• Anonym (Namn)

    Namnet Isolde

    Vad tycker du om namnet Isolde?

  • Svar på tråden Namnet Isolde
  • IceKitten

    Vackert men känns lite pretentiöst... Låt inte det stoppa dig dock, det finns betydligt värre saker det kunde kännas som.

    Jag gillar namn som kommer från de gamla legenderna, min son namn kommer från samma ursprung.

  • Anonym (Namn)
    IceKitten skrev 2019-08-21 15:20:12 följande:

    Vackert men känns lite pretentiöst... Låt inte det stoppa dig dock, det finns betydligt värre saker det kunde kännas som.

    Jag gillar namn som kommer från de gamla legenderna, min son namn kommer från samma ursprung.


    Vad menar du med "pretentiöst"
  • flygrl

    Klart man tänker på Tristan & Isolde, både sagan och Wagner operan men det är ju inget negativt. Tycker det är ett vackert och ståtligt namn.

  • Anonym (Namn)
    flygrl skrev 2019-08-21 15:23:11 följande:

    Klart man tänker på Tristan & Isolde, både sagan och Wagner operan men det är ju inget negativt. Tycker det är ett vackert och ståtligt namn.


    Är Tristan och Isolde bra? Har faktiskt aldrig hört sagan bara hört talas om den.
  • IceKitten
    Anonym (Namn) skrev 2019-08-21 15:21:53 följande:

    Vad menar du med "pretentiöst"


    Det har lite olika betydelser men i detta fallet, att göra sig lite finare än vad man egentligen är. Genom att exempelvis uppkalla ett barn efter en figur i en historisk legend utan att faktiskt ha kunskap om legender. Som jag sa innan dock, det finns betydligt värre saker att vara och namnet är vackert.
    Anonym (Namn) skrev 2019-08-21 15:27:17 följande:

    Är Tristan och Isolde bra? Har faktiskt aldrig hört sagan bara hört talas om den.


    Ska du döpa en flicka till något namn som är så starkt kopplat till en viss legend, saga, bok, sång osv så tycker jag faktiskt att du som förälder har ansvar för att själv läsa igenom texten och avgöra om det är ett lämpligt namn och koppling eller ej...
  • Anonym (Pandora)

    Jag tycker om Isolde. Det är vackert och lite ovanligt, utan att vara helt främmande. Tycker även att det fungerar internationellt.

  • fluu

    Ja, Tristan och Isolde. Namnet är fruktansvärt prinsessigt(utan att vara kungligt) och inte min grej.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Namnet Isolde