• Anonym (Kaffedraken)

    Min dotter vill inte gå på förskolan-vad göra?

    Som rubriken lyder. 5 årig dotter som inte vill gå till förskolan. Hon skolades in på en ny förskola i januari då vi flyttade. Där har hon fortfarande svårt att anpassa sig. I våras började det släppa då hon lekte med ett par kompisar,dessutom har hon en jämngammal släkting som går på avdelningen bredvid och hon är den enda hon vill leka med nu. Efter det långa sommarlovet är vi inne på andra veckan i förskolan och hon tjatar hela tiden om att hon inte vill till förskolan. Tjejen hon lekte med i våras går kvar men hon visar inget intresse av att umgås med henne. Eller med någon från sin avdelning. Enligt pedagogerna sitter hon ofta för sig själv och längtar hem. När hon får träffa sin släkting från den andra avdelningen umgås hon bara med henne. De dagar hon inte är där pratar hon enbart om henne enligt personalen och drar sig undan andra barn. De försöker få henne att etablera kontakt med andra men det går inte något vidare. Inte så att hon blir retad utan eller utstött bara en enorm hemlängtan. "Det är så tråkigt på dagis" säger hon. Mår dåligt själv över att hon inte vill dit och verkar oroa sig hela tiden. De säger att hon mest längtar hem.

    Hur ska man gå vidare med detta? Är så ledsen för hennes skull.

  • Svar på tråden Min dotter vill inte gå på förskolan-vad göra?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan hon inte få byta avdelning till samma som släktingen går på så kanske hon känner sig både tryggare med någon hon känner och tycker det blir roligare på fsk. Tänker att om hon trivs på fsk så blir det också lättare för henne att hitta andra vänner än släktingen. Att sära på dom så mycket det går tror jag inte på hellre att dom får vara ihop så mycket det går istället.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (hemmafru) skrev 2019-09-01 13:31:39 följande:

    Och allt det där gör man inte om man själv har hand om sitt barn?

    Ts ber om råd när något fattas hennes barn. Hin skriver svart på vitt vad dottern önskar, är det då konstruktivt att ge råd om helt andra saker så att ingen ska bli ledsen i ögat?


    Det är svårare eftersom så få är hemmafruar numera. Den där dagliga kontakten med flera andra familjer är svårare att få till jämfört med på tex 60-talet då många mammor var hemma och kunde träffas ute, ta hand om varandras barn mm.

    Vi som har barn på förskola där det sociala fungerar vet hur kul och lärorikt det kan vara där. Mitt barn var i en liknande situation som TS dotter och personalen löste det på de sätt jag tipsade TS om i mitt första inlägg. Nu trivs hon, har flera kompisar och har roligt. Hade vi tagit hem henne hade hon fått mindre social träning (ngt hon verkligen behöver) och dessutom missat sina tre bästa kompisar.

    Man kan inte alltid ge barnen vad de önskar (rätt ofta vore det direkt olämpligt).
  • Anonym (Kaffedraken)

    Era förväntningar på förskolan är skrattretande. Ni kanske bor i en annan kommun än min. Men i min kommun har pedagogerna för 3-5 barnen 7,5 barn var. Utöver barnen så ska det dukas, planeras, tas rast och annat. Oftast är det ett eller flera barn med diagnoser i gruppen som inte sällan behöver konstant övervakning. Det hinns ofta inte med att ta 2-3 barn och göra gruppaktiviteter med endast dem. De gör nog sitt bästa ska ni se och sliter säkert varje dag och vänder ut och in på sig själva för att få det att fungera och bli så bra som möjligt för alla. 

    Har det inte blivit bättre efter en längre tid hade jag försökt byta grupp. Det är kanske inte optimal lösning men det viktigaste är att ditt barn mår bra. 

    Verkar det vara förskolan i sig eller att hon inte leker med andra som är problemet? Hur var det på förra förskolan? 

    Hur är det när ni är med vänner som har barn i samma ålder? Brukar hon leka med andra barn då? Kan du se i vilka situationer hon söker kontakt med andra barn? 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Julia) skrev 2019-09-01 13:51:50 följande:

    Det är svårare eftersom så få är hemmafruar numera. Den där dagliga kontakten med flera andra familjer är svårare att få till jämfört med på tex 60-talet då många mammor var hemma och kunde träffas ute, ta hand om varandras barn mm.

    Vi som har barn på förskola där det sociala fungerar vet hur kul och lärorikt det kan vara där. Mitt barn var i en liknande situation som TS dotter och personalen löste det på de sätt jag tipsade TS om i mitt första inlägg. Nu trivs hon, har flera kompisar och har roligt. Hade vi tagit hem henne hade hon fått mindre social träning (ngt hon verkligen behöver) och dessutom missat sina tre bästa kompisar.

    Man kan inte alltid ge barnen vad de önskar (rätt ofta vore det direkt olämpligt).


    Så få är det inte. Och inte det minsta svårt att träffa olika människor i olika sammanhang dagligen heller. Man får det bara inte per automatik och slipper tänka och handla...

    Jisses. Detta handlar inte om att barnet vill äta godis till middag. Detta handlar om anknytning och trygghet :O. Små barn behöver inte förskola. De behöver sina föräldrar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men vad jobbigt . Vi hade det jätte jobbigt med våran dotter också men fick jättebra stöd ifrån lärarna. Vad gör personalen för att hjälpa? Det måste finnas en plan som ni kan komma fram till tillsammans? Kanske kan det tas upp i klassen hur viktigt det är att ta hand om varann o.s v . Utan att då peka ut din dotter. ..Vet att lärarna gjorde så att innan rast så fick barnen bestämma vilka dom skulle leka med på rasten, på så sätt blev ingen ensam. Hoppas verkligen att det blir bättre. Det gör ju så ont i mammahjärtat när ens barn är olyckliga .. kram ????

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Molly) skrev 2019-09-01 21:09:11 följande:

    Era förväntningar på förskolan är skrattretande. Ni kanske bor i en annan kommun än min. Men i min kommun har pedagogerna för 3-5 barnen 7,5 barn var. Utöver barnen så ska det dukas, planeras, tas rast och annat. Oftast är det ett eller flera barn med diagnoser i gruppen som inte sällan behöver konstant övervakning. Det hinns ofta inte med att ta 2-3 barn och göra gruppaktiviteter med endast dem. De gör nog sitt bästa ska ni se och sliter säkert varje dag och vänder ut och in på sig själva för att få det att fungera och bli så bra som möjligt för alla. 


    Det finns i deras styrdokument att alla barn ska inkluderas. Att de ska arbeta för detta. De har utbildning, fortbildning och även specialpedagoger till sitt förfogande. Det ska kunna lösas för detta barn.

    Det är så enkelt.

    Går att läsa i läroplanen på nätet, med en snabb googling hittar du att läsa själv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Molly) skrev 2019-09-01 21:09:11 följande:

    Era förväntningar på förskolan är skrattretande. Ni kanske bor i en annan kommun än min. Men i min kommun har pedagogerna för 3-5 barnen 7,5 barn var. Utöver barnen så ska det dukas, planeras, tas rast och annat. Oftast är det ett eller flera barn med diagnoser i gruppen som inte sällan behöver konstant övervakning. Det hinns ofta inte med att ta 2-3 barn och göra gruppaktiviteter med endast dem. De gör nog sitt bästa ska ni se och sliter säkert varje dag och vänder ut och in på sig själva för att få det att fungera och bli så bra som möjligt för alla. 

    Har det inte blivit bättre efter en längre tid hade jag försökt byta grupp. Det är kanske inte optimal lösning men det viktigaste är att ditt barn mår bra. 

    Verkar det vara förskolan i sig eller att hon inte leker med andra som är problemet? Hur var det på förra förskolan? 

    Hur är det när ni är med vänner som har barn i samma ålder? Brukar hon leka med andra barn då? Kan du se i vilka situationer hon söker kontakt med andra barn? 


    Förslagen som jag hade är sånt som pedagogerna på mitt barns förskola gjorde. Så det är ingen utopi.
  • Anonym (Kaffedraken)
    legomum skrev 2019-09-02 07:56:07 följande:

    Det finns i deras styrdokument att alla barn ska inkluderas. Att de ska arbeta för detta. De har utbildning, fortbildning och även specialpedagoger till sitt förfogande. Det ska kunna lösas för detta barn.

    Det är så enkelt.

    Går att läsa i läroplanen på nätet, med en snabb googling hittar du att läsa själv.


    Sen kanske personalen jobbar stenhårt med att inkludera flickan men att hon inte vill. Personalen kan inte trolla. Jag har mött flera barn som hur man än försöker locka, peppa och allt ändå bara säger nej eller drar sig undan. Klart de ska fortsätta försöka men folk måste ändå ha förståelse för att barn har en egen vilja.
    Anonym (Julia) skrev 2019-08-31 07:41:47 följande:

    Personalen behöver göra mer. De kan dela in barnen i lekgrupper, ha aktiviteter där barnen jobbar två och två eller tre och tre, arrangera grupplekar, ta med två eller tre barn för att göra ngt (där ditt barn nästan alltid är en av dem som får gå iväg). Kort sagt, personalen behöver styra upp leken.


    Bra tips om man har massa personal och få barn. Verkligheten ser dock sällan ut så. Grupplekar kan man ju dock göra fast ofta då i större grupper.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-09-02 17:47:58 följande:

    Sen kanske personalen jobbar stenhårt med att inkludera flickan men att hon inte vill. Personalen kan inte trolla. Jag har mött flera barn som hur man än försöker locka, peppa och allt ändå bara säger nej eller drar sig undan. Klart de ska fortsätta försöka men folk måste ändå ha förståelse för att barn har en egen vilja.


    Klart barn har en egen vilja men det är ju inte det saken handlar om.

    Fö så borde det finnas tillräckligt med kunskap i personalgruppen att det skulle kunna lyftas på ett möte. Det kan inte vara möjligt att personal på en förskola inte kan hitta ett sätt att nå ett barn och locka in denne i gruppen.

    All erfarenhet av alla barn som tidigare mötts, åldersadekvata lekar, samtal med föräldrarna, intressen kan du inte bättre än så och skylla på att barnen inte vill.

    Då är det mer hos dig problemet ligger än att barnet har en egen vilja.

    Men antar att det inte är med vilja då jag mer tror på att du inte har tiden för att lösa dessa med tanke på alla andra uppgifter ni har än bara "leka med barnen"
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-09-02 17:47:58 följande:

    Sen kanske personalen jobbar stenhårt med att inkludera flickan men att hon inte vill. Personalen kan inte trolla. Jag har mött flera barn som hur man än försöker locka, peppa och allt ändå bara säger nej eller drar sig undan. Klart de ska fortsätta försöka men folk måste ändå ha förståelse för att barn har en egen vilja.Bra tips om man har massa personal och få barn. Verkligheten ser dock sällan ut så. Grupplekar kan man ju dock göra fast ofta då i större grupper.


    På mitt barns förskola tror jag de ofta gör sånt när alla avdelningar är ute. Då kan en pedagog gå iväg med ett fåtal barn och de/den som är kvar får hjälp av pedagoger på andra avdelningar. Men du har så klart rätt i att det är mycket svårare - eller omöjligt - om man är kort om personal.
  • Anonym (Kaffedraken)
    legomum skrev 2019-09-02 07:56:07 följande:
    Det finns i deras styrdokument att alla barn ska inkluderas. Att de ska arbeta för detta. De har utbildning, fortbildning och även specialpedagoger till sitt förfogande. Det ska kunna lösas för detta barn.

    Det är så enkelt.

    Går att läsa i läroplanen på nätet, med en snabb googling hittar du att läsa själv.
    Ja sedan kan du prova att ta bort alla doktorer och ha kvar en skjutsköterska och sätta krav på att hon ska operera 2 patienter samtidigt. Det spelar ingen roll hur mycket dokument det står om att hon SKA göra det. Finns det inte resurser går det inte. Man får göra det bästa av situationen. 

    Om du sätter dig in lite i frågan så kan du snabbt se att kraven på förskolan har ökat medan resurserna blir sämre och sämre. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Molly) skrev 2019-09-24 18:07:43 följande:

    Ja sedan kan du prova att ta bort alla doktorer och ha kvar en skjutsköterska och sätta krav på att hon ska operera 2 patienter samtidigt. Det spelar ingen roll hur mycket dokument det står om att hon SKA göra det. Finns det inte resurser går det inte. Man får göra det bästa av situationen. 

    Om du sätter dig in lite i frågan så kan du snabbt se att kraven på förskolan har ökat medan resurserna blir sämre och sämre. 


    Men va negativ man kan vara. Eftersom du är så himla redig o insatt så kan väl Du ge konstruktiva förslag på hur barnet kan må bättre på förskolan istället? Folk sitter och brainstormar och ger förslag på vad som ev kan testas och du sitter som buttersmurfen och ger negativa gensvar på allt :').

    Jag har ett barn med speciella behov och har stött på sånna som du i skolans värld. Jag gav konstruktiva förslag på hur barnet skulle fungera bättre i skolan men Buttersmurfarna vill ha det enkelt för sig, sätta sig på höga hästar och se problem. När skolan bytte rektor så fick Buttersmurfarna vackert lyssna på den nya rektorn, som gav exakt de förslag som jag bett om i ett års tid. Och vips mådde barnet bättre och hela skolan fick ett bättre klimat. Det handlar inte om att en sköterska ska operera två patienter samtidigt. Givetvis har pedagoger och lärare begränsningar utifrån antal barn och övriga uppgifter, men när det gått så långt att man inte ens bryr sig om barnets bästa, inte ens kan tänka sig att hypotetiskt föreslå anpassningar. Då är man på fel jobb.

    Barn behöver vuxna som bryr sig. Alla föräldrar kan inte vara hemmaföräldrar utan förskolan är nödvändig, då krävs också personal som iaf VILL att barnen ska må bra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Molly) skrev 2019-09-01 21:09:11 följande:

    Era förväntningar på förskolan är skrattretande. Ni kanske bor i en annan kommun än min. Men i min kommun har pedagogerna för 3-5 barnen 7,5 barn var. Utöver barnen så ska det dukas, planeras, tas rast och annat. Oftast är det ett eller flera barn med diagnoser i gruppen som inte sällan behöver konstant övervakning. Det hinns ofta inte med att ta 2-3 barn och göra gruppaktiviteter med endast dem. De gör nog sitt bästa ska ni se och sliter säkert varje dag och vänder ut och in på sig själva för att få det att fungera och bli så bra som möjligt för alla. 

    Har det inte blivit bättre efter en längre tid hade jag försökt byta grupp. Det är kanske inte optimal lösning men det viktigaste är att ditt barn mår bra. 

    Verkar det vara förskolan i sig eller att hon inte leker med andra som är problemet? Hur var det på förra förskolan? 

    Hur är det när ni är med vänner som har barn i samma ålder? Brukar hon leka med andra barn då? Kan du se i vilka situationer hon söker kontakt med andra barn? 


    Jag är barnskötare och upplever samma sak som du skriver om i början på ditt inlägg. Vi gör så gott vi kan efter de förutsättningar vi har, det är så många barn som av olika anledningar mår dåligt idag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    legomum skrev 2019-09-02 07:56:07 följande:

    Det finns i deras styrdokument att alla barn ska inkluderas. Att de ska arbeta för detta. De har utbildning, fortbildning och även specialpedagoger till sitt förfogande. Det ska kunna lösas för detta barn.

    Det är så enkelt.

    Går att läsa i läroplanen på nätet, med en snabb googling hittar du att läsa själv.


    Det är enkelt när det står i tryck, men verkligheten ser annorlunda ut när det är levande människor man arbetar med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ojoj) skrev 2019-09-25 06:41:38 följande:
    Men va negativ man kan vara. Eftersom du är så himla redig o insatt så kan väl Du ge konstruktiva förslag på hur barnet kan må bättre på förskolan istället? Folk sitter och brainstormar och ger förslag på vad som ev kan testas och du sitter som buttersmurfen och ger negativa gensvar på allt :').

    Jag har ett barn med speciella behov och har stött på sånna som du i skolans värld. Jag gav konstruktiva förslag på hur barnet skulle fungera bättre i skolan men Buttersmurfarna vill ha det enkelt för sig, sätta sig på höga hästar och se problem. När skolan bytte rektor så fick Buttersmurfarna vackert lyssna på den nya rektorn, som gav exakt de förslag som jag bett om i ett års tid. Och vips mådde barnet bättre och hela skolan fick ett bättre klimat. Det handlar inte om att en sköterska ska operera två patienter samtidigt. Givetvis har pedagoger och lärare begränsningar utifrån antal barn och övriga uppgifter, men när det gått så långt att man inte ens bryr sig om barnets bästa, inte ens kan tänka sig att hypotetiskt föreslå anpassningar. Då är man på fel jobb.

    Barn behöver vuxna som bryr sig. Alla föräldrar kan inte vara hemmaföräldrar utan förskolan är nödvändig, då krävs också personal som iaf VILL att barnen ska må bra.
    Min reaktion var över de som skrev "förskolan måste göra mer" "förskolan får fixa" och liknande. De talade som att pedagogerna redan inte försökte utan att de bara sket i problemet, vilket jag tvivlar på oftast är det just förutsättningarna som gör att det inte fungerar. Min reaktion var Inte alls över faktiska förslag. 
Svar på tråden Min dotter vill inte gå på förskolan-vad göra?