• Anonym (Anonym lillasyster)

    Min syster får mig att må dåligt

    Jag är 31 år gammal och min syster 34.
    Jag vet inte ens hur jag ska börja med att förklara, det känns som en enda stor, stor röra just nu...

    Vad som får mig att skriva detta inlägg är iallafall att jag spenderat 5 dygn tillsammans med min syster denna sensommar under en gemensam vandring i Norge för våran mammas 65 årsdag, vilket åter igen har fått relationen att påminna mig hur dåligt jag mår i den.

    Min syster är väldigt dominant, bestämmande och bossig. Även väldigt snål och mån om att spara in och tjäna.
    Hon har alltid varit sådan, både genom barndomen och tonåren.
    Eftersom att vi bor på skilda ställen i Sverige, och det därför kan dröja ett par månader eller t.o.m ett halvår mellan gångerna vi ses, har jag alltid velat tro att det ska bli lite bättre till nästa gång... Men det blir det aldrig, och nu känner jag bara att jag har fått nog, på ett sätt jag tidigare inte kännt.

    Under denna vandring bestämde hon väldigt mycket, hur vi skulle lägga upp dagarna, vart vi skulle gå, vad som var värt att se, vad vi skulle låta bli att göra, när vi skulle handla, osv, osv... Till den grad att en sådan vandring inte alls blir njutbar eller rolig, utan bara dagar jag räknat ner tills jag får åka hem. Om jag eller min mamma kommer med något annat förslag så säger hon antingen direkt "Nej, det går inte, det som jag har kollat upp är mycket bättre", eller så argumenterar hon för sin sak tills man måste ge sig. Alltid - inga undantag, hon lägger sig aldrig, oavsett vad det gäller.

    När hon är hos mig så vill jag vara mån om att hon, precis som alla andra besökare i ens hus, ska känna sig som hemma och ta för sig i köket etc utan att det är några konstigheter. När jag hälsade på henne i södra Sverige under två dygn, tidigare i år, tog hon mig åt sidan medan jag kokade te, och sa "Du... du dricker ganska mycket te". i en dömmande ton, och blick. Jag svarar "Jaha... menar du att jag dricker för mycket?" Hon säger då "Ja... det menar jag". (Detta var vanligt earl grey te i påse, inget "finte", och jag brukar dricka några koppar per dag.) Vår mamma som satt i vardagsrummet ropade då på henne och sa att hon fick ge sig, och hon sa snart därpå "aja, okejdå, strunt i det.."
    Bara för att tydliggöra så har min syster ett välbetalt arbete (hon är psykolog) och har in över 30 efter skatt. Hon håller även på med aktier etc och är väldigt mån om sina pengar, och insatt i hur de ska växa och bli större. Inget fel med det, men hon har alltså inga ekonomiska problem, alls.

    När jag träffade min första riktiga pojkvän när jag var ca 24 år gammal, var hon singel. Jag var glad som man är alldeles sådär i början, men hon visade inget intresse i det alls utan blev bara irriterad och störd på mig om jag så bara nämnde hans namn, eller sa "vi ska åka dit", och inte "jag". När mina föräldrar frågade frågor till mig blev hon sur och gick därifrån. När vi ett år senare gjort slut och jag var ledsen över det, hade hon precis träffat sin flickvän. Då skulle ALLT analyzeras, pratas igenom, flickvännen skulle i detalj beskrivas etc, etc, etc... och jag pratade med henne, lyssnade, gav henne mina taknar osv, det kändes så konstigt för att hon aldrig funnits där för mig just i den där första fasen, men jag ville ändå finnas där för henne, eller hade iaf inte mage att göra annat.

    Nu under denna vandring i Norge, hade vi tagit med lunch och skulle sätta oss vid en udde och äta. Jag uttryckte att jag var nyfiken på hur det såg ut längst ut på udden, och ville gå dit och kolla efter att vi hade ätit upp. Min syster säger då direkt "Nej, men där är det ju inget att se, det ser väl ut som det gör här" Jag säger då att jag vill gå ut och kolla (detta rör sig om en sträcka på kanske 300 meter, men det var skog för, så man såg inte ut till spetsen.) Min syster muttrar någonting om att det inte är något att se igen och bara onödigt. Jag äter upp innan min syster och mamma, och säger då "Jag går ut till spetsen av udden, jag har ändå redan ätit klart" (för jag tänkte att jag inte kommer att "få" göra det annars.) Min syster säger dock att jag ska stanna för att vi ska äta tillsammans, och jag svarar "okej, men då vill jag gå dit tillsammans när ni har ätit klart då." När de ätit klart packar vi ihop och börjar röra på oss, och börjar gå. När jag går åt ena hållet, mot spetsen, ropar min syster bakom mig "Men måste du verkligen gå dit!!! Ingen annan vill det!" Jag fortsätter gå, och säger att det bara rör sig om en liten bit. Hon fortsätter att skrika bakom mig att det är onödigt och inget att se, och att vi borde gå vidare istället, och att jag ska komma!
    Här BRISTER det för mig, jag har hållit innne på så mycket i flera dagar och nu brister det som sagt. Jag skriker åt henne att hon bara bestämmer allt, att hon aldrig lyssnar på någon annan eller tar hänsyn till vad någon annan vill, att det bara är hon, hon, hon!

    Hon skriker tillbaka till mig, det hon alltid har sagt när vi har bråkat som barn, "Du är bara överkänslig, dig kan man ju inte säga någonting till! Totaaaalt överkänslig, ska du börja gråta nu också?"

    Jag struntade i den där udden (det handlade inte alls om udden för mig, utan att få känna mig lyssnad på, och inte överkörd JÄMT och ständigt.) Det låter kanske fånigt, men det är så svårt att förklara och ge en bild av hur det är, helatiden, i alltid. Att vi aldrig kan diskutera gemensamt, typ "Jag tänker att man skulle kunna göra det här idag, hur känner ni?" och så kan man prata lite fram och åter om det.

    Min syster vet att hon är på det här viset, och har bett om ursäkt säkert 100 gånger. Hon säger att hon ska försöka bättra sig, men det håller sig bara ett litet tag. Hon har även haft samma problem i sin relation, vissa gånger, vilket gjort att hon nästan blivit lämnad. Men ingenting går att jämföra med hur hon är i familjen, och i synnerhet mot mig.

    Det här får mig att känna mig så liten och fullkomligt, fullkomligt tömd på positiv energi, och så sjukt laddad med negativ energi. Det finns ingen annan som kan få mig att känna mig såhär ur balans, liten och obetydlig, som min syster.
    Det känns så tråkigt att det är så, speciellt när man hör om tajta syskonrelationer där en bästa vänskap ibland tom är.

    Är det någon som känner igen sig, eller inte heller har så bra relation till sitt syskon?

  • Svar på tråden Min syster får mig att må dåligt
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym lillasyster) skrev 2019-08-22 15:14:21 följande:

    Jag är 31 år gammal och min syster 34.
    Jag vet inte ens hur jag ska börja med att förklara, det känns som en enda stor, stor röra just nu...

    Vad som får mig att skriva detta inlägg är iallafall att jag spenderat 5 dygn tillsammans med min syster denna sensommar under en gemensam vandring i Norge för våran mammas 65 årsdag, vilket åter igen har fått relationen att påminna mig hur dåligt jag mår i den.

    Min syster är väldigt dominant, bestämmande och bossig. Även väldigt snål och mån om att spara in och tjäna.
    Hon har alltid varit sådan, både genom barndomen och tonåren.
    Eftersom att vi bor på skilda ställen i Sverige, och det därför kan dröja ett par månader eller t.o.m ett halvår mellan gångerna vi ses, har jag alltid velat tro att det ska bli lite bättre till nästa gång... Men det blir det aldrig, och nu känner jag bara att jag har fått nog, på ett sätt jag tidigare inte kännt.

    Under denna vandring bestämde hon väldigt mycket, hur vi skulle lägga upp dagarna, vart vi skulle gå, vad som var värt att se, vad vi skulle låta bli att göra, när vi skulle handla, osv, osv... Till den grad att en sådan vandring inte alls blir njutbar eller rolig, utan bara dagar jag räknat ner tills jag får åka hem. Om jag eller min mamma kommer med något annat förslag så säger hon antingen direkt "Nej, det går inte, det som jag har kollat upp är mycket bättre", eller så argumenterar hon för sin sak tills man måste ge sig. Alltid - inga undantag, hon lägger sig aldrig, oavsett vad det gäller.

    När hon är hos mig så vill jag vara mån om att hon, precis som alla andra besökare i ens hus, ska känna sig som hemma och ta för sig i köket etc utan att det är några konstigheter. När jag hälsade på henne i södra Sverige under två dygn, tidigare i år, tog hon mig åt sidan medan jag kokade te, och sa "Du... du dricker ganska mycket te". i en dömmande ton, och blick. Jag svarar "Jaha... menar du att jag dricker för mycket?" Hon säger då "Ja... det menar jag". (Detta var vanligt earl grey te i påse, inget "finte", och jag brukar dricka några koppar per dag.) Vår mamma som satt i vardagsrummet ropade då på henne och sa att hon fick ge sig, och hon sa snart därpå "aja, okejdå, strunt i det.."
    Bara för att tydliggöra så har min syster ett välbetalt arbete (hon är psykolog) och har in över 30 efter skatt. Hon håller även på med aktier etc och är väldigt mån om sina pengar, och insatt i hur de ska växa och bli större. Inget fel med det, men hon har alltså inga ekonomiska problem, alls.

    När jag träffade min första riktiga pojkvän när jag var ca 24 år gammal, var hon singel. Jag var glad som man är alldeles sådär i början, men hon visade inget intresse i det alls utan blev bara irriterad och störd på mig om jag så bara nämnde hans namn, eller sa "vi ska åka dit", och inte "jag". När mina föräldrar frågade frågor till mig blev hon sur och gick därifrån. När vi ett år senare gjort slut och jag var ledsen över det, hade hon precis träffat sin flickvän. Då skulle ALLT analyzeras, pratas igenom, flickvännen skulle i detalj beskrivas etc, etc, etc... och jag pratade med henne, lyssnade, gav henne mina taknar osv, det kändes så konstigt för att hon aldrig funnits där för mig just i den där första fasen, men jag ville ändå finnas där för henne, eller hade iaf inte mage att göra annat.

    Nu under denna vandring i Norge, hade vi tagit med lunch och skulle sätta oss vid en udde och äta. Jag uttryckte att jag var nyfiken på hur det såg ut längst ut på udden, och ville gå dit och kolla efter att vi hade ätit upp. Min syster säger då direkt "Nej, men där är det ju inget att se, det ser väl ut som det gör här" Jag säger då att jag vill gå ut och kolla (detta rör sig om en sträcka på kanske 300 meter, men det var skog för, så man såg inte ut till spetsen.) Min syster muttrar någonting om att det inte är något att se igen och bara onödigt. Jag äter upp innan min syster och mamma, och säger då "Jag går ut till spetsen av udden, jag har ändå redan ätit klart" (för jag tänkte att jag inte kommer att "få" göra det annars.) Min syster säger dock att jag ska stanna för att vi ska äta tillsammans, och jag svarar "okej, men då vill jag gå dit tillsammans när ni har ätit klart då." När de ätit klart packar vi ihop och börjar röra på oss, och börjar gå. När jag går åt ena hållet, mot spetsen, ropar min syster bakom mig "Men måste du verkligen gå dit!!! Ingen annan vill det!" Jag fortsätter gå, och säger att det bara rör sig om en liten bit. Hon fortsätter att skrika bakom mig att det är onödigt och inget att se, och att vi borde gå vidare istället, och att jag ska komma!
    Här BRISTER det för mig, jag har hållit innne på så mycket i flera dagar och nu brister det som sagt. Jag skriker åt henne att hon bara bestämmer allt, att hon aldrig lyssnar på någon annan eller tar hänsyn till vad någon annan vill, att det bara är hon, hon, hon!

    Hon skriker tillbaka till mig, det hon alltid har sagt när vi har bråkat som barn, "Du är bara överkänslig, dig kan man ju inte säga någonting till! Totaaaalt överkänslig, ska du börja gråta nu också?"

    Jag struntade i den där udden (det handlade inte alls om udden för mig, utan att få känna mig lyssnad på, och inte överkörd JÄMT och ständigt.) Det låter kanske fånigt, men det är så svårt att förklara och ge en bild av hur det är, helatiden, i alltid. Att vi aldrig kan diskutera gemensamt, typ "Jag tänker att man skulle kunna göra det här idag, hur känner ni?" och så kan man prata lite fram och åter om det.

    Min syster vet att hon är på det här viset, och har bett om ursäkt säkert 100 gånger. Hon säger att hon ska försöka bättra sig, men det håller sig bara ett litet tag. Hon har även haft samma problem i sin relation, vissa gånger, vilket gjort att hon nästan blivit lämnad. Men ingenting går att jämföra med hur hon är i familjen, och i synnerhet mot mig.

    Det här får mig att känna mig så liten och fullkomligt, fullkomligt tömd på positiv energi, och så sjukt laddad med negativ energi. Det finns ingen annan som kan få mig att känna mig såhär ur balans, liten och obetydlig, som min syster.
    Det känns så tråkigt att det är så, speciellt när man hör om tajta syskonrelationer där en bästa vänskap ibland tom är.

    Är det någon som känner igen sig, eller inte heller har så bra relation till sitt syskon?


    Min syster är också väldigt bossig, inte alls i klass med din syster. Men vår relation började bli bättre och rätt bra nu, när jag helt enkelt inte lade någon energi på hur man önskade att relationen skulle vara utan utgick utifrån hur den var.
    Jag slutade att ge mig in i diskussion med henne, men gjorde som jag själv ville ändå. Sedan så har jag en sambo som stöttade mig i att stå upp för mig. Nu är ju min syster inte ens en bråkdel av hur din syster är.

    Var tydlig, jag är vuxen och tar mina egna beslut. Synd att du inte gillade det, men det är ditt problem, inte mitt.

    Och det sista, gör inga sådana saker med din syster igen. Frågar hon, så säg nej. Din tid är för värdefull för att gå i hennes ledband.
  • Anonym (Anonym lillasyster)
    sextiotalist skrev 2019-08-22 15:23:52 följande:
    Min syster är också väldigt bossig, inte alls i klass med din syster. Men vår relation började bli bättre och rätt bra nu, när jag helt enkelt inte lade någon energi på hur man önskade att relationen skulle vara utan utgick utifrån hur den var.
    Jag slutade att ge mig in i diskussion med henne, men gjorde som jag själv ville ändå. Sedan så har jag en sambo som stöttade mig i att stå upp för mig. Nu är ju min syster inte ens en bråkdel av hur din syster är.

    Var tydlig, jag är vuxen och tar mina egna beslut. Synd att du inte gillade det, men det är ditt problem, inte mitt.

    Och det sista, gör inga sådana saker med din syster igen. Frågar hon, så säg nej. Din tid är för värdefull för att gå i hennes ledband.
    Tack för ditt svar, vad tråkigt att du har lite liknande erfarenhet, om än inte lika mycket.

    Det är precis den insikten jag landat i efter denna resa, att vi absolut inte ska göra resor eller dylikt, mer. Det känns både lite sorgligt men väldigt, väldigt skönt också!

    Nu gruvar jag mig dock för julen, då vi alltid träffas hos min mamma under ett par dagar... (tidigare år har vi inte ens fått öppna julklappar som man själv velat på julafton, utan hon har delat upp allas paket, och pekat ut vem som får öppna vilket paket, och när. Då är vi alla vuxna över 30 år, det borde man ju kunna bestämma själva.) Jag antar att det inte grundar sig i att hon vill vara elak, utan ett kontrollbehov hon har, just i det... men önskar så att hon någon gång kunde ta hänsyn till om någon annan tycker något annat kring saker, eller att det kunde vara ett öppet samtalsämne. Att man kan mötas halvvägs.
  • Zarch

    Ursäkta mig men sa hon verkligen - du dricker ganska mycket..........te? Herregud! :-O

    Nej jag kan inte relatera till detta när det kommer till mina syskon, tror kanske att jag är mest dominant i syskonskaran men inte av den kaliber som din syrra verkar vara av.

    Det har egentligen inte så mycket att göra med att hon är ditt syskon utan hon verkar vara lika socialt kompetent som ett kylskåp och en energitjuv utav rang. Kan tänka mig att hon inte kan behålla människor i sin närhet under några längre perioder?

    Jag tror inte att människor går att förändra utan du kan bara påverka dig själv. Om du ens orkar umgås med henne igen så sätt henne på plats, be henne att hålla käft bara. Enkelt och rakt språk är det enda som besserwissrar förstår sig på. Men hur mycket ska man tåla? Jag vet inte, behöver du en paus från henne så gör som så att du plockar bort henne från ditt liv för ett tag.

  • Anonym (A)
    Zarch skrev 2019-08-22 15:30:44 följande:
    Ursäkta mig men sa hon verkligen - du dricker ganska mycket..........te? Herregud! :-O

    Nej jag kan inte relatera till detta när det kommer till mina syskon, tror kanske att jag är mest dominant i syskonskaran men inte av den kaliber som din syrra verkar vara av.

    Det har egentligen inte så mycket att göra med att hon är ditt syskon utan hon verkar vara lika socialt kompetent som ett kylskåp och en energitjuv utav rang. Kan tänka mig att hon inte kan behålla människor i sin närhet under några längre perioder?

    Jag tror inte att människor går att förändra utan du kan bara påverka dig själv. Om du ens orkar umgås med henne igen så sätt henne på plats, be henne att hålla käft bara. Enkelt och rakt språk är det enda som besserwissrar förstår sig på. Men hur mycket ska man tåla? Jag vet inte, behöver du en paus från henne så gör som så att du plockar bort henne från ditt liv för ett tag.
    +1
  • Anonym (Anonym lillasyster)
    Zarch skrev 2019-08-22 15:30:44 följande:

    Ursäkta mig men sa hon verkligen - du dricker ganska mycket..........te? Herregud! :-O

    Nej jag kan inte relatera till detta när det kommer till mina syskon, tror kanske att jag är mest dominant i syskonskaran men inte av den kaliber som din syrra verkar vara av.

    Det har egentligen inte så mycket att göra med att hon är ditt syskon utan hon verkar vara lika socialt kompetent som ett kylskåp och en energitjuv utav rang. Kan tänka mig att hon inte kan behålla människor i sin närhet under några längre perioder?

    Jag tror inte att människor går att förändra utan du kan bara påverka dig själv. Om du ens orkar umgås med henne igen så sätt henne på plats, be henne att hålla käft bara. Enkelt och rakt språk är det enda som besserwissrar förstår sig på. Men hur mycket ska man tåla? Jag vet inte, behöver du en paus från henne så gör som så att du plockar bort henne från ditt liv för ett tag.


    Tack för ditt svar. 
    Ja, precis så, ang tee:et.

    Det "märkliga", eller vad man ska säga är att hon för sig sjukt bra socialt, bland andra människor (typ kring vänner, eller bekanta!) mycket bättre än mig, skulle jag säga. Hon tar för sig, drar skämt som faktiskt är rätt roliga, är träffsäker i sitt sätt att konversera, får folk att skratta och blir ofta väldigt omtyckt i sådana mer "ytliga" situationer. Hon får dock för det allra mesta sin vilja igenom även där, men då lägger hon upp det på ett skämtsamt och "härligt" sätt så att det nästan inte märks, och folk kan även bli lite "impade" av att en relativt ung kvinna verkar vara så målmedveten och driven, och med så mycket skinn på näsan. Det blir liksom en "kul grej".

    Det är bland folk hon känner väl upplever jag, som hennes personlighet kommer fram långt bortom humorn och det "skojiga".
  • Anonym (Jag)

    Jag hade en sk kompis som var precis så där. Fruktansvärd att umgås med någon längre period och skulle bossa över allt, tömma en på energi och totalt nedvärdera andra med att hon skulle visa sig bättre och kunnigare. Är inte vän med henne längre som tur är. Hade det gällt mitt syskon hade jag dock fortsatt att umgås men mer begränsat. Jag hade också börjat att säga ifrån. Acceptera inte att hon kör över. Säg bara nej i fortsättningen om det är något du inte har lust med utan vidare förklaring eller säg bara att du inte vill. Vad ska hon göra liksom?

  • Anonym (b)

    Jag blev frustrerad över att läsa att du inte gick ut till udden och kollade, som du ville.
    Slut bry dig vad din syster vill. Du gör som du vill. Det behöver inte godkännas av din syster.
    Jag vet inte vart du fått din romantiserade bild av syskonrelationer ifrån?

  • Zarch
    Anonym (Anonym lillasyster) skrev 2019-08-22 15:37:33 följande:

    Tack för ditt svar. 

    Ja, precis så, ang tee:et.

    Det "märkliga", eller vad man ska säga är att hon för sig sjukt bra socialt, bland andra människor (typ kring vänner, eller bekanta!) mycket bättre än mig, skulle jag säga. Hon tar för sig, drar skämt som faktiskt är rätt roliga, är träffsäker i sitt sätt att konversera, får folk att skratta och blir ofta väldigt omtyckt i sådana mer "ytliga" situationer. Hon får dock för det allra mesta sin vilja igenom även där, men då lägger hon upp det på ett skämtsamt och "härligt" sätt så att det nästan inte märks, och folk kan även bli lite "impade" av att en relativt ung kvinna verkar vara så målmedveten och driven, och med så mycket skinn på näsan. Det blir liksom en "kul grej".

    Det är bland folk hon känner väl upplever jag, som hennes personlighet kommer fram långt bortom humorn och det "skojiga".


    Hon kommer med subtilt verbala käftsmällar och pysslar alltså med beräknande härskarteknik, det där är en värre typ än någon som bara råkar vara plump och lite socialt underutvecklad.

    Vad säger dina föräldrar om henne?
  • Anonym (energitjuv)

    Tipsar dig om att läsa "Energitjuvar" av Inga Lill Roos

    Den är kort och bra. 

    Din syster har problem med dig, troligen grundar det sig i avundsjuka från barndomen. Men du är nu vuxen och har rätt att sätta gränser.

    Du kan bemöta henne med meningar som:


    "Vad menar du nu?"
    eller bara rätt och slätt "Sluta!"

    Hon verkar gå igång på när du blir arg och ledsen och då hånar hon dig (tänker på "ska du gråta nu?"). Försök att alltid låta meningarna hon säger studsa tillbaka till henne. "Vad menar du?" är bra.

    Nu går det inte att vrida tillbaka tiden, men ett annat bemötande vid udden kunde ha varit "jag går dit, gå i förväg ni" och bara kört ditt race.

    Din mamma verkar ju väldigt konflikträdd eftersom du inte nämner hennes bemötande mot din syster.

    Jag tycker du ska dra ner på umgänget med din syster och ge upp hoppet om lyckliga familjen. Börja sätta gränser och umgås ensam med din mamma. 

    Kanske tom strunta i att umgås med din familj i jul eller åka dit och hålla extremt låg profil (ramla inte in i konflikt om paket-öppning, du är för vuxen för det).

  • Anonym (Lillie)

    Hej, jag har inte den bästa av relationer med min syster, vilket är något jag kan sörja. Tror det grundar sig i att vi utvecklats åt olika håll som vuxna. För mig är det viktigt att man visar omtanke och tacksamhet gentemot varandra. För henne kan det inte vara lika viktigt. Som nu senast när vi träffades så ställde hon ingen fråga direkt om hur vår semester varit men berätta mycket och länge om sin. Och noterade att hon och hennes man inte är jätteduktiga direkt på att säga snälla eller tack till varandra. För mig är det små ord som faktiskt gör skillnad. Önskar ibland att jag kunde släppa mitt hopp om att hon faktiskt ska visa att hon bryr sig om mig och mitt liv. Men tror inte det kommer hända. En vän till mig hade en teori att min syster nån gång kommer krisa och då komma till mig, frågan är då om jag fortfarande står kvar eller inte. Vilket jag troligen kommer göra.

  • Tomelilla15

    Jag tycker du ska psykolog-analysera din syster eftersom hon är psykolog. Så fort hon säger något knasigt, säg ?aha, det där beteendet känner jag igen, det är typiskt xxx?. Svara aldrig på det hon säger utan bara analysera henne, typ tänk högt. Om hon säger att du inte vet vad du snackar om så säger du att det är väldigt lätt att förstå sådan enkel psykologi som man kan använda på henne, hennes beteende är ju så uppenbart. Om hon säger åt dig att lägga av så säger du att du gärna lägger av när hon beter sig normalt. Fortsätter hon som hon brukar så beter hon sig ju som ett vandrande studieobjekt- svårt att låta bli liksom.

  • fröken88
    Anonym (Anonym lillasyster) skrev 2019-08-22 15:14:21 följande:

    Jag är 31 år gammal och min syster 34.
    Jag vet inte ens hur jag ska börja med att förklara, det känns som en enda stor, stor röra just nu...

    Vad som får mig att skriva detta inlägg är iallafall att jag spenderat 5 dygn tillsammans med min syster denna sensommar under en gemensam vandring i Norge för våran mammas 65 årsdag, vilket åter igen har fått relationen att påminna mig hur dåligt jag mår i den.

    Min syster är väldigt dominant, bestämmande och bossig. Även väldigt snål och mån om att spara in och tjäna.
    Hon har alltid varit sådan, både genom barndomen och tonåren.
    Eftersom att vi bor på skilda ställen i Sverige, och det därför kan dröja ett par månader eller t.o.m ett halvår mellan gångerna vi ses, har jag alltid velat tro att det ska bli lite bättre till nästa gång... Men det blir det aldrig, och nu känner jag bara att jag har fått nog, på ett sätt jag tidigare inte kännt.

    Under denna vandring bestämde hon väldigt mycket, hur vi skulle lägga upp dagarna, vart vi skulle gå, vad som var värt att se, vad vi skulle låta bli att göra, när vi skulle handla, osv, osv... Till den grad att en sådan vandring inte alls blir njutbar eller rolig, utan bara dagar jag räknat ner tills jag får åka hem. Om jag eller min mamma kommer med något annat förslag så säger hon antingen direkt "Nej, det går inte, det som jag har kollat upp är mycket bättre", eller så argumenterar hon för sin sak tills man måste ge sig. Alltid - inga undantag, hon lägger sig aldrig, oavsett vad det gäller.

    När hon är hos mig så vill jag vara mån om att hon, precis som alla andra besökare i ens hus, ska känna sig som hemma och ta för sig i köket etc utan att det är några konstigheter. När jag hälsade på henne i södra Sverige under två dygn, tidigare i år, tog hon mig åt sidan medan jag kokade te, och sa "Du... du dricker ganska mycket te". i en dömmande ton, och blick. Jag svarar "Jaha... menar du att jag dricker för mycket?" Hon säger då "Ja... det menar jag". (Detta var vanligt earl grey te i påse, inget "finte", och jag brukar dricka några koppar per dag.) Vår mamma som satt i vardagsrummet ropade då på henne och sa att hon fick ge sig, och hon sa snart därpå "aja, okejdå, strunt i det.."
    Bara för att tydliggöra så har min syster ett välbetalt arbete (hon är psykolog) och har in över 30 efter skatt. Hon håller även på med aktier etc och är väldigt mån om sina pengar, och insatt i hur de ska växa och bli större. Inget fel med det, men hon har alltså inga ekonomiska problem, alls.

    När jag träffade min första riktiga pojkvän när jag var ca 24 år gammal, var hon singel. Jag var glad som man är alldeles sådär i början, men hon visade inget intresse i det alls utan blev bara irriterad och störd på mig om jag så bara nämnde hans namn, eller sa "vi ska åka dit", och inte "jag". När mina föräldrar frågade frågor till mig blev hon sur och gick därifrån. När vi ett år senare gjort slut och jag var ledsen över det, hade hon precis träffat sin flickvän. Då skulle ALLT analyzeras, pratas igenom, flickvännen skulle i detalj beskrivas etc, etc, etc... och jag pratade med henne, lyssnade, gav henne mina taknar osv, det kändes så konstigt för att hon aldrig funnits där för mig just i den där första fasen, men jag ville ändå finnas där för henne, eller hade iaf inte mage att göra annat.

    Nu under denna vandring i Norge, hade vi tagit med lunch och skulle sätta oss vid en udde och äta. Jag uttryckte att jag var nyfiken på hur det såg ut längst ut på udden, och ville gå dit och kolla efter att vi hade ätit upp. Min syster säger då direkt "Nej, men där är det ju inget att se, det ser väl ut som det gör här" Jag säger då att jag vill gå ut och kolla (detta rör sig om en sträcka på kanske 300 meter, men det var skog för, så man såg inte ut till spetsen.) Min syster muttrar någonting om att det inte är något att se igen och bara onödigt. Jag äter upp innan min syster och mamma, och säger då "Jag går ut till spetsen av udden, jag har ändå redan ätit klart" (för jag tänkte att jag inte kommer att "få" göra det annars.) Min syster säger dock att jag ska stanna för att vi ska äta tillsammans, och jag svarar "okej, men då vill jag gå dit tillsammans när ni har ätit klart då." När de ätit klart packar vi ihop och börjar röra på oss, och börjar gå. När jag går åt ena hållet, mot spetsen, ropar min syster bakom mig "Men måste du verkligen gå dit!!! Ingen annan vill det!" Jag fortsätter gå, och säger att det bara rör sig om en liten bit. Hon fortsätter att skrika bakom mig att det är onödigt och inget att se, och att vi borde gå vidare istället, och att jag ska komma!
    Här BRISTER det för mig, jag har hållit innne på så mycket i flera dagar och nu brister det som sagt. Jag skriker åt henne att hon bara bestämmer allt, att hon aldrig lyssnar på någon annan eller tar hänsyn till vad någon annan vill, att det bara är hon, hon, hon!

    Hon skriker tillbaka till mig, det hon alltid har sagt när vi har bråkat som barn, "Du är bara överkänslig, dig kan man ju inte säga någonting till! Totaaaalt överkänslig, ska du börja gråta nu också?"

    Jag struntade i den där udden (det handlade inte alls om udden för mig, utan att få känna mig lyssnad på, och inte överkörd JÄMT och ständigt.) Det låter kanske fånigt, men det är så svårt att förklara och ge en bild av hur det är, helatiden, i alltid. Att vi aldrig kan diskutera gemensamt, typ "Jag tänker att man skulle kunna göra det här idag, hur känner ni?" och så kan man prata lite fram och åter om det.

    Min syster vet att hon är på det här viset, och har bett om ursäkt säkert 100 gånger. Hon säger att hon ska försöka bättra sig, men det håller sig bara ett litet tag. Hon har även haft samma problem i sin relation, vissa gånger, vilket gjort att hon nästan blivit lämnad. Men ingenting går att jämföra med hur hon är i familjen, och i synnerhet mot mig.

    Det här får mig att känna mig så liten och fullkomligt, fullkomligt tömd på positiv energi, och så sjukt laddad med negativ energi. Det finns ingen annan som kan få mig att känna mig såhär ur balans, liten och obetydlig, som min syster.
    Det känns så tråkigt att det är så, speciellt när man hör om tajta syskonrelationer där en bästa vänskap ibland tom är.

    Är det någon som känner igen sig, eller inte heller har så bra relation till sitt syskon?


    Hej TS!

    Usch jag tufft, det du beskriver är extremt. Jag vet inte om jag har så många råd, emn jag kanske kan ge perspektiv?

    Jag är uppväxt med mina föräldrar (fortfarande gifta) och en yngre bror och ett återkommande drag som barn och tonåring - inte i alla relationer eller situationer- var att jag ville bestämma saker och ting och var för dominant. Jag är 30 idag och under iaf de senaste tio åren har jag verkligen arbetat med mig själv och ingen av mina vänner upplever mig (jag har frågat dem) som för dominant idag. Jag har framförallt kommit fram till att jag trivs bäst i relationer där man växlar mellan vem som bestämmer. Jag vill gärna vara med i beslutsprocessen (både små och stora saker) och bli tillfrågad vad jag tycker/tänker/känner, MEN jag tror inte på något vis att jag ska få som jag vill (ofta upptäcker jag att personer har mycket bättre förslag/idéer än mig). 

    Men jag har reflekterat mycket kring varför jag var så dominant som barn och tonåring. Jag tror att mycket handlar om hur jag fungerade i vardagen. Jag hade föreställningar om hur olika situationer/scenarion (stora som små) skulle utspela sig och när saker och ting ändrade sig hade jag svårt att ändra mig. Svårt att ändra strukturer och rutiner. Jag tror att jag på så vis var lite "aspig". (Kan hon ligga på det autistiska spektrumet? )Sedan handlar mycket om kontroll, att man är dålig på att släppa kontrollen.

    Jag vet som sagt inte om jag har något bra råd, alla fungerar olika, men när jag har så mycket tankar och känslor inom mig (ofta när jag mår dåligt i en relation) så hjälper det att skriva ner tankar och känslor, att sortera. Kanske kan du skriva och sedan vid ett samtal- för efter detta bråk så borde ni sätta er ner- och berätta (utan att bli avbruten) hur du upplever de här situationerna.

    Det här är svårt för det rör sig om en vuxen människa och om hon inte lärt sig än att ta till sig uppenbarligen, men det kanske är så att detta är hennes sista chans? Sedan kan du välja att ta avstånd om du, men eftersom hon är din syster kanske hon ska få en sista chans?
  • Anonym (usch)

    Helt absurt att den där systern själv är psykolog!Förvånad
    Hon verkar ju gå på som en ångvält, en bulldozer som kör över allt o alla. Om inte med dominans så med manipulation, vidrig i vilket fall. O din mamma verkar ju också lägga sig platt för henne..

    Jag skulle säga att bara LÅT BLI att gå in i nån diskussion med henne i fortsättningen! Erfarenheten visar ju vad det gett, alltså ingenting. Hon faller snabbt in i samma mönster efter ett litet "uppehåll", så jag skulle ta allt skriftligt med henne om öht.

    Men träffa henne inte mer. Bättre fly än illa fäkta!

  • Anonym (Anonym lillasyster nr 2)

    Hej!

    Jag har en syster som troligen är ännu mer dominant än din syster. Våra bråk har varit konstanta sedan uppväxten. Det som är jobbigt är att hon är fruktansvärt manipulativ och pendlar mellan ond/god.

    När hon mår dåligt är hon hemsk mot mig, när hon mår bra är jag den finaste systern i världen typ.

    Jag har slutar öppna mig innerligt för henne, är alldeles för bränd. Umgås inte mer än nödvändigt. Om vi bråkar berättar hon en helt annan historia för omgivning där jag låter som en jävla idiot. Det är inte lätt men jag försöker verkligen att inte bry mig även om det inte är helt lätt. Hon tar såå mycket energi av mig när hon mår dåligt och kan alltid hitta fel hos mig. Mår hon dåligt har jag alltid stöttat för lite och inte funnits där. Fastän jag försökt mitt bästa.hon kan alltid alltid alltid hitta fel och ändrar alltid historier. Hennes relationer spricker ofta och nära vänskaper brukar också få en törn så småningom. Hon är dock väldigt duktig på sociala sammanhäng och kan vara jättehärlig och väldigt rolig samt ta för sig något enormt. Hon är duktig att ställa upp för sina kompisar men aldrig för mig. Har accepterat läget, även om det är en sorg och något som jag tycker är väldigt jobbigt ibland. Mitt självförtroende som jag redan kämpar med ibland blir inte precis starkare av henne. kram till dig från en som förstår hur jobbigt det kan vara

  • Anonym (Y)

    Din syster är en energitjuv helt enkelt.

    Hur har era föräldrar bemött henne i detta?

    Och hur har de behandlat er? Dvs att: har de ofta anpassat sig efter hennes vilja?

    Jag hade en sambo (storebroder) med två yngre syskon.. varav den äldsta systern, mellanbarnet, tog sig friheten att bossa över familjen och då framförallt syskonen.

    Allt skulle vara på hennes sätt, efter hennes behov och gärna så omständigt som möjligt.

    I vänskap är hon likadan, ändå har hon mängder av vänner som ser upp till henne och liksom fjäskar för henne (vilket hennes familj och jag tyckte var lite konstigt - (att de stod ut..!)

    Jag orkade inte tillslut och tog avstånd. Relationer ska vara ömsesidiga, annars får det vara. Det gäller även familjen!

  • FuckGoggleAskMe

    Du får väl ibland dra till med att du är faktiskt 31 år och myndig, så nu gör du som du vill. Säg att udden är säkert skitful, men nu vill du faktiskt se den fula udden, och så går du. Samt att nu har hon bestämt XYZ så nu bestämmer du ABC. Min storebror är ofta dominant, jag fogar mig ofta så jag slipper bråk (för det rör sig mestadels om småsaker som inte spelar stor roll), men är det något viktigare, brukar jag säga att han har säkert rätt, men jag vill ändå göra något annorlunda, och så gör jag som jag vill.

  • Anonym (Louise)

    Kan du inte prata med din mamma om att ni ska stötta varandra när systern börjar bossa över en av er? När syrran sätter igång kan den andra hoppa in och säga ifrån. Tror att din mamma skulle behöva morska upp sig en hel del.

    Angående julen; när systern börjar prata om hur ni ska tex dela ut julklappar så gör såhär:

    Syster: Direkt efter Kalle Anka ska vi öppna julklapparna i vardagsrummet. Jag delar ut.

    Du: vänder dig till din mamma; Mamma hur tycker du att vi ska göra?

    Visa systern att det är flera som ska få säga sin mening, flera som ska bestämma.

    I övrigt: umgås endast kortare stunder med systern, typ en middag eller en dag. Argumentera aldrig med henne när hon vill bestämma, säg bara Jag gör så här.

  • Anonym (Förfärligt)

    Jag har en svägerska som har såna tendenser. Jag röt ifrån en gång när hon gick för långt när hon fick för sig att hon hade rätt att bestämma över mig och min familj. Jag sa nej och hon blev sur och försökte pressa mig. Det slutade med att vi (min sambo stöttade mig) inte deltog i det gemsamma firandet. Frågade någon så förklarade jag också varför. Efter det ringde hon faktiskt och bad om ursäkt och har sedan dess varit mer försiktig, åtminstone kring mig. För dig är det såklart annorlunda, det är din syster som betett sig såhär hela livet. Då märker man inte på samma sätt att gränsen träds över mer och mer. För det du berättar låter oacceptabelt för mig.

    Jag tycker du ska undvika jular och resor med henne där hon förstör genom att antingen bestämma allt eller bete sig som ett rövhål när hon inte får som hon vill. Hon är en energitjuv och såna ska man utesluta ur sitt liv eller så lite som möjligt. Sätt gränser för vad du är villig att stå ut med. Sluta sedan vara gisslan för "den goda stämningen", säg ifrån, åk hem, vägra acceptera hennes sätt.

  • Anonym (b)

    Undvik situationer där du på förhand att din syster inte kan bete sig. Strunta i julklappssutdelningen ex. Kom efter eller gå innan den börjar.

Svar på tråden Min syster får mig att må dåligt