• Anonym (Tider)

    "Karriärsmammor" med 1-2-åringar, hur jobbar ni?

    Vår dotter börjar förskola nu och jag kan inte bestämma hur jag ska jobba. Jag jobbar som konsult med egna kunduppdrag och detta innebär ett antal möten i veckan, inte så många men alltid med mycket upptagna personer så det kan vara svårt att hitta tider som passar alla. Kanske 1-2 möten á 30-60 min/dag. Överlag sedan ett mycket kontaktintensivt arbete med mycket karriärsfokuserade människor. Jag fakturerar löpande på uppdrag så har dels rörlig lön och ju mer jag jobbar = mer pengar generellt sett. Det finns mycket pengar att tjäna. Så att gå ner i tid innebär både minskad grundlön, minskad provisionslön samt minskad möjlighet att ta möten (irritation hos kollegor och kunder). Samtidigt är jag ju mamma i första hand och min dotter är bara 14 månader när hon börjar. Vi har sk förtroendearbetstid men de flesta är på jobbet minst 8-17. Min man jobbar 8-17 med flex. Hans grundlön är mycket bättre än min med min totala lön är generellt sett mycket högre än hans. 

    Har vi några mammor här i liknande sits och hur har ni valt att göra? Min dotters välmående är givetvis viktigast av allt men jag vill inte gå ner i tid/lön "i onödan" heller. Hur skulle ni råda mig (och min man) att lägga upp lämna/hämta? 

  • Svar på tråden "Karriärsmammor" med 1-2-åringar, hur jobbar ni?
  • Anonym (Samma)

    Jag hade ungefär samma förutsättningar som du. Min man tog större delen av föräldraledigheten och gick ner till 75 % i några år. Jag jobbade heltid och tjänade

    Väldigt mycket än min man. Kunde ändå styra min tid rätt mycket.

  • Anonym (Lite salt)

    Kan ni gå omlott, dvs mannen jobbar 07-16 och du 10-19 så att ni bara har barnet på fsk 10-16? Eller tvärtom, beroende på vad som fungerar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-08-20 23:25:20 följande:
    Kan ni gå omlott, dvs mannen jobbar 07-16 och du 10-19 så att ni bara har barnet på fsk 10-16? Eller tvärtom, beroende på vad som fungerar.
    Det borde fungera
  • Anonym (C)

    Om både du och din man går ner lite i tid och flexar så kan ni säkert lösa det så att barnet är på fsk 8.30-15.30 Det är lagom för en så liten och man hinner samtidigt umgås med sitt barn på vardagarna.

    Du kanske kan jobba en del hemifrån när barnet somnat så kan du sluta tidigare utan att gå ner i tid.

  • Anonym (AT)

    Föreslår att en arbetar 7-16 och en arbetar 9-18 så kan barnet gå 8:30-16:30 som längst. Kanske den som slutar 16 kan flexa ibland och hämta tidigare eller arbeta hemifrån.

  • Anonym (Tider)

    Tack för era svar! Vi har pusslat så att hon i snitt går 8-15.30 men det känns också länge. En dag extra tidigt. Jag tänkte försöka jobba ett par kvällar hemma och gå tidigare. Men hur många h per dag är vettigt för en sån liten?

  • Kjell2

    Inte jag men jag har vänner och kollegor som varit i samma situation. De har dels minskat ambitionsnivån lite, dvs inte debitera max hela tiden och säga nej till vissa utmaningar. 

    Framförallt har det börjat jobba mera flexibelt och växeldragit med den andra föräldern. En börjar och slutar tidigt, den andra tvärt om och på sätt haft korta dagisdagar för barnet. 

    Ett par tog ledigt varannan onsdag så barnet alltid var hemma hela onsdagen och aldrig var mer än två dagar på dagis i rad.

    Utnyttja fördelarna med ditt jobb och var flexibel med när och var du lägger din arbetstid. 

  • Anonym (Ledig)
    Anonym (Tider) skrev 2019-08-21 08:11:20 följande:

    Tack för era svar! Vi har pusslat så att hon i snitt går 8-15.30 men det känns också länge. En dag extra tidigt. Jag tänkte försöka jobba ett par kvällar hemma och gå tidigare. Men hur många h per dag är vettigt för en sån liten?


    Men tanken att barnet kommer att ha sovstund och mellis efter tycker jag inte att det är en lång dag för barnet. Jag skulle satsa på en ledig dag mitt i veckan om det går.

    Vi har gjort att jag gick ner till 75% och var ledig med barnet på onsdagar i 4 år . Man kan täcka de resterande 25% med föräldradagar så länge det går.
  • PH76

    Nu är jag man men var i liknade situation. Jag var konsult (men med fast lön), När vår första kom så bytt jag helt enkelt jobb till en linjeroll. Som konsult så arbetade jag ca 60 timmar i veckan och reste fruktansvärt mycket.

    Det var inte enhetligt med min egen bild av att vara förälder.

Svar på tråden "Karriärsmammor" med 1-2-åringar, hur jobbar ni?