Forum Relationsproblem - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Lör 24 aug 2019 00:04 Läst 0 gånger Totalt 486 svar
    Anonym (Vålde­t)
    Visa endast
    Lör 24 aug 2019 00:04

    Om ni bara får välja EN.

  • Fre 30 aug 2019 15:07 #121
    pyssel skrev 2019-08-30 13:49:25 följande: #118
    Du har väl något slags grund för din hypotes? Den lanseras ju som något som äger rum eftersom den till och med har framkallat spyor? Vi är inte dumma i huvudet som läser här, men många är säkert och tycker "Wow!", när du hej vilt blandar länkHiroshima och lösryckta citat som både stödjer och inte stödjer egna påståenden.
    "Du har väl något slags grund för din hypotes?"
    läs inlägget

    "Den lanseras ju som något som äger rum eftersom den till och med har framkallat spyor?"
    är det spyan det sitter i?

    "...och lösryckta citat som både stödjer och inte stödjer egna påståenden."
    Vad är problemet? Går det inte att läsa själv och bygga en egen uppfattning?
  • Fre 30 aug 2019 15:37 #122
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 14:59:39 följande:

    "Så stort tolkningsutrymme finns det väl inte för den som är lite bevandrad i skolsystemet men okej då, vad anser du själv om följande"

    Det finns olika feminister och de kan göra väldigt olika tolkningar av din text.

    3. Ge exempel på verkstadsjargong, sexualiserat språk, homofobi och rasism.

    4. Antingen har du missförstått meningen med debatt eller så tycker du bara att man inte ska diskutera det...och när de hamnar i en diskussion så blir de totalt manglade för att de inte har några argument. Hade jag varit bög hade jag blivit mer förolämpad av påståendet att jag är för ömtålig för en debatt än själva debatten.

    Vad är meningen med

    -Att inte utgå från att alla har någon ur "den äldre generationen" att intervjua.

    "Har du något emot att ett normkritiskt arbete förs som ställer frågetecken vid de personliga värderingarna, ens omdöme eller det man beter sig aningslöst med?"

    Det är inte normkritik i sig men jag har läst för mycket genusflum.

    "I mitt tycke låter det som en skola som behöver hjälp att reflektera normkritisk"

    det är ofta kommunen som är snål så det inte finns budget för det.


    3. "Kolla på de där jävla tälten vid varenda busshållplats" Sagt i företagsbilen till elev på praktik om invandrarkvinnor i viss klädsel. Upprepade ggr i olika varianter. Sexualiserat språk vet du nog vad det är; fitta som svordom eller "omdöme". Är man handledare till elever får man tänka sig för. Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan.

    4.Det är skillnad på att sätta elever i sitsen att agera homofob mot klasskamrater i en betygsgrundande debatt och att kunna ta en debatt i klassrummet när man läser hbtq-historia. Stor skillnad. Men det tycker inte du?

    Man kanske inte ska dela ut uppgifter slentrianmässigt och utan variation som "gå hem och intervjua din mormor/farmor". Du kan säkert komma på jätteenkla exempel själv men de uppenbara där pliktskyldiga elever fått bekymmer är när de bor med klippt nätverk och hemlig identitet eller som ensamkommande i tillfälliga boenden.

    Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad text, men av erfarenhet vet jag hur svårt det är för vissa lärare och annan skolpersonal att inte ständigt klumpa ihop "ni killar" och "ni tjejer" på ett obetänksamt sätt och att ha hållningen att hbtq-personer, funktionsnedsatta, fattiga, familjehemsplacerade, hedersförtryckta och några till är grupper vi läser om - inte att de befinner sig i rummet. Tycker du själv att det är så svårt att tolka innebörden av det jag skriver och gissa dig till exempel?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Peter­)
    Visa endast
    Fre 30 aug 2019 15:39 #123
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 15:07:34 följande:
    "Du har väl något slags grund för din hypotes?"
    läs inlägget

    "Den lanseras ju som något som äger rum eftersom den till och med har framkallat spyor?"
    är det spyan det sitter i?

    "...och lösryckta citat som både stödjer och inte stödjer egna påståenden."
    Vad är problemet? Går det inte att läsa själv och bygga en egen uppfattning?
    Jag orkar aldrig se alla klipp du postar, och det känns som om det är avsikten.
    Kan du inte använda egna ord och uppge källorna (inte klipp) som stöder det istället?
  • Anonym (jag)
    Visa endast
    Fre 30 aug 2019 16:55 #124
    Anonym (Peter) skrev 2019-08-30 15:39:02 följande:
    Jag orkar aldrig se alla klipp du postar, och det känns som om det är avsikten.
    Kan du inte använda egna ord och uppge källorna (inte klipp) som stöder det istället?
    Förmodligen för att när man  bara säger något utan att backa upp det med fakta så gnäller folk om att det bara är hittepå och gnäller om länkar till fakta som de sen givetvis sedan avvisar som osäkra eller irrelevanta källor eller gnäller på att man inte ids läsa så mycket fakta Flört
  • Fre 30 aug 2019 17:41 #125
    Anonym (Peter) skrev 2019-08-30 15:39:02 följande: #123
    Jag orkar aldrig se alla klipp du postar, och det känns som om det är avsikten.
    Kan du inte använda egna ord och uppge källorna (inte klipp) som stöder det istället?
    Har vi inte haft den diskussionen ett par gånger?

  • Fre 30 aug 2019 18:21 #126
    pyssel skrev 2019-08-30 15:37:08 följande: #122
    3. "Kolla på de där jävla tälten vid varenda busshållplats" Sagt i företagsbilen till elev på praktik om invandrarkvinnor i viss klädsel. Upprepade ggr i olika varianter. Sexualiserat språk vet du nog vad det är; fitta som svordom eller "omdöme". Är man handledare till elever får man tänka sig för. Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan.

    4.Det är skillnad på att sätta elever i sitsen att agera homofob mot klasskamrater i en betygsgrundande debatt och att kunna ta en debatt i klassrummet när man läser hbtq-historia. Stor skillnad. Men det tycker inte du?

    Man kanske inte ska dela ut uppgifter slentrianmässigt och utan variation som "gå hem och intervjua din mormor/farmor". Du kan säkert komma på jätteenkla exempel själv men de uppenbara där pliktskyldiga elever fått bekymmer är när de bor med klippt nätverk och hemlig identitet eller som ensamkommande i tillfälliga boenden.

    Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad text, men av erfarenhet vet jag hur svårt det är för vissa lärare och annan skolpersonal att inte ständigt klumpa ihop "ni killar" och "ni tjejer" på ett obetänksamt sätt och att ha hållningen att hbtq-personer, funktionsnedsatta, fattiga, familjehemsplacerade, hedersförtryckta och några till är grupper vi läser om - inte att de befinner sig i rummet. Tycker du själv att det är så svårt att tolka innebörden av det jag skriver och gissa dig till exempel?
    3. Jag är van vid att det oftast är tjejer som säger fitta.

    "Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan."
    Humor?

    4. Jag får en betydligt klarare bild av vad du menar jämfört med det du skrev i #114.

    "Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad tex

    2.
    Du hade inte förklarat varför
    3. Är det svårt att göra olika tolkningar när vi har olika värderingar om vad 'sexualiserat språk, homofobi, rasism & verkstadsjargong är?
    Jag är rätt bra på men jag använder sällan könsord.
    4. Du hade inte förklarat så bra (enligt mej)


  • Fre 30 aug 2019 19:08 #127
    Anonym (-) skrev 2019-08-28 22:55:59 följande:
    Vi har religionsfrihet i Sverige, gillar du inte det så står det dig valfritt att flytta till valfritt mellanösternland där dom delar din syn.
    Eh, va?
  • Fre 30 aug 2019 20:27 #128
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 18:21:29 följande:

    3. Jag är van vid att det oftast är tjejer som säger fitta.

    "Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan."

    Humor?

    4. Jag får en betydligt klarare bild av vad du menar jämfört med det du skrev i #114.

    "Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad tex

    2. Du hade inte förklarat varför

    3. Är det svårt att göra olika tolkningar när vi har olika värderingar om vad 'sexualiserat språk, homofobi, rasism & verkstadsjargong är?

    Jag är rätt bra på men jag använder sällan könsord.

    4. Du hade inte förklarat så bra (enligt mej)


    Jag är van vid både och, när det används för att nedvärdera någon eller svära. Flickor och pojkar.

    Det är inga skämt en pedagog eller handledare kan delta i eller låta passera. Det skapar inte ett klimat där man kan komma ut som annat än hetero. Unga hbtq-personer mår sämre än andra, transpersoner sämst och har bland de högre suicidtalen. Högstadieelever är på sin obligatoriska "arbetsplats" och gymnasieelever är i princip i samma situation. Det är inte okej med tysta vuxna åskådare eller medskämtare.

    Jo, det är väl kanske inte konstigt att det behövs mindre utrymme för tolkning när medvetandegraden till och med skiljer sig så markant mellan olika personer som är ålagda att kunna detta. Jag backar på den och hoppas jag gjort mig förstådd.

    Ja, jag är såklart för ett öppet debattklimat i skolan och att pedagoger både initierar debatter och lär ut argumentation. Det bara övergår mitt förstånd hur man kan sätta elever i en sits där halva gänget ska ge sig på den andra halvan med argument mot homosexuellas rättigheter. En uppgift som getts ut ostört år efter år tills någon reagerar, elever eller annan personal. Och det är inte en pedagog och ett tillfälle. Det säger väldigt mkt om hur mkt man får vara ostörd i sin profession när det kommer till okunskap, normkritik och värderingar som lyser igenom. Häromveckan ramlade jag igen över en stencil där man ska pluralböja engelska ordet n***o. Är skola då så fattig att man bara har grammatikböcker från medborgarrättsrörelsens tid? Nej, man har antingen inte granskat sitt material eller tycker det är helt acceptabelt att säga "n***o". Jag har upplevt båda.

    Normkritik kostar inte pengar, det kostar ens prestige. Det behöver initieras och följas upp av orädda skolledare.

    Det jag reagerar på är när det fnyses åt problematiserandet av socialt kön och normkritik. Jag träffar barn och unga varje dag som gör allt för att dölja att de är utanför normen. Det är djupt tragiskt och sorgligt att vuxna förstärker det genom skämt, tystnad eller osynliggörande.
    Alla hästar hemma
  • Fre 30 aug 2019 21:57 #129
    KlantSmurfen skrev 2019-08-29 23:46:57 följande:
    En strategi som varit genomgående inom det genuspedagogiska fältet är att arbeta med kompensatoriska metoder, att skolan ska kompensera för hur barnen socialiseras in i könsmönster i samhället i övrigt. Det kan handla om att fokusera på att pojkar ska lära sig prata om känslor och hjälpa till, medan tjejer ska lära sig ta plats och vara aktiva.

    www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef362/1539586793376/Normer-normmedvetenhet-och-normkritik.pdf
    Pojkar ska lära sig prata om känslor...Men inget om att tjejer ska sluta älta dem...

    Det är märkligt att det är så...

    Jag håller med det borde läras ut till tjejer att man skall inte ä'lta känslor i "evighet". Det gynnar ingen och det är bara direkt prvocerande att syssla med det. Ändå uppmuntras tjejer indirekt/(iblan)direkt att älta dem.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lör 31 aug 2019 10:05 #130
    pyssel skrev 2019-08-30 20:27:40 följande: #128
    Jag är van vid både och, när det används för att nedvärdera någon eller svära. Flickor och pojkar.

    Det är inga skämt en pedagog eller handledare kan delta i eller låta passera. Det skapar inte ett klimat där man kan komma ut som annat än hetero. Unga hbtq-personer mår sämre än andra, transpersoner sämst och har bland de högre suicidtalen. Högstadieelever är på sin obligatoriska "arbetsplats" och gymnasieelever är i princip i samma situation. Det är inte okej med tysta vuxna åskådare eller medskämtare.

    Jo, det är väl kanske inte konstigt att det behövs mindre utrymme för tolkning när medvetandegraden till och med skiljer sig så markant mellan olika personer som är ålagda att kunna detta. Jag backar på den och hoppas jag gjort mig förstådd.

    Ja, jag är såklart för ett öppet debattklimat i skolan och att pedagoger både initierar debatter och lär ut argumentation. Det bara övergår mitt förstånd hur man kan sätta elever i en sits där halva gänget ska ge sig på den andra halvan med argument mot homosexuellas rättigheter. En uppgift som getts ut ostört år efter år tills någon reagerar, elever eller annan personal. Och det är inte en pedagog och ett tillfälle. Det säger väldigt mkt om hur mkt man får vara ostörd i sin profession när det kommer till okunskap, normkritik och värderingar som lyser igenom. Häromveckan ramlade jag igen över en stencil där man ska pluralböja engelska ordet n***o. Är skola då så fattig att man bara har grammatikböcker från medborgarrättsrörelsens tid? Nej, man har antingen inte granskat sitt material eller tycker det är helt acceptabelt att säga "n***o". Jag har upplevt båda.

    Normkritik kostar inte pengar, det kostar ens prestige. Det behöver initieras och följas upp av orädda skolledare.

    Det jag reagerar på är när det fnyses åt problematiserandet av socialt kön och normkritik. Jag träffar barn och unga varje dag som gör allt för att dölja att de är utanför normen. Det är djupt tragiskt och sorgligt att vuxna förstärker det genom skämt, tystnad eller osynliggörande.
    "Jag träffar barn och unga varje dag som gör allt för att dölja att de är utanför normen"
    Hur löser man det?

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll