• Thu 22 Aug 2019 20:36
    2796 visningar
    26 svar
    26
    2796

    Män som säger "jag vill inte ha barn"

    Hej och hå! Nu har jag och visst folk diskuterat detta i evigheter. Och nu vill jag försöka få svar. Av er män som säger att ni inte vill ha barn. Jag har hört att de män som oftast säger så menar egentligen att de inte vill ha barn med just den kvinnan de säger det till men att det inte vågar säga det, så då säger man att man bara inte vill ha några helt enkelt. Sedan vill jag vet varför ni inte vill ha barn och hir ni ser på saken då ni träffar en tjej som säger att hon vill ha barn. Känns det ok att säga nej då? Eller känner ni att "om det inte passar är det bara att gå för dig (tjejen)? Känner en tjej (kvinna) som tror att han kommer att ångra sig. Vi har försöööökt få henne att fatta att det inte kommer att ske. Ska hon då slösa sina bästa barnafödar år på honom som aldrig kommer säga ja till barn?? Hmm..? Ja men grabbar hjälp mig nu att få lite klarhet i detta :)

  • Svar på tråden Män som säger "jag vill inte ha barn"
  • Fri 23 Aug 2019 11:11
    #11
    Rudbeckius skrev 2019-08-23 07:56:39 följande:

    Förstår. Det är inte dig specifikt frågan gäller utan du frågar generellt.

    Min tanke kvarstår. Generellt tvekar väl män (såväl som kvinnor) inför föräldraskap pga känsla av att inte vara redo för det stora långvariga engagemanget (första gången eller för att göra om småbarnsår igen med sin andra eller tredje familjebildning). Det är ett stort beslut. Egna intressen, resor, jobb, ekonomi samt egen känslomässig mognad. Ibland kan dåliga erfarenheter från barndomen spela in. Det börjar ju bli hållbart modernt att inte skaffa barn alls, ett rätt nytt argument.

    Sedan har vi det lite krångliga med att vi killar (liksom tjejer) kan göra bedömningen att vår partner inte blir en bra mamma till våra barn. Attityd, flit, känslomässig stabilitet, missbruk av mobil eller shopping, kanske inte så smart... det är ändå någon man måste samverka med i lång tid framöver med om man blir förälder..

    Svårt att vara helt öppen med vad man känner ibland. Det kan såra mycket och man kanske inte vet riktigt själv heller.


    Hej igen :) Jamen väldigt klokt resonemang!

    Jag kan ju självklart förstå att när man är 45 och redan har "gjort livet med barn" så vill man inte göra det IGEN! Jag menar att det är svårt att uppfostra de små kottarna och det tar så mkt tid & energi från en, att man absolut ibland blir helt slut! Jag älskar att vara mamma till min bebbe :) Och jag vill gärna ha 1 till. Men jag har också 2 bonusar som är stora och min sambo blir smått blek då jag säger en till :D Men jag vill inte det just nu. Men kan absolut förstå både min sambo men också andra att med "facit i hand" och med redan barn bakom sig vill man nog resa och leva lite. Barn kan ju följa med men man kan även behöva tid som vuxen och som ett par bara "vi 2" utan barn också.

    Då kan jag känna det att det är bättre att redan frpn början vara övertydlig att "jag vill absolut inte ha barn, jag kommer aldrig någonsin att ändra mig i den frågan, vill du ändå? Toppen! Inte? Bye Bye baby" typ .
  • Pappel­elle
    Fri 23 Aug 2019 11:16
    #12

    Jag har lite svårt att hänga med i trådstarten. Men jag är man, är öppen och tydlig med att jag inte vill ha barn någonsin, är för nuvarande tillsammans med en kvinna som delar denna åsikt. Hade jag blivit singel och träffat en ny hade jag varit tydlig med detta, hade då hon velat ha barn i sitt liv så hade vi antagligen inte fortsatt träffas. Det hade känts elakt att lura in tjejen i någon falsk förhoppning att jag skulle ändra mig.

    Det finns flera skäl till att jag inte vill ha barn, de flesta egoistiska. Dock handlar det inte om att jag vill resa, supa eller göra karriär som brukar anges som skäl. Jag reser i princip aldrig och är nöjd med ett enkelt jobb.

    Jag vet dock att jag inte själv är lämplig att bli förälder, jag hade inte kunnat ge barnen en bra uppfostran eller bra uppväxt, det hade blivit barn som är lika neurotiska och osäkra som jag, det är inget liv att leva. Jag hade inte heller kunnat erbjuda barn de ekonomiska förutsättningar som känts rättvisa.

    Utöver detta ser jag inte så positivt på samhället i stort, jag tycker det blir ett allt mer dåligt samhälle att växa upp i, det är något jag inte vill ska drabba ett barn, speciellt när jag inte kan ge det bra förutsättningar från hemmet.

    Sen är jag också väldigt känslig för höga ljud och skrik, men det är bara en liten delorsak.

  • Fri 23 Aug 2019 11:17
    #13
    Kjell2 skrev 2019-08-23 08:04:09 följande:

    Kan vara så att man vill lära känna sin flickvän bättre innan man är redo att skaffa barn tillsamman.

    Det är ett rätt stort och långt åtagande.


    Givetvis. Hon eller de två paren jag tänker på, där har den ena varit gift med denna man i drygt 10 år. Så där har man nog lärt känna varandra :) Finns inga barn sedan tidigare. Så jag förstår inte varför denna man är så motvillig? Kan det ha att göra mrd att hon har dålig syn? Hon ser otroligt dåligt? Sedan så har mannen inte så bra relation till sin svärfar & svärbror.

    Den andra kvinnan är lika gammal som jag 33 år och hennes kille och hon har varit tsm i 5-6 år, han ör äldre, 45 och har 2 barn sedan tidigare. Jag fattar inte varför hon går runt och hoppas på att han ska ångra sig. Han kommer aldrig att göra det. Så knäppt.. alltaå inte kärleken utan att hon får runt och hoppas..
  • Fri 23 Aug 2019 11:22
    #14
    Kjell2 skrev 2019-08-23 08:04:09 följande:

    Kan vara så att man vill lära känna sin flickvän bättre innan man är redo att skaffa barn tillsamman.

    Det är ett rätt stort och långt åtagande.


    Givetvis. Hon eller de två paren jag tänker på, där har den ena varit gift med denna man i drygt 10 år. Så där har man nog lärt känna varandra :) Finns inga barn sedan tidigare. Så jag förstår inte varför denna man är så motvillig? Kan det ha att göra mrd att hon har dålig syn? Hon ser otroligt dåligt? Sedan så har mannen inte så bra relation till sin svärfar & svärbror.

    Den andra kvinnan är lika gammal som jag 33 år och hennes kille och hon har varit tsm i 5-6 år, han ör äldre, 45 och har 2 barn sedan tidigare. Jag fattar inte varför hon går runt och hoppas på att han ska ångra sig. Han kommer aldrig att göra det. Så knäppt.. alltaå inte kärleken utan att hon får runt och hoppas..
    2barnsmorsan skrev 2019-08-23 08:17:21 följande:

    Det finns både män och kvinnor som känner till 100% att de inte vill ha barn. Då får man ju lite på det.

    Vissa ångrar sig sen senare i livet, det är ju inte konstigt för livet är inte statiskt och det som känns rätt när man är 25 är inte lika rätt vid 39. Inte konstigt alls.

    Generellt är ju kvinnor så sjukt stressade in i att skaffa barn när de närmar sig 30 att de vill göra det med vem som helst när de egentligen borde ta det lite lugnt. Det kanske inte är rätt man om ens bilder av framtiden skiljer sig så mycket åt?!?


    Jo det stämmer ju, såna finns det gott om. Ser det inom mitt yrke en del. När man frågar om deras partner och de har barn så säger de att det inte finns ngn "man" eller annan partner. Att man har gjort det på "egen hand". Det kan man väl göra. Men då ska man också sen inte komma och kräva mannen på underhåll och önskemål eller krav (i vissa fall) på engagemang. En "sån" känner man ju till, som "la ut en annons om donator i samma stad" och fick napp. Enligt henne så ville han plötsligt vara en del i ungens liv men å andra sidan så sätter hon käppar i hjulet på honom och kräver att han ska ändra om hela sitt liv.. fy.. stackars barn. Och man.
  • Fri 23 Aug 2019 11:24
    #15
    Kjell2 skrev 2019-08-23 08:33:21 följande:

    Sen finns det tyvärr de kvinnor som träffar det de tror är drömmannen och sen snabbt vill låsa fast honom och bekräfta förhållandet genom ett barn. När sen han tvekar blir hon kränkt och tror han inte älskar henne på riktigt.


    Så dumt beteende. Jag skulle bli avskräckt!
  • Fri 23 Aug 2019 11:33
    #16
    Ignoramus skrev 2019-08-23 08:35:19 följande:

    Jag har varit med om bägge delarna. En gammal kompis ställde ett ultimatum till sin kille, som inte ville ha barn, att de i så fall skulle göra slut om ett år om han fortfarande inte ville. Hårda bud, men jag är lite inne på att en sån relation ändå är dödsdömd om man inte ställer ett sånt ultimatum (om ena parten absolut inte vill och den andra inte kan tänka sig vara utan). Nu är de sedan många år tillbaka lyckligt gifta med flera barn, och han är en väldigt engagerad pappa, så i det fallet funkade det ypperligt.

    Jag var också helt övertygad om att jag inte ville ha barn. Sen ändrades det till att jag ändå kunde tänka mig det (slog alltså inte över totalt) och nu är jag väldigt glad att jag hann ändra mig i tid. Men har också *full* förståelse för de som inte vill skaffa barn.

    Så det är två fall när det har gått bra. Sen finns det en kvinna i min närhet som inte vill någonting annat än att ha en kärnfamilj. VVV. Och hon hittar ingen. I hennes fall har jag tyvärr känt att loppet varit kört när killarna sagt att de inte vill, och det beror väl delvis på att hon - pga åldern - blir för ?på?. Där förstår jag verkligen bägge parter. Jag hade, som man, INTE vågat skaffa barn med någon jag ?känt? i några månader. Inte innan man är förbi förälskelsefasen och kan se med klarare ögon vad det är för en sorts person man binder sig till för livet egentligen.

    Och jag förstår att hon inte vill binda upp sin sista fertila tid på någon som inte kommer att vilja, oavsett orsak. Men för varje gång det går åt helvete skapas det ju en negativ erfarenhet för henne som gör att hon kommer bli än mer stressad till nästa relation. (Nu låter det som att hon har hundra, och så är VERKLIGEN inte fallet.

    Jävligt jobbig sits för alla inblandade, helt enkelt.


    Tyckt detta med hot är så dumt. Men jag kan förstå att man säger att "vill du inte om 1 år så får vi skilda vägar" känns egentligen dumt det med, men kan också samtidigt förstå att är man kvinna och drygt 30+ så vill man kanSke inte "slösa" sin tid då man fortffortfarande är pigg och kommer att orka mer än vad man kanSke för 40+. Vet att det är individuellt . Har en syster som är 40 och grymt vältränad och har en kropp som en 20 åring. Själv är jag glad attt brösten inte hänger och att kroppen inte ser ut som en mums mums: D Skämt å sido!

    Givetvis vill man känna varandra väl innan barn kan komma in i bilden. Personligen tycker jag ungefär att har man klarar ta sig över 4 och/eller 5 års "fasen" så kan man skaffa barn tsm : ) Vet Inte om ni förstår vilken fas jag pratar om men jag anser att så klarar mam nog det mesta ihop tänker jag.

    Grattis för att du hann ångra dig och fick uppleva de små trollen och det livet. Vad fick dig att ångra dig, om jag får fråga? :)
  • Fri 23 Aug 2019 11:38
    #17

    Hoppas jag får svara trots att jag är kvinna. Men jag har haft lite funderingar runt det också. Inte heller för egen del egentligen, jag har tre barn. Men de är från tidigare förhållanden, med min nuvarande partner har jag inga. Och jag begriper mig inte helt och hållet på hans syn på saken heller. Han var ihop med en kvinna som hade tre barn, har varit pappan i deras ögon. Att han sedan inte ville ha något gemensamt barn med just den kvinnan förstår jag egentligen, eftersom hon inte ens var någon bra mamma till sina tre. 

    Men jag kan tycka att det är nästan lite trist att han aldrig fick ha egna barn. Han tog först hand om sitt ex:s tre barn, sedan har han bra relation med mina tre också. Det är som att bara ha jobb och ingen bekräftelse, om ni förstår vad jag menar.  Jag har frågat honom om han skulle ha skaffat barn med mig om vi hade varit yngre när vi träffades. Antagligen, ja. Men han tyckte det är alltid svårt att säga när man inte är där. Och att han aldrig har haft känslan att han måste ha något eget, biologiskt barn. 

  • Fri 23 Aug 2019 12:01
    #18
    2barnsmorsan skrev 2019-08-23 08:39:37 följande:

    Det är ju dock inte kvinnors fel att de blir stressade utan det är all yttre press som ljuger om att kvinnors fertila ålder är över vid 28-30 när vi egentligen kan få barn i ca 10 år till.


    Vet inte om jag tycker att det är någons "fel" så. Men självklart sägs det inom en mängd forum om när en kvinna är som mest fertil. Vet inte hur det är men det senaste jag hörde var att en kvinna var mest fertil i 20 års åldern. Och det har bara med biologin att göra & har att göra med äggens produktion och kvalitet. Vidare har kvinnor i 20 års åldern starkare bäckenbotten och återhämtar sig väldigt bra rent fysiskt.

    Det säger däremot inte att kvinnor som är mellan 30 och 40 har sämre ägg. Vidare kan det vara lättare att bli gravid mellan 30-34. Sedan finns det fördelar med at få barn över 30 och det handlar om vart man är i livet (oftast) att man har en annan stabilitet än de i 20 års åldern. Vilket i sig kan tänka vara bättre för barnen och de vuxna. Men allt detta innebär ABSOLUT INTE att detta här stämmer för alla kvinnor. Man kan inte generalisera helt och hållet. Fertilitet är så himla individuellt. Jag blev (tackar Gudinnan) gravid vid 1 försök och är själv en 30 plussare. Min väns syster är 23 och har försökt i 1 år nu. Utan resultat.
  • Fri 23 Aug 2019 12:04
    #19
    2barnsmorsan skrev 2019-08-23 08:39:37 följande:

    Det är ju dock inte kvinnors fel att de blir stressade utan det är all yttre press som ljuger om att kvinnors fertila ålder är över vid 28-30 när vi egentligen kan få barn i ca 10 år till.


    Vet inte om jag tycker att det är någons "fel" så. Men självklart sägs det inom en mängd forum om när en kvinna är som mest fertil. Vet inte hur det är men det senaste jag hörde var att en kvinna var mest fertil i 20 års åldern. Och det har bara med biologin att göra & har att göra med äggens produktion och kvalitet. Vidare har kvinnor i 20 års åldern starkare bäckenbotten och återhämtar sig väldigt bra rent fysiskt.

    Det säger däremot inte att kvinnor som är mellan 30 och 40 har sämre ägg. Vidare kan det vara lättare att bli gravid mellan 30-34. Sedan finns det fördelar med at få barn över 30 och det handlar om vart man är i livet (oftast) att man har en annan stabilitet än de i 20 års åldern. Vilket i sig kan tänka vara bättre för barnen och de vuxna. Men allt detta innebär ABSOLUT INTE att detta här stämmer för alla kvinnor. Man kan inte generalisera helt och hållet. Fertilitet är så himla individuellt. Jag blev (tackar Gudinnan) gravid vid 1 försök och är själv en 30 plussare. Min väns syster är 23 och har försökt i 1 år nu. Utan resultat.
  • Fri 23 Aug 2019 12:06
    #20

    Sedan är det ju väldigt svårt att veta exakt vad man själv ska tycka i framtiden om en sådan viktigt och stor sak. Både män och kvinnor kan ju ändra sig åt båda hållen, en kan bli sjuk och så vidare.

    Det är svårt att veta och känna säkert att man har rätt partner och rätt egna kvalifikationer för ett såpass stort åtagande som barn är. Man kan få otur senare i livet, det är ett vågspel...

  • Fri 23 Aug 2019 12:46
    #21

    Det finns nog inget generellt.

    Jag vill påstå att dom känslor som jag hade för livet som barn är samma som gör att jag känner att jag inte vill ha barn. Jag har alltid känt mig utanför och livet har ofta kännts jobbigt. Jag känner som att jag har ett gråtande barn inom mig. Jag tycker inte illa om barn men jag vill bara inte ha barn.

  • Sat 24 Aug 2019 14:09
    #22
    Forumdeltagaren skrev 2019-08-23 12:46:01 följande:

    Det finns nog inget generellt.

    Jag vill påstå att dom känslor som jag hade för livet som barn är samma som gör att jag känner att jag inte vill ha barn. Jag har alltid känt mig utanför och livet har ofta kännts jobbigt. Jag känner som att jag har ett gråtande barn inom mig. Jag tycker inte illa om barn men jag vill bara inte ha barn.


    Tror att i ditt fall så har du en massa obearbetade känslor inom dig. Du har det där gråtande barnet som du sa fortfarande inom dig. Men det finns inget som säger att ditt "framtida" barn ska vara med om samma saker som du var när du var ett barn. Jag skulle se din erfarenhet som ngt absolut positivt eftersom du vet och kan skydda och finnas där för ditt barn på ett helt annat sätt. Men jag kan förstå ditt val också. Har respekt för dig att du trots allt är mogen att ha självinsikt och känna till sina "begränsningar" :)
  • Sat 24 Aug 2019 14:13
    #23
    AndreaBD skrev 2019-08-23 11:38:35 följande:

    Hoppas jag får svara trots att jag är kvinna. Men jag har haft lite funderingar runt det också. Inte heller för egen del egentligen, jag har tre barn. Men de är från tidigare förhållanden, med min nuvarande partner har jag inga. Och jag begriper mig inte helt och hållet på hans syn på saken heller. Han var ihop med en kvinna som hade tre barn, har varit pappan i deras ögon. Att han sedan inte ville ha något gemensamt barn med just den kvinnan förstår jag egentligen, eftersom hon inte ens var någon bra mamma till sina tre. 

    Men jag kan tycka att det är nästan lite trist att han aldrig fick ha egna barn. Han tog först hand om sitt ex:s tre barn, sedan har han bra relation med mina tre också. Det är som att bara ha jobb och ingen bekräftelse, om ni förstår vad jag menar.  Jag har frågat honom om han skulle ha skaffat barn med mig om vi hade varit yngre när vi träffades. Antagligen, ja. Men han tyckte det är alltid svårt att säga när man inte är där. Och att han aldrig har haft känslan att han måste ha något eget, biologiskt barn. 


    I det här fallet så tror jag bara att han är sån. Att det kvittar för honom. Nyfiken bara- du skrev att de 3 barnen från tidigare förhållande att din man var som deras pappa. Har han umgänge med de idag? Jag tänker på att han var som deras pappa bör dr väl ändå ha en relation idag?
  • Sat 24 Aug 2019 20:16
    #24
    Super Mario skrev 2019-08-24 14:13:36 följande:
    I det här fallet så tror jag bara att han är sån. Att det kvittar för honom. Nyfiken bara- du skrev att de 3 barnen från tidigare förhållande att din man var som deras pappa. Har han umgänge med de idag? Jag tänker på att han var som deras pappa bör dr väl ändå ha en relation idag?
    Jo då! Han har en bra relation med sitt ex tre barn. De ser honom som sin pappa. Ett av dessa barn har redan ett barn också, men även där är han visserligen charmad när han ser den lilla, men han söker inte kontakten aktivt. Och han har en bra relation med mina tre, fast de förstås inte ser honom som sin pappa, de har en pappa.

    Jo, jag tror också att, eftersom han är yngst av sex barn, så fanns det redan så många syskonbarn att han känner det spelar ingen roll för hans föräldrar - de har redan massor med barnbarn. Och han har också varit barnvakt för syskonens barn och sånt. Jag är bara förvånad, just för att han är bra med barn och van vid barn. Och jag tror att han hade skaffat egna barn om han hade haft rätt kvinna då och det hade känts rätt, men han sörjer inte att det inte blev av. 
  • Sun 25 Aug 2019 18:17
    #25
    AndreaBD skrev 2019-08-24 20:16:58 följande:

    Jo då! Han har en bra relation med sitt ex tre barn. De ser honom som sin pappa. Ett av dessa barn har redan ett barn också, men även där är han visserligen charmad när han ser den lilla, men han söker inte kontakten aktivt. Och han har en bra relation med mina tre, fast de förstås inte ser honom som sin pappa, de har en pappa.

    Jo, jag tror också att, eftersom han är yngst av sex barn, så fanns det redan så många syskonbarn att han känner det spelar ingen roll för hans föräldrar - de har redan massor med barnbarn. Och han har också varit barnvakt för syskonens barn och sånt. Jag är bara förvånad, just för att han är bra med barn och van vid barn. Och jag tror att han hade skaffat egna barn om han hade haft rätt kvinna då och det hade känts rätt, men han sörjer inte att det inte blev av. 


    Ok, intressant trots allt.. Jag kan helt förstå att du blir fundersam. Hade jag nog också blivit. Är få män som är så pass bra med barn och en så bra extrapappa men själv inte har "egna" biologiska barn. Men härligt att du har en så bra man där hemma (tummen upp)

    ?
  • Sun 25 Aug 2019 18:18
    #26
    Super Mario skrev 2019-08-25 18:17:47 följande:

    Ok, intressant trots allt.. Jag kan helt förstå att du blir fundersam. Hade jag nog också blivit. Är få män som är så pass bra med barn och en så bra extrapappa men själv inte har "egna" biologiska barn. Men härligt att du har en så bra man där hemma (tummen upp)

    ?


    Frågetecknet är egentligen en Smiley :)
Svar på tråden Män som säger "jag vill inte ha barn"