• Anonym (E)
    Wed 21 Aug 2019 08:12
    58 visningar
    4 svar
    4
    58

    Hur får man bebisen att sova bättre?

    Min son sover väldigt oroligt och vaknar väldigt lätt om han inte sover i vagnen (och man går), i bilstolen (och man åker bil), i bärselen (och man går runt/rör sig) eller om man bär honom liggandes i famnen. Då sover han som en stock i timmar och vaknar inte av några ljud. Han somnar dock inte i babysittern och att bara sova i sin säng, babynest eller ens bredvid mig i min säng går inte bra. Då vaknar han som sagt väldigt lätt (kan vakna och bli klarvaken om täcket prasslar lite eller fönstret knakar till) och ligger ofta och bökar runt och gnyr halvvaken därimellan. Det går lite bättre om jag är vaken och ligger nära och tittar på honom, men så fort jag lägger mig till rätta för att sova själv vaknar han antingen direkt eller inom 3 minuter. Han sover dessutom inte särskilt mycket. Han kan ligga vaken hela nätterna och halva dagarna. Spelar ingen roll att han precis ätit, fått en ny blöja, gosat hur länge som helst, jag ligger precis bredvid och har ena handen på honom osv. han sover inte riktigt ändå. Några tips på hur jag kan få honom att sova bättre så jag också kan få sova mer än 2 utspridda timmar per dygn? Nej, jag har ingen som kan avlasta så är inte ute efter sådana tips.

  • Svar på tråden Hur får man bebisen att sova bättre?
  • Wed 21 Aug 2019 08:33
    #1

    Hur gammal är din son? Vet att du inte har någon som kan avlasta men jag måste bara fråga vart fadern till barnet är?

    Barn sover helt enkelt när de är trötta. Är barnet tryggt? Ibland måste man lära barnet att sova själv eller i en tyst miljö. Det kan ta tid och är jobbigt. Mycket handlar dock om hur gammalt barnet är! Är det ett litet spädbarn kan du inte göra så mycket för honom mer än vad du gör. Låt han sova i vagnen utomhus om det går?

  • Anonym (Qwert­y)
    Wed 21 Aug 2019 08:42
    #2

    När de är riktigt små (hur gammal är han?) så är de fortfarande vana vid att gungas runt i magen. Det kommer bli bättre, och oftast blir sovpassen längre och längre.

    Försök sova/vila när han sover, och försök få han så mätt som möjligt när du lägger honom.

    Om du går på öppna förskolan eller liknande så kan du kanske lära känna någon annan förälder? På sikt kan man då kanske avlasta varandra genom att passa varandras barn.

  • Wed 21 Aug 2019 08:43
    #3

    Han vill vara nära dig helt enkelt. Min dotter var likadan - första halvår sov hon endast i min famn eller precis bredvid mig (eller helst under mig, haha). Hon hade väldigt starkt behov i taktila kontakt (dvs stryka mig med sin hand mot bara hud) - det var det viktigaste och mysigaste för henne. Sedan blev det lättare, så håll ut och sov tillsammans med din son när han sover

  • Anonym (Mamma till 3)
    Wed 21 Aug 2019 09:15
    #4

    Mina söner har varit likadana. Närhet närhet och närhet. Bara att stå ut. De växer upp så fort ändå.

Svar på tråden Hur får man bebisen att sova bättre?