• Anonym (Ts)

    Barn som bevittnat våld?

    Efter en umgängeshelg får jag som förälder veta att barnen varit med sin andra förälder hos en kompis. Där hade det "festats", de tre vuxna i huset drack alkohol.

    Vid något tillfälle urartar det och paret som bor i det hemmet börjar bråka. Barnen vaknar då mitt i natten av skrik och bråk och är väldigt rädda. Eller som ena barnet sa "Jag fick så ont i magen och hela jag skakade."

    Andra barnet bevittnade hur ena personen puttar den andra ner för en trapp. Barnet sa även att han hörde "strypljud" innan som gjorde denna väldigt ledsen och rädd.

    Den andra föräldern hade sagt ifrån till paret som ändå fortsatte, men inte gjort något för att ta barnen därifrån. Detta hade hållt på en stund innan ena hade gått till en släkting. Barnen och föräldern stannade kvar. Barnen berättade om vad bråket handlade om och vad dom (tyvärr) skrikit åt varandra. Och det var inte en trevlig berättelse.

    Jag har inte fått någon info om detta från föräldern, utan bara barnen.

    Hur hanterar jag detta? Jag beklagade såklart för barnen att dom blev tvungna att bevittna detta och sa att dom får ringa 112 nästa gång. Att i ett sånt läge är det helt ok.

    Hur tar jag det med den andra föräldern, som är helt ignorant och vägrar ha någon form av dialog någonsin gällande barnens bästa?

  • Svar på tråden Barn som bevittnat våld?
  • Anonym (ace)

    Hur gamla är barnen?
    Vad ä det för fel på mannen som inte vill sina barn väl?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (ace) skrev 2019-08-25 22:10:35 följande:

    Hur gamla är barnen?

    Vad ä det för fel på mannen som inte vill sina barn väl?


    Mellan 7-11 år.
  • Anonym (A)
    BurningDiamond skrev 2019-08-27 09:51:14 följande:
    Om det inte går att prata med mannen så är kanske en orosanmälan på sin plats?
    +1
  • Anonym (Ts)

    Ja, det är lite så jag tänker; göra en orosanmälan. Detta kändes way over the line.

    Och barnen hade inga mobiler med sig där, och hade aldrig fått låna sin förälders mobil.

Svar på tråden Barn som bevittnat våld?