• Anonymsju

    Erfarenhet av att plugga på distans?

    Hej,

    Är det någon som har erfarenhet av att plugga till förskolelärare på distans?

    Jag vill utbilda mig till det, men i Örebro där jag bor måste jag vänta till nästa höst. Men i Västerås finns det på distans som kör igång i vår. Funderar på att söka, men tänker att det är mycket svårare att plugga på distans.

    Så är det någon som har erfarenhet av det så tar jag tacksamt emot era erfarenheter.

  • Svar på tråden Erfarenhet av att plugga på distans?
  • Liberté

    Beror på hur bra du känner dig själv och vet hur du ska aktiveras.

    Enklaste brukar vara att gå till biblioteket eller motsvarande zon på universitet.

    Vanligt problem är att folk visa underskattar den tid som faktiskt krävs med huvudet i en bok.

    Du kommer ha mindre hjälp från andra.

    Själv läst 45p handelsjuridik på distans men det är ett ämne jag är rätt bra på och kurserna var inte speciellt svåra.

  • Anonymsju
    Liberté skrev 2019-08-26 18:37:43 följande:

    Beror på hur bra du känner dig själv och vet hur du ska aktiveras.

    Enklaste brukar vara att gå till biblioteket eller motsvarande zon på universitet.

    Vanligt problem är att folk visa underskattar den tid som faktiskt krävs med huvudet i en bok.

    Du kommer ha mindre hjälp från andra.

    Själv läst 45p handelsjuridik på distans men det är ett ämne jag är rätt bra på och kurserna var inte speciellt svåra.


    Ja det var som jag tänkte. Jag är rädd att man ska behöva lägga upp sitt plugg för mycket själv. Jag behöver ändå ha ramar och riktlinjer, sen kan jag plugga om jag är intressant, men behöver någon som talar om för mig lite hur jag ska lägga upp det.
  • Liberté
    Anonymsju skrev 2019-08-26 19:12:21 följande:

    Ja det var som jag tänkte. Jag är rädd att man ska behöva lägga upp sitt plugg för mycket själv. Jag behöver ändå ha ramar och riktlinjer, sen kan jag plugga om jag är intressant, men behöver någon som talar om för mig lite hur jag ska lägga upp det.


    Det brukar finnas rätt tydliga kurskrav och sådant men du måste nog strukturera en smula. Är det specifikt distans kan det vara uppdelat i moduler så att det är lättare att följa.

    Normalt har universitet delat upp kurserna så att du följer en linje. Alltså om det är en heltidskurs "15p" så är det enklare än om du har 2st 7,5 i olika ämnen.

    Själv hade jag rätt svårt innan jag förstod att jag var tvungen att lämna lägenheten och sätta mig på ett kafé eller bibliotek för att inte distraheras av annat.

    Annars kan du alltid testa att börja i den ena staden och senare försöka byta över till den andra efter någon termin och se om du kan hoppa in, lite beror på hur deras upplägg matchar varandra men ofta finns det någon rekommenderad kurs du kan ta som substitut.
Svar på tråden Erfarenhet av att plugga på distans?