• Anonym (Elina­)
    Fri 23 Aug 2019 09:52
    3365 visningar
    29 svar
    29
    3365

    Inget preventivmedel?

    Jag börjar känna att jag är trött på att behöva ha preventivmedel, jag vill egentligen bara vara fri från allt det där, men samtidigt vill jag inte bli gravid.

    Jag vill inte ta hormoner då jag mår väldigt dåligt av dom, har provat alla möjliga ppiller, pstav etc. Har just nu kopparspiral men är orolig att även kopparen inte är så bra för kroppen egentligen, jag mår inte dåligt utav den vad jag vet, men tanken att tillföra kroppen en massa koppar känns inte bra då det är känt att för mycket koppar är en hälsorisk..

    Vad finns det för andra alternativ på preventivmedel?

    Och ni tjejer som inte har något alls, hur tänker/gör ni då? Använda kondom varenda gång?

  • Svar på tråden Inget preventivmedel?
  • Anonym (H)
    Fri 23 Aug 2019 15:14
    #11
    +1

    Så många dumhuvuden i denna tråden. Kvinnor gör abort VARJE dag pga att de kört avbrutet och andra mindre tillförlitliga metoder. Extremt dumt att sitta och föreslå det till någon som absolut inte vill ha barn nu.

    Kopparn i kopparspiral är INTE farlig för din kropp. Ta reda på ordentlig fakta istället för att sitta och anta saker.

  • Anonym (B)
    Fri 23 Aug 2019 16:04
    #12
    +1
    Anonym (H) skrev 2019-08-23 15:14:02 följande:

    Så många dumhuvuden i denna tråden. Kvinnor gör abort VARJE dag pga att de kört avbrutet och andra mindre tillförlitliga metoder. Extremt dumt att sitta och föreslå det till någon som absolut inte vill ha barn nu.

    Kopparn i kopparspiral är INTE farlig för din kropp. Ta reda på ordentlig fakta istället för att sitta och anta saker.


    Håller med. Risken är högre än 20% att bli gravid under ett år med avbrutet samlag medan den är i princip obefintlig med t ex kopparspiral.
  • Anonym (H)
    Fri 23 Aug 2019 18:38
    #13
    +1
    Anonym (B) skrev 2019-08-23 16:04:17 följande:

    Håller med. Risken är högre än 20% att bli gravid under ett år med avbrutet samlag medan den är i princip obefintlig med t ex kopparspiral.


    Ja. Så jävla korkat.
  • Anonym (Elina­) Trådstartaren
    Fri 23 Aug 2019 20:26
    #14

    Det är inte bara antagande. Jag är ingen forskare eller tillräckligt påläst för att säga vad som är rätt eller fel men enligt min vän som är nutrist så är för mycket koppar inte alls bra för kroppen och i och med att vi redan får i oss massa koppar behöver vi ju inte mer koppar i kroppen. Men visst jag vet inte svaret på det ena eller det andra i och med att jag mår bra nu men symptomen på kopparförgiftning kan vara diffusa och smyga sig på. Så det bästa enligt mig är väl att slippa extra intag av koppar om man kan de, så kroppen kan få vara och fungera som den ska..

  • Fri 23 Aug 2019 20:52
    #15
    +1
    Anonym (Elina) skrev 2019-08-23 20:26:06 följande:

    Det är inte bara antagande. Jag är ingen forskare eller tillräckligt påläst för att säga vad som är rätt eller fel men enligt min vän som är nutrist så är för mycket koppar inte alls bra för kroppen och i och med att vi redan får i oss massa koppar behöver vi ju inte mer koppar i kroppen. Men visst jag vet inte svaret på det ena eller det andra i och med att jag mår bra nu men symptomen på kopparförgiftning kan vara diffusa och smyga sig på. Så det bästa enligt mig är väl att slippa extra intag av koppar om man kan de, så kroppen kan få vara och fungera som den ska..


    Du, om du nu har en vän som är universitetsutbildad på det härmed kost och näring, varför tar du inte upp dina farhågor ang. kopparspiral med hen? Den personen kan garanterat ge dig vetenskapligt grundad information om riskerna med kopparspiral som vi "vanliga Svenssons" på FL inte har direkt koll på.

    Dessutom så kan du ju begära att de testar dig för just koppar, så du får ett faktiskt medicinskt utlåtande.
  • Anonym (Bee)
    Sat 24 Aug 2019 14:30
    #16
    Anonym (Elina) skrev 2019-08-23 14:56:05 följande:

    Vad är det för app? Vill gärna prova denna! Alla säger dock att det är så risky för att jag är ung och superfertil, är 25 och min kille 30. Vi vill ha barn i framtiden men inte nu..


    Jag använder bara en vanlig gratis mensapp. För att ha koll på var jag är i min menscykel. Det finns säkrare appar där man kan komplettera med att ta sin egen temperatur osv. Tex natural cycles. Man kan också komplettera med att kolla sitt sekret, vid äl får man ägglossningssekret som är som äggvita.

    Obs! För att vara säker så kör jag som sagt avbrutet samlag även på de ickefertila dagarna utifall att jag skulle få ägglossning tidigare än förväntat och använder extra skydd om jag har sex på de fertila.

    Om du vill ha ett hormonfritt preventivmedel att komplettera med utöver kondom så skulle jag rekommendera pessar.
  • Anonym (Bee)
    Sat 24 Aug 2019 14:34
    #17
    Anonym (B) skrev 2019-08-23 16:04:17 följande:

    Håller med. Risken är högre än 20% att bli gravid under ett år med avbrutet samlag medan den är i princip obefintlig med t ex kopparspiral.


    Inte om man vet när man har ägglossning och använder skydd eller undviker penetrerande sex under ägglossning. Kvinnor kan bara bli gravida max 4 dagar /månad.
  • Anonym (B)
    Sat 24 Aug 2019 15:09
    #18
    +1
    Anonym (Bee) skrev 2019-08-24 14:34:39 följande:

    Inte om man vet när man har ägglossning och använder skydd eller undviker penetrerande sex under ägglossning. Kvinnor kan bara bli gravida max 4 dagar /månad.


    Det går säkert att få ner risken en hel del genom att kombinera båda metoderna som du säger men att endast ha koll på ägglossningen är faktiskt ännu mer riskabelt än avbrutet samlag (24% vs 22% blev gravida vid typisk användning). Poängen är att båda metoderna i sig själva är väldigt otillförlitliga vilket sannolikt innebär att de även tillsammans fortfarande inte kommer i närheten av andra preventivmedels effektivitet. Kanske vid perfekt användning men det är få människor som klarar av att aldrig någonsin slarva år efter år.
  • Anonym (Bee)
    Sat 24 Aug 2019 15:32
    #19
    Anonym (B) skrev 2019-08-24 15:09:22 följande:

    Det går säkert att få ner risken en hel del genom att kombinera båda metoderna som du säger men att endast ha koll på ägglossningen är faktiskt ännu mer riskabelt än avbrutet samlag (24% vs 22% blev gravida vid typisk användning). Poängen är att båda metoderna i sig själva är väldigt otillförlitliga vilket sannolikt innebär att de även tillsammans fortfarande inte kommer i närheten av andra preventivmedels effektivitet. Kanske vid perfekt användning men det är få människor som klarar av att aldrig någonsin slarva år efter år.


    Jag har aldrig blivit oönskat gravid och använt metoderna i ca 20 år. Den extremt lilla risken som finns med denSå kallade försatsen elimineras ju till 100% om man helt enkelt inte har penetrerande sex under ägglossning. Och jag har mest levt i fast förhållande med mycket sex. Det är det naturliga sättet att ha sex och att leva för mig att veta var jag är i min menscykel, aldrig ta sperma i mig, det är inget jag skulle kunna slarva med.

    Däremot känner jag minst 4 personer som blivit gravida med spiral. Och min egen mamma åt tydligen p-piller när hon blev gravid med min syster.
  • Anonym (sexy)
    Sun 25 Aug 2019 22:26
    #20

    Jag och min tjej har kört med kondom efter som hon inte gillade alla hormoner och det är inte så stor skillnad.
    Hon skrev dagbok och förde in sin mens cykel så med några säkerhetsdagar före och efter fungerade säkra perioder för oss.
    Avbrutet fungerade också bra men man måste avbryta i tid.

    Sedan måste man ha en öppen dialog och inget hysch hysch  gick mysandet över till lite mer inträngande njutning när det var risky så sa tjejen till att vara försiktig och avbryta eller ta på en kondom.

  • Anonym (Måste­)
    Sun 25 Aug 2019 22:50
    #21

    Måste du/ni ha penetrerande sex då?

  • Anonym (sexy)
    Sun 25 Aug 2019 23:10
    #22

    Måste och måste

  • Anonym (jupp)
    Mon 26 Aug 2019 08:50
    #23
    BurningDiamond skrev 2019-08-23 20:52:01 följande:
    Du, om du nu har en vän som är universitetsutbildad på det härmed kost och näring, varför tar du inte upp dina farhågor ang. kopparspiral med hen? Den personen kan garanterat ge dig vetenskapligt grundad information om riskerna med kopparspiral som vi "vanliga Svenssons" på FL inte har direkt koll på.

    Dessutom så kan du ju begära att de testar dig för just koppar, så du får ett faktiskt medicinskt utlåtande.
    +1
  • Anonym (koppa­rn)
    Mon 26 Aug 2019 09:03
    #24

    Jag som har blivit kopparförgiftad 2 ggr tack vare spiral tycker att ni som säger att koppar inte är farligt för kroppen kan  gå och dra något gammalt över er. Samt läsa på!


    Pessar och kondom om det funkar för er. Vill ni inte ha barn kan ju nån av er knipsa sig.


    För oss har avbrutet fungerat hur bra som helst. Inte blivit gravid de senaste fem åren. (Och jo, jag har extremt lätt att bli gravid, det har jag tre bevis för)

  • Anonym (jupp)
    Mon 26 Aug 2019 09:43
    #25
    Anonym (kopparn) skrev 2019-08-26 09:03:00 följande:

    Jag som har blivit kopparförgiftad 2 ggr tack vare spiral tycker att ni som säger att koppar inte är farligt för kroppen kan  gå och dra något gammalt över er. Samt läsa på!


    Pessar och kondom om det funkar för er. Vill ni inte ha barn kan ju nån av er knipsa sig.


    För oss har avbrutet fungerat hur bra som helst. Inte blivit gravid de senaste fem åren. (Och jo, jag har extremt lätt att bli gravid, det har jag tre bevis för)


    Citera någon som sagt att koppar inte kan vara farligt, är du snäll. Jag kan inte hitta någon som skrivit det.
  • Anonym (Prova­t)
    Mon 26 Aug 2019 10:03
    #26

    Jag har provat alla möjliga preventivmedel och väntar nu på tid för sterilisering. Jag har blivit gravid två gånger genom säkra perioder och avbrutet samlag.

    Jag har även provat kopparspiral men den gav mig en intensiv klåda i underlivet 3 veckor av 4 under varje cykel. Problemen upphörde så snart jag tagit ut spiralen och den kopparhaltiga slemhinnan försvunnit med efterkommande mens.

    Vill man/ kan man inte ta hormoner så är det svårt att hitta något säkert som passar. Så är det för mig iaf.

  • Anonym (perve­terade männis­kor)
    Mon 26 Aug 2019 11:04
    #27

    Eh, ja.....det finns ju det där som kallas avhållsamhet..... Man måste inte ha sex och sex är till för att skapa nytt liv.

  • Anonym (Gravi­d)
    Wed 28 Aug 2019 13:34
    #28

    Jag tänkte precis som någon tidigare i tråden att avbrutet samlag och att jag är 40 år och mindre fertil så det är ju lugnt, men icke! Här är jag, gravid nu i vecka 21.. Oups! 

  • Tue 6 Jul 2021 23:09
    #29

    Jag gick över från p-piller till NC i november 2020 och har sedan dess mått väldigt bra och känner nu min kropp utan och innan. Kan följa en trend som tydligt visar vart i cykeln jag befinner mig i. Funkar jättebra.

    Jag har en rabattkod som ni gärna får använda som ger er 20% på en prenumeration och då ingår en gratis termometer. Jag rekommenderar er att testa!

    signup.naturalcycles.com/sv-SE/signup/secret&referral=ezij1gf3uxoe8fro

Svar på tråden Inget preventivmedel?