• Anonym (hemmafru med hundlängtan)

    Vilken av dessa 9 hundraser skulle ni rekommendera oss?

    Hej!

    Efter att vår gamla älskade Sibbe-katt dog i vintras har vi nu bestämt oss för att äntligen skaffa hund. Tidigare har vi valt bort hund pga småbarn och brist på tid. Hela familjen har fått komma med förslag på raser och vi har nio alternativ, men det är jag som kommer att få välja eftersom att det är jag som kommer att ta hand om hunden i särklass mest. 
    Jag är hemmafru och har således en massa tid för hunden. Vi bor i ett stort hus med stor trädgård på en villagata, men har nära till både skog och sjö. Vi har fyra barn, yngsta sju år, men äldsta dottern väntar nu bebis och hon och familjen kommer att bo hos oss de första åren, men i en sidobyggnad så de kan stänga om sig. Maken växte upp med en golden retriver och jag har aldrig haft hund, men vi har hundvaktat många vänners hundar och det har varit allt från chihuahuor till bulldogs. 
    Vi söker en hund som är en trevlig och vänlig familjehund och som gillar liv och rörelse och klarar barn. En "mellanhund" - varken supercrazy eller soffpotatis. Inte för svårtränad eller superbjäbbig utan anledning. Våra alternativ är(utan inbördes ordning): 

    1. Labradoodle
    2. Västgötaspets
    3. Pudel
    4. Nordfolkterrier
    5. Pumi
    6. Chinese crested
    7. Bolognese
    8. Affenpincher
    9. Cavalier spaniel

  • Svar på tråden Vilken av dessa 9 hundraser skulle ni rekommendera oss?
  • AniieeHär

    Den som ni, efter mycket reseach och träffande av ett antal individer, känner passar er familj och er livsstil.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (hemmafru med hundlängtan)
    AniieeHär skrev 2019-08-27 13:54:47 följande:

    Den som ni, efter mycket reseach och träffande av ett antal individer, känner passar er familj och er livsstil.


    Vi har ju självklart läst på och det är så vi kommit fram till dessa raser. Jag skulle uppskatta andras input eftersom att det alltid är saker man inte tänker på och människor som faktiskt har en viss ras har säkert information som kan vara nyttig att ha...
  • Anonym (Husse)
    Anonym (hemmafru med hundlängtan) skrev 2019-08-27 13:41:02 följande:

    1. Labradoodle
    2. Västgötaspets
    3. Pudel
    4. Nordfolkterrier
    5. Pumi
    6. Chinese crested
    7. Bolognese
    8. Affenpincher
    9. Cavalier spaniel


    Pudlar finns ju i diverse storlekar, men om ni menar "normal"-storlek så är det ett bra val.

    Bolognese kan vara lite bjäbbig. Jag skulle nog byta upp en storlek till Frise eller Havanese.
  • Tihi

    Jag har haft flera stycken Cavalierer och dom är underbara. Lätta att ha med, snälla, bits inte, otroligt lättlärda, kräver inte enormt mycket gällande promenader och träning som många barnfamiljer ändå inte har tid med. Det är enormt fina vovvar så jag röstar på att ni skaffar en Cavalier.

  • Anonym (voffi)

    Personligen gillar jag västgötaspetsen, tänk dock på att det är en vallhund = något skällig och kanske naffsar barn i hasorna när de ska "valla".
    Därefter hade jag nog valt en Pumi :)

  • Enys

    Vi har en liten cavalier hanne på 9 månader, den trevligaste och enklaste hund jag någonsin träffat.

    Är uppvuxen med lite olika typer av hundar, golden, schäfer, Australien shepard, spansk vattenhund, men är så otroligt nöjd med vår lilla cavalier - det är en stor hund i liten förpackning.

  • Fri0i0da

    Jag tycker alla hårt avlade raser är problematiska. Så själv föredrar jag raser (eller blandras) som fortfarande har en viss del av brukshund kvar i aveln, eller inte avlas efter sjuka utseende standarder och stor risk för ärftlig sjuklighet. Tycker man ska göra lite sådan research innan man väljer en hund.

    Jag är inte påläst på raserna ni väljer mellan, men har umgåtts med västgötaspetsar som är väldigt trevliga, och de används ju fortfarande i jakt. Cavalier hade jag aldrig valt då de har en problematisk avel, men ingen tveka om att de är supertrevliga hundar, men får man en hund som visar sig ha en hemsk rasspecifik ärftlighetssjukdom hade jag mått fruktansvärt dåligt, för hunden och att jag va en del av problemet i aveln av dessa hundar som avlas mest på utseende och inte ?funktion?.

    Nu kommer jag nog få massa kritik, som man alltid får inom ?hundvärlden? men detta är min åsikt och tips att tänka på inför att skaffa en fyrbent familjemedlem. Lycka till, ni verkar kunna ge en hund ett underbart hem!

  • Anonym (hemmafru med hundlängtan)
    Anonym (Husse) skrev 2019-08-27 14:06:45 följande:
    Pudlar finns ju i diverse storlekar, men om ni menar "normal"-storlek så är det ett bra val.

    Bolognese kan vara lite bjäbbig. Jag skulle nog byta upp en storlek till Frise eller Havanese.
    Tack för input! Jag vågar inte lägga till fler raser, svårt nog att välja som det är
  • Anonym (hemmafru med hundlängtan)
    Tihi skrev 2019-08-27 14:10:00 följande:

    Jag har haft flera stycken Cavalierer och dom är underbara. Lätta att ha med, snälla, bits inte, otroligt lättlärda, kräver inte enormt mycket gällande promenader och träning som många barnfamiljer ändå inte har tid med. Det är enormt fina vovvar så jag röstar på att ni skaffar en Cavalier.


    Ja, de är underbara! Jag har en vän som har en och den lille är helt underbar, men lite blyg och har svårt för mycket folk på en gång som det alltid är här. 
  • Anonym (hemmafru med hundlängtan)
    Anonym (voffi) skrev 2019-08-27 14:15:19 följande:

    Personligen gillar jag västgötaspetsen, tänk dock på att det är en vallhund = något skällig och kanske naffsar barn i hasorna när de ska "valla".
    Därefter hade jag nog valt en Pumi :)


    Ja, de är så söta! Det där med barn är något vi får tänka över. Det är ofta barn här som kommer och går och så kommer det som sagt snart en bebis. Pumi har jag hört lätt blir possessiva?
Svar på tråden Vilken av dessa 9 hundraser skulle ni rekommendera oss?