• Anonym (TS)

    Ångest över att berätta om graviditeten

    Jag är gravid och har ännu inte berättat för familj och vänner. Tiden börjar springa iväg, nu är jag i vecka 16 och snart går det inte att skjuta på det längre. Det känns löjligt, men jag har verkligen ångest över att berätta om graviditeten och behöva bara beredd på omgivningens reaktioner etc. Jag är nära min familj men i ärlighetens namn är de flesta i min omgivning av typen som gärna är kritiska när folk skaffar barn överhuvudtaget. Både jag och pappan är positiva till graviditeten och bestämde oss snart för att abort inte var ett alternativ, men det var inte alls planerat - jag blev gravid trots p-piller väldigt tidigt i vår relation. Vi bor långt ifrån varandra och har ännu inte löst det praktiska kring att flytta ihop längre fram, då vi båda just nu har åtaganden på varsitt håll. Jag pluggar fortfarande och hinner i bästa fall ta examen precis innan barnet föds, men eventuellt kan jag behöva skjuta upp det någon termin och skriva någon omtenta under föräldraledigheten. Situationen är med andra ord inte helt optimal även om jag samtidigt känner att det kunde varit mycket ?värre?. Jag är 30 år, strax klar med min högskoleutbildning, är tillsammans med pappan och vi båda vill ha barnet. Ska man vara lite krass är det värsta som kan hända att relationen spricker i framtiden och jag blir ensamstående, men skulle det värsta scenariot vara framme så skulle jag klara det med och man har ju egentligen aldrig några garantier för att man kommer hålla ihop framöver, även i en längre relation.

    Ändå har jag hemsk ångest över att ta upp detta med min familj, då jag starkt misstänker att de kommer gå i taket och oroa ihjäl sig över att jag inte kommer ta examen, att vi inte varit tillsammans länge nog och att någon av oss kommer behöva flytta... (jag kommer iofs behöva flytta oavsett då min lägenhet just nu kommer kännas alldeles för liten...).