• Anonym (Kaffedraken)

    Epilepsimediciner och aptitpåverkan?

    Jag inser att denna fråga är ovanlig men hoppas att det är OK att ställa den ändå.

    Jag har fått diagnosen epilepsi utan synbara avvikelser på EEG eller magnetröntgen. Fyra mediciner - Keppra, Lamcital, Vimpat och Trileptal - var i bästa fall verkningslösa och i värsta fall hade hemska biverkningar. Efter fyra år upptäckte en jätteduktig psykolog att jag led av post-traumatiskt stressyndrom orsakat av utmattningsdepression och jag kunde sluta med medicinerna. De hemska biverkningarna försvann inom ett par veckor, men ett problem kvarstår som uppstod under behandlingen - en enorm aptit. Det är som om min aptitreglering är helt satt ur spel. Jag äter och äter och tycks aldrig bli mätt mer än någon timme. Jag har gått upp 25 kg i vikt sedan jag började med medicinerna men inte gått ned något sedan jag slutade för nio månader sedan.

    Jag undrar nu om någon med erfarenhet av dessa eller andra epilepsimediciner har upplevt något liknande? Jag undrar om anti-epileptika kan påverka aptitregleringen och effekten kvarstå även efter att man slutat med medicinen (låter konstigt, men något har definitivt hänt i mitt fall)? Jag vet att vissa anti-ep kan orsaka viktuppgång och andra viktnedgång (en, topiramat,  används t o m i ett viktminskningspreparat), men för mig sammanföll aptitförändringen med den tid jag åt anti-epieptika, därav min fråga.

  • Svar på tråden Epilepsimediciner och aptitpåverkan?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har testat och ätit ett flertal antileptiska mediciner mot epileptiska anfall och kronisk migrän, bla lamotrigin på din lista ovan. Aldrig haft någon aptitpåverkan någonsin.

    Däremot så är de sjukdomar som konstaterats hos dig PTSD och utmattningssyndrom två sjukdomar som i allra högsta grad påverkar aptiten, antingen att man får ett oerhört sug efter snabba kolhydrater eller inte vill äta alls.
    Vad jag förstått är det också svårt (omöjligt?) att bli helt frisk från PTSD, så jag tror att det är dina underliggande sjukdomar som påverkar din aptit och inte medicinen i sig, för om det var medicinen skulle effekten försvunnit helt åtminstone efter 6 till 8 veckor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har epilepsi och äter både Keppra och Lamotrigin nu. Upplever ingen aptitökning av dessa men det är ju väldigt individuellt hur man reagerar. Längre tillbaka i tiden åt jag dock en medicin som fick mig att gå upp 18 kg. Visst stannade jag kvar på den vikten ett bra tag efter att jag slutat med medicinen men bestämde mig sedan för att gå ner de kilona och lyckades. Prata med din neurolog som kanske har något bra tips.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har epilepsi och har tagit både Keppra och Lamictal. Min aptit har inte påverkats av dessa mediciner, varken när jag tog dem eller efter att jag slutat. Jag tror som personen ovan att de andra sjukdomarna som påverkar din aptit.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åt Lamotrigin för flera år sedan, hade ingen skillnad i aptit. Vad jag vet är sån medicin ej känd för att öka aptiten heller. Tror att det är dina psykiska problem som orsakar sug efter mat. För hade det varit medicinerna så hade den biverkningen försvunnit när du slutat med dom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    OK, tack till er alla, det låter logiskt att det är andra orsaker än epilepsimedicinerna som ligger bakom min aptitökning! Skönt att kunna avskriva medicinerna i alla fall...ni har rätt i att om det var en biverkan av medicinerna skulle de försvinna efter ett tag och inte hålla i sig i flera månader efter avslutad medicinering.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Förmodligen var det psykogena anfall då?

    Jag tar lamotrigin men ej för epilepsi och har inte märkt av något speciellt. Jag tar andra mediciner också vilka har påverkat en del. Däremot om du nu mår bättre så kan det ju vara så enkelt som att kroppen äntligen känner hunger, smaker osv. Om du gick ner i vikt under tiden du var sjuk så kan det vara därför. Förmodligen har det inte med medicineringen att göra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, jag hittade en jätteduktig psykolog som trodde att det var psykogena anfall (dissociativa kramper). Jag har nu fått behandling med EMDR (ögonrörelseterapi) och det har funkat över förväntan. Jag har inte ätit epilepsimediciner på flera månader och har inte haft några fler anfall. Alla EEG:n och MRI har ju varit normala vilket ytterligare styrker min teori att jag aldrig hade epilepsi.

Svar på tråden Epilepsimediciner och aptitpåverkan?