• Anonym (Vem är jag?)

    Ensam i sällskap

    Har levt mitt liv med samme man i 25 år. Fostrat 4 barn medan han har arbetat, rest och tränat.

    Jag har skött hem, barn, socialt umgänge och alltid funnits till hands.

    Han var en man med pondus, alla lyssnade på honom, han skrövlade ofta och framhävde sig i de flesta sammanhang.

    Han hade en affär med en kvinna under ett års tid som jag inte visste om förrän han gick bort. Det visade sig att de hade en son ihop.

    Han gick bort för två år sedan och detta kom fram i dödsboutredningen.

    Det känns som om vårat liv var byggt på en lögn och jag vet inte Vem jag kan lita på. Många i vår omgivni visste om detta menberättade inget för mig.

    Så jag har många väninnor och ett stort socialtnätverk MEN vem kan jag lita på?

    Känner mig sjukt utsatt och ensam trots attjagnästan alltid är med folk.

  • Svar på tråden Ensam i sällskap
  • Rudbeckius

    Ledsamt att höra. Detta är sorgligt att gå igenom och det krävs tid och anstängning att komma igenom och till sist acceptera vad som hänt.

    Jag klipper in lite allmänna råd om sorgbearbetning som jag tycker är bra formulerade:


    Varje sorg är en egen upplevelse på så sätt att den/det vi förlorat är unik för oss. Trots detta ser man ofta hos sörjande en utveckling som kan beskrivas i faser eller steg.
     
    Snarare än distinkta, i tiden klart avgränsade faser, ska de förstås som inre processer som ibland tar två steg framåt och ett steg tillbaka. De kan också upplevas olika starkt av olika individer och vi kan bli mer eller mindre begränsade av dem, beroende bland annat på tidigare erfarenheter och hur mycket stöd och hjälp vi får.
     
    Det viktigaste när man lidit en förlust och sörjer är att få ta saker i sin egen takt och på det sätt som känns rätt för en själv. Det finns många sätt att tänka och känna när till exempel en närstående gått bort och inga är egentligen mer rätt eller fel än andra.
     
    I chockfasen misstror vi informationen vi får eller det våra sinnen registrerar. Vi stänger av. ?Det här händer inte mig!? Vi befinner oss i en bubbla dit inga starka känslor når. Psyket skyddar sig, avvaktar och rustar sig inför smärtan som kommer. Den här fasen varar hos de flesta en kort stund i upp till några dagar medan somliga kan uppleva en längre period av avstängdhet. Efter ett dödsfall kan den till exempel sträcka sig fram till begravningen.
     
    Reaktionsfasen kommer sedan med starka humörsvängningar: ledsenhet, tårar och ilska kan blandas med känslor av tomhet och apati. Ett ungefärligt riktmärke på hur länge reaktionsfasen varar är en månad, men stora skillnader inom det tidsspannet kan förekomma.
     
    Så småningom kommer vi till fasen där vi börjar bearbeta. Vi tar in vad som hänt, vi accepterar det gradvis och sörjer det. Vi är fortfarande ledsna, arga och frustrerade men inte på samma intensiva och dramatiska sätt som tidigare.
     
    Tröttheten, uppgivenheten och oron inför hur framtiden ska gestalta sig kan i den här fasen vara stor. Vi upplever en svidande, tung och plågsam ledsenhet och saknad efter den vi förlorat. Den här delen av sorgearbetet tar ungefär från några månader upp till ett år.
     
    Sista fasen är nyorientering då vi börjar blicka framåt igen. Vi kan gå vidare och vi tänker mer sällan på vår förlust. Man börjar överlag se en ljusare framtid och sig själv i den framtiden.
     
    Man pratar ofta om ett sorgeår, det vill säga att vi behöver ett år på oss att bearbeta en större förlust, men många skulle säga att det tar längre tid än så. Det första året är mest smärtsamt då till exempel födelsedagar, högtider och bröllopsdag ska passera och man för första gången ska fira dessa utan den man sörjer.
     
    Åren som följer på det första blir gradvis lättare men det kommer fortfarande stunder då sorgen och saknaden blir mer intensiv.
     
    De faser som beskrivits ovan är jobbiga men helt normala. Om man dock efter en tid fortfarande upplever att inget kan glädja en och att man har blivit passiv och alltför grubblande kan det vara tecken på en depression och man ska då söka hjälp för denna.
     
    Råd till sörjande 
    Sörjande beskriver sig ofta som ?urvridna disktrasor?. När vi sörjer behöver vi mer sömn än vanligt, regelbundna matvanor, pauser i arbete och egen tid att reflektera och känna. Man kan behöva dra ner på åtaganden och krav i både yrkes- och privatliv. Som sörjande blir man mer stresskänslig och har svårare att organisera och planera.
     
    Sorgen och känslorna som följer med den är den broms vi behöver för att kunna hantera smärtan, ledsenheten och det tomrum som den/det vi sörjer lämnat efter sig.
     
    Låt sorgen ta sin tid samtidigt som du fortsätter med dina vardagsrutiner. Acceptera att du är tröttare än vanligt, vila då du känner att du behöver och inse att ditt tempo och din kapacitet inte kommer vara vad de brukar ett tag framöver. Var ensam när du känner att du behöver det men sök dig också till andras sällskap ibland.
     
    Ha inga krav på att vara som vanligt utan tillåt dig att vara mer nedtonad om det är vad som känns rätt för dig, andra kommer att förstå. Skriv gärna ner dina tankar i en dagbok, läs en bok om sorg och anförtro dig till en god vän.
     
    Råd till vänner/anhöriga 
    Att möta sörjande kan vara tungt och påfrestande, ofta därför att anhöriga, vänner och kollegor känner höga krav på att säga och göra rätt saker. Den andres sorg kan också väcka egna känslor som man inte tror sig kunna hantera. Tyvärr leder de här rädslorna ibland till tystnad och undvikanden, tvärtemot vad den sörjande behöver.
     
    Goda råd då man träffar och pratar med en människa i sorg är att inte försöka bagatellisera förlusten, vilja förminska eller ta bort den andres smärta eller börja prata om egna, tidigare kriser. Viktigt är istället att orka lyssna en stund, bara vara tillsammans, hjälpa till med praktiska ting som matlagning, betala räkningar eller köra en tvättmaskin.
     
    Enkla fraser som ?Jag beklagar sorgen? eller ?Jag hörde vad som hänt och blev så ledsen för din skull? är inte alls klyschor utan snarare bra och stöttande ord som visar att man är informerad om vad som hänt och är beredd att prata en stund ifall den sörjande vill det.
  • Anonym (A)
    Rudbeckius skrev 2019-08-22 13:53:15 följande:
    Ledsamt att höra. Detta är sorgligt att gå igenom och det krävs tid och anstängning att komma igenom och till sist acceptera vad som hänt.

    Jag klipper in lite allmänna råd om sorgbearbetning som jag tycker är bra formulerade:
    Varje sorg är en egen upplevelse på så sätt att den/det vi förlorat är unik för oss. Trots detta ser man ofta hos sörjande en utveckling som kan beskrivas i faser eller steg.
     
    Snarare än distinkta, i tiden klart avgränsade faser, ska de förstås som inre processer som ibland tar två steg framåt och ett steg tillbaka. De kan också upplevas olika starkt av olika individer och vi kan bli mer eller mindre begränsade av dem, beroende bland annat på tidigare erfarenheter och hur mycket stöd och hjälp vi får.
     
    Det viktigaste när man lidit en förlust och sörjer är att få ta saker i sin egen takt och på det sätt som känns rätt för en själv. Det finns många sätt att tänka och känna när till exempel en närstående gått bort och inga är egentligen mer rätt eller fel än andra.
     
    I chockfasen misstror vi informationen vi får eller det våra sinnen registrerar. Vi stänger av. Det här händer inte mig! Vi befinner oss i en bubbla dit inga starka känslor når. Psyket skyddar sig, avvaktar och rustar sig inför smärtan som kommer. Den här fasen varar hos de flesta en kort stund i upp till några dagar medan somliga kan uppleva en längre period av avstängdhet. Efter ett dödsfall kan den till exempel sträcka sig fram till begravningen.
     
    Reaktionsfasen kommer sedan med starka humörsvängningar: ledsenhet, tårar och ilska kan blandas med känslor av tomhet och apati. Ett ungefärligt riktmärke på hur länge reaktionsfasen varar är en månad, men stora skillnader inom det tidsspannet kan förekomma.
     
    Så småningom kommer vi till fasen där vi börjar bearbeta. Vi tar in vad som hänt, vi accepterar det gradvis och sörjer det. Vi är fortfarande ledsna, arga och frustrerade men inte på samma intensiva och dramatiska sätt som tidigare.
     
    Tröttheten, uppgivenheten och oron inför hur framtiden ska gestalta sig kan i den här fasen vara stor. Vi upplever en svidande, tung och plågsam ledsenhet och saknad efter den vi förlorat. Den här delen av sorgearbetet tar ungefär från några månader upp till ett år.
     
    Sista fasen är nyorientering då vi börjar blicka framåt igen. Vi kan gå vidare och vi tänker mer sällan på vår förlust. Man börjar överlag se en ljusare framtid och sig själv i den framtiden.
     
    Man pratar ofta om ett sorgeår, det vill säga att vi behöver ett år på oss att bearbeta en större förlust, men många skulle säga att det tar längre tid än så. Det första året är mest smärtsamt då till exempel födelsedagar, högtider och bröllopsdag ska passera och man för första gången ska fira dessa utan den man sörjer.
     
    Åren som följer på det första blir gradvis lättare men det kommer fortfarande stunder då sorgen och saknaden blir mer intensiv.
     
    De faser som beskrivits ovan är jobbiga men helt normala. Om man dock efter en tid fortfarande upplever att inget kan glädja en och att man har blivit passiv och alltför grubblande kan det vara tecken på en depression och man ska då söka hjälp för denna.
     
    Råd till sörjande 
    Sörjande beskriver sig ofta som urvridna disktrasor. När vi sörjer behöver vi mer sömn än vanligt, regelbundna matvanor, pauser i arbete och egen tid att reflektera och känna. Man kan behöva dra ner på åtaganden och krav i både yrkes- och privatliv. Som sörjande blir man mer stresskänslig och har svårare att organisera och planera.
     
    Sorgen och känslorna som följer med den är den broms vi behöver för att kunna hantera smärtan, ledsenheten och det tomrum som den/det vi sörjer lämnat efter sig.
     
    Låt sorgen ta sin tid samtidigt som du fortsätter med dina vardagsrutiner. Acceptera att du är tröttare än vanligt, vila då du känner att du behöver och inse att ditt tempo och din kapacitet inte kommer vara vad de brukar ett tag framöver. Var ensam när du känner att du behöver det men sök dig också till andras sällskap ibland.
     
    Ha inga krav på att vara som vanligt utan tillåt dig att vara mer nedtonad om det är vad som känns rätt för dig, andra kommer att förstå. Skriv gärna ner dina tankar i en dagbok, läs en bok om sorg och anförtro dig till en god vän.
     
    Råd till vänner/anhöriga 
    Att möta sörjande kan vara tungt och påfrestande, ofta därför att anhöriga, vänner och kollegor känner höga krav på att säga och göra rätt saker. Den andres sorg kan också väcka egna känslor som man inte tror sig kunna hantera. Tyvärr leder de här rädslorna ibland till tystnad och undvikanden, tvärtemot vad den sörjande behöver.
     
    Goda råd då man träffar och pratar med en människa i sorg är att inte försöka bagatellisera förlusten, vilja förminska eller ta bort den andres smärta eller börja prata om egna, tidigare kriser. Viktigt är istället att orka lyssna en stund, bara vara tillsammans, hjälpa till med praktiska ting som matlagning, betala räkningar eller köra en tvättmaskin.
     
    Enkla fraser som Jag beklagar sorgen eller Jag hörde vad som hänt och blev så ledsen för din skull är inte alls klyschor utan snarare bra och stöttande ord som visar att man är informerad om vad som hänt och är beredd att prata en stund ifall den sörjande vill det.
    +1
  • Anonym (Teresa)

    Vilket as. Men nu vet du ju, så jag tycker du ska inse att ja, du har levt i en lögn i 25 år. Narcissisten du var gift med var ju inte alls den du trodde. Du behöver inte sörja honom, däremot kan du sörja att du vart så blind och naiv i så pass många år. Dina bästa år dessutom.

    Ryck upp dig. Nu är det din tur att leva för dig och ingen annan. Din tur att resa, träna osv. Träffa nån ny karl, ha kul. Behöver ju inte gifta dig igen, bara ha roligt. Eller skaffa dig nya ärliga kompisar som vill ditt bästa, inte som de as som inte sa nåt till dig.

  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Teresa) skrev 2019-08-22 20:53:32 följande:

    Vilket as. Men nu vet du ju, så jag tycker du ska inse att ja, du har levt i en lögn i 25 år. Narcissisten du var gift med var ju inte alls den du trodde. Du behöver inte sörja honom, däremot kan du sörja att du vart så blind och naiv i så pass många år. Dina bästa år dessutom.

    Ryck upp dig. Nu är det din tur att leva för dig och ingen annan. Din tur att resa, träna osv. Träffa nån ny karl, ha kul. Behöver ju inte gifta dig igen, bara ha roligt. Eller skaffa dig nya ärliga kompisar som vill ditt bästa, inte som de as som inte sa nåt till dig.


    Jag kan förstå andra delen och helt hålla med dig där.

    Första delen tycker jag är onödigt kategorisk. Människor är inte as i årtionden för att de gör saker som sviker äktenskapet. Att bryta trohetslöften är sedan länge inte olagligt. Bra personer kan göra små och stora dumheter ibland. Det är onödigt att döma så hårt och så mycket. Världen blir svartvit då som hos en amerikansk tonåring. Det är onödigt och inte mycket visdom att förkasta så mycket, inte ens som ett steg i att ta sig igenom trauma.

    Minns både det goda och det mindre goda. Man kan älska flera och barn har alltid rätt att vara älskade och respekterade, planerade eller inte.
  • Anonym (Teresa)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2019-08-22 21:08:05 följande:

    Jag kan förstå andra delen och helt hålla med dig där.

    Första delen tycker jag är onödigt kategorisk. Människor är inte as i årtionden för att de gör saker som sviker äktenskapet. Att bryta trohetslöften är sedan länge inte olagligt. Bra personer kan göra små och stora dumheter ibland. Det är onödigt att döma så hårt och så mycket. Världen blir svartvit då som hos en amerikansk tonåring. Det är onödigt och inte mycket visdom att förkasta så mycket, inte ens som ett steg i att ta sig igenom trauma.

    Minns både det goda och det mindre goda. Man kan älska flera och barn har alltid rätt att vara älskade och respekterade, planerade eller inte.


    Jag respekterar din åsikt, men mitt inlägg var min åsikt. TS har blivit enormt sviken, för att inte säga rent utav bedragen under sina bästa år i livet. Man är ingen bra/god/normal människa när man gör så mot andra. Jag har inte pratat om vad som är lagligt eller inte. Och ja, jag dömer efter att vad folk gör. Detta svek var grymt.
  • Anonym (Vem är jag?)

    Jag har koll på sorgeprocessen.

    Det var sveket och bortskämda år på en lögn jag har svårt att hantera. Hur kommer man över det , är ju något jag kommer bära med mig i evigheter

  • Whitehorse1979

    Rådgivning, kurator, terapeut.
    Prata med någon utomstående.

    Vad gäller "vännerna".
    Jag hade dumpat dem direkt om jag fått reda på att de visste om hans andra liv.

  • Anonym (Berit)

    Har dina ?vänner? berättat varför de inte sagt något till dig?

  • Anonym (Ambivalent)
    Whitehorse1979 skrev 2019-08-23 07:22:04 följande:

    Rådgivning, kurator, terapeut.

    Prata med någon utomstående.

    Vad gäller "vännerna".

    Jag hade dumpat dem direkt om jag fått reda på att de visste om hans andra liv.


    Jag hålller inte med. Drastiska beslut om att dumpa partners och vänner hit och dit är inte snyggt om man inte är tonåring eller Hollywoodfru. En klok vuxen förstår att människor, vänskap och kärleksförhållanden har många sidor och faser. Det goda och det som skaver behöver ventileras och förhoppningsvis kan man komma vidare. Det är inte jättelätt att skaffa nya nära och kära. Vänskap och kärlek är i nöd och lust. Man behöver kämpa för att hålla i, inte bara dumpa och fly.

    Vi vet inte vilka bevekelsegrunder som fanns. Barnet behöver respekteras och inte lastas för moraltankar. Otrohet är inte olagligt och ja, det är ett svek, men det kan finnas massor av omständigheter som gör att vi kanske inte ska agera som Den Stora Hämnaren och dumpa alla vänner och spotta/svärta ner på mannens minne i evighet...

    Tröttsamt med den här rätt ensidiga amerikaniseringen... känns det rätt för mig så dumpar jag alla bara...
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2019-08-23 05:25:28 följande:

    Jag har koll på sorgeprocessen.

    Det var sveket och bortskämda år på en lögn jag har svårt att hantera. Hur kommer man över det , är ju något jag kommer bära med mig i evigheter


    Vem har sagt att du ska komma över det?

    Det viktiga är att du kommer vidare!
Svar på tråden Ensam i sällskap