barnet på fsk 10-16? Eller tvärtom, beroende på vad som fungerar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-08-20 23:25:20 följande: