• Anonym (Morsa­n)
    Fri 23 Aug 2019 07:20
    53 visningar
    4 svar
    4
    53

    Pojkar i 4:an

    Jag har en grabb i 4:an.

    Bor inte i Sverige och undrar därför lite hur andra svenska pojkar i hans ålder har det. :)

    Det är så annorlunda här, och när ngt känns ?dåligt? så får jag så lätt dåligt samvete och undrar om jag förstör hans liv genom vår flytt....

    Samtidigt VET jag ju att det finns många fördelar här....

    Hur som helst.

    Några av mina frågor:

    1) Hur trivs era 4:or i skolan? Alltid roligt? Kan de ibland inte vilja gå dit?

    2) Känner pojkar i denna ålder generellt att de har ?bästa vänner?? Eller är det vanligt att de känner sig utanför/ensamma?

    Hur ser kontakten med deras ?bästisar? ut efter skolan? Ringer de varandra? Messar? Träffas?

    Är ni föräldrar aktiva i deras relationer (ringer kompisars föräldrar för att ordna att barnen kan träffas)?

    3) Vilken typ av böcker klarar de att läsa själva?

    Vår son (som ju snart fyller tio) kan läsa typ svårighetsgraden ?LasseMaja?. Känns som om de flesta i hans ålder läser betydligt mer avancerade böcker?

    Skulle vara så glad över att få höra lite alltmöjöigt om era 4:or! En underbar ålder tycker jag! Men också lite svårt, då de ju faktiskt börjar bli stora! Krävs en fin balans på ngt sätt. :)

  • Svar på tråden Pojkar i 4:an
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 23 Aug 2019 07:43
    #1

    Hej, har en pojke som precis börjat femman. 
    1, nej han vill inte alltid gå dit. Han tycker att det är ganska tråkigt. Så vi har haft lite konflikter om detta.
    2, min son vill inte hänga så mkt med de andra barnen, han har gjort ett "aktivt" val att vara mer själv på fritiden. Han verkar inte ha så stort behov av att hänga på fritiden, men ibland händer det att han vill det och då funkar det bra. Så någon bästis har han inte, men hade nog kunnat ha om han ville hänga med de andra.
    När de hänger brukar det vara direkt efter skolan, att de då kommer överens. Det händer nästan aldrig att de ringer eller messa varann. Då är det datorn som gäller.
    Nej inte alls, det gjorde man fram till trean kanske, sen blev det konstlat. 
    3, sonen gillar inte att läsa, men kan läsa. Han tycker det är tråkigt, så ärligt talat vet jag inte vilken nivå han ligger på. Men de böcker du nämner för din son låter helt normala. 
    När min äldre son gick i lågstadiet så hade han svårt att knäcka läskoden och då sa hans lärare att de andra barnen minsann läste typ tjocka "romaner", hm ja så det är visst olika. 

  • Anonym (Mamma­)
    Fri 23 Aug 2019 09:14
    #2
    Anonym (Morsan) skrev 2019-08-23 07:20:40 följande:

    Jag har en grabb i 4:an.

    Bor inte i Sverige och undrar därför lite hur andra svenska pojkar i hans ålder har det. :)

    Det är så annorlunda här, och när ngt känns ?dåligt? så får jag så lätt dåligt samvete och undrar om jag förstör hans liv genom vår flytt....

    Samtidigt VET jag ju att det finns många fördelar här....

    Hur som helst.

    Några av mina frågor:

    1) Hur trivs era 4:or i skolan? Alltid roligt? Kan de ibland inte vilja gå dit?

    2) Känner pojkar i denna ålder generellt att de har ?bästa vänner?? Eller är det vanligt att de känner sig utanför/ensamma?

    Hur ser kontakten med deras ?bästisar? ut efter skolan? Ringer de varandra? Messar? Träffas?

    Är ni föräldrar aktiva i deras relationer (ringer kompisars föräldrar för att ordna att barnen kan träffas)?

    3) Vilken typ av böcker klarar de att läsa själva?

    Vår son (som ju snart fyller tio) kan läsa typ svårighetsgraden ?LasseMaja?. Känns som om de flesta i hans ålder läser betydligt mer avancerade böcker?

    Skulle vara så glad över att få höra lite alltmöjöigt om era 4:or! En underbar ålder tycker jag! Men också lite svårt, då de ju faktiskt börjar bli stora! Krävs en fin balans på ngt sätt. :)


    Har en pojke som börjat 4:an.

    Han trivs inte alltid. I perioder när det varit stökigt i klassen har han inte velat alls. Lugna perioder tycker han det är helt ok.

    Han har ingen bästis. Flera bra vänner dock. De går dock inte i hans klass. Kompisarna i klassen tycker han är lagom att leka med någon gång varannan vecka eller så.

    Han messar själv med vänner. Via förälders telefon om de inte har egen. Har dock två klasskamrater där föräldrarna kontaktar oss om lek vilket han tycker känns jätteknepigt.

    Nu behövs det viss logistik då alla bor långt ifrån varandra, men med kompisar som är mer på samma nivå så går kontakten ändå genom barnen. Så kan föräldrar checka av med varandra, men att lekinitiativet kommer från förälder känns de lite stora för.

    Han läser inte böcker om man inte tjatar. Blur mest Kalle Anka.
  • Anonym (Mysan­)
    Fri 23 Aug 2019 09:55
    #3

    Jag har en son på 8,5 år som läser Harry Potter-böckerna själv.

    Lasse-Maja och Nelly Rapp läste han klart kring 7-års ålder.

    Men det säger ingenting egentligen, förutom att han har ett intresse för läsning och annat teoretiskt. Dessutom så gick han aldrig på förskola, så jag har haft mycket tid att lära honom olika saker och umgås mycket med honom.

    Även nu, när han går i skolan, så slipper han fritids och kommer istället hem och hemskolas två timmar innan de första kompisarna hunnit hem från fritids.

    Det är ju jätteolika hur barn är och hur man själv är som förälder. Det finns inga rätt och fel.

    När de är 25 allihopa så kommer alla att kunna läsa, räkna, springa och cykla lika bra (oavsett om de lärde sig detta som 5-åringar eller 15-åringar).

  • Anonym (qwert­y)
    Fri 23 Aug 2019 14:12
    #4
    Anonym (Morsan) skrev 2019-08-23 07:20:40 följande:

    Jag har en grabb i 4:an.

    Bor inte i Sverige och undrar därför lite hur andra svenska pojkar i hans ålder har det. :)

    Det är så annorlunda här, och när ngt känns ?dåligt? så får jag så lätt dåligt samvete och undrar om jag förstör hans liv genom vår flytt....

    Samtidigt VET jag ju att det finns många fördelar här....

    Hur som helst.

    Några av mina frågor:

    1) Hur trivs era 4:or i skolan? Alltid roligt? Kan de ibland inte vilja gå dit?

    2) Känner pojkar i denna ålder generellt att de har ?bästa vänner?? Eller är det vanligt att de känner sig utanför/ensamma?

    Hur ser kontakten med deras ?bästisar? ut efter skolan? Ringer de varandra? Messar? Träffas?

    Är ni föräldrar aktiva i deras relationer (ringer kompisars föräldrar för att ordna att barnen kan träffas)?

    3) Vilken typ av böcker klarar de att läsa själva?

    Vår son (som ju snart fyller tio) kan läsa typ svårighetsgraden ?LasseMaja?. Känns som om de flesta i hans ålder läser betydligt mer avancerade böcker?

    Skulle vara så glad över att få höra lite alltmöjöigt om era 4:or! En underbar ålder tycker jag! Men också lite svårt, då de ju faktiskt börjar bli stora! Krävs en fin balans på ngt sätt. :)


    Min son har nu börjat 5an. Så här var det förra året.

    1. Han trivs jättebra och det är aldrig tjafs om att gå dit. Tvärt om har han längtat på sommaren. Han började ny skola förra året.
    2. Han är lite periodare. Fick en bästis i nya klassen som han umgicks jättemycket med efter skolan i vintras och våras. Sen inte så mycket. Nu under senare delen av sommaren han han hängt med en gammal kompis. Han verkar ha en i taget liksom. I skolan har han fler vänner, men de flesta har jag inte ens träffat för de umgås inte på fritiden. Han styr upp umgänget själv, via SMS eller SnapChat eller i skolan. Vid övernattningar (jag behöver hjälp ibland då jag är helt själv) har jag kontakt med föräldrarna. 
    3. Fram till 4an läste han mycket och tyckte om det. Han kan läsa på engelska förutom svenska. Har läst typ Percy Jackson och Erin Hunters Warriors. Nu har han helt tröttnat på att läsa och jag måste tjata. Men han kan ju, även om intresset är försvunnet. Jag har alltid läs mycket för barnen. Storasyster har också läst med honom när han var liten. 
Svar på tråden Pojkar i 4:an