• liillalo

    Någon som önskat och fått en beviljad igångsättning? Har jag någon chans?

    Nästa vecka ska jag på ett samtal med en förlossningsläkare angående igångsättning. På min begäran. Då kommer jag vara v 38+0.

    Hur svårt är det att få en igångsättning?

    Min historia.

    Väntar mitt fjärde barn. Mitt yngsta vägde 5 kg. Är orolig då det höll på att sluta riktigt illa på slutet. Även nu är mitt magmått stort.

    Jag har suttit och sovit på nätterna i 3 veckor nu. Har en gammal skada i revbenen på höger sida. Så sen v 35 har jag inte kunnat sova på sida alls utan suttit upp. Heller inte på rygg pga min ischias som jag fick i v 31. Kan knappt gå.

    Jag har haft förvärkar i 3 veckor nu. Mest på nätterna. Sen avtar dom på morgonen runt 08. Så det blir inte många timmars sömn på nätterna. Alvedon bitter inte längre. Är helt utmattad på dagarna. Det trycker på och ilar mellan benen varvat med sammandragningar. Ligger i soffan.Har ont och gråter. Så ser mina dagar ut. Jag är så trött och ser ingen som helt glädje i detta mer. Går ut gör jag bara om jag verkligen måste .

    Just nu ser jag inte ens fram emot bebis. Jag vill bara SOVA!

    Vad tror ni. Finns det någon chans att jag blir igångsatt. Iaf en vecka tidigare.

    Någon som blivit det av några av detta anledningar.Av smärta och dåligt välmående.

  • Svar på tråden Någon som önskat och fått en beviljad igångsättning? Har jag någon chans?
  • Körsbärsdalen

    Jag fick beviljad igångsättning p.g.a. min rädsla att få ett till stort barn - vilket även tillväxtultraljuden tydde på...

    Först var planen att sätta igång mig på BF om det inte startat innan dess, men jag lyckades tjata till mig att det skulle bli en vecka innan. Så kom vi också överens om att försöka med hinnsvepning i vecka 38+ efter ett tillväxtultraljud jag skulle ha då.

    Dock hann det starta av sig självt i 37+0, så jag hann aldrig komma till själva igångsättningen.

  • Körsbärsdalen

    ...hade jag varit du hade jag nog även tryckt lite på rädslan att föda ett till stort barn (utöver det fysiska alltså). Då har de både psykiska och fysiska anledningar att överväga en tidigare igångsättning.

  • liillalo

    Det är ju drömmen att det börjar av sig själv. Men jag har gått över tiden med alla mina barn så jag tror liksom inte chansen är såå stor. Ska fråga om en hinnsveping efter samtalet hur det än går :)


    Körsbärsdalen skrev 2019-08-22 17:50:43 följande:

    Jag fick beviljad igångsättning p.g.a. min rädsla att få ett till stort barn - vilket även tillväxtultraljuden tydde på...

    Först var planen att sätta igång mig på BF om det inte startat innan dess, men jag lyckades tjata till mig att det skulle bli en vecka innan. Så kom vi också överens om att försöka med hinnsvepning i vecka 38+ efter ett tillväxtultraljud jag skulle ha då.

    Dock hann det starta av sig självt i 37+0, så jag hann aldrig komma till själva igångsättningen.


  • liillalo

    Ja det känns ju som att det borde gå igenom. För jag vet inte om jag kommer palla en förlossning om 3 veckor då är jag nog både fysiskt och psykiskt utmattad.

    Hoppas tappen är moget nästa vecka så att mina chanser blir större.

  • Körsbärsdalen
    liillalo skrev 2019-08-22 17:55:53 följande:

    Det är ju drömmen att det börjar av sig själv. Men jag har gått över tiden med alla mina barn så jag tror liksom inte chansen är såå stor. Ska fråga om en hinnsveping efter samtalet hur det än går :)


    Min första var en vecka sen, så jag var ganska förvånad när jag vaknade med värkar

    Lycka till i alla fall! Det ska nog inte vara helt omöjligt att få till en igångsättning. Jag kommer yrka på igångsättning i 39+ denna graviditet med!
  • Anonym (K)

    Mitt andra barn var stort (4,6 kg född i v 38+5) vilket ledde till att jag fick en sfinkterruptur grad 4. När jag blev gravid med nr 3 sa jag direkt på mvc och jag var rädd för att föda ett till stort barn. Jag fick komma på förlossningsplanering på spec mvc och gjorde även två tul. Tul visade att han var stor men inte lika stor som mitt andra barn. Eftersom jag fick en så stor skada kunde jag få ett planerat snitt om jag ville men jag är rädd för operationer och ville föda vaginalt. Läkaren tyckte inte jag skulle föda ett barn över 4 kg vaginalt så jag fick en igångsättning i v 38+0. Tre dagar innan fick jag en hinnsvepning som gav en del förvärkar och när jag undersöktes inför igångsättningen var jag öppen 3 cm. Sonen vägde 3,7 kg så jag är väldigt glad att jag fick en igångsättning för han hade lätt vägt över 4 kg på bf. Jag tycker också att du ska trycka på att du väntar ett stort barn utöver de smärtorna du har. Lycka till!

  • Mia86a
    Anonym (K) skrev 2019-08-22 20:32:31 följande:

    Mitt andra barn var stort (4,6 kg född i v 38+5) vilket ledde till att jag fick en sfinkterruptur grad 4. När jag blev gravid med nr 3 sa jag direkt på mvc och jag var rädd för att föda ett till stort barn. Jag fick komma på förlossningsplanering på spec mvc och gjorde även två tul. Tul visade att han var stor men inte lika stor som mitt andra barn. Eftersom jag fick en så stor skada kunde jag få ett planerat snitt om jag ville men jag är rädd för operationer och ville föda vaginalt. Läkaren tyckte inte jag skulle föda ett barn över 4 kg vaginalt så jag fick en igångsättning i v 38+0. Tre dagar innan fick jag en hinnsvepning som gav en del förvärkar och när jag undersöktes inför igångsättningen var jag öppen 3 cm. Sonen vägde 3,7 kg så jag är väldigt glad att jag fick en igångsättning för han hade lätt vägt över 4 kg på bf. Jag tycker också att du ska trycka på att du väntar ett stort barn utöver de smärtorna du har. Lycka till!


    Åh nu ger du mig lite hopp! Vad jag känner igen mig i din situation, även om jag klarat mig från sfinkterruptur. Jag är gravid i v 32 nu (tredje barnet) och ska på förlossningsplanering om två veckor då barn nr två vägde 5 kg. Har också två tul inbokade samt är livrädd för snitt. Håller tummarna att det kan innebära att jag får igångsättning innan bf.

    Och ts, stå på dig, sådär ska man inte behöva må! Det vore omänskligt att inte planera in dig innan bf!
  • liillalo

    Tack för alla svar. Bara det känns bättre.

    Jag ska stå på mig nästa vecka. Så läkaren verkligen förstår. Så får jag hoppas på bästa. :)

Svar på tråden Någon som önskat och fått en beviljad igångsättning? Har jag någon chans?