• Anonym (Koral­l)
    Mon 26 Aug 2019 11:45
    1279 visningar
    31 svar
    -1
    31
    1279

    Mannen vägrar spermiedonation

    Hej, jag har stött på ett problem i min relation. Jag och min sambo har börjat diskutera framtida familjebildning. Han bär tyvärr på en ärftlig sjukdom som inte bör föras vidare, men det finns sätt att få ett friskt barn och ett sätt är att man genomgår ivf/Pgd. (En process då man analyserar embryot innan överföring). Men jag vet att det inte finns några garantier att det fungerar och jag är inte heller beredd att göra hur många ivf:er som helst med tanke på påfrestningen på kroppen/psyket. Jag är heller inte beredd att genomgå ett flertal sena aborter om man chansar på naturlig väg då ärftligheten är mycket hög. Jag kan tänka mig spermadonation som en nödlösning om ivf sviker oss, men det är inte min sambo med på. Jag vet inte vad jag ska ta mig till då jag känner en extrem press och stress för att ivf:erna måste fungera då jag gärna vill ha ett biologiskt barn. Snälla hjälp mig hur jag ska tänka!

  • Svar på tråden Mannen vägrar spermiedonation
  • Anonym (Fågel­)
    Tue 27 Aug 2019 18:19
    #21

    Jag går emot strömen och säger såhär. Självklart vill man ge sina barn den bästa förutsättningen, att få vara friska. Att medvetet chansa och kanske få ett sjuk barn är väldigt egoistisk av den föräldern. Jag har full fungerande ägg, men jag har en genetisk sjukdom som jag abslout inte önskar att mina barn ska få. Jag är redo att göra äggdonation för att inte mina barn ska spendera sin barndom på sjukhus. Men sedan verkar män va känsliga när de kommer till deras spermier, deras guld som dom delar ut till kvinnorna oavsett. Tycker din idé med donation är för barnen bästa är ett sunt tänk.

  • Tue 27 Aug 2019 21:11
    #22
    +3

    [quote=79858710][quote-nick]Anonym (naturens ordning) skrev 2019-08-27 10:33:32 följande:[/quote-nick]Att en hane tar hand om en annan hanes ungar är onaturligt. I naturen biter ofta hanarna ihjäl tidigare ungar när han tar över en hona. [/

    Men asså. Att det förekommer hos vissa arter är inte samma sak som att det vore naturligt för människor. Det där är väl ett beteende hos vissa rovdjur ... då kan vi väl lika säga att det är naturligt att kvinnan äter upp mannen efter sex (bönsyrsa) eller att alla borde knulla lite mer med alla (bonoboer - en dvärgschimpans).

    Och om det ens vore naturligt (som att man oftast dör av blindtarmsinflammation) behöver det ju inte vara bra.

    Att det är komplicerade känslor kring barn som är ens egna men inte ens biologiska, ja det hade jag kunnat hålla med om. Men brännvinspsykologi av denna rätt moralistiska typ (ja, du uttrycker dig rätt tvärsäkert om hur man borde göra och känna) kanske inte hör hemma i så här svåra och jobbiga diskussioner.

  • Anonym (Ö)
    Tue 27 Aug 2019 21:24
    #23

    Så härligt att läsa att du tänker på barnet först! Många bara tutar och kör, och barnen blir lidande.

  • Anonym (natur­ens ordnin­g)
    Wed 28 Aug 2019 11:27
    #24
    -1
    Anonym (Finns fler alternativ) skrev 2019-08-27 17:58:35 följande:

    Tokfan. Visst är vi djur men det är verkligen en minimal andel barn som mördas, de flesta barn mår fint och helt OK med sina föräldrar och/eller styvföräldrar/adoptivföräldrar. Moderskänslor och faderskänslor är naturliga men samtidigt betingade när rätt omständigheter uppstår - t ex att du tar hand om något litet hjälplöst.. anknytningsprocessen blir oerhört lik oavsett exakt lika DNA. Vår DNA inom arten är dessutom lika till jag tror nära 99%, variationen är minimal. Vi är alla släkt.


    Ja, det är ovanligt att det går så långt som till mord. Att barn mördas överhuvudtaget är ovanligt. Se däremot till frekvensen av gärningsmannastyvfäder när det gäller barnamord. Sedan finns det ju "mildare" grader av övergrepp från styvföräldrar - allt från att sabba relationen med föräldern till fysisk misshandel. Dessa siffror tas ju inte med. Blod är tjockare än vatten och så raffinerade är inte männskor.
  • Anonym (natur­ens ordnin­g)
    Wed 28 Aug 2019 11:29
    #25
    Occam skrev 2019-08-27 21:11:05 följande:

    [quote=79858710][quote-nick]Anonym (naturens ordning) skrev 2019-08-27 10:33:32 följande:[/quote-nick]Att en hane tar hand om en annan hanes ungar är onaturligt. I naturen biter ofta hanarna ihjäl tidigare ungar när han tar över en hona. [/

    Men asså. Att det förekommer hos vissa arter är inte samma sak som att det vore naturligt för människor. Det där är väl ett beteende hos vissa rovdjur ... då kan vi väl lika säga att det är naturligt att kvinnan äter upp mannen efter sex (bönsyrsa) eller att alla borde knulla lite mer med alla (bonoboer - en dvärgschimpans).

    Och om det ens vore naturligt (som att man oftast dör av blindtarmsinflammation) behöver det ju inte vara bra.

    Att det är komplicerade känslor kring barn som är ens egna men inte ens biologiska, ja det hade jag kunnat hålla med om. Men brännvinspsykologi av denna rätt moralistiska typ (ja, du uttrycker dig rätt tvärsäkert om hur man borde göra och känna) kanske inte hör hemma i så här svåra och jobbiga diskussioner.


    Eh, däggdjur talar vi om här... När det kommer till de viktiga delarna i livet är vi däggdjur.
  • Xzx
    Wed 28 Aug 2019 12:10
    #26
    +1
    Anonym (naturens ordning) skrev 2019-08-27 15:42:03 följande:

    Men jisses, det är bara att googla. Tror du mig inte kan jag leva med det. 


    Jag hoppas att ingen här tror dig eftersom att du tydligt saknar stöd för ditt påstående.
  • Anonym (Carly­)
    Wed 28 Aug 2019 12:40
    #27
    -1 +3

    Eftersom genetiska band inte verkar så viktigt för dig kanske ni ska ställa er i adoptionskö? Vet att det kan vara svårt att få adoptera, men skadar inte att ställa sig i kö. Kanske lättare för din man med, än att du "får barn med en annan man" som det ju genetiskt blir vid spermadonation.

  • Thu 29 Aug 2019 04:20
    #28
    +1
    Anonym (naturens ordning) skrev 2019-08-28 11:29:17 följande:

    Eh, däggdjur talar vi om här... När det kommer till de viktiga delarna i livet är vi däggdjur.


    Finns många olika sorter av däggdjur som skiljer sig markant. Från nakenråttor och näbbdjur till delfiner och chimpanser. Finns stora variationer i storlek och beteende - och även närbesläktade däggdjur kan ha väldigt olika livsstil, som ensamlevande rävar jämfört med flocklevande vargar.

    Det där med att en hanne som klättrat i hierarkin ofta biter ihjäl andra hannars ungar som du skrev förekommer säkert bland vissa flocklevande däggdjur. Men vad har det för betydelse för att förstå människor? Är vi mest lika dem eller är vi mest lika något annat släkte, säg chimpanser, där det inte förekommer? Är ens det relevant?

    Jag vidhåller, dina svepande formuleringar om vad som är naturligt är både grundlösa och i sammanhanget meningslösa.
  • Anonym (Kvinn­a i 50-års­åldern­)
    Thu 29 Aug 2019 05:12
    #29
    -1

    Svårt jättesvårt, jag som generationen före och mor till söner skulle nog ha svårt att se ett barn som kommit till med donerade spermier som mitt barnbarn. 
    Tror inte det skulle vara möjligt ens, hur mycket jag än försökte.

    Det ÄR ju inte "min" sons barn över huvud taget!
    Så jag har full förståelse för män som säger nej till detta.

    Vore det tvärtom, att det var en dotter som födde barn genom äggdonation... så finns ändå något litet som förknippar oss. Även om det är det väldigt lilla.

  • Anonym (kvinn­a 50plus­)
    Thu 29 Aug 2019 10:57
    #30
    +1
    Anonym (Kvinna i 50-årsåldern) skrev 2019-08-29 05:12:20 följande:

    Svårt jättesvårt, jag som generationen före och mor till söner skulle nog ha svårt att se ett barn som kommit till med donerade spermier som mitt barnbarn. 
    Tror inte det skulle vara möjligt ens, hur mycket jag än försökte.

    Det ÄR ju inte "min" sons barn över huvud taget!
    Så jag har full förståelse för män som säger nej till detta.

    Vore det tvärtom, att det var en dotter som födde barn genom äggdonation... så finns ändå något litet som förknippar oss. Även om det är det väldigt lilla.


    Kärlek, fostran och familjekänsla är alltså inget för dig. Jag är i din generation och jag är glad att jag ser på saken annorlunda än du. Även min mormor kunde fokusera på det som är viktigt i livet och hade sunda värderingar där kärlek, lojalitet och familjekänsla var det som var värdefullt i livet. 

    Blanda inte oss i dina sunkiga värderingar, de har inget med din ålder att göra.
  • Thu 29 Aug 2019 11:28
    #31
    +1
    Anonym (kvinna 50plus) skrev 2019-08-29 10:57:05 följande:

    Kärlek, fostran och familjekänsla är alltså inget för dig. Jag är i din generation och jag är glad att jag ser på saken annorlunda än du. Även min mormor kunde fokusera på det som är viktigt i livet och hade sunda värderingar där kärlek, lojalitet och familjekänsla var det som var värdefullt i livet. 

    Blanda inte oss i dina sunkiga värderingar, de har inget med din ålder att göra.


    Hårt uttryckt men jag instämmer. Barn inkluderas i familj och släkt naturligt oavsett genetiken, det kan väl tusentals bonusfamiljer och fosterbarn vittna om genom historien.

    Blod är tjockare än vatten men kärlek är tjockast av allt. Kärleken övervinner allt. Kärlek triumferar.
Svar på tråden Mannen vägrar spermiedonation