• Anonym (Hjälp?!)

    Rätt eller fel? Inte medbjuden på jobbet

    Hej Familjeliv,

    Jag har ett problem som jag behöver ventilera. Jag kan så klart prata med mina vänner, men jag känner att jag skulle vilja få andras perspektiv också. Vad är era perspektiv och erfarenheter? Hur skulle ni hanterat situationen?

    Jag är vikarie på en liten arbetsplats (cirka 20 anställda) och har arbetat i ett år snart dvs min anställning upphör snart, men innan dess ska är det dags för konferens i tre dagar (med två nätters övernattning) för att planera inför nästa år. Alla på arbetsplatsen är medbjudna - utom jag. Jag förstår delvis motiveringen, jag kommer inte vara med nästa år, delvis inte, jag har kompetens och insikter om verksamheten som kan borde tas tillvara inför nästa år.

    Jag förstår att det inte är personligt, men samtidigt känns det -tja taskigt. Jag kan tycka att arbetsgivare borde bjuda med ALLA som är anställda. Till saken hör att jag på grund av arbetet inte kunde vara med vid ett annat liknande tillfälle, samt att min chef inte berättade detta förrän nu Rynkar på näsan Jag har sett fram emot det här och jag bara känner mig ledsen. Jag kommer vara ensam i tre dagar på jobbet eftersom alla kommer vara på konferensen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag tror att det bara är att bita i det sura äpplet, men det är som sagt surt.

    Vad skulle ni gjort? Hur tycker ni att chefen och arbetsgivaren ska hantera situationen? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-22 09:12
    Hej igen,

    Tack för alla kommentarer. Jag har fått perspektiv nu och har avdramatiserat det hela. Det är trist, men det är bara att släppa och gå vidare.

    Jag tror att jag reagerade så starkt för att den här konferensen varit planerad sedan länge och min chef har inte sagt något om att jag inte skulle vara med. Jag kan bli fascinerad över att så många är så säkra på att de skulle reagera om de själva var i den här situationen. Anyway tack för input, nu lämnar jag diskussionen.

  • Svar på tråden Rätt eller fel? Inte medbjuden på jobbet
  • Studentpappa

    Både rätt och fel kan jag tycka, inte helt ovanligt att sådant bara gäller fast personal. Samtidigt som jag vet företag som tar med konsulter till och med på liknande arrangemang. Företaget bestämmer såklart över sina kostnader och hur man vill hantera det.

    Du har givetvis all rätt att vara besviken och du kan prata med chefen och ge din syn på saken utan att det skadar dig (tror jag) om du inte blir otrevlig eller börjar gråta. Då blir det nog lite konstig stämning framöver.


    Ride it like you stole it
  • Duckan

    Jag hade känt mig väldigt exkluderad precis som du. Har inget bra råd att ge annat än, vågar du fråga hur det kommer sig att du inte får vara med?

  • Åsa

    Eftersom konferensen (väl) är till för att inhämta kunskap och idéer från deltagande föreläsare, alt att själv visa upp den egna verksamheten, samt att nätverka med kollegor i branschen, tycker jag det är logiskt att du som ska sluta snart inte följer med, och som man skulle hanterat saken på de flesta arbetsplatser. Även hos oss har sådana som snart ska gå i pension eller byta jobb inte deltagit i fortbildning, på samma sätt som att vi normalt medges sådan utbildning som kan anses relevant för våra uppgifter och inte sådan som inte är det.

  • Akira Öken

    Jag förstår att du blir ledsen och besviken. Samtidigt låter det inte så konstigt att en medarbetare som snart ska sluta inte bjuds in till en konferens med planering inför nästa år som syfte. Du har fått en motivering till beslutet av din chef. Verkar inte finnas så mycket mer att orda om.


  • Anonym (Hjälp?!)
    Studentpappa skrev 2019-08-21 15:37:37 följande:

    Både rätt och fel kan jag tycka, inte helt ovanligt att sådant bara gäller fast personal. Samtidigt som jag vet företag som tar med konsulter till och med på liknande arrangemang. Företaget bestämmer såklart över sina kostnader och hur man vill hantera det.

    Du har givetvis all rätt att vara besviken och du kan prata med chefen och ge din syn på saken utan att det skadar dig (tror jag) om du inte blir otrevlig eller börjar gråta. Då blir det nog lite konstig stämning framöver.


    Tack för svar. Jag reagerade när chefen berättade genom att säga att det kändes tråkigt för att jag hade trott att jag skulle följa med. Chefen svarade då att jag fick följa med på sociala aktiviteter, men det är tre dagar med övernattning. Ska jag bara med vid en middag? Hela konferensen känns som en social aktivitet.

    Vet inte om jag orkar ta upp det igen, men tanken på att vara ensam i tre dagar Gråter Jag blir ledsen på riktigt.
  • Åsa

    Kan tillägga att det hänt att jag  fått argumentera för att delta i sådant som intresserat mig om det inte varit tydligt hur det gagnar arbetsplatsen. Har du några argument för varför du bör få delta förutom att du tycker det vore intressant/roligt?

  • Anonym (Hjälp?!)
    Duckan skrev 2019-08-21 15:38:56 följande:

    Jag hade känt mig väldigt exkluderad precis som du. Har inget bra råd att ge annat än, vågar du fråga hur det kommer sig att du inte får vara med?


    Som sagt jag reagerade när chefen berättade genom att säga att det kändes tråkigt för att jag hade trott att jag skulle följa med. Chefen svarade då att jag fick följa med på sociala aktiviteter, men det är tre dagar med övernattning. Ska jag bara med vid en eller två middag? Hela konferensen känns som en social aktivitet.

    Usch, jag skulle inte beskriva mig som en känslig person, men just det att ALLA är medbjudna, tillsvidareanställda, vikarier, men inte jag.
  • Anonym (bt)

    Jag råkade ut för samma sak då jag var tillfälligt anställd. Men då jag i övrigt fick vara med på personalfester etc kändes det ok.

  • Anonym (Hjälp?!)
    Åsa skrev 2019-08-21 15:46:24 följande:

    Kan tillägga att det hänt att jag  fått argumentera för att delta i sådant som intresserat mig om det inte varit tydligt hur det gagnar arbetsplatsen. Har du några argument för varför du bör få delta förutom att du tycker det vore intressant/roligt?


    Jo, det är klart. Jag har arbetat och haft den här tjänsten i nästan ett år. Jag tycker att min kompetens och perspektiv behövs inför planeringen nästa år. Uppenbarligen tycker inte min chef det. 
  • Anonym (Hjälp?!)
    Åsa skrev 2019-08-21 15:46:24 följande:

    Kan tillägga att det hänt att jag  fått argumentera för att delta i sådant som intresserat mig om det inte varit tydligt hur det gagnar arbetsplatsen. Har du några argument för varför du bör få delta förutom att du tycker det vore intressant/roligt?


    Jo, det är klart. Jag har arbetat och haft den här tjänsten i nästan ett år. Jag tycker att min kompetens och perspektiv behövs inför planeringen nästa år. Uppenbarligen tycker inte min chef det. 
Svar på tråden Rätt eller fel? Inte medbjuden på jobbet