• Thu 22 Aug 2019 09:56
    228 visningar
    9 svar
    9
    228

    Extrem mensvärk efter förlossning?

    Hade extrem mensvärk och mängd innan med, när jag fick förlossnings värkar så var de i samma anda så ni får ett ungefär hum om hur ont jag hade.

    Fick mensen 6v efter fl, nu är det ännu värre. Gör så sjukt jävla ont och mängden är sjuk. Värre än avslaget på riktigt, är det här verkligen normalt eller ska jag uppsöka hjälp? Har mensvärk typ 1 v innan och 1v efter, och mens i 1.5 v typ... Så ja hela månaden smärta nästan :(

  • Svar på tråden Extrem mensvärk efter förlossning?
  • Thu 22 Aug 2019 09:56
    #1

    Bebis är snart 5 månader så pågått ett tag...

  • Thu 22 Aug 2019 12:20
    #2

    Hade aldrig upplevt mensvärk innan jag fick barn. Nu har jag väldigt ont vid äl, såpass att jag får ta värktabletter samt mensvärk vid mens. Absolut inte så illa som du beskriver men från ingen känning alls till värk både vid äl och mens fick jag. Blöder också lite mer men inte mycket. Om du blöder så mycket som du beskriver samt har så ont skulle jag ta kontakt med BM för en koll. Usch låter hemskt som du har det :(

  • Thu 22 Aug 2019 12:40
    #3

    Bubbel85- ja jag räknade ju med att de kunde bli värre, dom säger ju att de antingen blir bättre eller värre. Men hade nog oturen då. Du med :(

    Känns bara så otroligt att vanlig mens Lixom inte ens funkar att ha förlossnings bindor osv till, de ska ju inte kräva de tycker man. Inte vart på efterkontroll dock, men allt läkte ju bra sa dom på BB osv...

  • Sommma­rsol
    Thu 22 Aug 2019 12:41
    #4

    Det kan bero på endometrios. Endo kan triggas av förlossning.

  • Thu 22 Aug 2019 13:08
    #5
    Sommmarsol skrev 2019-08-22 12:41:19 följande:

    Det kan bero på endometrios. Endo kan triggas av förlossning.


    Ja jag misstänkte att jag kanske kunde ha det innan, då vården nämnde nått om de när jag var 13-14 och fick pstav pga smärtan. Men som sagt det är outbärligt nu
  • Sommma­rsol
    Thu 22 Aug 2019 13:12
    #6
    Mioii skrev 2019-08-22 13:08:07 följande:

    Ja jag misstänkte att jag kanske kunde ha det innan, då vården nämnde nått om de när jag var 13-14 och fick pstav pga smärtan. Men som sagt det är outbärligt nu


    Du borde kanske söka hjälp för det nu. Jag fick ingen hjälp och vårdade mig själv så att säga på samma sätt som man brukar hjälpa endometriospatienter dvs hormoner. Jag skaffade spiral och på mig hjälpte det mot smärtan.

    Jag visste inte om min endo förän efter första förlossningen då jag plötsligt fick extremt ont precis som du, det började vid ägglossning för att sedan bli kronisk värk.
  • Sommma­rsol
    Thu 22 Aug 2019 13:14
    #7

    Endo kan tydligen ligga latent i kroppen för att sedan blossa upp efter förlossning läste jag sedan när jag fick problem med smärta.

  • Thu 22 Aug 2019 13:17
    #8
    Sommmarsol skrev 2019-08-22 13:14:50 följande:

    Endo kan tydligen ligga latent i kroppen för att sedan blossa upp efter förlossning läste jag sedan när jag fick problem med smärta.


    Ja jag har ju ont vid ägglossningen med, och ja som jag skrev nästan hela mens cykeln känner jag av o har ont av :( pstav en hjälpte mej men den slutade fungera o sen dess har inget funkat, funderar på spiral men ja ska nog prata med vården ändå. Jag får ju inte ha östrogen heller eller de hormonet, pga mitt hjärta :/
  • Sommma­rsol
    Thu 22 Aug 2019 13:29
    #9
    Mioii skrev 2019-08-22 13:17:07 följande:

    Ja jag har ju ont vid ägglossningen med, och ja som jag skrev nästan hela mens cykeln känner jag av o har ont av :( pstav en hjälpte mej men den slutade fungera o sen dess har inget funkat, funderar på spiral men ja ska nog prata med vården ändå. Jag får ju inte ha östrogen heller eller de hormonet, pga mitt hjärta :/


    P-spruta finns ju också som inte heller innehåller östrogen (vad jag vet) som brukar hjälpa mot endometrios smärtor. Det är dock inte att rekommendera om man vill ha fler barn inom en nära framtid då det kan ta upp till 2 år och ibland kanske ännu längre att få tillbaka ägglossningen igen efter sprutan.
Svar på tråden Extrem mensvärk efter förlossning?