• barntokiggg

    Gravida 20-24 år som har plussat!

    Hej!

    Kan börja presentera mig själv, jag är 22 år gammal och plussade igår. Min sambo är 26 år och har ett fast jobb medans jag har haft längre vikariat i cirka 1-1/2 år nu. Plusset kom som en överraskning då vi testat oss många gånger innan och haft oskyddat ett bra tag men aldrig plussat. Men det är så välkommet då vi båda vet att vi vill bli föräldrar :)

    Är just nu i vecka 6 (5+0) och mår helt ok, bara lite abstinens då jag brukade röka men slutade samma dag som jag plussade (alltså igår) samt lite roliga symptom som bättre luktinne, värkande bröst och lite obalans i kroppen kan man väl säga.

    Hoppas någon vill hoppa på!

  • Svar på tråden Gravida 20-24 år som har plussat!
  • Ville2017

    Någon annan i tråden som mår väldigt illa? Jag har precis varit hos barnmorskan och fått lergigan comp som jag ska testa. Någon som testat de tabletterna? :) hoppas de ska göra susen mot illamåendet..

  • jhms
    barntokiggg skrev 2019-09-02 01:39:10 följande:

    Ja! Blir nästan skrattig när jag tänker på hur fel man hade, hur många andra olika slags känslor man skulle känna än just lycka, som inte finns för mig ännu.

    Jag hoppas också det går över för dig snart, jobbigt att inte ens kunna tänka en framtid. Förstår ju att det är för att skydda dig själv. Försök vara positiv! Lättare sagt än gjort, men mycket skönare :) Du kan inte be om ett tidigare ultraljud?


    Det går upp och ner, i ena sekunden säger magkänslan att det kommer gå hur bra som helst, men man vill ju inte börja tro på det innan det är mer säkert :) Funderat på tidigt UL men tror inte att det är något bra val för mig heller. Det kanske lugnar ner en för stunden man jag vill gärna göra mitt första ultraljud i/efter vecka 12 för då känner jag att jag är på rätt sida när missfallsrisken minskar och att om allt ser bra ut då så kan jag lugna ner mig. Även om allt ser bra ut på ett ultraljud i vecka 8-9 så är det ju fortfarande så att det finns en ökad risk för att nått ska gå fel, så jag väntar heller även om det är lite olidligt. Men nu känns det ändå som att veckorna kommer gå lite snabbare är i vecka 6+4 idag och fick tid hos BM i slutet på nästa vecka och då har jag resan gått in i vecka 9 :D
  • Kungligheten1
    Ville2017 skrev 2019-09-02 11:20:04 följande:

    Någon annan i tråden som mår väldigt illa? Jag har precis varit hos barnmorskan och fått lergigan comp som jag ska testa. Någon som testat de tabletterna? :) hoppas de ska göra susen mot illamåendet..


    Hej! Usch för illamående!

    Jag fick också lergigan comp utskrivet i början för att kunna hantera illamåendet och kräkningarna. Funkar perfekt. Nu behöver jag dom inte längre men ibland har man sina dåliga dagar och då kan jag ta dom. Men tappa inte hoppet! Dom brukar hjälpa. Se bara till att följa den doseringen som din barnmorska alternativt läkare har rekommenderat!!

    Jag brukade ta dom i samband med måltid. Det Var det enda som funkade. Annars så tror jag att man tar dom en timme eller 30 min innan måltid. Men du får testa dig fram!

    Hoppas de hjälper mot illamåendet!! Lycka till!!!
  • TomatKetchup
    barntokiggg skrev 2019-09-01 17:28:06 följande:

    Usch då! När startade illamåendet då? Känner själv värk ibland bara och varje gång inbillar jag mig att det blir missfall, denna oro alltså!


    Själva illamåendet startade i vecka 6 och har gått upp och ner men vecka 9 har varit som värst. Nu är jag i vecka 10 (9+2) och har ett svagt illamående så hoppas det snart avtar.

    Jag tror allting är väldigt individuellt men oron för missfall har jag också, men försöker att inte tänka på det. Utan är det meningen så stannar det kvar i kroppen :)
  • eeat

    Hej hej! 24 år här och är i vecka 20 med mitt andra barn :) Blir två barn under två!

  • saijda

    Hej jag hoppar gärna in här! Jag är 25 år och min man är 24 år och vi bor i Göteborg. Vi plussade den 10e augusti efter att ha försökt i ett år efter missfallen förra året.

    Jag är i vecka 11 (10+6) och BF är 6e april 2020. Mina symtom är: ömma bröst, extremt illamående 24/7 typ (började i vecka 9), känsligt lukt-och smaksinne, svullen mage, galen trötthet, humörsvängningar, tidig foglossning (pga arbetet och överrörliga leder) och behöver använda stödstrumpor för svullna ben.

    Även fast det är lite jobbiga symtom så är jag väldigt tacksam att ha kommit såhär långt i graviditeten. Fick två missfall förra året i tidigare veckor. Så lite lättare psykiskt är det nu fastän det fortfarande finns risk. Men denna länk hjälper mig enormt:

    datayze.com/miscarriage-chart.php

    Hur mår ni alla? :)

  • Anonym (Sanni)

    23 år, fick plus för en vecka sedan. Pluggar just nu. Killen har fast arbete. Vi har bara berättat för två nära vänner. Är orolig för missfall hela tiden, gråter varje dag över att det kan hända. Jag mår oförskämt bra fysiskt bortsett från molvärk och åksjuka. Är dock inte så långt gången än, så vi får se hur jag mår om någon vecka...

  • Ngravid

    Plussade för 8/9 var väldigt överraskad och inte beredd på det. Jag har PCOS och ingen aning när jag har ägglossning. Har världens mest oregelbundna mens så jag gick och väntade på den. Jag kände 7/9 illamående och att jag reagerade på lukter och ville spy. När jag klagat om detta till min man säger han "du kanske är gravid". 

    Läkare har sagt det kan ta lång tid innan jag kan bli gravid men tänkte jag tar ett test morgonen efter (8/9) och det var ett solklart positivt. Trodde inte på det så åkte och köpte ett digitaltest som visade gravid. Tror inte riktigt helt och hållet på det tills vi går på först ultraljudet och jag kan ha hjärtat slå.

    Är i vecka 8 nu ( 7 + 2). Mår illa och kan spy av speciella lukter men annars är det bra. Jätte orolig fram tills första trimetern är över.

  • barntokiggg

    Hej!

    Förlåt att jag ej vart aktiv, fick missfall nu i helgen så kommer inte uppdatera något mer. Men ni får gärna fortsätta diskutera om ni vill!

  • TomatKetchup

    Jag har också bf 6e april 2020. Är idag i 11+3 (vecka 12). Så skoj :D 


    Ska du göra kub eller tidigt ultraljud? 


    saijda skrev 2019-09-15 13:30:58 följande:

    Hej jag hoppar gärna in här! Jag är 25 år och min man är 24 år och vi bor i Göteborg. Vi plussade den 10e augusti efter att ha försökt i ett år efter missfallen förra året.

    Jag är i vecka 11 (10+6) och BF är 6e april 2020. Mina symtom är: ömma bröst, extremt illamående 24/7 typ (började i vecka 9), känsligt lukt-och smaksinne, svullen mage, galen trötthet, humörsvängningar, tidig foglossning (pga arbetet och överrörliga leder) och behöver använda stödstrumpor för svullna ben.

    Även fast det är lite jobbiga symtom så är jag väldigt tacksam att ha kommit såhär långt i graviditeten. Fick två missfall förra året i tidigare veckor. Så lite lättare psykiskt är det nu fastän det fortfarande finns risk. Men denna länk hjälper mig enormt:

    datayze.com/miscarriage-chart.php

    Hur mår ni alla? :)


  • Kungligheten1
    barntokiggg skrev 2019-09-15 21:02:25 följande:

    Hej!

    Förlåt att jag ej vart aktiv, fick missfall nu i helgen så kommer inte uppdatera något mer. Men ni får gärna fortsätta diskutera om ni vill!


    Nejj!!! Beklagar verkligen!! Hoppas du mår bra!

    Vet hur det känns med missfall då jag var med om det förra året. Kämpa på bara. Det blir bra igen snart. <3
  • barntokiggg
    Kungligheten1 skrev 2019-09-20 22:48:48 följande:

    Nejj!!! Beklagar verkligen!! Hoppas du mår bra!

    Vet hur det känns med missfall då jag var med om det förra året. Kämpa på bara. Det blir bra igen snart. <3


    Tack så mycket <3
  • saijda
    TomatKetchup skrev 2019-09-19 17:04:31 följande:

    Jag har också bf 6e april 2020. Är idag i 11+3 (vecka 12). Så skoj :D 

    Ska du göra kub eller tidigt ultraljud? 


    Hej och förlåt för sent svar! Mysigt, min BF är flyttad till 5e april 2020 :) jag är idag i vecka 13 (12+2). Jag ska inte göra KUB tror jag, men däremot har jag tid den 9e oktober för tidiga ultraljudet och rutinultraljudet ska jag på den 12e november. Du då? :D
  • matf

    22 år & gravid med första barnet. Är i vecka 14 (13+2) och gjorde KUB test för en vecka sedan där vi fick se den lilla. Magiskt! Har varit väldigt orolig för missfall, men hoppas det går hela vägen nu när jag kommit över vecka 12.. har inte riktigt vågat hoppas på någonting innan då jag vet att det är väldigt vanligt, men jag försöker nu att tänka på att jag faktiskt har en sprattlande liten krabat i magen som jag trots allt sett :) Min sambo är 29 år och har fast arbete, jag pluggar och är färdig i december. BF 29 Mars.

  • Anonym (Lyssnar gärna)
    barntokiggg skrev 2019-09-15 21:02:25 följande:

    Hej!

    Förlåt att jag ej vart aktiv, fick missfall nu i helgen så kommer inte uppdatera något mer. Men ni får gärna fortsätta diskutera om ni vill!


    Jättetråkigt att höra! :( är det någonting du vill prata om? Hur det känns för dig? Förstår att det måste vara jobbigt..
  • TomatKetchup
    saijda skrev 2019-09-24 09:56:30 följande:

    Hej och förlåt för sent svar! Mysigt, min BF är flyttad till 5e april 2020 :) jag är idag i vecka 13 (12+2). Jag ska inte göra KUB tror jag, men däremot har jag tid den 9e oktober för tidiga ultraljudet och rutinultraljudet ska jag på den 12e november. Du då? :D


    Skoj :D här blir det tidigt ultraljud den 7/10.

    Ska bli spännande
  • saijda
    TomatKetchup skrev 2019-09-25 20:35:25 följande:

    Skoj :D här blir det tidigt ultraljud den 7/10.

    Ska bli spännande


    Åh då vi är vi nära ju med tidigt ultraljud :D hur mår du då?
  • LisaLiaLoppan

    Hej! Fyller 21 i januari, plussade för nån vecka sedan, och gick in i vecka 8 igår. Jag och pappan har varit tsm i ca 3 år nu, bästa vänner innan det i 4 år. Han har stabilt jobb och jag har just börjat plugga till uska då jag hoppade av gymnasiet pga av rätt svajiga tonår. Kul att se att det finns fler i sin egen ålder som också väntar på sina små mirakel!

Svar på tråden Gravida 20-24 år som har plussat!