• Kjell2

    Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?

    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:11:53 följande:

    Jag måste erkänna att jag inte fattar det här med moms. Om man betalar moms så betalar man alltså ingen skatt på sin lön? Man är momsfri upp till 30 000 om året har jag läst nu, då betalar man alltså varken skatt eller moms på den summan? Men man betalar skatt som vanligt på sina andra jobb,t.ex. som lärarvikarie som jag har? Det räknas inte ihop på något sätt?


    Limajo skrev 2019-08-22 06:20:54 följande:

    Jag vet inget om hur soc resonerar men om det blir stökigt för dig med momsregistreringen så överväg att ta det via ett egenanställningsföretag typ Frilans Finans eller Cool Company. Då slipper du själv strula med moms mm. Man förlorar någon procent på arvodet men det är väldigt smidigt.


    Tack för det här tipset! Visste inte ens att det fanns sådana företag. Men jag undrar - kan jag vara säker på att min arbetsgivare accepterar att betala skatt i stället för moms? Det blir ju dyrare för dem. Moms är 25 procent, skatt runt 30.


    Utan att ge mig in i en lång föreläsning om moms och skattelagstiftning så är det enkla svarat att kostnaden för de som vill ha jobbet utförd blir ungefär lika om de anställer dig eller anlitar dig som fakturerande egenföretagare. Du kommer också i slutändan få ungefär like mycket pengar.

    Skillnaden är att företaget som anställer dig slipper alla former av arbetsgivaransvar med allt från MBL, LAS till rehabansvar.

    Om du inte vill eller orka sätta dig in i allt kring moms, arbetsgivaravgift, aktieutdelning, bokföring odyl skulle jag verkligen rekommendera att anlitar en faktureringsfirma.


  • Kjell2
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:28:17 följande:
    Tack! Kanske ska kolla upp en sådan firma.

    En annan fråga: det här beloppet som jag gjort upp med firman om - en krona per ord - är det min "lön"? Ska jag lägga momsen OVANPÅ det? Så att jag kräver dem på 1,25 öre per ord?

    Nu känns det som att det blev mest problem med det här jobbet... 
    Nej, det är inte din lön. Prata med en faktureringsfirma.

    Vad är alternativet mot att inte jobba, leva på soc resten av livet?


  • Kjell2
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:34:10 följande:
    Vad blir min lön då? Det kan väl inte vara så att en krona per ord är INKLUSIVE moms? Då blir det ju nästan ingenting kvar till mig. 

    Nej, men det finns ju andra firmor som drar skatt och betalar ut lön. Så har alla tidningar gjort som jag frilansat för, när jag har sagt att jag inte har företag. Har aldrig varit något problem. Alternativet är alltså att försöka få jobb för någon annan.... Men dom här har bra och varierande uppdrag, från mitt älsklingsspråk...
    Om du som anställd får en krona på ord, så är det troligtvis efter preliminär skatt och arbetsgivaravgifter. Moms blir ointressant.

    Om du istället ska fakturerar en krona per ord som företag brukar priset vara utan moms.  Därefter ska du själv betala skatt och arbetsgivaravgift på det du tar ut ur företaget som lön.

    Anlita en faktureringsfirma och kolla med firman.
Svar på tråden Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?