• Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a)
    Fri 23 Aug 2019 12:36
    1346 visningar
    17 svar
    17
    1346

    Är jag i latensfasen? Hur var det för er?

    Hej familjelivare!

    I förrgår (onsdagen 21/8) när jag var på toa så fick jag vad som motsvarade en halv till en hel tesked klarrött blod och ett slem på toapappret när jag torkade mig. Detta antar jag var en teckningsblödning och enligt det jag har läst så ska detta hända timmar eller dagar innan förlossningen. Delar av slemproppen verkar ha gått lite till och från i 1,5-2 veckor och slemmet jag fick nu liknade den.

    Igår på morgonen fick jag brunaktigt slem på pappret och sedan hade jag konstant molande mensvärk och sammandragningar hela dagen som kom till att bli starkare på eftermiddagen och höll sig kvar trots en promenad och ett varmt bad, för att sedan efter ett par timmar bara klinga av helt och hållet. Det var liksom inga värkar med tydlig värkvila utan mensvärken var konstant hela tiden medan sammandragningarna kom och gick, det spände åt rejält ibland men det gjorde liksom inte ont. För att få igång det igen startade jag dammsugaren kl 23 och dammsög hela hemmet samt ställde mig och handdiskade men detta gav mig bara lite sammandragningar och ingen värk. Nu idag har jag haft lite mensvärk på morgonen men den är borta nu sedan 1-2 timmar tillbaka. :(

    Låter detta som latensfasen eller vad sker? Detta är mitt första barn så jag har liksom noll koll och är totalförvirrad.

  • Svar på tråden Är jag i latensfasen? Hur var det för er?
  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Fri 23 Aug 2019 12:48
    #1

    Kanske bör tillägga att han är fixerad sedan långt tillbaka, det blev han runt vecka 28-29 och jag har sedan i onsdags innan blödningen fått små stötar, stick och känt som små hugg i området vid blygdbenet och jag vet liksom inte om det är min livmodertapp som mognar och öppnar sig eller om det är hans huvud som tränger ännu längre ner? Dessa små stick kommer då och då, och har som sagt gjort det sedan i onsdags. Barnmorskan sa i tisdags att han ligger långt ner med huvud och axlar, och både hon och jag känner att huvudet tynger ner i slidan.

  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Fri 23 Aug 2019 17:24
    #2

    Någon??

  • Fri 23 Aug 2019 17:33
    #3

    Nej det låter som förvärkar.

    I latensfasen har du kraftiga sammandragningar som gör ont.

  • Fri 23 Aug 2019 17:37
    #4

    Förvärkarna kan komma och gå ett bra tag innan förlossningen kör igång. Särskilt om man är omföderska..

    Det kommer säkert dra igång inom någon vecka eller två och då kommer det som är nu övergå i något som går att klocka och som känns betydligt mer.

  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 11:48
    #5
    Erkens mamma skrev 2019-08-23 17:37:35 följande:

    Förvärkarna kan komma och gå ett bra tag innan förlossningen kör igång. Särskilt om man är omföderska..

    Det kommer säkert dra igång inom någon vecka eller två och då kommer det som är nu övergå i något som går att klocka och som känns betydligt mer.


    Ja jag vet inte riktigt. Har haft förvärkar tidigare och dom har jag kunnat klocka, dom har kommit i intervaller med värkvila. Men förvärkar kanske ter sig olika..? Är som sagt förstföderska. Jag känner som att det sticker lite då och då i vad jag tror är livmodertappen, tänkte att den kanske håller på att mogna och öppna sig i och med blödningen? Det ska ju blöda när livmoderhalsen vidgar sig står det. Isåfall kanske jag inte är i latensfasen än, eller ja den ska ju kunna hålla i sig i runt 2 veckor för vissa stackare.

    En i min mammagrupp fick rosa flytningar på söndagen, värkar på onsdagen och födde på torsdagen så vi får se vad som händer helt enkelt! Har en känsla i kroppen att det kanske drar igång natten till imorgon och att jag föder på söndag/måndag kanske!?
  • Anonym (Jos)
    Sat 24 Aug 2019 12:38
    #6
    Anonym (Förvirrad förstagångsföderska) skrev 2019-08-24 11:48:42 följande:

    Ja jag vet inte riktigt. Har haft förvärkar tidigare och dom har jag kunnat klocka, dom har kommit i intervaller med värkvila. Men förvärkar kanske ter sig olika..? Är som sagt förstföderska. Jag känner som att det sticker lite då och då i vad jag tror är livmodertappen, tänkte att den kanske håller på att mogna och öppna sig i och med blödningen? Det ska ju blöda när livmoderhalsen vidgar sig står det. Isåfall kanske jag inte är i latensfasen än, eller ja den ska ju kunna hålla i sig i runt 2 veckor för vissa stackare.

    En i min mammagrupp fick rosa flytningar på söndagen, värkar på onsdagen och födde på torsdagen så vi får se vad som händer helt enkelt! Har en känsla i kroppen att det kanske drar igång natten till imorgon och att jag föder på söndag/måndag kanske!?


    Jag blödde då inte när livmoderhalsen vidgade sig. Blödde ingenting under varken graviditet eller latensfas. Det kan vara olika, men du behöver iaf inte blöda för att latensfasen ska vara igång.

    För mig startade latensfasen med kraftiga värkar var 6e minut. Det höll i sig i 20h innan jag kom in i aktiva fasen.
  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 12:53
    #7
    Anonym (Jos) skrev 2019-08-24 12:38:41 följande:
    Jag blödde då inte när livmoderhalsen vidgade sig. Blödde ingenting under varken graviditet eller latensfas. Det kan vara olika, men du behöver iaf inte blöda för att latensfasen ska vara igång.

    För mig startade latensfasen med kraftiga värkar var 6e minut. Det höll i sig i 20h innan jag kom in i aktiva fasen.
    Åh.. Jag kanske inte är i latensfasen då. Typiskt!! Har fortfarande mensvärk som kommer och går titt som tätt, samt lite sammandragningar men det brukar jag ha. Ingenting mer... 
  • Anonym (Jos)
    Sat 24 Aug 2019 13:06
    #8
    Anonym (Förvirrad förstagångsföderska) skrev 2019-08-24 12:53:47 följande:

    Åh.. Jag kanske inte är i latensfasen då. Typiskt!! Har fortfarande mensvärk som kommer och går titt som tätt, samt lite sammandragningar men det brukar jag ha. Ingenting mer... 


    Det är olika. Vissa känner ju inte ens av latensfasen, utan märker av förlossningen först när aktiva fasen är igång. Sen har vissa en lite jobbigare latensfas, som jag hade. Vissa har regelbundna värkar under latensfasen, men har även hört/läst om de med oregelbundna.
  • Anonym (förlo­ss)
    Sat 24 Aug 2019 13:07
    #9

    Ring förlossningen och kolla. 

  • Anonym (Jos)
    Sat 24 Aug 2019 13:08
    #10
    Anonym (Förvirrad förstagångsföderska) skrev 2019-08-24 12:53:47 följande:

    Åh.. Jag kanske inte är i latensfasen då. Typiskt!! Har fortfarande mensvärk som kommer och går titt som tätt, samt lite sammandragningar men det brukar jag ha. Ingenting mer... 


    Kan tillägga att jag också hade mensvärk som kom och gick i två veckor innan förlossningen.
  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 15:15
    #11
    Anonym (förloss) skrev 2019-08-24 13:07:15 följande:

    Ring förlossningen och kolla. 


    Jag ringde förlossningen när jag började blöda och då sa hon att vi skulle avvakta och se om jag fick värkar och att jag skulle höra av mig om det blev som en kraftig mens eller blod som droppade. Så efter det har jag inte hört av mig mer och tänker att det nog inte är någon idé eftersom jag inte har ont eller så, har ju bara haft mensvärk som kommit och gått samt små stick/hugg/stötar lite ovanför venusberget. Så jag avvaktar nog lite till...
  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 15:26
    #12
    Anonym (Jos) skrev 2019-08-24 13:06:54 följande:
    Det är olika. Vissa känner ju inte ens av latensfasen, utan märker av förlossningen först när aktiva fasen är igång. Sen har vissa en lite jobbigare latensfas, som jag hade. Vissa har regelbundna värkar under latensfasen, men har även hört/läst om de med oregelbundna.
    Anonym (Jos) skrev 2019-08-24 13:08:03 följande:
    Kan tillägga att jag också hade mensvärk som kom och gick i två veckor innan förlossningen.

    Hmm.. Ja det har du rätt i. Nu när jag tänker efter så började nog min slempropp att gå torsdagen den 1/8, sedan har den fortsatt gå i småbitar eller vad man ska säga fram tills nu i torsdags och då var slemmet brunt (gammalt blod sedan onsdagen när jag blödde). Mensvärken började dagen efter slemproppen troligtvis började gå, alltså den 2/8 men det är inte förrän nu som mensvärken faktiskt har blivit starkare. Så det har ju varit runt hörnet ett tag. Kanske inte har kommit in i den riktiga latensfasen än då, eller så är det som du säger att jag märker det sen när den aktiva fasen börjar.. Vill bara att det ska smälla till nu Glad
  • Anonym (förlo­ss)
    Sat 24 Aug 2019 18:13
    #13
    Anonym (Förvirrad förstagångsföderska) skrev 2019-08-24 15:15:39 följande:
    Jag ringde förlossningen när jag började blöda och då sa hon att vi skulle avvakta och se om jag fick värkar och att jag skulle höra av mig om det blev som en kraftig mens eller blod som droppade. Så efter det har jag inte hört av mig mer och tänker att det nog inte är någon idé eftersom jag inte har ont eller så, har ju bara haft mensvärk som kommit och gått samt små stick/hugg/stötar lite ovanför venusberget. Så jag avvaktar nog lite till...
    Så länge din magkänsla säger att det är lugnt, så lita på den! Men lova att du ringer igen om du får "sämre vibbar".
  • Anonym (Jos)
    Sat 24 Aug 2019 18:33
    #14

    Förstår det! Man är otålig på slutet :) jag själv tappade också slemproppen lite då och då under veckorna innan förlossningen. Den största biten släppte just innan värkarna blev kraftiga :)

    Håller tummarna för att det är på gång! Oavsett så har du ju din lilla bebis i din famn relativt snart ;)

  • nernu
    Sat 24 Aug 2019 20:33
    #15

    Jag vill minnas att man tyckte att allt var tecken på att det dragit igång. Men sen när det väl startade på riktigt fabbs det liksom ingen tvekan. Eller som min syster sa. Du lär inte missa att barnet är på väg ut!

  • Anonym (Förvi­rrad första­gångsf­ödersk­a) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 20:34
    #16
    +1

    Har fått lite mer sammandragningar nu och vissa gör faktiskt lite ont :) det känns även obehagligt att sitta och stå, som stt huvudet sjunkit ner rejält i bäckenet. Började även må riktigt illa för ett tag sedan, det känns som att jag ska spy. Får hoppas det går i rätt riktning. Jag och mannen ska snart gå iväg och hämta mat som vi har beställt (om jag kan äta pga illamåendet), får se hur sammandragningarna ter sig efter den lilla promenaden.

    Självklart ringer jag in om magkänslan blir sur!! :) Jag håller koll hela tiden på bebisens rörelsemönster och när han varit lugn för länge lägger jag mig på sidan och smeker magen lite, då brukar han alltid som sträcka lite på sig och buffa lite. Är jätterädd för att någonting ska hända nu i slutet när det är så nära!

  • Anonym (Jos)
    Sun 25 Aug 2019 18:36
    #17

    Förstår rädslan! Men oftast går allt superbra, så försök fokusera på det :) hur känns det idag?

    Uppdatera gärna hur det går och när bebisen väl är ute :) kul att följa dig!

    Jag kände också sammandragningar och illamående sista veckorna som kom och gick lite. Det är nära nu :)

    När är BF?

Svar på tråden Är jag i latensfasen? Hur var det för er?