• Sun 25 Aug 2019 20:03
    2211 visningar
    11 svar
    11
    2211

    Allmänna frågor och i vilka länder får man göra dubbeldonation?

    Limarie skrev 2019-08-25 19:24:33 följande:

    Det låter bra!

    Har ni någon information om vilka läkemedel man får innan respektive efter insättningen? Ni som har gjort äggdonation antingen i Sverige, Riga, Ryssland, Spanien eller Tjeckien, vad har ni tagit för någonting? 


    Operation barn boken har fel där. Dubbeldonation är tillåtet i massor av länder sedan länge, det är bara Sverige som är långt på efterkälken, här blev det först tillåtet nu 2019. Men vill du däremot ha öppen donation (då kan barnet få möjlighet att veta vem donatorn är när barnet blivit vuxet) så är det bara Sverige, Finland, Danmark, island och USA som har det. De andra länderna erbjuder bara anonym donation.

    Jag och min man gör dubbeldonation på Avaclinic i Riga. Ibland används ordet embryodonation istället för dubbeldonation. Du ska välja en klinik som använder FÄRSKA ägg. Det är mycket bättre kvalitet på såna än frysta ägg.

    Vilken klinik i Tjeckien tänker ni vända er till isåfall?
  • Mon 26 Aug 2019 08:33
    #5
    Limarie skrev 2019-08-25 21:54:14 följande:

    Vi har inte gått genom alla kliniker men har 6 stycken på vår lista.

    Unica hade vi än så länge fått bästa intrycket. Annars hittade vi Arleta, Gennet, ReproGenesis, Sanatorium Pronatal och nåt annat. Men vi vill dubbelkolla att de minst erbjuda odling till blastocyst. Är detta standard i Riga? 

    Spanien känns ganska dyrt och svårare för oss att ta sig dit. Men där var det Tambre där vi fått en mycket trevlig kontakt. Det som stör oss i Spanien är att man på alla som vi hade kontakt med måste ha en första bedömning på plats. Känns lite mycket för att få en första info och intryck av kliniken. 

    Har ni i Riga en "personlig ansvarig" läkare? Har de garantipaket? Hur länge fick ni vänta på donatorn? 


    Om du vill välja en klinik i Tjeckien i första hand, så har jag hört gott om Reprofit. De har garantiprogram. Det står dock inget om det på deras hemsida, utan man måste kontakta kliniken direkt om det. En kvinna som kallade sig MammaDA fick garantiprogrammet och fick en dotter på första försöket där efter att hon tidigare misslyckats på andra kliniker.

    Ja, på Avaclinic i Riga har jag en personlig patientkoordinator som heter Veronika och min läkare heter Dr Lakutin. Båda talar utmärkt engelska (så inga tolkar behövs). Jag har kontakt med Veronka direkt både via sms och mail. Men de har inga babygarantiprogram där.

    Jag känner bara till 2 kliniker som har babygaranti, det är Olgas klinik i Ryssland och Reprofit i Tjeckien.
  • Mon 26 Aug 2019 08:46
    #6

    Limarie-3dagars är standard och 5dagars (blastos) är tillval i Riga. Så vi valde tillvalet, det kostar lite extra men är absolut värt det. Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. På dag 5 hade vi 7 normala blastos.

    En hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern så jag kan absolut rekommendera att man väljer 5dagars.

    Jag har ingen koll på Spanien men det är mycket möjligt att de är dyra där.

    Till Riga tar man sig lätt med båt eller flyg. Att flyga dit tar 1 timme från Arlanda. Vi flög dit en månad innan för att min man skulle göra Sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige) och då passade jag på att göra vul och få nedregleringssprutan satt där på kliniken direkt samt köpa med mig alla mediciner hem.

    Kliniken har inga väntetider alls. Jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med Veronika och sen fortsatte vi kontakten via mail. Hon mailade 2 formulär som vi skulle fylla i samt en lista på de infektionsprover vi skulle ta. Sen efter vi mailat in uppgifterna så blev vi matchade mot deras donationsregister. Kliniken mailade sen nägra förslag på manliga och kvinnliga donatorer vi fick välja på.

  • Tue 27 Aug 2019 08:45
    #11
    Limarie skrev 2019-08-26 18:03:07 följande:

    Vi vill också ha en blastocystgaranti.  Om det är ett tillval i Riga, är det sedan så att de gör det om det går? Och om embryon inte klarar sig till dag 5 så får man pengarna tillbaka? 

    Har ni någon uppfattning om det är bättre med att spermat är "färsk" och mannen åker dit för att lämna provet samma dag som donatorn donerar äggen? 

    Hur blev det för er andra? Sätts 5d direkt tillbaka eller frysar de ner de? 


    De har ingen blastocystgaranti.

    Det enda garantin de har på Avaclinic är att om de inte får ut några ägg alls från donatorn så betalar du inget, får de ut ett ägg betalar du 50% och får de ut 2 så betalar du 100 procent. Men gör man dubbeldonation så brukar det bli många embryon. På vissa kliniker delas äggen mellan 2 par men i Riga får du samtliga ägg från ett äggplock.

    Du får själv välja om du vill sätta in 1 eller 2 embryon,resten fryses in åt dig för framtida insättningar (FET).
Svar på tråden Allmänna frågor och i vilka länder får man göra dubbeldonation?