• Sat 24 Aug 2019 14:31
    4393 visningar
    17 svar
    17
    4393

    Vilket test är bäst?

    Vad har ni för erfarenhet av de olika graviditetstest som finns på marknaden idag?

    Vilka är mest tillförlitliga enligt er? Anser ni att det skiljer mycket?

    Är det verkligen skillnad på "testa tidigt" och vanliga?

    Berätta gärna era erfarenheter.

  • Svar på tråden Vilket test är bäst?
  • Sat 24 Aug 2019 14:51
    #1

    Är man gravid så kommer testet att ge korrekt svar, det är min erfarenhet.

    Jag har aldrig varit med om att det varit "fel" på själva testet.

    Senast jag var gravid testade jag med rfsu testa tidigt och fick svagt positivt. Följande morgon var strecket starkare och då visade även Clearblue att jag var gravid. Resultatet är nu snart 2,5 år

  • Sat 24 Aug 2019 15:09
    #2
    Anotherone skrev 2019-08-24 14:51:02 följande:

    Är man gravid så kommer testet att ge korrekt svar, det är min erfarenhet.

    Jag har aldrig varit med om att det varit "fel" på själva testet.

    Senast jag var gravid testade jag med rfsu testa tidigt och fick svagt positivt. Följande morgon var strecket starkare och då visade även Clearblue att jag var gravid. Resultatet är nu snart 2,5 år


    Givetvis men vet att många testar flera olika märken samtidigt och de visar väldigt olika styrkor på positivt. Så tänker att vissa test är känsligare trots att de skall reagera vid samma hormonnivå.

    Sen finns ju vissa test som är mer benägna att ge spökstreck.
  • Sat 24 Aug 2019 19:21
    #3

    Tycker man ska ha en blandning av "blåa" och "rosa" test. Blåa är exempelvis clearblue (blåa streck) rosa är exempelvis first respons.

    Rekommenderar att köpa på eBay - så mycket billigare, använder själv one step. Annars är Apotea billigt.

  • Sat 24 Aug 2019 22:35
    #4
    +1
    Mathilda999 skrev 2019-08-24 19:21:30 följande:

    Tycker man ska ha en blandning av "blåa" och "rosa" test. Blåa är exempelvis clearblue (blåa streck) rosa är exempelvis first respons.

    Rekommenderar att köpa på eBay - så mycket billigare, använder själv one step. Annars är Apotea billigt.


    First response tog jag också (efterlängtad bebis = många tester )
  • Sat 24 Aug 2019 23:39
    #5

    Jag har alltid tagit de billigaste testen från apoteken. Har nu beställt stickor på graviditetskollen som jag inte kan uttala mig om än men skulle tro att det inte borde vara några problem med dom heller. Har även beställt två tidiga test från graviditetskollen. Men aldrig provat det förr heller. Kan uttala mig mer i nästa månad :)

  • Sun 25 Aug 2019 08:33
    #6
    Planerar2020 skrev 2019-08-24 14:31:33 följande:

    Vad har ni för erfarenhet av de olika graviditetstest som finns på marknaden idag?

    Vilka är mest tillförlitliga enligt er? Anser ni att det skiljer mycket?

    Är det verkligen skillnad på "testa tidigt" och vanliga?

    Berätta gärna era erfarenheter.


    Det verkar som om predictor early är dåliga?
  • Sun 25 Aug 2019 10:27
    #7
    Planerar2020 skrev 2019-08-24 14:31:33 följande:

    Vad har ni för erfarenhet av de olika graviditetstest som finns på marknaden idag?

    Vilka är mest tillförlitliga enligt er? Anser ni att det skiljer mycket?

    Är det verkligen skillnad på "testa tidigt" och vanliga?

    Berätta gärna era erfarenheter.


    Jag har hört av andra att Testkollens stickor kan visa falskt positivt, så de undviker jag. Själv har jag alltid använt Clearblue digitala graviditetstest med veckoindikator, tycker att de är helt klart bäst. De andra testerna med otydliga streck som man ska försöka tyda blir man bara galen på.

    Clearblue digitala ägglossningstest är också helt klart bäst.
    Beställ från Apotea.se de är mycket billigare än de lokala apoteken, kan skilja upp till 100kr/paket eller mer. Passa på när de har extrapris och handla på dig flera tester.

    Har även tidigare testat flera olika märken av testa tidigt stavar, och Gravidkollens testa tidigt stavar som mäter från 10 mUl/L är bäst av de testa tidigt test jag testat. Clearblue digitala med veckoindikator reagerar på 25mUl/L.

    Lycka till med testandet !
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 25 Aug 2019 10:31
    #8
    UndrandeSökare skrev 2019-08-25 10:27:59 följande:

    Jag har hört av andra att Testkollens stickor kan visa falskt positivt, så de undviker jag. Själv har jag alltid använt Clearblue digitala graviditetstest med veckoindikator, tycker att de är helt klart bäst. De andra testerna med otydliga streck som man ska försöka tyda blir man bara galen på.

    Clearblue digitala ägglossningstest är också helt klart bäst.

    Beställ från Apotea.se de är mycket billigare än de lokala apoteken, kan skilja upp till 100kr/paket eller mer. Passa på när de har extrapris och handla på dig flera tester.

    Har även tidigare testat flera olika märken av testa tidigt stavar, och Gravidkollens testa tidigt stavar som mäter från 10 mUl/L är bäst av de testa tidigt test jag testat. Clearblue digitala med veckoindikator reagerar på 25mUl/L.

    Lycka till med testandet !


    Har gravtest ett utgångsdatum? Tänkte om man skulle passa på när de har extrapris, bara så att de inte ligger och förstörs efter en viss tid. (Vi har nyss börjat försöka så har inte behövt veta detta innan)
  • Sun 25 Aug 2019 10:49
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-25 10:31:01 följande:
    Har gravtest ett utgångsdatum? Tänkte om man skulle passa på när de har extrapris, bara så att de inte ligger och förstörs efter en viss tid. (Vi har nyss börjat försöka så har inte behövt veta detta innan)
    Ja, de har ett utgångsdatum, men de brukar hålla i 2 år så det är rätt lång hållbarhet. Jag beställde tester 2019 och de går ut 2021. Om ni ska börja med aktiva försök nu så kan det ju vara bra att ha 2-3 paket hemma iallafall, både av ägglossningstester och graviditetstester. Använder du ägglossningstester så går det åt ett paket i månaden. Jag har brukat använda dessa tester (se 3 länkar nedan), men köp gärna olika märken om du vill och testa dig fram till vilka sorter du föredrar.

    www.apotea.se/clearblue-digital-graviditetstest-2-st

    www.apotea.se/clearblue-avancerat-agglossningstest-10-st

    www.graviditetskollen.nu/produkter/graviditetstest/testa-tidigt/4-st-tidigt-graviditetstest-stav
  • Sun 25 Aug 2019 10:58
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-25 10:31:01 följande:
    Har gravtest ett utgångsdatum? Tänkte om man skulle passa på när de har extrapris, bara så att de inte ligger och förstörs efter en viss tid. (Vi har nyss börjat försöka så har inte behövt veta detta innan)
    Det finns även testa tidigt variant av Clearblue, men dessa har jag aldrig testat.

    www.apotea.se/clearblue-early-graviditetstest-1-st


  • Sun 25 Aug 2019 11:03
    #11
    UndrandeSökare skrev 2019-08-25 10:58:39 följande:

    Det finns även testa tidigt variant av Clearblue, men dessa har jag aldrig testat.

    www.apotea.se/clearblue-early-graviditetstest-1-st


    De är jättebra! Billiga också.
  • Mon 26 Aug 2019 10:03
    #12

    Plussade igår, detta är fjärde gången jag plussar totalt (ett missfall mellan 1a och 2a barnet). Har använt många olika test eftersom jag är sån som börjar testa innan BIM och fortsätter för stilla oron av att se att stegring haha... många kastar skit på CB, men testat både early och vanliga plus och alltid dem som visat tydligast/tidigast - ALDRIG fått ett positivt som visat sig vara falskt. Minsta lilla skymt av ett streck så har jag varit gravid, när jag inte varit gravid har de varit blanka. Dock tycker jag inte det är så stor skillnad på early/vanliga, visat ungefär lika starkt i samma urin hehe :) testlagret har jag haft en del mes, tycker det är otroligt sena med att visa positivt (infogar bilder på dagens CB early och dagens testlagret,), men ALDRIG förr streck på dem utan att ha varit gravid. Dock haft lite problem med RFSU innan.

    Men skulle jag bara få välja ett märke, hade jag absolut valt Clearblue. Här kommer bilderna från dagens cb jämfört med testlagret. Testlagret är så sega på att visa positivt, men bra så sett att det aldrig visat "falskt positivt".



    Understa är från idag, de andra från tidigare dagar. Så börjat synas nu, men väldigt svagt jämfört med CB.

  • Mon 26 Aug 2019 10:05
    #13

    Och här är gårdagens plus, både CB Early och CB Plus. På frågan om de skiljer på testa tidigt och vanliga så tycker jag faktiskt inte det är SÅ stor skillnad här :)

  • Anonym (E)
    Mon 26 Aug 2019 10:20
    #14

    Testade med RFSU?s vanliga röda stickor, RFSU?s testa tidigt, de blå stickorna som är på bild längre upp i tråden (minns ej namnet) samt någon grön sticka som jag köpte från graviditetskollen på nätet.

    RFSU?s blev positiva först. Deras ?testa tidigt? hade dock svagare streck än deras vanliga röda stickor och blev dessutom positivt långsammare. Jag hade även testat med ?testa tidigt? dagen innan och då fått minus så den visade inte alls plus tidigare än andra test. Inte ens tidigare än märkets egna vanliga test... Inget att rekommendera med andra ord.

    De blå stickorna kunde man kanske se en liten svag skugga på men inget jag skulle känna mig säker på faktiskt var ett positivt streck. De testen blev istället klart men svagt positiva någon dag efter RFSU?s visat plus.

    De gröna stickorna var sämst och blev inte positiva förrän 1-2 dagar efter de blåa. Med andra ord 3-4 dagar efter RFSU?s. Det var dessutom väldigt svaga streck på dem länge.

  • Lucia2­019
    Sat 14 Sep 2019 17:09
    #15
    Tr0ust skrev 2019-08-25 08:33:52 följande:
    Det verkar som om predictor early är dåliga?
    Japp!!! Har fått flera falska positivt på dom flera ggr! Så lita INTE på PREDICTOR EARLY!!! Den visade ett svagt rosa streck på flera tester. 
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Sat 14 Sep 2019 17:19
    #16

    Bim-6 efter en MA den 17/8 man ser antydan till sträck. Va tycker ni.?

  • Sat 14 Sep 2019 17:23
    #17

    bim-6

Svar på tråden Vilket test är bäst?