Forum Relationsproblem - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Lör 24 aug 2019 00:04 Läst 0 gånger Totalt 486 svar
    Anonym (Vålde­t)
    Visa endast
    Lör 24 aug 2019 00:04

    Om ni bara får välja EN.

  • Tor 29 aug 2019 13:49 #101
    Anonym (Hedda) skrev 2019-08-29 11:27:01 följande:
    Det inkluderar då också frihet från könsstympning; aktiv kamp mot våldtäkter och sexuella övergrepp mm.
    Ja, självklart.
  • Tor 29 aug 2019 16:28 #102
    Anonym (Man) skrev 2019-08-29 13:01:07 följande: #98
    Ja om det är killar som drar till med det så stämmer det verkligen inte. Dock har jag inte hört några killar som har använt det som ett argumentet.
    De lärare som misslyckas med sitt ledarskap kan börja med andra strategier som att låta stökiga barn göra något annat som är roligare, det finns 6-åringar som utnyttjar detta genom att försöka busa upp sina kompisar så det blir oreda i klassen och sen får de göra något annat, som är roligare. Det finns lärare som är "lite" mer pedagogiska och försöker kombinera lärandet med något som är roligt så de små antipluggkulturs barnen börjar tycka att det är roligt att lära sig vilket höjer statusen på lärandet och läraren får högre status (omtyckt), könet på läraren är ej relevant.

    När de bli lite större kan de börja med det är "tjejigt att plugga" för att ge det lägre status så det blir lättare att dra med kompisen.
    Eberhard: "Skolan tar stryk när barn tillåts vara gränslösa" | Göteborgs-Posten

    Barn påverkas mer av sina kamrater än av vuxna. Om hierarkin bygger på vem som är ballast på skolgården kommer knappast den som är bra i skolan att vara föredömet.

    Om man däremot får barnen att förstå att det ger status att vara bra i skolan och vad syftet med kunskap är, kommer det att vara lättare.

    www.gp.se/eberhard-skolan-tar-stryk-n%C3%A4r-barn-till%C3%A5ts-vara-gr%C3%A4nsl%C3%B6sa-1.621869
    annabellelee skrev 2019-08-25 00:44:16 följande: #47
    [...]Lösningen blir därmed att höja statusen på det kvinnliga så att det blir ok för män att välja det. Män måste vara förebilder för sina söner och läsa för sina barn, och välja vad som uppfattas som kvinnliga yrken. [...]
    Jag har provat läxläsning med sur ADD pojke med "jag vill inte läsa den där tråkiga skiten" inställningen men jag utbildade mig inte till sjuksköterska för att lura grabben att läsa den tråkiga skitboken jag fick honom att vilja läsa genom att byta till en bok han tyckte om. och nej hans mamma fick inte högre status det var jag som fick det.

    Genus"vetare" har en tendens att studera vad de ser på ytan för att sen försöka bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har.
    Problematisk manlighet/traditionella mansnormer/traditionell maskulinitet = toxic masculinity = patriarchy! där kvinnor och det kvinnliga är underordnade.

    Är man då en kvinnlig lärare som är opedagogisk och misslyckas med sitt ledarskap så killarna inte lär sig något kan man göra sig till offer och skylla på att det kvinnliga har låg status (patriarchy!) så det egna misslyckandet på killarnas bekostnad blir en oerhört viktig jämställdhetsfråga för kvinnor Kräks

    Klockren:
    Kvinnor och män offras på feminismens altare | steigan.no

    Det är exempelvis märkligt att pojkars sämre skolresultat inte beskrivs och förklaras med en tidstypisk formulering som strukturell sexism. För första och enda gången ses en erkänt missgynnad grupp i stället som ansvarig för sina misslyckanden på grund av egna destruktiva normer, trots att det handlar om barn och ungdomar. Ingen reser krav på att skolan ska förändras så att den passar också pojkar som grupp, eftersom de som barn och vuxna ensidigt ses som både samhällets problem och makthavare.

    steigan.no/2018/03/kvinnor-och-man-offras-pa-feminismens-altare/

  • Tor 29 aug 2019 17:34 #103
    KlantSmurfen skrev 2019-08-29 16:28:38 följande:

    .

    Genus"vetare" har en tendens att studera vad de ser på ytan för att sen försöka bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har.

    Problematisk manlighet/traditionella mansnormer/traditionell maskulinitet = toxic masculinity = patriarchy! där kvinnor och det kvinnliga är underordnade.

    Är man då en kvinnlig lärare som är opedagogisk och misslyckas med sitt ledarskap så killarna inte lär sig något kan man göra sig till offer och skylla på att det kvinnliga har låg status (patriarchy!) så det egna misslyckandet på killarnas bekostnad blir en oerhört viktig jämställdhetsfråga för kvinnor


    I ärlighetens namn, gjorde du inte just detta här ovan och punchlinade med en spya? "bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har."

    Har du något underlag för att koppla svaga kvinnliga pedagoger till uttalanden som att patriarkatet förstör pojkars motivation och inlärning? De 30 år jag arbetat där eller i nätverk med skolan, är den oöverträffat genomgående ramsan när man har behov av att skylla på något "-Det är föräldrarna!", uttalat av både män och kvinnor. Men jag är väldigt nyfiken på dina erfarenheter av när dåliga kvinnliga pedagoger med fötterna i myllan skyllt sin misslyckade undervisning på patriarkatet.

    Skola är nog den mest konservativa "människobransch" jag arbetat i, sett till utbreddheten att "anamma genustrams" och en mängd andra saker t.ex:

    -arbeta mot HRV

    -utgå från att den du pratar/undervisar om finns i rummet - hbtqpersoner, familjehemsplacerade, misshandlade, barn till psykiskt sjuka etc.
    Alla hästar hemma
  • Tor 29 aug 2019 19:08 #104
    pyssel skrev 2019-08-29 17:34:15 följande: #103
    KlantSmurfen skrev 2019-08-29 16:28:38 följande:

    .

    Genus"vetare" har en tendens att studera vad de ser på ytan för att sen försöka bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har.

    Problematisk manlighet/traditionella mansnormer/traditionell maskulinitet = toxic masculinity = patriarchy! där kvinnor och det kvinnliga är underordnade.

    Är man då en kvinnlig lärare som är opedagogisk och misslyckas med sitt ledarskap så killarna inte lär sig något kan man göra sig till offer och skylla på att det kvinnliga har låg status (patriarchy!) så det egna misslyckandet på killarnas bekostnad blir en oerhört viktig jämställdhetsfråga för kvinnor


    I ärlighetens namn, gjorde du inte just detta här ovan och punchlinade med en spya? "bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har."

    Har du något underlag för att koppla svaga kvinnliga pedagoger till uttalanden som att patriarkatet förstör pojkars motivation och inlärning? De 30 år jag arbetat där eller i nätverk med skolan, är den oöverträffat genomgående ramsan när man har behov av att skylla på något "-Det är föräldrarna!", uttalat av både män och kvinnor. Men jag är väldigt nyfiken på dina erfarenheter av när dåliga kvinnliga pedagoger med fötterna i myllan skyllt sin misslyckade undervisning på patriarkatet.

    Skola är nog den mest konservativa "människobransch" jag arbetat i, sett till utbreddheten att "anamma genustrams" och en mängd andra saker t.ex:

    -arbeta mot HRV

    -utgå från att den du pratar/undervisar om finns i rummet - hbtqpersoner, familjehemsplacerade, misshandlade, barn till psykiskt sjuka etc.
    "I ärlighetens namn, gjorde du inte just detta här ovan och punchlinade med en spya? "bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har.""

    Jesper Fundbergs artikel saknar vetenskapligt underlag och bygger på genus"vetenskap" där man utgår ifrån hypotesen att traditionell maskulinitet är toxic och är orsaken till mäns våld mot kvinnor och det är precis det Fundbergs artikel handlar om.

    Artikeln är väldigt lik "APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys" som blivit väldigt kritiserad p.g.a att det saknar både vetenskapligt underlag och stöd inom psykologi.

    "Har du något underlag för att koppla svaga kvinnliga pedagoger till uttalanden som att patriarkatet förstör pojkars motivation och inlärning?"
    Det är en hypotes som bygger på det jag skrev i inlägget.
  • Tor 29 aug 2019 19:17 #105
    pyssel skrev 2019-08-29 17:34:15 följande: #103
    I ärlighetens namn, gjorde du inte just detta här ovan och punchlinade med en spya? "bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har."

    Har du något underlag för att koppla svaga kvinnliga pedagoger till uttalanden som att patriarkatet förstör pojkars motivation och inlärning? De 30 år jag arbetat där eller i nätverk med skolan, är den oöverträffat genomgående ramsan när man har behov av att skylla på något "-Det är föräldrarna!", uttalat av både män och kvinnor. Men jag är väldigt nyfiken på dina erfarenheter av när dåliga kvinnliga pedagoger med fötterna i myllan skyllt sin misslyckade undervisning på patriarkatet.

    Skola är nog den mest konservativa "människobransch" jag arbetat i, sett till utbreddheten att "anamma genustrams" och en mängd andra saker t.ex:

    -arbeta mot HRV

    -utgå från att den du pratar/undervisar om finns i rummet - hbtqpersoner, familjehemsplacerade, misshandlade, barn till psykiskt sjuka etc.
    "-arbeta mot HRV"
    Vilka är det som påstår att det inte beror på kultur skillnader, att det är rasistisk "med vi och dom" när det ändå är män som är problemet för att det är samma strukturer (patriarkatet) som ligger bakom så vi löser det med genuspedagogik och normkritik.

  • Tor 29 aug 2019 19:26 #106
    KlantSmurfen skrev 2019-08-29 19:08:34 följande:

    "I ärlighetens namn, gjorde du inte just detta här ovan och punchlinade med en spya? "bygga ihop en hypotes som stämmer den hypotes som de redan har.""

    Jesper Fundbergs artikel saknar vetenskapligt underlag och bygger på genus"vetenskap" där man utgår ifrån hypotesen att traditionell maskulinitet är toxic och är orsaken till mäns våld mot kvinnor och det är precis det Fundbergs artikel handlar om.

    Artikeln är väldigt lik "APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys" som blivit väldigt kritiserad p.g.a att det saknar både vetenskapligt underlag och stöd inom psykologi.

    "Har du något underlag för att koppla svaga kvinnliga pedagoger till uttalanden som att patriarkatet förstör pojkars motivation och inlärning?"

    Det är en hypotes som bygger på det jag skrev i inlägget.


    Hypotesen vara att dåliga kvinnliga pedagoger lutar sig på tesen om patriarkatet. Ser gärna att du visar att detta är något som pågår och inte personliga fantasier. Det är annars ganska oärligt att använda det som poäng, slutsats och punchline när du resonerar om skolan.
    Alla hästar hemma
  • Tor 29 aug 2019 19:39 #107
    KlantSmurfen skrev 2019-08-29 19:17:04 följande:

    "-arbeta mot HRV"

    Vilka är det som påstår att det inte beror på kultur skillnader, att det är rasistisk "med vi och dom" när det ändå är män som är problemet för att det är samma strukturer (patriarkatet) som ligger bakom så vi löser det med genuspedagogik och normkritik.


    Skola i praktiken är oerhört konservativ, i meningen gammaldags när det gäller att adressera svåra frågor. Man håller sig i många skolor till gamla föreställningar om vad som är individuell frihet, istället för nyare riktlinjer och råd från Skolverket OM hedersförtryck. Kulturrelativismen har inte sitt ursprung i viss feminism. Viss feminism, jämte andra ideologier, anammar de föreställningarna.

    Vad har du emot normkritiskt förhållningssätt i skolan? Ur ett elevhälsoperspektiv kan jag inte se vad det är för trams du menar. Förklara gärna utan en länkorgie - jag undrar över din åsikt.
    Alla hästar hemma
  • Tor 29 aug 2019 22:09 #108
    pyssel skrev 2019-08-29 19:26:48 följande: #106
    Hypotesen vara att dåliga kvinnliga pedagoger lutar sig på tesen om patriarkatet. Ser gärna att du visar att detta är något som pågår och inte personliga fantasier. Det är annars ganska oärligt att använda det som poäng, slutsats och punchline när du resonerar om skolan.

    En hypotes är det resultat man tror att man kommer få av en undersökning, obeservation eller experiment. Den skall besvara den forskningsfråga man hade frågn början skall helst vara så precis som möjligt. I en hypotes skriver man alltså inte att jag tror det kan vara A eller B utan man bestämmer sig för att tro på en sak och sedan ifall experimentet visar något annat först då byter man hypotes.


    Din teori skall ligga som bakgrund för din hypotes. Om du inte vet om din hypotes skall vara ?Jag tror bollen kommer bli platt? eller ?Jag tror bollen kommer bli rund? så är det i teorin du skall kolla för att bestämma dig.


    Du skriver en hypotes för att del förstå vad du håller på med, men det är också en bra utgångspunkt för en vidare diskussion. När experimentet inte ger dig dem svaren du hade trott skall du sedan jämföra detta med hypotesen.

    ungaforskare.se/hur-skriver-man-en-hypotes/


  • Tor 29 aug 2019 23:46 #109
    pyssel skrev 2019-08-29 19:39:28 följande: #107
    Skola i praktiken är oerhört konservativ, i meningen gammaldags när det gäller att adressera svåra frågor. Man håller sig i många skolor till gamla föreställningar om vad som är individuell frihet, istället för nyare riktlinjer och råd från Skolverket OM hedersförtryck. Kulturrelativismen har inte sitt ursprung i viss feminism. Viss feminism, jämte andra ideologier, anammar de föreställningarna.

    Vad har du emot normkritiskt förhållningssätt i skolan? Ur ett elevhälsoperspektiv kan jag inte se vad det är för trams du menar. Förklara gärna utan en länkorgie - jag undrar över din åsikt.
    "Förklara gärna utan en länkorgie"
    Hur gör man det?

    "Vad har du emot normkritiskt förhållningssätt i skolan?"
    Det är en blandning av genusvetenskap, queerteori, frigörelsepedagogik.

    Genusvetenskap:
    Sam Vaknin gjorde en klockren observation (antagligen inte den enda som gjort den) av "APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys" det saknar både vetenskapligt underlag och stöd inom psykologi, det handlar om deras egna värderingar, vad de själva anser är rätt det, är samma sak med genusvetenskaplig normkritik. Man byter ut en norm mot en annan utan att ha några riktiga belägg för att den första var dålig och varför den nya skulle vara bättre.
    För att vidga spelfältet, så att så många barn som möjligt ska vilja ta för sig av allt som förskolan har att erbjuda, har personalen gjort en del utrensningar. Bort med barbiedockor, dinosaurier, de mest rosa-pluttinuttiga klänningarna, spel och böcker med stereotypa och förlegade budskap. In med mer kreativt och fantasieggande material som byggbitar, pyssel och lego.

    forskolan.se/man-far-aldrig-slappa-taget/
    Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.
    - Lady Dahmer
    Man börjar med att begränsa spelfältet för att begränsa barnens alternativ, utan några vettiga belägg för att ta bort det man tog bort och lägger till det man själv tycker om och sen uppmuntrar man barnen att göra egna val.

    Det låter väldigt korkat och motsägelsefullt på något sätt.

    Pedagogerna kallar detta motstyrning för att överbrygga traditionella föreställningar om könsroller och motverka könsmaktsordningen.

    Enligt genus"forskaren" Jørgen Lorentzen går det inte att falsifiera hans socialkonstruvistiska teorier eftersom det är oetiskt att skapa en miljö för barn där man gör det...sen kom en freudiansk felsägning när han kallade just denna genuspedagogik för "experiment".
    När personal från andra förskolor säger att "vi behandlar redan pojkar och flickor lika" drar jag automatiskt öronen åt mig. Så sa vi också förut, men inte längre. Vi lär oss något nytt och ser något nytt här varje dag.

    forskolan.se/man-far-aldrig-slappa-taget/
    Med förväntningar på kön delar man upp barn baserat på kön och behandlar dem olika, det är dumt, man ska behandla dem som individer.
    Behandlade de barnen som individer 'hen'?
    - På den tiden pratade vi om att kompensera för egenskaper som flickor och pojkar inte hade, säger Kristin Bjerstedt.
    [...]
    Arbetet med genus har fortsatt i Sörskogens förskola, men det ser annorlunda ut i dag. De delar inte in barnen i pojk- och flickgrupper, dinosaurierna och barbiedockorna har återvänt, liksom de böcker som rensades ut. Nu försöker de se vad varje enskilt barn behöver utan att tänka på kön eller ålder.

    - Vi har hela tiden pratat om och utvärderat vårt arbete och tyckte efter ett tag att det var väldigt grovt att dela in barnen efter kön, säger Kristin Bjerstedt.

    forskolan.se/vi-ska-tillfora-inte-ta-bort/
    Nepp, med sina egna förväntningar på kön delade de upp barnen baserat på kön och behandlade dem olika.

    Helt enligt den genus"neutrala" läroplanen, där det inte står se vad varje enskild hen behöver utan att tänka på kön eller ålder.
    En strategi som varit genomgående inom det genuspedagogiska fältet är att arbeta med kompensatoriska metoder, att skolan ska kompensera för hur barnen socialiseras in i könsmönster i samhället i övrigt. Det kan handla om att fokusera på att pojkar ska lära sig prata om känslor och hjälpa till, medan tjejer ska lära sig ta plats och vara aktiva.

    www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef362/1539586793376/Normer-normmedvetenhet-och-normkritik.pdf
    Pojkar ska lära sig prata om känslor...Men inget om att tjejer ska sluta älta dem...
    Someone to Complain with Isn't Necessarily a Good Thing, Especially for Teenage Girls

    Co-rumination, or excessively talking with another person about problems, including rehashing them and dwelling on the negative feelings associated with them, is thought to have both costs and benefits for people experiencing unpleasant situations. This six-month longitudinal study involved 813 third-, fifth-, seventh- and ninth-grade girls and boys, and tested whether co-rumination is associated with depression and anxiety while simultaneously benefiting girls and boys by strengthening friendships.

    For girls, co-rumination predicted increased positive friendship quality, including feelings of closeness between friends. However, the study also found that girls who co-ruminate had increased depressive and anxiety symptoms, which in turn, contributed to greater co-rumination.

    "Having anxiety symptoms (and presumably, associated heightened levels of worries and concerns) and a high-quality friend to talk to may provide a uniquely reinforcing context for co-rumination," stated Amanda J. Rose, Ph.D, lead author and Associate Professor of Psychology at the University of Missouri - Columbia.

    Rose and her colleagues speculated that co-rumination may lead girls to think about problems in a way that is different from boys, and that is more closely linked to emotional problems. For example, girls may be more likely than boys to take personal responsibility for failures, according to the study's authors.

    For boys, co-rumination predicted only greater positive friendship quality and not increased depression and anxiety. "These findings are interesting because girls' intentions when discussing problems may be to give and seek positive support. However, these conversations appear to contribute to increased depression," said Rose.

    The research cautions parents and adults against being lulled into a false sense of security about youth, especially girls, with seemingly supportive friendships. While other studies indicate that adults should worry about socially isolated youth, this research raises the issue that youth in seemingly supportive friendships may also be at risk for depression and anxiety if the friendship is based on a pattern of co-rumination.

    www.apa.org/news/press/releases/2007/07/co-rumination

  • Tor 29 aug 2019 23:56 #110

    Om det existerar en antipluggkultur p.p.g.a traditionell mansnorm som säger att det är tjejigt att plugga så existerar också samma norm bland vuxna män i samhället.
    Finns det några belägg för att det existerar någon sådan norm?

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll