• Anonym (Bc)
    Thu 22 Aug 2019 20:18
    238 visningar
    15 svar
    15
    238

    Dottern trotsar om kläder på morgonen

    Jag har en dotter på snart 7år som gärna vill ha på sig vad hon vill till skolan. Tar jag fram kläder duger det inte. Och det hon väljer blir lite udda o konstigt.Det hjälper inte lägga fram på kvällen för då ångrar hon sig igen. Hur gör ni? Det blir så frustrerande. Man ska till jobbet o passa tider o då blir det så stressigt

  • Svar på tråden Dottern trotsar om kläder på morgonen
  • Anonym (låt gå)
    Thu 22 Aug 2019 20:20
    #1
    +2

    Jag låter henne ha lite udda och konstigt, men det som är "konstigast" är alltid "i tvätten" eller så.

  • Thu 22 Aug 2019 20:21
    #2
    +1

    Så länge det är kläder anpassade för årstiden kan du väl låta henne välja själv? Skit samma om det inte passar ihop. Om hon har svårt att bestämma sig kan det vara en bra idé att be henne plocka fram det hon vill ha kvällen innan.

  • Thu 22 Aug 2019 20:26
    #3
    +1

    Så länge det inte är finkläder eller smutsiga kläder spelar det väl ingen roll. I den åldern tycker jag att man är stor nog att välja själv.

  • Anonym (F)
    Thu 22 Aug 2019 20:26
    #4
    +1

    Så länge det inte är rent opassande pga väder eller liknande så låt henne välja själv. Välj dina strider. Det är väl knappast värt att bråka varje morgon för att hon vill ta på sig omatchande kläder hellre än det du hade önskat.

  • Anonym (Mam)
    Thu 22 Aug 2019 20:30
    #5
    +1

    Vad gör det om det blir lite udda och konstigt? Annars är det ju en enkel sak att lösa - plocka bort alla kläder som inte matchar med det andra och byt ut garderoben så att vad hon än väljer så passar det ihop.

    Tex kan alla byxor vara enfärgade, då spelar det ju inte så stor roll vilken tröja hon väljer. Det som är helt fel för årstiden rensar du ut och lägger undan. Likaså alla kläder som inte är skolkläder (kalas/festkläder, maskeradkläder etc).

  • Anonym (Margo­t)
    Thu 22 Aug 2019 20:49
    #6
    +1

    Sluta trotsa din dotters val av kläder. En sjuåring ska i stor utsträckning välja själv. Tänker att det som finns hemma och i hennes garderob ska hon kunna välja själv från. Som förälder måste man lära sig att backa från sin önskan att klä sitt barn på ett särskilt sätt. 

  • Thu 22 Aug 2019 20:54
    #7
    +1

    Sällar mig till kören. Låt barnet välja vad hon vill ha på sig. Plocka undan de kläder som inte passar för årstiden, och finkläder, maskeradkläder osv, så bara "lämpliga" kläder finns att tillgå. Ditt behov av att ditt barn ska klä sig efter din estetik får du lägga undan.

  • Anonym (Anna)
    Thu 22 Aug 2019 21:08
    #8
    +1

    Välj dina strider. Låt henne ha udda kläder, vad gör det?

  • Thu 22 Aug 2019 21:16
    #9
    +1

    Jobbar som lärare och våra elever på lågstadiet kan se ut hur som helst. Från mitten av november och fram till jullovet är det någon tomte i klassen i stort sett varje dag. Eller en julgran, komplett med grantoppshatt. Resten av året kommer det då och då en tiger, superhjälte eller katt. 

    Varje dag har minst en elev udda strumpor.

    Och även om kläder matchar på morgonen så trillar någon i en lerpöl och sedan är byxorna bytta mot ett par i en helt annan färgskala. 

    Så länge kläderna inte är för kalla eller varma så släpp det och skratta lite, snart nog kommer tonåren och kanske en tid då hon istället ställer till med scener för att hårsnodden har något fel nyans mot sockorna.

  • Thu 22 Aug 2019 22:26
    #10
    +1

    Vad är det som är "udda" och "konstigt" med kläderna då?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Thu 22 Aug 2019 22:38
    #11
    +1

    Ibland valde sonen kläder själv i den åldern, inte det mest matchande och snyggaste alltid, och jag såg ibland tjejer i klassen med lite udda kläder. Men, ingen bryr sig, kompisarna märker inget, lärarna har pokeransikten och föräldrarna himlar lite diskret med ögonen till varandra. Och ibland blev det lite tufft, med ninjastuk, slips, fotbollsstrumpor el.dyl. - kul!

  • Anonym (...)
    Fri 23 Aug 2019 01:53
    #12
    +1

    Har en mycket viljestark dotter som började trotsa om kläder i 2-årsåldern. Vi bråkade ofta tills att jag verkligen förstod att det var hennes första uttryck för självständighet och att hon på riktigt blev kränkt och mycket upprörd över att inte få bestämma själv. Nu är hon 7 år och det är fortfarande lika viktigt för henne att själv välja. Jag insåg att jag var rädd att omgivningen skulle döma mig utifrån dotterns galna kombinationer. Nu är jag stolt över att jag hade självförtroende nog att släppa den kontrollen. Hon har sett för jäklig ut i flera år men hennes självkänsla är bra!

  • Anonym (H)
    Fri 23 Aug 2019 06:26
    #13
    +1

    Men gud! Låt henne välja själv, hitta sin egen stil och få leka med kläder och färger! Hon är ett barn..

  • Fri 23 Aug 2019 06:53
    #14
    +1

    Trist med föräldrar som alltid kategoriserar barns behov att få bestämma över sin egen kropp som trots. :(

  • Anonym (Två flicko­r)
    Fri 23 Aug 2019 07:13
    #15
    +1

    Mina barn (5 och 8) bestämmer alltid själva och har gjort det i många år. Vi korrigerar om det inte passar vädret, och de får inte ha finkläder och utklädningskläder till vardags.

Svar på tråden Dottern trotsar om kläder på morgonen